Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
a jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jiřího Drápely na ministra
hospodářství Karla Dybu a odpověď
ministra hospodářství Karla Dyby na tuto
interpelaci. Pan poslanec Jiří Drápela požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpověď jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 107
Ing. Jiří Drápela
Poslanecký klub
Českomoravské unie středu
Vážený pan
Ing. Karel Dyba
ministr hospodářství ČR
Praha
prostřednictvím
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
pana PhDr. Milana Uhdeho
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s interpelací v záležitosti
rušení útvaru profesní přípravy
učňů - pracoviště Správy
přípravy učňů v Brně
- Kounicova 67a.a jejího přemístění
do Prahy. Z přiložených příloh
zcela jasně vyplývá postupná likvidace
tohoto pracoviště v Brně a degradace UŠ.
V roce 1993 byl přesunut resortní dozor z Brna do
Prahy, v Brně bylo zrušeno místo specialisty
pro výpočetní techniku a následně
opět zřízeno v Praze a nyní dle rozhodnutí
ředitele č. 5/1995 se přemísťuje
útvar profesní přípravy z Brna opět
do Prahy a zaměstnanci se propouštějí.
Nemohu si pomoci, ale v tomto postupu Vašich podřízených,
vážený pane ministře, vidím další
svědectví hrubého pražského centralismu,
kdy na úkor regionálních pracovišť
dochází nejen ke snižování pracovních
míst mimo Prahu, ale přímo k jejich rušení,
namísto toho, aby dle vládního usnesení
docházelo ke snížení aparátu
přímo na centrálních úřadech
v Praze.
Z toho důvodu žádám o sdělení
následujících informací:
1)Kolik regionálních pracovišť SPU má být zrušeno v regionech a o kolik zaměstnanců se jedná?
2) o kolik pracovníků snížilo své stavy samotné MH v Praze?
3) Co uděláte pro to, aby nedocházelo pouze ke kumulování funkcí v Praze a regionální pracoviště v Brně zůstalo zachováno?
4) Jaké důsledky vyvodíte ze skutečnosti, že pod vedením SPU Praha dochází k postupné degradaci a likvidaci učňovského školství v ČR?
5) Je pravda, že na SPU v Praze mají být přijati
"známí dobrých známých",
kteří za totality byli aktivní v lidových
milicích, či byli docenty marxismu-leninismu?
Očekávám Vaši odpověď a
jsem s pozdravem. Příloha: Další svědectví
o pražském centralismu - 3/6
Další svědectví o pražském
centralismu
R.1974
METODICKÉ STŘEDISKO FMVS - sloužilo i pro potřeby FMHTS a FME,.o představuje všechny průmyslové obory v celé republice, mino stavebnictví..,
Náplň:
1. Příprava veškerých metodických materiálů jak pro učně, tak pro mistry /MOV/
- osnovy pro odborný výcvik /OV/
- tématické plány
- normativy
- zadání soutěži odborných dovedností a jejich vyhodnocování
- zadání závěrečných
zkoušek pro celou republiku a jejich vyhodnocování
2. Resortní dozor OV.
Vše za úzké spolupráce s MŠ.
R.1988
INSTITUT PŘÍPRAVY MLÁDEŽE - transformace
z důvodu slučování resortů
řízení Ministerstvem průmyslu - pracoviště
v Brně sloužilo pro celou Moravu.
Náplň:
1. Metodika zůstává, dokonce pro celou republiku - rozšiřují se obory pro 17 odvětví
2. Vznik odborných skupin při MP a zastoupení pracovníků IPM -odborníků v nich
3. Delimitace učňovských zařízení /UZ/ pod MP.
4. Resortní dozor OV.
R.1993
SPRÁVA PŘÍPRAVY UČŇŮ
- zřizovatel MH - rozdělení na 12 regionálních
racovišt - Brno jedno z nich - ředitelství
Praha.
Počet pracovníků 4 = 1 vedoucí, 2
metodici, 1 ekonom
Náplň:
1. Minimální metodická práce - realizace metodiků po odborné stránce pouze v odborných skupinách
2. Resortní dozor přesunut na nově vzniké odd, inspekce se sídlem v Praze.
3.Předávání finančních prostředků UZ formou limitek
4. Shromaždování dat z UZ a jejich sázení
do počítače, bez ohledu na kvalifikaci a
pracovní náplň.
Dat, která nikdy nejsou ta pravá, protože tabulky pro ně vymýšlejí naprostí diletanti, kteří ani pořádně nevědí co vlastně chtěl ale jsou příliš namyšlení, než aby se radili se svými podřízenými.
Počty pracovníků na regionech se v době
jejich vzniku řídily velikostí regionu, t.j.
počtem UZ. Region Brno má celkem 57 státních
SOU a SPV a 12 soukromých SOU a je druhý největší
v republice. S UZ komunikují převážně
2 pracovníci metodici i když většinou
ne o odborné problematice. Na regionu Brno byla UZ rozdělena
na 2 poloviny podle odborné kvalifikace a zkušeností
pracovníků /oba VŠ vzdělání
a cca 25 let praxe/.
Brno "se těšilo výsadě" MH
a stalo se kromě sídla regionu též detašovaného
pracovištěm SPU - Praha a to v oblasti profesní
přípravy a zahraniční spolupráce.
Takže vznikla 2 oddělení.
1, odd. profesní přípravy
Celkem 5 pracovníků, vč. vedoucího
- viz příloha Mgr. Pragač.
2. odd.zahraničních vztahů
Celkem 4 pracovníci, vč. vedoucího
Oddělení obsazeno odborníky dobře jazykově vybavenými, rozvíjí spolupráci s mnoha zeměmi celé Evropy, nejvýznamnější spolupráce s Rakouskem - Česko - rakouský projekt. Rakouská strana nabídla výběr učebnic pro možnou transformaci v oborech téměř všech odvětví. Ta se realizovala za účasti řady našich odborníků různých profesí. Knihy mají u nás netradiční podobu a v samotném vyučovacím procesů mají velký úspěch, o čemž svědčí poptávka. Nutno podotknout, že na vydání knih se nemalými finančními částkami podílí rakouská strana.
Spolupráce je na velmi dobré úrovni a výsledky
hmatatelné.
3. Kromě výše uvedených odd. sídlil
v Brně též specialista pro výpočetní
techniku, který byl však již v prosinci 95 propuštěn
pro nadbytečnost.- místo ustanoveno v Praze.
SOUČASNÝ STAV od prosince 1995
MH začalo naplňovat rozhodnutí vlády
o snižování pracovníků ma ministerstvech
a jejich správních orgánech:
1. Jmenovalo do funkcí:
Ing. Igora Hartmanna - vrchní ředitel sekce finanční
a správní
p. Jiřího Malého, prom.ped. /61 let/ - ředitel odboru učňovského školství /odb.74/,
kteří doposud vystupovali pouze v pověření.
2. Jejich prostřednictvím zlikvidovalo celé
dosavadní vedení SPU Praha, jehož pracovník
na nejvyšším postu byl také. již
rok pouze pověřen vedením.
3. SPU byl pověřen řídit dosavadní
vedoucí jednoho regionu / 29 let/, absolvent ekonomické
fakulty s 2 letou praxí na SPU -. v oblasti učňovského
školství - nyní zprostředkovaně
řídí 570 UZ v resortu MH.
Z pověření vyplynulo:
a/ na všech regionech zajistit počet pracovníků 3 bez ohledu na velikost regionu.
Na pracovišti v Brně /ale i jinde/ propuštěn 1 pracovník /metodik/ pro nadbytečnost z důvodu zefektivnění práce!!!!
b/ zrušit od. profesní přípravy v Brně a přesunout do Prahy.
V Brně dosud obdrželi 4 pracovníci výpověď pro nadbytečnost.
V Praze pro fci vedoucího tohoto oddělení počítáno s do této doby nezaměstnaným docentem ML,který jej úspěšně za doby totality, " přednášel na VŠ, doc.Hálkem.
c/ v dohledné době počítat se zrušením
odd. zahraničních vztahů Brně a jeho
přesunutím do Prahy do jehož čela má
přijít bývalý, vysoký náčelník
milice - důchodový věk.
ZÁVĚR- následky - postupná degradace
a likvidace učňovského školství
1/ Naprostý nezájem o UZ a učňovské
školství ze strany samotného ministra Dyby
dokládají to jeho veřejná vystoupení
ve sdělovacích prostředcích, stejně
jako jeho jen velmi občasné besedy se zástupci
UZ - většinou ku příležitosti BVV.
2/ Necitelné zásahy ze strany pracovníků
MH opět svědčí o jejich odborné
nezpůsobilosti a hlídání si vlastních
postů. Doposud nám není známo o jaký
počet se snížil stav pracovníků
na samotném ministerstvu.
3/ Neschopnost pro UZ cokoliv zabezpečit
- platy učitelů až po učitelích MŠ
- další finanční prostředky pro UZ
- až po jednání min. Pilipa ve vládě /záležitost ing.Hartmanna/
- neschopnost v předstihu zahájení šk.
roku uvědomit UZ o změnách v učebních
plánech /viz letošní šk. r. - večerní
nást. studium,zjištěno na MŠ až v
říjnu po četných urgencích
UZ i SPU/
4/ Neschopnost vytvořit jedinou tabulku tak, aby se následně,
po odeslání na UZ nemusela opravovat. Ředitelé
UZ by v tomto směru podali jistě bohaté informace.
5/ Neschopnost orientovat se v materiálech, které
jim regionální pracoviště ze SOU poskytují
na disketách nebo písemnou formou. Raději
znovu volají na regiony, než aby data vyhledali v
počítači, či v zásuvce
6/ Neschopnost uhlídat si mnohé dodané údaje,
aby se neztrácely, zvláště při
výměně postů. Často jsou UZ
znovu žádána o dodání stejných
údajů, s nařčením, že
je dosud nedodala.
7/ Další příklady konkrétní
neschopnosti:
- účetní uzávěrka za rok 1995 odevzdána UZ v lednu 1995, schválení úč. uzávěrky obdržela UZ září-říjen 1995
- žádost o investice na r.96, podáno červnu
1995, doposud nevyřízeny - leden 1996
atd., atd., atd.......
Brno, leden 1996
Správa přípravy učňů
Praha
V návaznosti na nové organizační uspořádání
SPU Praha přemisťuji. s činností
od 1.1.1996
V souvislosti s výše uvedeným
pověřuji Mgr. Jaromíra Pragače, vedoucího tohoto úvaru:
1, přemístěním útvaru z pracoviště Brno na pracovitě SPU Praha,
2. doručením výpovědi stávajícím
pracovníkům útvaru profesní přípravy
v Brně.
V Praze dne 12.12.1995
SPU - Správa přípravy učňů
Učňovská 100/1. 190 00 Praha 9
Věc: rozvázání pracovního
poměru výpovědí
Vážená paní,
po dohodě s nadřízeným orgánem
a na základě mého Rozhodnuti č. 2/1995
a Interní směrnice č. 1/95 ze dne 22.11.1995
byl vydán nový organizační řád
SPU. V souvislosti s tím s účinnosti od 1.1.1995
se přemísťuje útvar profesní
přípravy z Brna na pracovitě SPU Praha -
Rozhodnutí č. 5/1995 z 12.12.1995.
Výpovědní doba činí tři
měsíce, počne běžet dnem 1.1.1996
a skončí dnem 31.3.1996. Tímto dnem skončí
Váš pracovní Poměr s SPU Praha.
V souladu s § 60a, odst.l ZP Vám bude vyplaceno odstupné,
jako jednorázový příspěvek,
ve výši dvojnásobku průměrného
výdělku.
Děkuji Vám za vykonanou práci v SPU a přeji
Vám další pracovní úspěchy.,
Převzal dne............
Vlastnoruční podpis prac...............
MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
Doc. Ing. Karel Dyba, CSc.
V Praze dne 11. března 1996 | |
Naše čj. 2 265/96-70, | |
Vaše čj. 811/96 |
Vážený pane poslanče,
v rámci Vaší interpelace ze dne 8. 2. 1996
č. 107 v záležitosti rušení útvaru
profesní přípravy učňů
pracoviště Správy přípravy učňů
v Brně, Kounicova 67/a a jeho přemístění
do Prahy odpovídám na Vámi položené
otázky.
l, Kolik regionálních pracovišť SPU má
být zrušeno v regionech a o kolik zaměstnanců
se jedná?
Počet pracovníků SPU v letech 1994 až
1995 činil 93 osob rozmístěných mimo
pražského ústředí na těchto
12 regionálních pracovištích: Praha
- město, Praha venkov, České Budějovice,
Plzeň, Ústí nad Labem, Liberec, Pardubice,
Jihlava, Brno, Olomouc, Havířov a Zlín. V
návaznosti na schválený státní
rozpočet ČR na rok 1996 se snižuje počet
zaměstnanců SPU o 2 osoby, tj. na 91 osob. Žádné
regionální pracoviště SPU se neruší.
2. O kolik pracovníků snížilo své stavy samatné MH v Praze?
Limit počtu zaměstnanců MH se snižuje
z 522 osob stanovených na rok 1995 na 479 osob v roce 1996,
tj. o 43 osob.
Pokud jde o úsek učňovského školství
přímo na Ministerstvu hospodářství,
došlo v loňském roce ke sloučení
odboru přípravy učňů a odboru
učňovských zařízeních
do jednoho odboru. Počet zaměstnanců se tím
snížil z 27 na 22, tj. o 5 osob.
3. Co udělalo proto, aby nedocházelo pouze ke kumulování
funkcí v Praze a regíonální pracoviště
v Brně zůstalo zachováno?
Předchůdce SPU, Institut přípravy
mládeže, zřízený rozhodnutím
tehdejšího místopředsedy vlády
ČSSR a ministra hutnictví, strojírenství
a elektrotechniky od 1. 1. 1989 k provádění
výkonu resortního dozoru, zabezpečení
aplikovaného výzkumu, vzdělávání
pedagogických pracovníků a realizaci zkvalitňování
výchovně vzdělávacího procesu
středních odborných učilišť
resortu. Sídlo IPM bylo v Praze, pobočky byly v
Praze, Brně a Bratislavě.
K 1. 1. 1992 byl IPM převeden z bývalého
Ministerstva průmyslu ČR, kam byl v souvislosti
se zrušením FMHSE mezitím delimitován,
na Ministerstvo hospodářství ČR. V
souvislosti s tímto převodem došlo ke změně
zaměření IPM na poskytování
servisních, pedagogicko-organizačních, koordinačních
a informačních služeb v oblasti přípravy
učňů na povolání. Zároveň
se změnil i jeho název na Správu přípravy
učňů.
V návaznosti na nové úkoly a činnosti
v oblasti učňovského školství,
zejména v oblasti struktury a hospodaření
státních učňovských zařízení
s cílem přiblížit činnost při
výkonu státní správy učňovským
zařízením, zřídila SPU se souhlasem
MH od 1. 9. 1993 svá detašovaná regionální
pracoviště v místech s výraznou koncentrací
učňovských zařízení.
Jejich posláním je poskytovat ekonomický
a informační servis, zabezpečovat vzdělávání
pracovníků učňovských zařízení,
zpracovávat návrhy racionalizace sítě
učňovských zařízení
a struktury učebních oborů, navrhovat řešení
majetkoprávních problémů apod.
V roce 1992, kdy MH převzalo bývalé IPM,
bylo v Praze umístěno cca 80 % jeho pracovníků,
20 % bylo umístěno v Brně. V současné
době pracuje v ústředí SPU v Praze
necelých 40 % zaměstnanců, na regionálních
pracovištích je zaměstnáno přes
60 % osob. Je pochopitelné, že při posilování
regionálních pracovišť na úkor
ústředí v Praze dochází k částečné
kumulaci řídících funkcí v
ústředí. Tato skutečnost je dále
ovlivněna i celkovým snižováním
počtu pracovníků SPU a vyšší
hospodárností.
Útvar profesní přípravy SPU, dislokovaný
v Brně, byl zrušen nejen z výše uvedených
důvodů, ale zejména proto, že tyto činnosti
v plném rozsahu a kvalitě poskytuje pro MH Výzkumný
ústav odborného školství. Jde tedy o
zrušení tohoto útvaru z důvodu jeho
nadbytečnosti a nejedná se o přesun jeho
činnosti do ústředí SPU v Praze. Samotné
regionální pracoviště SPU v Brně
bude i nadále zachováno.
Z uvedených skutečností je zřejmé,
že v uplynulém období došlo k výraznému
přesunu pracovních kapacit z ústředí
v Praze na regionální úroveň.
4. Jaké důsledky vyvodíte ze skutečnosti,
že pod vedením SPU Praha dochází k postupné
degradaci a likvidaci učňovského školství
v ČR?
O tom, že nedochází k žádné
postupné degradaci a likvidaci učňovského
školství v ČR, svědčí
tyto skutečnosti:
zvýšený počet žáků
připravujících se na povolání
v učňovských zařízeních
v působnosti MH z 213 364 žáků ve školním
roce 1 99311994 na 248 992 žáků v roce 1 99511996,
tj. o 35 628 žáků (o 16,7 %);
výrazné změny ve struktuře učňovských
zařízení v působnosti MH, a to vznikem
105 integrovaných středních škol a 32
center odborné přípravy ze středních
odborných učilišť; tím došlo
ke kvalitativnímu zvýšení úrovně
profesní přípravy;
výrazné zvýšení počtu
pracovišť praktického vyučování
z 6 662 pracovišť v roce 1 99311994 na 9 446 ve školním
roce 1 995/1996, tj. o 2 784 (0 41,8 %), což svědčí
o zvyšujícím se podílu podnikatelské
sféry na přípravě učňů;
plánované výdaje ze státního
rozpočtu na učňovské školství
v působnosti MH se zvýšily ze 4 388 mil. Kč
v roce 1994 na 5 786 mil. Kč v roce 1996, tj. o 1 398 mil.
Kč (0 31,9 %);
ověřování různých forem
a obsahu výuky v profesní přípravě
(stupňovitá profesní příprava,
příprava ve dvoustupňových oborech,
zavedení nových experimentálních oborů
přípravy);
schválení cca 25 nových učebních
oborů a výrazná inovace učebních
dokumentů u více než 50 učebních
oborů;
realizace programu PHARE - Pilotní školy, který
ověřuje systém vícestupňové
přípravy na povolání oddalující
rozhodování žáků o výběru
oborů a umožňující jim absolvovat
vždy určitý stupeň středního
vzdělání; z vybraných 20 školských
zařízení v ČR je 12 učňovských
zařízení v působnosti MH.
Mezi hlavní úkoly, které MH v oblasti učňovského
školství v současnosti řeší
patří vytvořeni podmínek pro užší
sepětí podnikatelské sféry s přípravou
žáků na povolání. Jde o užší
vazbu přípravy s konkrétními potřebami
podniků, zlepšení materiálně
technických podmínek této přípravy,
motivaci podniků k vyšší finanční
účasti na přípravě žáků
ap.
5. Je pravda, že na SPU v Praze mají být přijati
"známí dobrých známých;
kteří za totality byli aktivní v lidových
milicích, či byli docenty marxismu-leninismu?
Vaše informace se nezakládají na pravdě.
Všichni vedoucí pracovníci SPU splňují
podmínky stanovené zákonem č.451/1991
Sb., kterým se stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí
ve státních orgánech a organizacích
(tzv. lustračního zákona).
Vážený pane poslanče, z výše
uvedených skutečností je zřejmé,
že v rámci resortu Ministerstva hospodářství
dochází ke snižování řídících
míst v Praze a jejich zvyšování na regionální
úrovni. Současně odmítám Vaše
tvrzení, že pod vedením SPU Praha dochází
k degradaci a likvidaci učňovského školství
v České republice.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Jiří DrápeIa
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky