PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

2019

VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon

ze dne . 1996,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 103/1990 Sb., zákona č. 262/1992 Sb. a zákona č. 43/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 3 včetně nadpisu zní:

"§ 3

Druhy územně plánovacích podkladů

(1) Územně plánovací podklady slouží zejména pro zpracování, změnu nebo doplnění územně plánovací dokumentace a není-li tato dokumentace zpracována, pro územní rozhodování a pro sledování vývoje a vyhodnocování stavu a možností rozvoje území.

(2) Územně plánovací podklady tvoří

a) urbanistická studie, která řeší územně technické, urbanistické nebo architektonické podmínky rozvoje území,

b) územní generel, který řeší podrobně otázky územního rozvo je jednotlivých složek osídlení, zejména bydlení, průmyslu, zemědělství, vodního hospodářství, dopravy, technických sítí a služeb, občanské vybavenosti, zeleně a rekreace,

c) územní prognóza, která slouží k prověření možností dlouhodobého rozvoje území na základě rozboru územně technických podmínek, stavu životního prostředí území, demografických a sociologických úvah, ekonomických předpokladů rozvoje území,

d) územně technické podklady, kterými jsou účelově zaměřené a soustavně doplňované soubory údajů charakterizujících stav a podmínky území.

Obsah územně plánovacích podkladů a postup při jejich pořizování stanoví obecně závazný právní předpis.".

2. § 4, 5 a 7 se vypouštějí.

3. § 8 zní:

"§ 8

Územně plánovací dokumentaci tvoří

a) plán územních vazeb,

b) územní plán,

c) regulační plán.".

4. § 9 včetně nadpisu zní:

"§ 9

Plán územních vazeb

(1) Plán územních vazeb stanoví zásady uspořádání a limity využití území, v němž se uplatňují speciální zájmy a řeší základní systémy, které jsou předpokladem pro využití a rozvoj území (např. systémy dopravy a technického vybavení, územní systémy ekologické stability).

(2) Plán územních vazeb se zpracovává pro vymezené území více obcí,popřípadě okresů, ve kterém je potřebné řešit koordinaci základních systémů.".

5. § 10 včetně nadpisu zní:

"§ 10

Územní plán

(1) Územní plán řeší funkční využití ploch a jejich uspořádání, stanoví urbanistickou koncepci a určuje základní regulaci území.

(2) Územní plán se zpracovává pro území obce nebo po dohodě schvalujících orgánů společně pro území více obcí; může být zpracován pro vymezenou část území hlavního města Prahy a územně členěných statutárních měst.".

6. § 11 včetně nadpisu zní:

"§ 11

Regulační plán

(1) Regulační plán řeší využití jednotlivých pozemků a určuje regulační prvky prostorového uspořádání.

(2) Regulační plán se zpracovává zpravidla pro část území obce nebo pro celé území obce s jednoznačnými územně technickými a urbanistickými podmínkami.".

7. Za § 11 se vkládá označení nového Oddílu 3a, který včetně nadpisu a § 1215 zní:

"ODDÍL 3a

Orgány územního plánování

§ 12

Orgány územního plánování jsou

a) obce,

b) okresní úřady,

c) Ministerstvo hospodářství,

d) Ministerstvo obrany.

§ 13

(1) Obec pořizuje pro své území územně plánovací podklady.

(2) Obec rozhoduje o pořízení územního plánu a regulačních plánů pro území obce.

(3) Územní plány a regulační plány pořizují na základě rozhodnutí obce příslušné obecní úřady.

§ 14

(1) Okresní úřad vykonává působnost nadřízeného orgánu územního plánování pro obec. Na žádost obcí, pro něž nelze dočasně pořizování zajistit podle § 13 odst. 3, pořizuje územní plány a regulační plány.

(2) Ministerstvo hospodářství

a) pořizuje plány územních vazeb,

b) pořizuje územně technické podklady pro celé území České republiky a pro vyhodnocení stavu a možností rozvoje území České republiky,

c) pořizuje ostatní územně plánovací podklady nezbytné pro jeho činnost,

d) vykonává funkci nadřízeného orgánu územního plánování pro hlavní město Prahu, pro města Brno, Ostravu, Plzeň a pro okresní úřady,

e) předkládá vládě zprávu o stavu a možnostech rozvoje území České republiky.

§ 15

Ministerstvo obrany pořizuje uzemně plánovací podklady a územně plánovací dokumentaci na území vojenských újezdů.".

8. § 16 včetně nadpisu se vypouští.

9. § 17 zní :

"§ 17

(1) Orgány územního plánování jsou povinny pořizovat územně plánovací dokumentaci v souladu s potřebami rozvoje území.

(2) O pořízení územně plánovací dokumentace rozhoduje z vlastního nebo jiného podnětu ten orgán, který je příslušný k jejímu schválení.".

10. § 18 se vypouští.

11. § 20 včetně nadpisu zní:

"§ 20

Hlavní cíle a požadavky

(1) Orgán územního plánování, který pořizuje územně plánovací dokumentaci (dále jen "pořizovatel"), navrhne hlavní cíle a požadavky pro její vypracování v zadání na základě přípravných prací, vyhodnocení dokumentů zpracovaných pro dané území (např. programů rozvoje obcí) a průzkumů a rozborů území.

(2) Projednávání návrhu zadání územně plánovací dokumentace oznámí pořizovatel veřejnou vyhláškou. Návrh zadání územně plánovací dokumentace musí být vystaven u pořizovatele, popřípadě na dalších ve vyhlášce uvedených místech, po dobu 30 dnů k veřejnému nahlédnutí. Do 15 dnů od posledního dne vystavení může veřejnost uplatnit své podněty.

(3) Návrh zadání zašle pořizovatel dotčeným orgánům státní správy vždy jednotlivě. Tyto orgány mohou uplatnit do 30 dnů po obdržení návrhu své stanovisko. Návrh zadání musí být s dotčenými orgány státní správy, které uplatnily svá stanoviska ve stanovené lhůtě, dohodnut.

(4) S návrhem zadání územně plánovací dokumentace pořizovatel vždy seznámí orgány územního plánování sousedních územních obvodů a na základě jejich požadavků je informuje o dalším pořizování územně plánovací dokumentace.

(5) Návrh zadání plánu územních vazeb zašle pořizovatel vždy jednotlivě též dotčeným obcím, které mohou do 30 dnů po obdržení podat své připomínky.

(6) Návrh zadání územního plánu nebo regulačního plánu musí být projednán s nadřízeným orgánem územního plánování.

(7) Návrh zadání schvaluje ten orgán, který bude schvalovat územně plánovací dokumentaci.".

12. Za § 20 se vkládá nový § 20a, který zní:

"§ 20a

(1) Na základě schváleného zadání územně plánovací dokumentace zajistí pořizovatel zpracování konceptu řešení územně plánovací dokumentace.

(2) Projednání konceptu řešení řídí a organizuje pořizovatel. Pořizovatel oznámí veřejnou vyhláškou místo a dobu projednávání nejméně 30 dnů před jednáním a zajistí, aby v této lhůtě bylo umožněno dotčeným orgánům a veřejnosti se seznámit s konceptem řešení. Dotčené orgány státní správy vyrozumí o projednávání konceptu jednotlivě a vyzve je, aby sdělily svá stanoviska nejpozději do 15 dnů ode dne projednání konceptu. Ve stejné lhůtě může veřejnost uplatnit své připomínky. Ke stanoviskům a připomínkám podaným po této lhůtě se nepřihlíží.

(3) Proti konceptu řešení plánu územních vazeb mohou dotčené obce podat své námitky do 30 dnů ode dne jeho projednání.

(4) Právnické a fyzické osoby, které mají k pozemkům či stavbám vlastnická nebo jiná práva, jež jsou dotčena řešením územního plánu nebo regulačního plánu, mohou podat své námitky do 30 dnů od projednání konceptu. K později podaným námitkám se nepřihlíží.

(5) Na základě výsledků projednání konceptu řešení zpracuje pořizovatel souborné stanovisko s pokyny pro dokončení návrhu územně plánovací dokumentace a předloží je spolu s vyjádřením nadřízeného orgánu územního plánování příslušnému orgánu (§ 26) ke schválení. Součástí souborného stanoviska je návrh rozhodnutí o podaných námitkách. Fyzickým nebo právnickým osobám, které podaly včas námitky, sdělí pořizovatel do 30 dnů od schválení souborného stanoviska, že bylo námitkám vyhověno nebo důvody, pro které námitkám vyhověno nebylo.

(6) Od zpracování konceptu řešení územního plánu a regulačního plánu může být na návrh pořizovatele při schválení zadání upuštěno, jestliže bylo řešení prověřeno urbanistickou studií projednanou podle odstavce 2 a 4. Od zpracování konceptu řešení plánu územních vazeb může být na návrh pořizovatele při schválení zadání upuštěno, jestliže řešení bylo prověřeno územní prognózou projednanou podle odstavce 2 a 3. Zadání musí splňovat v těchto případech funkce souborného stanoviska podle odstavce 5.".

13. § 21 včetně nadpisu zní:

"§ 21

Projednávání návrhu

(1) Projednávání návrhu územně plánovací dokumentace oznámí pořizovatel veřejnou vyhláškou. Návrh územně plánovací dokumentace musí být vystaven u pořizovatele, popřípadě na dalších určených místech, po dobu 30 dnů k veřejnému nahlédnutí. Ve lhůtě 15 dnů od posledního dne vystavení návrhu může veřejnost uplatnit své připomínky.

(2) O projednávání návrhu vyrozumí pořizovatel dotčené orgány státní správy vždy jednotlivě. Tyto orgány mohou uplatnit do 30 dnů ode dne vyrozumění své stanovisko. Návrh územně plánovací dokumentace pořizovatel dohodne s dotčenými orgány státní správy, které uplatnily stanoviska ve stanovené lhůtě. Při řešení rozporů se postupuje podle § 136.

(3) Oznámení o projednávání návrhu plánu územních vazeb zašle pořizovatel každé dotčené obci, která může uplatnit námitky k návrhu nebo nesouhlas s vyřízením svých námitek podaných ke konceptu řešení do 15 dnů ode dne oznámení.

(4) K návrhu územního plánu a regulačního plánu mohou právnické a fyzické osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva k pozemkům nebo stavbám, jež jsou řešením územního plánu nebo regulačního plánu dotčena, uplatnit do 15 dnů od posledního dne vystavení návrhu námitky nebo nesouhlas s vyřízením svých námitek podaných ke konceptu řešení.

(5) Pokud dotčené orgány státní správy nesdělí své stanovisko ve lhůtě podle odstavce 2, vyzve je pořizovatel ke splnění této povinnosti. Pokud ani do 15 dnů po doručení výzvy neobdrží stanovisko dotčeného orgánu státní správy, má se za to, že jeho zájmy nejsou dotčeny. Na tuto skutečnost musí být dotčené orgány státní správy upozorněny.".

14. § 22 zní:

"§ 22

(1) Pořizovatel předloží schvalujícímu orgánu zprávu o projednání územně plánovací dokumentace spolu s vyhodnocením všech stanovisek a připomínek a s návrhem na rozhodnutí o námitkách a o nesouhlasech s vyřízením námitek podle § 21 odst. 3 a 4.

(2) Fyzickým nebo právnickým osobám, které uplatnily námitky k návrhu územně plánovací dokumentace nebo nesouhlas s vyřízením svých námitek podaných ke konceptu řešení, sdělí pořizovatel do 30 dnů po schválení, že jim bylo vyhověno nebo důvody, pro které jim vyhověno nebylo.".

15. § 23 a § 24 se vypouštějí.

16. § 25 zní:

"§ 25

(1) Návrh územního plánu a regulačního plánu posuzuje před schválením nadřízený orgán územního plánování z hlediska souladu obsahu návrhu a postupu při jeho projednání se zákonem a obecně závaznými právními předpisy. Současně prověří soulad

a) územních plánů s plány územních vazeb,

b) regulačních plánů s územními plány a s plány územních vazeb.

(2) Bez stanoviska nadřízeného orgánu územního plánování z uvedených hledisek nelze územně plánovací dokumentaci schválit.".

17. § 26 zní:

"§ 26

(1) Plány územních vazeb schvaluje Ministerstvo hospodářství.

(2) Vláda si může schválení plánu územních vazeb vyhradit.

(3) Územní plány a regulační plány schvaluje obecní zastupitelstvo.

(4) Územně plánovací dokumentaci na území vojenských újezdů schvaluje Ministerstvo obrany.".

18. § 27 se vypouští.

19. § 29 odst. 2 a 3 znějí:

"(2) Závazné části územně plánovací dokumentace vymezí schvalující orgán. V závazné části vymezí kromě regulativů také veřejně prospěšné stavby, pro které lze pozemky, stavby a práva k nim vyvlastnit (§ 108 odst. 2 písm. a) a odst. 3) a v územních a regulačních plánech vymezí obvody, pro které tyto stavby slouží.

(3) Závaznou část plánu územních vazeb vyhlásí Ministerstvo hospodářství vyhláškou. V případě, kdy plán územních vazeb schvaluje vláda, vyhlásí jeho závaznou část svým nařízením. Závaznou část územního plánu a regulačního plánu vyhlásí obecní zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou obce. Závazná část územně plánovací dokumentace je závazným podkladem pro zpracování a schvalování navazující územně plánovací dokumentace a pro rozhodování v území.".

20. § 31 odst. 2 zní:

"(2) Na návrh pořizovatele schvalující orgán schválí pořízení změn nebo doplňků územně plánovací dokumentace v rozsahu přiměřeném jejich zadání a stanoví postup při jejich pořízení. V odůvodněných případech může spojit zpracování a projednání konceptu řešení a návrhu územně plánovací dokumentace. Na obsah zadání, konceptu a návrhu změn a doplňků územně plánovací dokumentace stejně jako na jejich projednávání se přiměřeně vztahuje ustanovení § 20 až 29. Před schválením změn nebo doplňků územního plánu nebo regulačního plánu si pořizovatel vždy vyžádá stanovisko nadřízeného orgánu územního plánování.".

21. Za § 33 se vkládá nový § 33a, který včetně poznámky pod čarou

zní:

"§ 33a

(1) Územní rozhodnutí nevyžadují

a) stavební úpravy a udržovací práce,

b) drobné stavby,

c) stavby umisťované v uzavřených prostorech existujících staveb, pokud se nemění vnější půdorysné ohraničení prostoru a výškové uspořádání,

d) stavby v území, pro které je schválen regulační plán,

e) informační, reklamní a propagační zařízení,

f) stavby a opatření řešené schválenými pozemkovými úpravami1).

2) Územní řízení o umístění jednoduché stavby nebo její přístavby či nástavby může stavební úřad sloučit se stavebním řízením v případech, kdy podmínky umístění jsou vzhledem k poměrům v území jednoznačné.

_____________________

1) Zákon ČNR č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění zákona č. 38/1993 Sb.

(3) K návrhu na vydání rozhodnutí o umístění stavby podle odstavce 2 stavební úřad navrhovateli sdělí, že slučuje územní a stavební řízení a požadavky na obsah návrhu. Řízení přeruší do doby doplnění návrhu.".

22. § 34 odst. 1 a 2 znějí:

"(1) Účastníkem územního řízení o umístění stavby a o využití území je navrhovatel, obec a dále osoby, jejichž vlastnická nebo jiná práva k pozemkům nebo stavbám na nich, včetně sousedních pozemků a staveb na nich, mohu být rozhodnutím dotčena.

(2) Účastníky územního řízení o chráněném území nebo o ochranném pásmu či stavební uzávěře jsou navrhovatel, obec a osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva k pozemkům nebo stavbám na nich přímo dotčeným navrhovaným opatřením.".

23. § 36 odst. 3 a 4 znějí:

"(3) Dotčené orgány státní správy sdělí svá stanoviska ve stejné lhůtě, v níž mohou uplatnit své připomínky a námitky účastníci územního řízení. Potřebuje-li některý z orgánů státní správy pro řádné posouzení návrhu delší dobu, stavební úřad k jeho žádosti stanovenou lhůtu před jejím uplynutím přiměřeně prodlouží. Pokud dotčený orgán státní správy, kterému bylo doručeno oznámení o zahájení územního řízení, nesdělí ve stanovené nebo prodloužené lhůtě stanovisko k návrhu, platí, že z hlediska jím sledovaných veřejných zájmů proti stavbě nebo jinému opatření v území nemá námitek.

(4) Zahájení územního řízení o umístění liniové stavby nebo v odůvodněných případech též stavby zvlášt rozsáhlé s velkým počtem účastníků řízení, jakož i územního řízení o využití území, o chráněném území a ochranném pásmu a o stavební uzávěře, týká-li se rozsáhlého území, oznámí stavební úřad účastníkům územního řízení veřejnou vyhláškou. Stavební úřad oznámí zahájení územního řízení veřejnou vyhláškou též v případě, že mu účastníci řízení nebo jejich pobyt nejsou známi.".

24. V § 37 odst. 1 se slova "územní plán a územní projekt" nahrazují slovy "územně plánovací dokumentace".

25. § 37 odst. 3 zní:

"(3) Stavební úřad v územním řízení zajistí vzájemný soulad předložených stanovisek dotčených orgánů státní správy požadovaných podle zvláštních předpisů a posoudí vyjádření účastníků řízení a jejich námitky. S dotčenými orgány státní správy, jejichž rozhodnutí, stanoviska nebo vyjádření k návrhu byla opatřena před zahájením územního řízení, omezí stavební úřad projednání návrhu podle míry, v jaké byly jejich požadavky splněny.".

26. Poznámka pod čarou č. 1a zní:

"1a) Vyhláška Ministerstva hospodářství č. 174/1994 Sb., kterou se stanoví obecné technické požadavky zabezpečující užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.".

27. V § 38 se vypouští odstavec 1 a zároveň se zrušuje číslování odstavců.

28. V § 40 odst. 1 se vypouštějí slova " a zařízením podle tohoto zákona (§ 71 odst. 1),".

29. § 41 odst. 2 zní:

"(2) Stavební úřad projedná návrh na změnu územního rozhodnutí s účastníky řízení v rozsahu v jakém se změna dotýká jejich práv, právem chráněných zájmů nebo povinností a s dotčenými orgány v rozsahu v jakém se změna dotýká zájmů chráněných těmito orgány podle zvláštních předpisů."

30. V § 41 se vypouští odstavec 3 a dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 3.

31. V § 42 odst. 2 se za slova "o ochranném pásmu" připojují slova "o chráněném území a o stavební uzávěře".

32. § 44 včetně poznámky pod čarou zní :

"§ 44

(1) Stavbu pro jiného stavebníka může provádět jen právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k provádění stavebních nebo montážních prací jako předmětu své činnosti podle zvláštních předpisů.2)

(2) Právnická osoba a fyzická osoba podnikající podle zvláštních předpisů je oprávněna provádět stavbu, stavební úpravu a udržovací práce na ní sama pro sebe, i když stavební nebo montážní práce nejsou předmětem její činnosti nebo podnikání, jestliže zabezpečí odborné vedení stavby autorizovanou osobou.

(3) Jednoduchou a drobnou stavbu, stavební úpravu u níž nejsou dotčeny nosné konstrukce, a udržovací práce na stavbě může provádět právnická nebo fyzická osoba sama pro sebe svépomocí, jestliže zabezpečí odborný dozor nad prováděním stavby kvalifikovanou osobou, pokud sama není odborně způsobilá dozor provádět.".

____________________________

2) § 30 odst. 2) zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, § 4 písm. d) a § 6 odst. 1 písm. c) zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění pozdějších předpisů, § 7 odst.2 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů.

33. § 46a včetně nadpisu a poznámky pod čarou zní:

"§ 46a

Vybrané činnosti ve výstavbě

(1) Vybrané činnosti, jejichž výsledek ovlivňuje ochranu veřejných zájmů ve výstavbě (dále jen "vybrané činnosti ve výstavbě"), mohou vykonávat pouze fyzické osoby, které prokázaly odbornou způsobilost zkouškou a obdržely průkaz odborné způsobilosti podle zvláštního zákona 2a).

(2) Za vybrané činnosti se pro účely tohoto zákona považují

a) projektová činnost, kterou se rozumí zpracování územně plánovací dokumentace nebo územně plánovacích podkladů, které ji nahrazují, a dále zpracování dokumentace staveb pro vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení, včetně statických a dynamických výpočtů konstrukcí staveb, s výjimkou dokumentace jednoduchých a drobných staveb a jejich změn,

b) vedení realizace (provádění) staveb s výjimkou vedení realizace (provádění) jednoduchých a drobných staveb a jejich změn a dále stavebních úprav ostatních staveb, u nichž nejsou dotčeny nosné konstrukce.

(3) Osoby, jejichž odborná způsobilost byla ověřena, dbají při své odborné činnosti na ochranu veřejných zájmů.

__________________________

2a)zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákona č. 164/1993 Sb. a zákona č. 275/1994 Sb.".

34. Za § 46a se vkládá nový § 46b, který zní :

"§ 46b

(1) Osoba provádějící činnost uvedenou v § 46a odst. 2 písm. a) (dále jen "projektant") odpovídá za správnost, úplnost a proveditelnost zpracované projektové dokumentace. Statický výpočet musí být zpracován v takové formě, aby byl v případě potřeby kontrolovatelný. Projektant odpovídá za správnost a úplnost zpracování konceptu a návrhu územně plánovací dokumentace a územně plánovacích podkladů ji nahrazujících. Projektant je povinen přizvat ke zpracování dílčích částí projektové dokumentace další oprávněné projektanty s příslušnou specializací, není-li způsobilý některou část projektové dokumentace zpracovat sám.

(2) Osoba, která vede realizaci (provádění) stavby je v rozsahu předmětu svého podnikání (činnosti) odpovědná za řádné provedení prací v souladu s dokumentací ověřenou stavebním úřadem ve stavebním řízení, za dodržení podmínek stavebního povolení, povinností k ochraně života a zdraví osob a bezpečnosti práce vyplývajících z ostatních právních předpisů.".

35. § 47 včetně poznámky pod čarou zní:

"§ 47

(1) Pro stavbu mohou být navrženy a použity jen takové výrobky, jejichž vlastnosti zaručují, že stavba při správném provedení a běžné údržbě po dobu předpokládané existence splňuje požadavky na mechanickou pevnost a stabilitu, požární bezpečnost, hygienické vlastnosti, ochranu zdraví a životního prostředí, bezpečnost při užívání, ochranu proti hluku a na úsporu energie.

(2) Vlastnosti výrobků pro stavbu, mající rozhodující význam pro výslednou kvalitu stavby, musí být ověřeny podle příslušných předpisů 3) z hledisek uvedených v odstavci 1. Stejně musí být posouzeny vlastnosti výrobků nových, popřípadě výrobků tradičních, užitých neobvyklým způsobem.

____________________

3)Např. zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů.".

36. § 55 odst. 2 písm. a) zní:

"a) u drobných staveb,".

37. § 58 odst. 2 zní:

"(2) Stavebník musí prokázat, že je vlastníkem pozemku, nebo že má k pozemku jiné právo (§ 139 odst. 1), které jej opravňuje zřídit na něm požadovanou stavbu.".

38. V § 58 odst. 4 se slova "vlastnictví nebo užívací právo k pozemku, popřípadě souhlas vlastníka nebo uživatele pozemku či staveb na něm" nahrazují slovy "vlastnické nebo jiné právo k pozemku či stavbě na něm,".

39. V § 58 se vypouštějí odstavce 5 a 6.

40. § 59 zní :

"§ 59

(1) Účastníky stavebního řízení jsou

a) stavebník,

b) právnické a fyzické osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva k pozemkům a stavbám na nich, včetně sousedních pozemků a staveb na nich, a jejichž vlastnická nebo jiná práva mohou být stavebním povolením dotčena.

(2) U staveb prováděných svépomocí je účastníkem stavebního řízení též osoba navržená k odbornému vedení nebo dozoru podle § 44 odst. 2 a 3.

(3) Stavební úřad může ke stavebnímu řízení přizvat i jiné osoby, zejména projektanta a zhotovitele stavby; ti však nejsou účastníky řízení.

(4) Účastníky stavebního řízení nejsou nájemci bytů a nebytových prostor.".

41. V § 60 odst. 2 se slova "§ 58 odst. 2 až 6" nahrazují slovy "§ 58 odst. 2 a 3".

42. V § 60 odst. 3 se slova "u staveb občanského vybavení v částech určených pro užívání veřejností" nahrazují slovem "též".

43. V § 61 odst. 1 se slova "územního plánu zóny nebo územního projektu zóny" nahrazují slovy "územního plánu nebo regulačního plánu".

44. V § 61 odst.5 v první větě se slova "Místní národní výbora ostatní" nahrazují slovy "Obec a". Věta "K později uplatněným stanoviskům nemusí stavební úřad přihlédnout." se vypouští.

45. V § 61 se doplňuje nový odstavec 6, který zní:

"(6) Pokud dotčený orgán státní správy, kterému bylo doručeno oznámení o zahájení stavebního řízení, nesdělí ve stanovené nebo prodloužené lhůtě stanovisko k navrhované stavbě, platí, že z hlediska jím sledovaných veřejných zájmů proti stavbě nemá námitky.".

46. § 62 odst. 3 a 4 znějí :

"(3) Stavební úřad ve stavebním řízení zajistí vzájemný soulad předložených stanovisek dotčených orgánů státní správy požadovaných podle zvláštních předpisů a posoudí vyjádření účastníků řízení a jejich námitky.

(4) Jestliže by uskutečněním nebo užíváním stavby mohly být ohroženy veřejné zájmy, stavební úřad žádost o stavební povolení zamítne.".

47. § 63 se vypouští.

48. V § 66 se vypouští odstavec 2 a zároveň se zrušuje číslování odstavců.

49. § 71 73 včetně poznámek pod čarou znějí:

"§ 71

(1) Povolení stavebního úřadu vyžadují, pokud k tomu nejsou příslušny podle zvláštních předpisů jiné orgány, terénní úpravy, kterými se podstatně mění vzhled prostředí nebo odtokové poměry a těžební a jim podobné a s nimi související práce4). Povolení se nevydává, jestliže stavební úřad v územním rozhodnutí od jeho vydání upustil.

(2) Ohlášení stavebnímu úřadu vyžadují informační, reklamní a propagační zařízení (dále jen "zařízení"), která jsou umisťována na pozemku nebo stavbě a jsou viditelná z veřejných prostorů.

(3) Ohlášení vyžadují též veškerá informační zařízení v prostorech nebo na stavbách, které jsou kulturní památkou. Umisťování reklamních a propagačních zařízení v těchto prostorech a na těchto stavbách je zakázáno.

(4) Při ohlašování zařízení se postupuje podle § 57 obdobně jako u drobných staveb a stavebních úprav.

(5) Ohlášení se nevyžaduje u označení budov státních orgánů, veřejně prospěšných staveb, návěstí v zájmu veřejné bezpečnosti a pořádku, uličních, požárních, dopravních, vodohospodářských značek, u označení geodetických bodů, označení veřejných telefonních automatů a veřejných telefonních hovoren. Ohlášení se nevyžaduje též u označení budov právnických osob a fyzických osob podnikajících podle zvláštních předpisů, pokud toto označení není zároveň reklamou 4a).

_________________________

4) Zákon ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, ve znění zákona č. 425/1990 Sb., zákona č. 542/1992 Sb a zákona č. 169/1993 Sb.

4a) Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.

§ 72

K podání žádosti o povolení nebo k ohlášení úprav, prací a zařízení podle § 71 je oprávněn vlastník pozemku nebo stavby anebo ten, kdo prokáže jiný právní titul k použití pozemku nebo stavby pro požadovaný účel.

§ 73

Na řízení o povolení úprav a prací podle § 71 odst. 1 se vztahují přiměřeně ustanovení oddílu 4. Podle těchto ustanovení se přiměřeně postupuje též tehdy, jestliže stavební úřad stanoví, že ohlášené zařízení lze provést jen na základě povolení.".

50. § 74 se vypouští.

51. V § 75 odst. 1 se slova "orgány nebo organizacemi k tomu oprávněnými nebo odpovědnými geodety" nahrazují slovy "úředně oprávněnými osobami".

52. Poznámka pod čarou č. 8 zní:

"8) Zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplně ní některých zákonů, souvisejících s jeho zavedením.".

53. § 75 odst. 4 se vypouští.

54. V § 80 odst. 1 se vypouští druhá věta.

55. § 82 odst. 3 zní:

"(3) Stavební úřad nevydá kolaudační rozhodnutí, jestliže nejsou splněny podmínky územního rozhodnutí a stavebního povolení zabezpečující užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace 1a)".

56. V § 87 se doplňují nové odstavce 3 a 4, které znějí:

"(3) Nevyžaduje-li nezbytná úprava, která má být nařízena, dokumentaci nebo jiné podklady, uloží stavební úřad vlastníku stavby nebo stavebního pozemku provedení úpravy a stanoví rozsah, způsob, podmínky a lhůtu jejich provedení.

(4) Vyžaduje-li provedení nezbytné úpravy dokumentaci nebo jiné podklady, uloží stavební úřad vlastníku stavby nebo stavebního pozemku jejich předložení ve stanovené lhůtě a rozsahu; nesplní-li vlastník tuto povinnost, opatří stavební úřad potřebnou dokumentaci nebo jiné podklady na jeho náklad. Po jejich předložení stavební úřad nařídí nezbytnou úpravu a stanoví podmínky a lhůtu jejího provedení. Stavbu nebo její část, ve které byly dokončeny nařízené nezbytné úpravy, lze užívat jen na základě kolaudačního rozhodnutí, pokud stavební úřad od jejich kolaudace neupustil.".

57. V § 88 odst. 1 písm. c) text v závorce zní:

"(§ 102 odst. 4)".

58. § 94 odst. 2 zní:

"(2) Hrozí-li nebezpečí z prodlení a nezajistí-li provedení zabezpečovacích prací vlastník sám nebo prostřednictvím oprávněné fyzické nebo právnické osoby, nařídí stavební úřad okamžité provedení zabezpečovacích prací právnické osobě nebo fyzické osobě podnikající podle zvláštních předpisů, která je k provedení prací odborně vybavena a působí nejblíže ohrožené stavby.".

59. § 94 odst. 3 se vypouští. Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 3 a doplňuje se větou:

"Nařídí-li stavební úřad plnění podle odstavce 2, uhradí náklady s tím spojené a vymáhá jejich zaplacení na vlastníku stavby.".

60. § 94 odst. 5 se označuje jako odstavec 4, který zní:

"(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 se použije přiměřeně, nařizují-li se zabezpečovací práce pro terénní úpravy a zařízení podle tohoto zákona.".

61. § 95 odst. 1 zní :

"(1) Stavební úřad poskytne vlastníkovi stavebního pozemku nebo stavby na jeho žádost státní příspěvek ke krytí účelně vynaložených nákladů na provedení nařízených nezbytných úprav, zabezpečovacích prací nebo odstranění stavby, pokud byly nařízeny výlučně ve veřejném zájmu.".

62. V § 95 odst. 2 se vypouštějí slova "poskytnutého na nařízené nezbytné úpravy či údržbu".

63. V § 96 odst. 1 se vypouštějí druhá a třetí věta.

64. V § 96 odst. 3 se vypouštějí slova "v dohodě s orgánem příslušným podle zákona o hospodaření s byty nebo s nebytovými prostory".

65. V § 96 se doplňuje nový odstavec 4, který zní:

"(4) Jde-li o stavbu obsahující byty, vyrozumí stavební úřad obec. Při zajištění bytové náhrady se postupuje přiměřeně podle zákona ČNR č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník.".

66. § 96a zní:

"§ 96a

Rozhodnutí stavebního úřadu vydaná podle § 86, 87, 88, 94 a 96 jsou závazná i pro právní nástupce účastníků řízení.".

67. § 97 odst. 1 zní:

"(1) Účastníky řízení podle § 85 až 96 jsou právnické a fyzické osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva k pozemkům a stavbám na nich, včetně sousedních pozemků a staveb na nich, a jejichž práva, právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být rozhodnutím dotčeny.".

68. V § 98 se za slova "vyplývajících z" vkládají slova "územně plánovací dokumentace, územních rozhodnutí".

69. V § 100 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a nově se doplňují odstavce 2, 3, 4, 5, 6 a 7, které znějí:

"(2) Na stavbě musí být k dispozici dokumentace stavby ověřená ve stavebním řízení a všechny doklady týkající se prováděné stavby, popřípadě jejich kopie. Stavebník je povinen před zahájením stavby umístit na viditelném místě u vstupu na staveniště štítek o povolení stavby se stanovenými identifikačními údaji a ponechat jej tam až do kolaudace stavby. Rozsáhlé stavby se mohou označit jiným vhodným způsobem (např. tabulí) s uvedením údajů ze štítku.

(3) Na stavbě, jejímž stavebníkem nebo zhotovitelem je právnická osoba nebo fyzická osoba podnikající podle zvláštních předpisů, musí být veden stavební deník. V ostatních případech musí být veden na stavbě alespoň jednoduchý záznam o stavbě. Na stavbách, při stavebních úpravách a udržovacích pracích podle § 55 odst. 2 musí být veden stavební deník jen pokud tak stanoví stavební úřad. Stavební deník je povinen vést zhotovitel, popř. stavebník provádí-li stavbu sám pro sebe (§ 44). Stavebník je povinen sledovat obsah stavebního deníku; k záznamům v něm uvedeným připojuje svá stanoviska.

(4) Vedle osob uvedených v odstavci 3 mají oprávnění činit záznamy do stavebního deníku nebo jednoduchého záznamu o stavbě též orgány státního stavebního dohledu (§ 99).

(5) Stavebník je povinen uchovávat stavební deník po dobu deseti let od právní moci kolaudačního rozhodnutí, popřípadě od dokončení stavby, pokud kolaudaci nepodléhá.

(6) Jednoduchý záznam o stavbě (odstavec 3) vede stavebník a spolupodepisuje jej osoba vykonávající odborný dozor nad prováděním stavby. V tomto záznamu se uvádí též rozsah a druh dílčích stavebních prací, které na stavbě vedle stavebníka provádějí další osoby.

(7) Náležitosti stavebního deníku, podrobnosti jeho vedení a využití upraví prováděcí předpis.".

70. § 102 odst. 5 písmeno c) zní:

"c) u fyzických osob, které mají průkazy odborné způsobilosti (autorizaci) a nevykonávají svoji činnost v souladu s tímto průkazem, dá příslušnému orgánu podnět k přezkoumání jejich způsobilosti.".

71. V § 105 odst.1 písm. a) se na konci vypouští čárka a připo jují se slova "nebo v rozporu s ním,".

72. § 105 odst. 1 písm. b) zní :

"b) provádí terénní úpravy a zařízení podle tohoto zákona bez povolení či ohlášení, pokud je podle tohoto zákona předepsáno, nebo v rozporu s ním,".

73. V § 105 odst. 1 se vypouští písmeno e) a text pod písmeny f) a g) se označuje písmeny e) a f).

74. § 105 odst. 2 písm. a) zní:

"a) provádí činnosti, ke kterým je třeba územní rozhodnutí, bez tohoto rozhodnutí nebo v rozporu s ním, anebo činnosti územním rozhodnutím zakázané.".

75. V § 105 odst. 2 písm. b) se vypouští. Dosavadní text pod písmeny c) až g) se označuje písmeny b) až f).

76. § 105 odst. 2 písm. f) zní:

"f) nepředloží ve stanovené lhůtě či rozsahu dokumentaci nebo jiné podklady pro nařízení nezbytné úpravy, anebo neprovede nařízené úpravy (§ 87), nebo neprovede ve stanovené lhůtě ne odkladné zabezpečovací práce (§ 94 odst. 1),".

77. V § 105 odst. 2 se připojuje nové písmeno g), které zní:

"g) zpracoval bez oprávnění dokumentaci, která byla předložena k územnímu nebo stavebnímu řízení, pokud se pro její zpracování takové oprávnění vyžaduje.".

78. V § 105 odst. 3 písm. d) se za slovo stavby vkládají slova "nebo zařízení.".

79. V § 106 odst. 1 písm. a) se na konci vypouští čárka a připo jují se slova "nebo v rozporu s ním,".

80. § 106 odst. 1 písm. b) zní :

"b) provádí terénní úpravy a zařízení podle tohoto zákona bez povolení či ohlášení, pokud je podle tohoto zákona přede psáno, nebo v rozporu s ním.".

81. § 106 odst. 1 písm. e) se vypouští.

82. § 106 odst. 2 písm. a) zní:

"a) použila pro stavební část stavby výrobky, které nemajípředepsané vlastnosti (§ 47 odst. 1) nebo takové výrobkynavrhla v projektu stavby,".

83. V § 106 odst. 2 písm. e) se vypouštějí slova " nebo inženýrskou".

84. § 106 odst. 2 písmena g), h) a i) znějí:

"g) provádí vybrané činnosti ve výstavbě podle § 46a odst.2 písm. b) osobami bez průkazu odborné způsobilosti (autorizace),

h) dodala nový výrobek pro stavební část stavby bez ověření vhodnosti jeho použití (§ 47),

i) nepředloží ve stanovené lhůtě či rozsahu dokumentaci nebo jiné podklady pro nařízení nezbytné úpravy, anebo neprovede nařízené úpravy (§ 87), nebo neprovede ve stanovené lhůtě neodkladné zabezpečovací práce (§ 94 odst. 1),".

85. V § 106 odst. 2 se doplňuje nové písmeno k), které zní:

"k) provádí činnosti, ke kterým je třeba územní rozhodnutí bez tohoto rozhodnutí nebo v rozporu s ním,"

86. V § 106 odst. 3 písm. e) se za slovo "stavby" vkládají slova "nebo zařízení".

87. § 106 odst. 4 se doplňuje touto větou :

"Stejně postupuje stavební úřad vůči právnické nebo fyzické osobě podnikající podle zvláštních předpisů, provádějící práce pro stavebníka, který se dopustil přestupku podle § 105 odst. 1 písm. a) a b), odst. 2 písm. a), c) a e), odst. 3 písm. a) a odst. 4.".

88. § 106 odst. 5 se vypouští.

89. V dosavadním textu § 107 odst. 1, který se označuje jako § 106 odst. 5, se slova "Pokutu lze uložit" nahrazují slovy "Řízení o uložení pokuty lze zahájit".

90. § 107 včetně nadpisu zní:

"107

Zvýšení pokut

(1) Horní hranice výše pokut se zvyšuje na dvojnásobek v případech, kdy protiprávní jednání podle § 105 a 106 bude trvat přes výzvu orgánu státního stavebního dohledu nebo přes rozhodnutí stavebního úřadu, jímž bylo pokračování v takovém jednání zakázáno.

(2) Horní hranice výše pokut se zvyšuje o polovinu

a) byla-li za přestupek (§ 105) nebo jiný správní delikt (§ 106) uložena téže osobě v posledních dvou letech pokuta za stejný druh přestupku či jiného správního deliktu,

b) týká-li se protiprávní jednání stavby nebo prostoru, které jsou předmětem státní ochrany památek.

(3) Horní hranice výše pokut za přestupky se zvyšuje na desateronásobek, provádí-li fyzická osoba stavbu nebo její změnu bez stavebního povolení nebo v rozporu s ním pro účely podnikání, anebo umožní-li fyzická osoba právnické osobě nebo fyzické osobě podnikající podle zvláštních předpisů užívat stavbu pro účely podnikání bez kolaudačního rozhodnutí nebo v rozporu s ním (§ 105 odst. 2 písm. c) a d) a odst. 3 písm. a) a b).".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP