Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon České národní rady č. 171/1991 Sb. o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky ve znění zákona České národní rady č. 285/1991 Sb., zákona České národní rady č. 438/1991 Sb., zákona České národní rady č. 569/1991 Sb., zákona České národní rady č. 282/1992 Sb., zákona 210/1993 Sb. a zákona č. 224/1994 Sb. se doplňuje takto:
1. § 18 odst. 2 písm. a) se doplňuje bodem 9, který zní:
"9. náhrada majetku zprivatizovaného v rozporu s § 3 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., ve prospěch příslušné církve, řádu, kongregace nebo náboženské společnosti."
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení
Zákon ze dne 26. února 1991 č. 92/1991 Sb. o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby v platném znění v § 3 odst. 1 přímo stanoví, že: "Předmětem tohoto zákona rovněž není majetek, který na stát přešel po 25. únoru 1948 z vlastnictví církví, řádů a kongregací a náboženských společností".
V průběhu privatizace, probíhající podle zákona č. 92/1991 Sb., bylo tudíž zákonem zakázáno privatizovat majetek, který stát odebral církvím, řádům, kongregacím a náboženským společnostem po únoru 1948. Tento zákaz nebyl v privatizační praxi v některých případech respektován. Ať už úmyslně nebo administrativní chybou. Smyslem předložené novely zákona 171/1991 Sb. je možnost zjednat nápravu v těchto případech tím, že se umožní Fondu národního majetku využít akcie Restitučního investičního fondu a.s. také pro tyto případy.
Dosavadní ustanovení § 18 neumožňuje použití majetku a majetkových účastí Fondu k jiným účelům než k těm, které jsou v tomto paragrafu taxativně vyjmenované.
Vzhledem k tomu, že nelze na náboženské společnosti aplikovat § 18 odst. 2 písm. a) bod 1. zákona č. 171/1991 Sb. v platném znění, jelikož v rozporu s původní strategií úpravy vlastnických vztahů v České republice nebyl zákon o vypořádání majetkových vztahů církví a náboženských společností dosud přijat, lze řešit alespoň ty výjimečné případy nerespektování zákona 92/1991 Sb. navrženým způsobem.
Provedení zákona neklade žádné
nároky na státní rozpočet, pouze umožňuje
v několika případech použít akcie
Restitučního investičního fondu a.
s. pro napravení administrativních chyb, ke kterým
došlo v průběhu privatizace.