Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:
l. § 16 včetně nadpisu zní:
Daň ze základu daně
sníženého o nezdanitelnou část
základu daně (§ 15) a o odpočitatelné
položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného
na celá sta dolů činí
Ze základu daně | Daň | |
od Kč | do Kč | |
0 | 84 000 | 12% |
84 000 | 144 000 | 10 080 Kč + 16% ze základu přesahujícího 84 000 Kč |
144 000 | 204 000 | 19 680 Kč + 20% --"-- 144 000 Kč |
204 000 | 564 000 | 31 680 Kč + 26% --"-- 204 000 Kč |
564 000 | a více | 125 280 Kč + 33% --"-- 564 000 Kč" |
2. V § 21 odst. 1 se text "39%" nahrazuje textem "32%".
3. § 38h odst. 2 zní:
"(2) Záloha ze zdanitelné
mzdy zúčtované nebo vyplacené za kalendářní
měsíc činí:
Zdanitelná mzda | Záloha | |
od Kč | do Kč | ze zdanitelné mzdy |
0 | 7 000 | 12% |
7 000 | 12 000 | 840 Kč+16% ze zdanitelné mzdy přesahující 7 000 Kč |
12 000 | 17 000 | 1 640 Kč+20% " 12 000 Kč |
17 000 | 47 000 | 2 640 Kč+26% " 17 000 Kč |
47 000 | a více | 10 440 Kč+33% " 47 000 Kč" |
Ustanovení čl. I se použijí poprvé pro stanovení daňové povinnosti za rok 1997.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem .
V červnu 1995 projednala a schválila Poslanecká sněmovna Pralamentu České republiky změny platné daňové legislativy. Toto od počátku roku 1993 již čtvrté kolo novel daňových zákonů přineslo dosud nejvýznamnější změny ve prospěch daňových poplatníků. Začátkem prosince roku 1995 Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila návrh zákona o Státním rozpočtu na rok 1996. Podle předkladatelů této novely rozpočet pro rok 1996 roste rychleji než inflace v České republice (nebo-li státní rozpočet nakupuje a poskytuje obyvatelstvu více statků než dosud). Role státu tedy klesá velmi nepatrně a pouze díky tomu ekonomika ČR roste rychleji než rozpočet. Nikoliv proto, že by stát omezoval svoji působnost. Je zřetelné, že státní rozpočet na rok 1996 je stále příliš centralistický. Ekonomická hranice zdanění v poměru soukromé a státní aktivity, tj. objem služeb poskytovaných formou veřejných služeb a objemu služeb hrazených občany podle jejich finanční situace, je i přes výrazné zlepšení v minulých letech stále v neprospěch druhé složky. Česká ekonomika je stále přetížena daněmi.
Předkladatelé vycházejí
ve svých úvahách z makroekonomického
rámce - viz. tabulka č. 1.
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | |
HDP s.c. (m.r.=100) | 99,1 | 102,6 | 105 | 105,2 | 105,5 |
Deflátor HDP | 116,2 | 111 | 111 | 110,5 | 110 |
HDP b.c.
(mld.Kč) | 910,6 | 1037,5 | 1209,2 | 1405,6 | 1631,2 |
míra inflace
(procenta) | 20,8 | 10 | 9,5 | 9 | 8,5 |
míra
nezaměst. (procenta) | 3,0 | 3,3 | 3,0 | 3,5 | 3,7 |
běžný účet
plat. bil. (USD) | 115 | -50 | -1400 | -2100 | -2200 |
objem
mezd (m.r.=100) | 126,6 | 119 | 120 | 118 | 118 |
objem
mezd (mld.Kč) | 319,7 | 380,4 | 456,5 | 538,7 | 636 |
výdaje
veř.rozp. (mld.Kč) | 420,1 | 462,9 | 529 | 600 | 640 |
podíl veř.
výdajů na HDP (%) | 46 | 44,6 | 43,7 | 42,7 | 39,2 |
příjmy veř.
rozp.(mld.Kč) | 420,1 | 472,2 | 541 | 600 | 640 |
z toho:
daň.příjmy | 276,4 | 292,0 | 328,0 | 364,7 | 374,0 |
nedaň.příj. | 36,7 | 50,2 | 56,8 | 55,3 | 55,0 |
soc.poj. | 107 | 130 | 156,2 | 180 | 211 |
tabulka č. 2
- Předpoklad daňových příjmů
na rok 1997 (v mld.Kč)
daňové příjmy celkem | 374 |
z toho: DPH
| 126,6
|
Při predikci vývoje HDP vycházíme z těchto předpokladů: pro rok 1997 očekáváme další zintenzivnění růstových trendů.
Z makroekonomické stability.
Mírně se snižující inflace.
Pokračující nízkou úrovní nezaměstnaností.
S poklesem reálné spotřeby vlády.
Z rozsáhlých investicí především do fixního kapitálu.
Z vysokého reálného růstu mezd.
Z vysoké dynamiky dovozu zboží a služeb, ze ztráty komparativních výhod - tedy z prohloubení deficitu obchodní bilance.
Z výrazného omezení výdajů a potažmo na to veřejných příjmů v roce 1997.
Všechny tyto skutečnosti jsou v podstatě konkrétním vyjádřením výchozích principů koncepce daňové politiky, založené na postupném snižování daňového břemene. Od samého začátku ekonomické reformy bylo těžiště snižování daňového břemene především v oblasti přímých daní. Z těchto záměrů a ze základních makroekonomických úvah vychází i změny obsažené v předkládané novele zákona o daních z příjmů.
Důležitou změnu představuje další snížení sazby daně z příjmů právnických osob. Snížení o sedm procentních bodů v roce 1997 znamená pro daňové poplatníky výhodu řádu vyšší než 11 miliard Kč ročně. Úprava zdanění fyzických osob představuje další praktické kroky na cestě redukce počtu dosavadních daňových pásem a sbližování daňových sazeb. Celkové snížení téměř o jednu pětinu znamená pro daňové poplatníky výhodu v řádu vyšším než je 17 miliard Kč ročně.
Cílem novely je nejenom výrazné snížení daňového břemene, ale současně cílem tohoto materiálu je posouzení základních východisek a cílů celé rozpočtové politiky a předběžných kvantifikací veřejných rozpočtů pro rok 1997, které musí být využity k zpracování finálního návrhu rozpočtu.
Část I.
Bod 1.: V § 16 se navrhuje snížení sazby ve všech přímých kategoriích přibližně o 18%, přičemž se navrhuje zachování stávajícího rozložení příjmových kategorií rozhodujících pro výpočet daně z příjmu fyzických osob. Celkové snížení výnosu při navrhovaných sazbách se předpokládá ve výši přibližně 17 mld. Kč.
Bod 2.: Sazba daně pro právnické osoby se navrhuje snížit z 39% na 32%. Snížení daně o sedm procentních bodů přinese snížení výnosů daně o přibližně 11 mld. Kč.
Bod 3.: V návaznosti na úpravu § 16 - sazba daně fyzických osob je nutné odpovídajícím způsobem upravit též tabulku pro výpočet daně vybírané formou měsíčních záloh u příjmů ze závislé činnosti (§ 38h, odst. 2).
Část II.
Navrhuje se jednoznačně uvést, že snížení sazby daně se použije poprvé pro výpočet daňové povinnosti za zdaňovací období roku 1997.
Část III.
Vzhledem k jednoznačnému ustanovení části II. se navrhuje účinnost zákona dnem vyhlášení.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:
1. § 16 - původní znění:
Daň ze základu daně
sníženého o nezdanitelnou část
základu daně (§ 15) a o odpočitatelné
položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného
na celá sta Kč dolů činí
Ze základu daně | Daň | Ze základu |
přesahujícího | ||
od Kč | do Kč | |
0 | 84 000 | 15% |
84 000 | 144 000 | 12 600 Kč+20% " 84 000 Kč |
144 000 | 204 000 | 24 600 Kč+25% " 144 000 Kč |
204 000 | 564 000 | 39 600 Kč+32% " 204 000 Kč |
564 000 | a více | 154 800 Kč+40% " 564 000 Kč |
Navrhované znění:
Daň ze základu daně
sníženého o nezdanitelnou část
základu daně (§ 15) a o odpočitatelné
položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného
na celá sta dolů činí
Ze základu daně | Daň | |
od Kč | do Kč | |
0 | 84 000 | 12% |
84 000 | 144 000 | 10 080 Kč + 16% ze základu přesahujícího 84 000 Kč |
144 000 | 204 000 | 19 680 Kč + 20% --"-- 144 000 Kč |
204 000 | 564 000 | 31 680 Kč + 26% --"-- 204 000 Kč |
564 000 | a více | 125 280 Kč + 33% --"-- 564 000 Kč" |
2. § 21 - původní znění:
(1) Sazba daně, s výjimkou
uvedenou v odstavci 2, činí 39%
ze základu daně sníženého o položky podle § 34 a § 20 odst.
7 a 8 a zaokrouhleného na celé tisíce Kč dolů.
Navrhované znění:
(1) Sazba daně, s výjimkou uvedenou v odstavci 2, činí 32%
ze základu daně sníženého o položky podle § 34 a § 20 odst.
7 a 8 a zaokrouhleného na celé tisíce Kč dolů.
3. § 38h, odst. 2 - původní znění:
(2) Záloha ze zdanitelné mzdy
zúčtované nebo vyplacené za kalendářní
měsíc činí:
Zdanitelná mzda | Záloha | Ze zdanitelné mzdy | |
přesahující | |||
od Kč | do Kč | ||
0 | 7 000 | 15% | |
7 000 | 12 000 | 1 050 Kč+20% | " 7 000 Kč |
12 000 | 17 000 | 2 050 Kč+25% | " 12 000 Kč |
17 000 | 47 000 | 3 300 Kč+32% | " 17 000 Kč |
47 000 | a více | 12 900 Kč+40% | " 47 000 Kč |
Navrhované znění:
(2) Záloha ze zdanitelné mzdy
zúčtované nebo vyplacené za kalendářní
měsíc činí:
Zdanitelná mzda | Záloha | Ze zdanitelné mzdy |
přesahující | ||
od Kč | do Kč | |
0 | 7 000 | 12% |
7 000 | 12 000 | 840 Kč+16% --"-- 7 000 Kč |
12 000 | 17 000 | 1 640 Kč+20% " 12 000 Kč |
17 000 | 47 000 | 2 640 Kč+26% " 17 000 Kč |
47 000 | a více | 10 440 Kč+33% " 47 000 Kč" |