PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1996

I. volební období

2038

Návrh

poslanců Ivana Maška a dalších

na vydání

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních

z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon

ze dne . 1996

kterým se mění a doplňuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,

ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:

l. § 16 včetně nadpisu zní:

"§ 16

Sazba daně

Daň ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně (§ 15) a o odpočitatelné položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného na celá sta dolů činí

Ze základu daně Daň
od Kč do Kč
084 000 12%
84 000 144 000 10 080 Kč + 16% ze základu přesahujícího 84 000 Kč
144 000204 000 19 680 Kč + 20% --"-- 144 000 Kč
204 000564 000 31 680 Kč + 26% --"-- 204 000 Kč
564 000a více 125 280 Kč + 33% --"-- 564 000 Kč"


2. V § 21 odst. 1 se text "39%" nahrazuje textem "32%".

3. § 38h odst. 2 zní:

"(2) Záloha ze zdanitelné mzdy zúčtované nebo vyplacené za kalendářní měsíc činí:

Zdanitelná mzda Záloha
od Kč do Kčze zdanitelné mzdy
07 000 12%
7 00012 000 840 Kč+16% ze zdanitelné mzdy přesahující 7 000 Kč
12 00017 000 1 640 Kč+20% " 12 000 Kč
17 00047 000 2 640 Kč+26% " 17 000 Kč
47 000a více 10 440 Kč+33% " 47 000 Kč"


Čl. II

Ustanovení čl. I se použijí poprvé pro stanovení daňové povinnosti za rok 1997.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem .

Důvodová zpráva

I.

Obecná část

V červnu 1995 projednala a schválila Poslanecká sněmovna Pralamentu České republiky změny platné daňové legislativy. Toto od počátku roku 1993 již čtvrté kolo novel daňových zákonů přineslo dosud nejvýznamnější změny ve prospěch daňových poplatníků. Začátkem prosince roku 1995 Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila návrh zákona o Státním rozpočtu na rok 1996. Podle předkladatelů této novely rozpočet pro rok 1996 roste rychleji než inflace v České republice (nebo-li státní rozpočet nakupuje a poskytuje obyvatelstvu více statků než dosud). Role státu tedy klesá velmi nepatrně a pouze díky tomu ekonomika ČR roste rychleji než rozpočet. Nikoliv proto, že by stát omezoval svoji působnost. Je zřetelné, že státní rozpočet na rok 1996 je stále příliš centralistický. Ekonomická hranice zdanění v poměru soukromé a státní aktivity, tj. objem služeb poskytovaných formou veřejných služeb a objemu služeb hrazených občany podle jejich finanční situace, je i přes výrazné zlepšení v minulých letech stále v neprospěch druhé složky. Česká ekonomika je stále přetížena daněmi.

Předkladatelé vycházejí ve svých úvahách z makroekonomického rámce - viz. tabulka č. 1.

1993 1994 1995 1996 1997
HDP s.c. (m.r.=100) 99,1 102,6 105 105,2 105,5
Deflátor HDP 116,2 111 111 110,5 110
HDP b.c.

(mld.Kč)

910,6 1037,5 1209,2 1405,6 1631,2
míra inflace

(procenta)

20,8 10 9,5 9 8,5
míra

nezaměst.

(procenta)

3,0 3,3 3,0 3,5 3,7
běžný účet

plat. bil.

(USD)

115 -50 -1400 -2100 -2200
objem

mezd

(m.r.=100)

126,6 119 120 118 118
objem

mezd

(mld.Kč)

319,7 380,4 456,5 538,7 636
výdaje

veř.rozp.

(mld.Kč)

420,1 462,9 529 600 640
podíl veř.

výdajů na

HDP (%)

46 44,6 43,7 42,7 39,2
příjmy veř.

rozp.(mld.Kč)

420,1 472,2 541 600 640
z toho:

daň.příjmy

276,4 292,0 328,0 364,7 374,0
nedaň.příj. 36,7 50,2 56,8 55,3 55,0
soc.poj. 107 130 156,2 180 211


tabulka č. 2 - Předpoklad daňových příjmů na rok 1997 (v mld.Kč)

daňové příjmy celkem 374
z toho: DPH

spotřební daň

daň z příjmů práv.osob

daň z příjmů fyz.osob

clo

silniční daň

daň z nemovitostí

majetkové daně

popl. za dálníce a sil.

ostatní daně a poplatky

místní správ. popl.
126,6

65,3

61,6

75,3

21,0

4,2

3,6

3,5

1,1

7,5

4,3


Při predikci vývoje HDP vycházíme z těchto předpokladů: pro rok 1997 očekáváme další zintenzivnění růstových trendů.

Z makroekonomické stability.

Mírně se snižující inflace.

Pokračující nízkou úrovní nezaměstnaností.

S poklesem reálné spotřeby vlády.

Z rozsáhlých investicí především do fixního kapitálu.

Z vysokého reálného růstu mezd.

Z vysoké dynamiky dovozu zboží a služeb, ze ztráty komparativních výhod - tedy z prohloubení deficitu obchodní bilance.

Z výrazného omezení výdajů a potažmo na to veřejných příjmů v roce 1997.

Všechny tyto skutečnosti jsou v podstatě konkrétním vyjádřením výchozích principů koncepce daňové politiky, založené na postupném snižování daňového břemene. Od samého začátku ekonomické reformy bylo těžiště snižování daňového břemene především v oblasti přímých daní. Z těchto záměrů a ze základních makroekonomických úvah vychází i změny obsažené v předkládané novele zákona o daních z příjmů.

Důležitou změnu představuje další snížení sazby daně z příjmů právnických osob. Snížení o sedm procentních bodů v roce 1997 znamená pro daňové poplatníky výhodu řádu vyšší než 11 miliard Kč ročně. Úprava zdanění fyzických osob představuje další praktické kroky na cestě redukce počtu dosavadních daňových pásem a sbližování daňových sazeb. Celkové snížení téměř o jednu pětinu znamená pro daňové poplatníky výhodu v řádu vyšším než je 17 miliard Kč ročně.

Cílem novely je nejenom výrazné snížení daňového břemene, ale současně cílem tohoto materiálu je posouzení základních východisek a cílů celé rozpočtové politiky a předběžných kvantifikací veřejných rozpočtů pro rok 1997, které musí být využity k zpracování finálního návrhu rozpočtu.

II.

Zvláštní část

Část I.

Bod 1.: V § 16 se navrhuje snížení sazby ve všech přímých kategoriích přibližně o 18%, přičemž se navrhuje zachování stávajícího rozložení příjmových kategorií rozhodujících pro výpočet daně z příjmu fyzických osob. Celkové snížení výnosu při navrhovaných sazbách se předpokládá ve výši přibližně 17 mld. Kč.

Bod 2.: Sazba daně pro právnické osoby se navrhuje snížit z 39% na 32%. Snížení daně o sedm procentních bodů přinese snížení výnosů daně o přibližně 11 mld. Kč.

Bod 3.: V návaznosti na úpravu § 16 - sazba daně fyzických osob je nutné odpovídajícím způsobem upravit též tabulku pro výpočet daně vybírané formou měsíčních záloh u příjmů ze závislé činnosti (§ 38h, odst. 2).

Část II.

Navrhuje se jednoznačně uvést, že snížení sazby daně se použije poprvé pro výpočet daňové povinnosti za zdaňovací období roku 1997.

Část III.

Vzhledem k jednoznačnému ustanovení části II. se navrhuje účinnost zákona dnem vyhlášení.

Zákon

ze dne . 1996

kterým se mění a doplňuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,

ve znění pozdějších předpisů

s vyznačenými změnani a doplňky

Čl. I

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:

1. § 16 - původní znění:

Sazba daně

Daň ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně (§ 15) a o odpočitatelné položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného na celá sta Kč dolů činí

Ze základu daně Daň Ze základu
přesahujícího
od Kč do Kč
084 000 15%
84 000144 000 12 600 Kč+20% " 84 000 Kč
144 000204 000 24 600 Kč+25% " 144 000 Kč
204 000564 000 39 600 Kč+32% " 204 000 Kč
564 000a více 154 800 Kč+40% " 564 000 Kč


Navrhované znění:

"§ 16

Sazba daně

Daň ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně (§ 15) a o odpočitatelné položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného na celá sta dolů činí

Ze základu daně Daň
od Kč do Kč
0 84 000 12%
84 000 144 000 10 080 Kč + 16% ze základu přesahujícího 84 000 Kč
144 000204 000 19 680 Kč + 20% --"-- 144 000 Kč
204 000564 000 31 680 Kč + 26% --"-- 204 000 Kč
564 000a více 125 280 Kč + 33% --"-- 564 000 Kč"


2. § 21 - původní znění:

(1) Sazba daně, s výjimkou uvedenou v odstavci 2, činí 39%

ze základu daně sníženého o položky podle § 34 a § 20 odst.

7 a 8 a zaokrouhleného na celé tisíce Kč dolů.

Navrhované znění:

(1) Sazba daně, s výjimkou uvedenou v odstavci 2, činí 32%

ze základu daně sníženého o položky podle § 34 a § 20 odst.

7 a 8 a zaokrouhleného na celé tisíce Kč dolů.

3. § 38h, odst. 2 - původní znění:

(2) Záloha ze zdanitelné mzdy zúčtované nebo vyplacené za kalendářní měsíc činí:

Zdanitelná mzda Záloha Ze zdanitelné mzdy
přesahující
od Kč do Kč
07 000 15%
7 00012 000 1 050 Kč+20% " 7 000 Kč
12 00017 000 2 050 Kč+25% " 12 000 Kč
17 00047 000 3 300 Kč+32% " 17 000 Kč
47 000a více 12 900 Kč+40% " 47 000 Kč


Navrhované znění:

(2) Záloha ze zdanitelné mzdy zúčtované nebo vyplacené za kalendářní měsíc činí:

Zdanitelná mzda Záloha Ze zdanitelné mzdy
přesahující
od Kč do Kč
07 000 12%
7 00012 000 840 Kč+16% --"-- 7 000 Kč
12 00017 000 1 640 Kč+20% " 12 000 Kč
17 00047 000 2 640 Kč+26% " 17 000 Kč
47 000a více 10 440 Kč+33% " 47 000 Kč"



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP