PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1996

I. volební období

2092

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1995,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 113/1993 Sb.,

o Fondu dětí a mládeže

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, se mění a doplňuje takto:

1.§ 6 odst. 4 písm. b) a c ) znějí:

"b) bezúplatně převádět vlastnictví nemovitého a movitého majetku na organizace dětí a mládeže uvedené v § 19 odst. 2, s podmínkou, že jej budou užívat k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže.

c) prodávat nemovitý majetek České republiky, který Fond spravuje:

výnosy z prodeje se převádějí na účet Ministerstva financí s účelovým zaměřením k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže. Při prodeji majetkových účasti státu ve správě Fondu se nepoužije ustanovení § 45 odst. 5 zákona č. 92/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů.”.

2. § 6 odst. 5 se zrušuje.

Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 5.

3.Nově se zařazuje § 18a tohoto znění:

"Zásoby, pohledávky, finanční majetek a závazky bývalého Socialistického svazu mládeže, které nebyly vloženy právnickým osobám vzniklým z podniku a hospodářských zařízení bývalého Socialistického svazu mládeže.”.

Čl. II

1. Zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, pozbývá platnosti dnem 30. června 1997. K tomuto dni přecházejí práva a závazky Fondu na stát, jehož jménem v těchto věcech jedná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

2. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k vypořádání práv a závazků, které přešly z Fondu na stát, jmenuje likvidátora, který při vypořádání těchto práv a závazků postupuje obdobně podle § 71 a následujících obchodního zákoníku.

3. Zůstatek zbylý po vypořádání práv a závazků Fondu, které přešly z Fondu

na stát, určený k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže, je příjmem státního rozpočtu.

Čl. III

Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

.



2

Důvodová zpráva

A. Obecná část

Fond byl konstituován zákonem č. 113/1993 Sb. proto, aby nakládal s majetkem bývalého SSM tak, aby tento majetek sloužil ku prospěchu dětí a mládeže. Majetek přešel podle bývalého ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku SSM lidu České a Slovenské federativní republiky, do vlastnictví státu. Právo nakládání s majetkem bývalého SSM vzniklo Fondu dnem jeho zápisu do obchodního rejstříku. V současné době je vpodstatě tento majetek již převzat od Ministerstva hospodářství.

Stávající právní úprava neumožňuje Fondu, aby v rámci svého hospodáření s majetkem bývalého SSM získal dostatek finančních prostředků na úhradu nákladů na údržbu spravovaného majetku. Není proto reálné, aby plnil svůj hlavní úkol, a to podporovat děti a mládež, či organizace, které o děti a mládež pečují. Fondu, jakožto nestátnímu subjektu, nemohou být poskytnuty finanční prostředky ze státního rozpočtu a na druhé straně Fond musí dbát ustanovení § 6 odst. 5 zákona č. 113/1993 Sb., že celková hodnota majetku ve srovnatelných cenách musí být na konci každého kalendářního roku shodná nebo vyšší než hodnota majetku svěřeného Fondu tímto zákonem ke dni účinnosti zápisu Fondu do obchodního rejstříku. Nelze také přehlédnout, že některé nemovité objekty spravované Fondem jsou velmi nákladné na provoz a údržbu, ale jsou nevyužitelné pro děti a mládež.

V průběhu existence Fondu se ukázalo, že původní koncepce Fondu nebyla právě nejlepší. Fond v současné době hospodaří s dvěma rozdílnými typy majetku. Jeden typ začíná sloužit občanským sdružením dětí a mládeže, druhý představují podnikatelské subjekty, které však vykazují jen nepatrný zisk. Tyto výnosy nestačí na úhradu nákladů Fondu, natož aby byly převáděny ve prospěch dětí a mládeže.

Dosavadní výsledky činnosti Fondu ukazují, že jeho existence je neperspektivní. Potvrzují to i výsledky hospodaření. Tuto skutečnost dokumentují kromě jiného i připomínky vlády České republiky k výroční zprávě Fondu za rok 1994. Ve výroční zprávě se celková hodnota majetku svěřeného

3

Fondu zákonem uvádí ve výši 1 198 251 tis. Kč. k 13. 9. 1993 a 1 204 450 tis. Kč. k 31. 12. 1994. Podle podkladu Ministerstva hospodářství však byl Fondu svěřen majetek v celkové hodnotě cca 1 522 292 tis. Kč. Dále se uvádí, že celková hodnota majetku vloženého do základního jmění v obchodních společnostech, činí podle výroční zprávy 787 560 tis. Kč, zatímco podle znaleckého ocenění odsouhlaseného dne 21. června 1994 ministry hospodářství, práce a sociálních věcí, školství, mládeže a tělovýchovy a zdravotnictví odpovídá částce 820 353 tis. Kč a je tedy ve výroční zprávě o 32 793 tis. Kč podceněna. Současně se konstatuje velmi neutěšené působění Fondu, jehož "zisky” jsou spotřebovány téměř výhradně na činnost jeho aparátu. Pokračování tohoto stavu by znamenalo značné ztráty na hodnotě spravovaného majetku.

Po zvážení těchto skutečností se dospělo k závěru navrhnout sice novelizaci zákona č. 113/1993 Sb., avšak s tím, že se tento zákon s platností k 30. červnu 1997 zrušuje. Likvidací Fondu se pověřuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a výnosy z prodeje majetku a celkové likvidace Fondu budou využity k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže.

B. Zvláštní část

K čl. I

K bodu 1

Navrhuje se nové znění ustanovení písm. b) a c), aby byl umožněn odprodej nemovitého majetku. Umožňuje se i bezúplatný převod na organizace dětí a mládeže, které tento majetek vlastnily ke dni 25. února 1948 a obnovily svoji činnost do dne nabytí účinnosti ústavního zákona č. 497/1990 Sb., s podmínkou, že jej budou užívat ve prospěch dětí a mládeže.

K bodu 2

Uvedeným ustanovením se ruší povinnost Fondu nesnižovat hodnotu majetku, protože by bylo v rozporu s novelizovaným ustanovením § 6 odst. 4 písm. b) a c).

K bodu 3

Nový paragraf upřesňuje seznam majetku, který je svěřen Fondu.

4

K Čl. II bodům 1 až 3

Zrušuje se zákon č. 113/1993 Sb. ke dni 30. června 1997 s tím, že práva a závazky Fondu přecházejí na stát, jehož jménem jedná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Toto ministerstvo k vypořádání práv a závazků jmenuje likvidátora. Zůstatek z likvidace bude použit k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže.

V Praze dne 10. ledna 1996

Předseda vlády České republiky:

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:

Platné znění zákona s vyznačením změn a doplnění

____________________________________________________________________

Takto je označen text, který je doplněn a takto text, který je vypuštěn

____________________________________________________________________

113

ZÁKON

ze dne 23. března 1993

o Fondu dětí a mládeže

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1

(1) Zřizuje se Fond dětí a mládeže (dále jen "Fond").

(2) Fond je právnickou osobou; zapisuje se do obchodního rejstříku. Schválení statutu Fondu je podmínkou zápisu do obchodního rejstříku. Sídlem Fondu je Olomouc.

§ 2

Účel Fondu

Fond využívá majetku České republiky vymezeného tímto zákonem (dále jen "majetek") k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže, vykonávaných Fondem nebo jinými fyzickými a právnickými osobami a zaměřených zejména na:

a) vhodné využití volného času dětí a mládeže,

b) rozvoj talentu dětí a mládeže ve všech oblastech vědy, techniky, umění a tělovýchovy,

c) cestování a pobyty dětí a mládeže v zahraničí, spojené s rozšířením odborných a jazykových znalostí,

d) zlepšení postavení zdravotně postižených dětí a mládeže,

e) účinnou ochranu dětí a mládeže před ohrožením jejich tělesného, duševního, sociálního a mravního rozvoje.

Majetek

§ 3

(1) Majetek tvoří zejména:

a) movité a nemovité věci,

b) peněžní prostředky,

c) majetkové účasti na podnikání fyzických a právnických osob a jiná majetková práva.

(2) Majetek spravuje Fond.

§ 4

(1) Příjmy Fondu jsou součástí majetku.

(2) Příjmy Fondu jsou kromě výnosů z vlastní podnikatelské činnosti a z majetkových účastí Fondu na podnikání fyzických a právnických osob také dary a dědictví, výnosy z cenných papírů a výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných Fondem.

(3) Dary a dědictví přijme Fond, je-li to v souladu s tímto zákonem, a použije je za podmínek a na účely stanovené dárcem nebo zůstavitelem.

§ 5

(1) Fond sestavuje pro každý rozpočtový rok svůj rozpočet a předkládá jej k vyjádření vládě a ke schválení Poslanecké sněmovně nejpozději jeden měsíc před začátkem rozpočtového roku.

(2) Fond vede účastnictví podle zvláštního zákona.1)

(3) Po skončení roku sestavuje Fond roční účetní závěrku a předkládá ji k vyjádření vládě a ke schválení Poslanecké sněmovně do dvou měsíců po skončení rozpočtového roku. Roční účetní závěrka Fondu musí být před jejím předložením Poslanecké sněmovně ověřena auditorem.

§ 6

(1) Majetek lze použít pouze na účely uvedené v § 2 tohoto zákona a na úhradu výdajů spojených s činností Fondu.

(2) O poskytnutí prostředků rozhoduje Fond na základě písemných žádostí. Na poskytnutí prostředků z majetku není právní nárok.

(3) Prostředky poskytnuté Fondem musí být Fondu vráceny, jestliže nebyly použity v souladu s dohodnutými podmínkami.

------------------------------------------------------------------

1) Např. část první, hlava IV zákona č. 513/1991 Sb., obchodní

zákoník.

(4) Fond může s předchozím souhlasem vlády

a) v případech podle zvláštního zákona 2) zrušit obchodní společnost nebo družstvo, v němž má majetkovou účast nebo jiná majetková práva podle tohoto zákona Česká republika,

b) převádět nemovitý majetek podle tohoto zákona na jiné osoby,

b) bezúplatně převádět vlastnictví nemovitého a movitého majetku na organizace dětí a mládeže uvedené v § 19 odst. 2 s podmínkou, že jej budou užívat k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže.

c) založit obchodní společnost nebo družstvo, nebo zřídit nadaci, nebo zavazovat se ke změně základního jmění v obchodních společnostech nebo družstvech.

c) prodávat nemovitý majetek České republiky, který Fond spravuje; výnosy z prodeje se převádějí na účet Ministerstva financí s účelovým zaměřením k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže. Při prodeji majetkových účastí státu ve správě Fondu se nepoužije ustanovení § 45 odst. 5 zákona č. 92/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

(5) Celková hodnota majetku ve srovnatelných cenách musí být na konci každého kalendářního roku shodná nebo vyšší než hodnota majetku svěřeného Fondu tímto zákonem ke dni účinnosti zápisuFondu do obchodního rejstříku, pokud není dále stanoveno jinak.

(5) (6) Hodnota majetku a jeho skladba na konci rozpočtového roku a údaje z roční účetní závěrky se uvádějí ve výroční zprávě o činnosti Fondu (dále jen "výroční zpráva"). Výroční zpráva se zveřejňuje v Obchodním věstníku.

Orgány Fondu

§ 7

Orgány Fondu jsou předseda výboru Fondu (dále jen "předseda"), výbor Fondu (dále jen "výbor"), dozorčí rada Fondu (dále jen "dozorčí rada") a ředitel Fondu (dále jen "ředitel").

§ 8

(1) Výbor má devět členů. Předsedu a dalších osm členů výboru volí a odvolává Poslanecká sněmovna na funkční období čtyř let. Předseda a členové výboru mohou být voleni i opětovně, nejvýše však na dvě po sobě jdoucí funkční období.

(2) Předseda a výbor odpovídají za svou činnost Poslanecké sněmovně.

(3) Poslanecká sněmovna stanoví předsedovi a členům výboru odměnu za výkon funkce. Předseda a členové výboru mají nárok na náhradu nutných výdajů spojených s výkonem funkce. Tyto odměny a náhrady jsou výdajem spojeným s činností Fondu.

------------------------------------------------------------------

2) § 68 odst. 3 písm. c) a e) zákona č. 513/1991 Sb.

§ 9

(1) Předsedou nebo členem výboru může být zvolen občan České republiky, který

a) je způsobilý k právním úkonům,

b) je občansky bezúhonný a splňuje podmínky stanovené zvláštním zákonem,3)

c) nevykonával funkci na úrovni městské, okresní, obvodní a vyšší organizace v bývalém Československém svazu mládeže nebo v bývalém Socialistickém svazu mládeže.

(2) Výkon funkce předsedy nebo člena výboru končí

a) uplynutím funkčního období,

b) odvoláním,

c) odstoupením,

d) úmrtím.

(3) Poslanecká sněmovna odvolá předsedu nebo člena výboru z funkce,

a) jestliže byl pravomocně zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jeho způsobilost k právním úkonům byla pravomocně omezena,

b) jestliže byl pravomocně odsouzen pro trestný čin,

c) nevykonává-li svou funkci po dobu delší než tři měsíce,

d) neplní-li povinnosti stanovené tímto zákonem.

§ 10

(1) Výkon funkce předsedy a člena výboru je neslučitelný s výkonem funkce poslance nebo senátora, člena vlády, s funkcemi v politických stranách a politických hnutích, s funkcemi v dětských a mládežnických organizacích, s funkcí ředitele nebo pracovníka Fondu, s funkcemi v řídících a dozorčích orgánech právnických osob, ve kterých spravuje majetkovou účast Fond, nebo kterým byly poskytnuty prostředky z majetku podle tohoto zákona.

(2) Členové výboru se nemohou účastnit na podnikání fyzických a právnických osob, ve kterých spravuje majetkovou účast Fond, nebo kterým byly poskytnuty prostředky z majetku podle tohoto zákona.

----------------------------------------------------------------------

3) Zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.

§ 11

Předseda

(1) Předseda řídí činnost výboru a jedná jménem Fondu navenek.

(2) Předseda zejména

a) předkládá výboru k projednání, vládě k vyjádření a Poslanecké sněmovně ke schválení

- návrh statutu Fondu a jeho změn,

- návrh rozpočtu Fondu a roční účetní závěrku,

- výroční zprávu do tří měsíců po skončení rozpočtového roku,

b) jmenuje a odvolává ředitele,4)

c) předkládá výboru ke schválení a vládě a Poslanecké sněmovně k informaci program činnosti Fondu na následující rozpočtový rok (dále jen "program činnosti") nejpozději jeden měsíc před začátkem rozpočtového roku,

d) předkládá výboru ke schválení návrh organizačního a pracovního řádu Fondu,

e) zveřejňuje výroční zprávu do jednoho měsíce po jejím schválení.

§ 12

Výbor

(1) Výbor projednává

a) návrh statutu a jeho změn,

b) výroční zprávu,

c) rozpočet Fondu a roční účetní závěrku Fondu.

(2) Výbor schvaluje

a) organizační a pracovní řád Fondu,

b) program činnosti.

(3) Výbor rozhoduje o použití prostředků z majetku dle statutu Fondu.

(4) Výbor vykonává práva vyplývající z majetkové účasti v obchodních společnostech.

(5) Výbor přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů.

(6) Jde-li o právní úkon vyžadující písemnou formu, podepisuje se předseda a jeden člen výboru.

§ 13

Dozorčí rada

(1) Orgánem, který dozírá na činnost a hospodaření Fondu a jeho orgánů, je dozorčí rada. Dozorčí rada má pět členů. Členy jmenuje a odvolává vláda na funkční období čtyř let.

-----------------------------------------------------------------

4) § 27 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.

(2) O nedostatcích zjištěných v činnosti a hospodaření Fondu a orgánů Fondu dozorčí rada informuje neprodleně vládu a Poslaneckou sněmovnu.

(3) Vláda stanoví členům dozorčí rady odměnu za výkon funkce. Členové dozorčí rady mají nárok na náhradu nutných výdajů spojených s výkonem funkce. Odměny a náhrady jsou výdajem spojeným s činností Fondu.

(4) O podmínkách pro vznik a zánik výkonu funkce člena dozorčí rady a o podmínkách střetu zájmů platí obdobně § 10 tohoto zákona.

§ 14

Ředitel

(1) Ředitel je výkonným orgánem Fondu. Je pracovníkem Fondu, který je oprávněn jednat a rozhodovat jménem Fondu ve všech věcech, které se týkají Fondu, není-li jednání nebo rozhodování podle tohoto zákona svěřeno jiným orgánům. Ve vztahu k ostatním pracovníkům Fondu je vedoucím organizace. Ředitel odpovídá za svoji činnost předsedovi.

(2) Na ředitele se vztahují právní předpisy jako na pracovníky orgánů státní správy.5)

§ 15

Pracovníci Fondu

(1) Pracovníci Fondu zajišťují ostatní činnosti, které nejsou podle tohoto zákona svěřeny orgánům Fondu.

(2) Na pracovníky Fondu se vztahují právní předpisy jako na pracovníky státních orgánů.5)

§ 16

Statut Fondu

(1) Podrobnosti o organizaci a činnosti Fondu upravuje statut Fondu.

(2) Statut Fondu obsahuje zejména

a) předmět podnikání,

b) jednací řády výboru a dozorčí rady,

c) podmínky pro poskytování prostředků podle tohoto zákona a způsob rozhodování o poskytnutí prostředků,

d) mezní podíl výdajů spojených s činností Fondu na úhrnné hodnotě majetku ve srovnatelných cenách,

e) pravidla pro zpracování programu činnosti a výroční zprávy,

------------------------------------------------------------------

5) Např. § 73 až 75 zákona č. 65/1965 Sb., zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, nařízení vlády ČR č. 253/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí.

f) zastupování předsedy výboru.

U s t a n o v e n í s p o l e č n á ,

p ř e c h o d n á a z á v ě r e č n á

§ 17

Pro účely tohoto zákona se rozumí dětmi osoby, které nedovršily 18 let věku, mládeží osoby, které nedovršily 26 let věku.

§ 18

(1) Právo nakládat podle tohoto zákona s majetkem vzniká ode dne účinnosti zápisu Fondu do obchodního rejstříku.

(2) Dnem uvedeným v odstavci 1 se Fondu svěřují

- movitý a nemovitý majetek bývalého Socialistického svazu mládeže, který je ve vlastnictví České republiky,

- peněžní prostředky získané v souvislosti s převzetím majetku bývalého Socialistického svazu mládeže a nakládáním s ním, uloženém na zvláštním účtu ministerstva hospodářství České republiky,

- majetkové účasti na podnikání právnických osob vzniklých z majetku bývalého Socialistického svazu mládeže, který podle zvláštního zákona podléhá navrácení.6)

(3) Do správy Fondu a využívání Fondem přejde dnem uvedeným v odstavci 1 majetek bývalého Socialistického svazu mládeže, který jeho nástupnické organizace měly podle zvláštního zákona 6) vydat České republice a dosud tak neučinily.

(4) Dnem uvedeným v odstavci 1 na Fond přecházejí

a) z ministerstva hospodářství České republiky práva a povinnosti zakladatele obchodních společností vzniklých z majetku bývalého Socialistického svazu mládeže, který podléhá podle zvláštního zákona 6) navrácení,

b) práva zastupovat Českou republiku ve sporech vedených proti osobám, které nevydaly majetek podle zvláštního zákona 6) a podle tohoto zákona,

c) práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů v případě, že tato práva a povinnosti měla k tomuto dni v souvislosti s majetkem podle tohoto zákona Česká republika nebo její orgán,

d) právo užívání, které bylo zřízeno bývalému Socialistickému svazu mládeže.

------------------------------------------------------------------

6) Ústavní zákon č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 18 a

Fondu se dále svěřují zásoby, pohledávky, finanční majetek a závazky bývalého Socialistického svazu mládeže, které nebyly vloženy právnickým osobám vzniklým z podniku a hospodářských zařízení bývalého Socialistického svazu mládeže.

§ 19

(1) Fond vypořádá naturální a peněžní náhrady organizací dětí a mládeže podle zvláštního zákona.

(2) Fond uzavře do nabytí účinnosti zvláštního zákona smlouvu o bezplatném užívání nemovitého majetku s těmi organizacemi dětí a mládeže, které jej vlastnily ke dni 25. února 1948 a které byly obnoveny do dne nabytí účinnosti zvláštního zákona,6) s podmínkou, že jej budou užívat k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže uvedených v § 2 tohoto zákona.

§ 20

(1) Návrh statutu Fondu musí být doručen Poslanecké sněmovně do 30 dnů po jmenování předsedy a nadpoloviční většiny členů výboru.

(2) Jednání výboru se do schválení statutu Fondu řídí prozatímním jednacím řádem, který vydá předseda.

§ 21

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Čl. II

(1) Zákon č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, pozbývá platnosti dnem 30. června 1997. K tomuto dni přecházejí práva a závazky Fondu na stát, jehož jménem v těchto věcech jedná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

(2) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k vypořádání práv a závazků, které přešly z Fondu na stát, jmenuje likvidátora, který při vypořádání těchto práv a závazků postupuje obdobně podle § 71 a následujících obchodního zákoníku.

(3) Zůstatek zbylý po vypořádání práv a závazků Fondu, které přešly z Fondu na stát, určený k podpoře činnosti ve prospěch dětí a mládeže, je příjmem státního rozpočtu.

------------------------------------------------------------------

6) Ústavní zákon č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní Republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP