PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

2009

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1995,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl.I.

Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek se mění a doplňuje takto:

1. § 1 odst. 2 písmeno b) včetně poznámek č. 3) a 3a) zní:

b) zakázky, jejichž předmět požívá ochrany autorského zákona3) nebo zákonů upravujících práva z průmyslového nebo duševního vlastnictví,3a)

___________________________________

3) Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

3a) Např. zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích, ve znění zákona č. 519/1991 Sb., zákon č.478/1992 Sb., o užitných vzorech.

2. § 1 odst. 2 se doplňuje písmeny d) až h), která včetně poz námek pod čarou 4a) až 4d) znějí:

"d) nákup uměleckých, historických nebo sbírkových předmětů uskutečňovaný na dražbách konaných mimo exekuci4a)a nákup knihovních fondů jako celku,4b)

e) na plnění veřejné zakázky, které může poskytnout právnic ká osoba zřízená za tím účelem zadávajícím ministerstvem či jiným správním úřadem nebo územním samosprávným celkem nebo jejímž jediným zakladatelem je zadávající subjekt,

f) na závazky veřejné služby4c),

g) na nástroje aktivní politiky zaměstnanosti upravené zvláštními předpisy 4d),

h) na nákup, údržbu a obnovu majetku České republiky v zahraničí,

i) na zakázky zastupitelských úřadů České republiky v zahraničí,

k) na zakázky související s návštěvami oficiálních představitelů jiných států a vlád v České republice,

l) na nákupy Správy státních hmotných rezerv konaných na komoditních burzách.

___________________________________

4a) Zákon č. 174/1950 Sb., o dražbách konaných mimo exekuci, ve znění zákona č. 513/1991 Sb.

4b) Zákon č. 53/1959 Sb., o jednotné soustavě knihoven.

4c) § 19 odst. 4 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.

4d) Zákon č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, zákon ČNR č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů ČR na úseku zaměstnanosti.".

3. V § 2 písm. a) se za slova "jestliže je" vkládají slova "zajišťována smlouvami a je".

4. V § 2 písm. a) bod 1 se za slova "územním samosprávným celkem" doplňuje čárka a vkládá text, který včetně poznámky č.4e) zní: "v případě statutárních měst a hl.m.Prahy též městským obvodem a městskou částí,4e)".

___________________________________

4e) § 3 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona č. 439/1991 Sb., zákona č. 485/1991 Sb., č. 553/19993, zákona č. 302/1992 Sb., zákona č. 68/1993 Sb. a zákona č. 152/1994 Sb.

Dále se za slova "právnickými osobami" vkládají slova"zřízenými zákonem".

5. V § 2 písm.a) se vypouští závěr věty počínaje slovy "a výše peněžitého závazku" do konce.

6. § 2 písm.f) text za slovem "požadovanými" zní : "v zadání veřejné zakázky".

7. V § 2 se doplňují nová písmena k) a l), která znějí:

"k) souborem strojů nebo zařízení tvořících samostatný funkční celek, takový soubor věcí movitých, který plní ucelenou technicko-ekonomickou funkci určenou zadavatelem nebo projektovou dokumentací a vyžaduje montáž,

1) specializovanou zakázkou taková veřejná zakázka, kterou může pro zadavatele provést pouze omezený okruh zájemců majících k tomu příslušné oprávnění k podnikání, nejvýše však sedm.".

8. Za § 2 se vkládají § 2a až 2g, které včetně poznámek č. 5a) až 5f) znějí:

"§ 2a

Kvalifikace uchazečů o veřejnou zakázku

(1) Uchazeči jsou povinni v nabídkách prokázat kvalifikační předpoklady (§ 2b) k plnění veřejné zakázky. V zadání může zadavatel požadovat splnění dalších předpokladů pro plnění veřejné zakázky(§ 2f).

(2) Zadavatel zjišťuje kvalifikaci uchazečů

a) při posuzování nabídek (§ 21, 29, 34 a 49),

b) při hodnocení nabídek (§ 35),

c) před uzavřením smlouvy (§ 38 odst.4).

(3) Požadavky na prokazování dalších předpokladů pro plnění veřejné zakázky vymezí zadavatel v zadání nebo v kvalifikační dokumentaci včetně požadovaného způsobu jejich splnění. Uchazeči mohou požadovat na zadavateli upřesňující informace k prokazování dalších předpokladů nejpozději do sedmi dnů před uplynutím soutěžní lhůty; tyto informace musí být poskytnuty všem uchazečům.

(4) Při stanovení požadavků na prokazování kvalifikace uchazečů musí zadavatel v podmínkách zadání uvést, jakým způsobem požaduje prokazování kvalifikace, předkládá-li nabídku více osob společně.

§ 2b

Kvalifikační předpoklady

(1) Kvalifikační předpoklady pro plnění veřejné zakázky splňuje uchazeč,

a) který má příslušné oprávnění k podnikání,5a)je-li zvláštními předpisy stanoveno,

b) na jehož majetek nebyl prohlášen konkurz nebo proti kterému nebylo zahájeno konkurzní nebo vyrovnací řízení, po dobu tohoto řízení nebo nebyl návrh na prohlášení konkurzu zamítnut pro nedostatek majetku úpadce nebo není v likvidaci,

c) který má splněné závazky vůči orgánům sociálního zabezpečení5b) nebo zdravotním pojišťovnám,5c)

d) který nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání uchazeče, nebo pro trestný čin hospodářský5d) nebo trestný čin proti majetku,5e)

e) který nebyl v posledních třech letech disciplinárně potrestán podle zvláštních předpisů upravujících výkon odborné činnosti,5f) pokud tato činnost souvisí s předmětem veřejné zakázky.

(2) Podmínka uvedená v odstavci 1 písm. d) se vztahuje na osoby vykonávající funkci statutárního orgánu nebo členy statutárního orgánu.

§ 2c

Prokazování kvalifikačních předpokladů

(1) Uchazeč prokazuje splnění kvalifikačních předpokladů uvedených v § 2b odst. 1 písm. a) dokladem o oprávnění k podnikání a čestným prohlášením k písmenům b) až e).

(2) Uchazeč, se kterým má být uzavřena smlouva, prokáže kvalifikační předpoklady takto

a) podle § 2 odst. 1 písm. b) výpisem z obchodního rejstříku, je-li do tohoto rejstříku zapsán, a to ne starším než 90 dnů,

b) podle § 2 odst. 1 písm. d) výpisem z trestního rejstříku ne starším než šest měsíců.

(3) Doklady opravňující k podnikání a doklady uvedené v odstavci 2 mohou být předloženy též ve stejnopisu s ověřením jeho pravosti.

§ 2d

Změny v kvalifikaci

Uchazeč je povinen ohlásit do 14 dnů zadavateli změny, které nastaly po podání jeho nabídky a které se dotýkají údajů požadovaných zadavatelem při prokazování kvalifikace.

§ 2e

Důsledky nesplnění kvalifikačních předpokladů

Neprokáže-li uchazeč některý z kvalifikačních předpokladů, případně nesplní povinnost dle § 2d, musí ho zadavatel vyloučit z účasti v dalším jednání o veřejné zakázce. Rozhodnutí o vyloučení zadavatel bezodkladně sdělí vyloučenému uchazeči.

§ 2f

Další předpoklady pro plnění veřejné zakázky

(1) Dalšími předpoklady pro plnění veřejné zakázky jsou například

a) technické a materiální vybavení k plnění veřejné zakázky,

b) počet zaměstnanců odborných profesí rozhodných pro plnění veřejné zakázky,

c) zdroje a původ základních materiálů a surovin potřebných k provedení veřejné zakázky,

d) přehled významných zakázek uskutečněných uchazečem v posledních letech s uvedením objednatele, popřípadě kupujícího, místa a doby plnění.

(2) Skutečnosti uvedené v odstavci 1 písmeno c) a d) jsou dů věrné a zadavatel je může použít pouze pro účely obchodní veřejné soutěže.

(3) Zadavatel může požadovat na uchazečích čestné prohlášení o tom, že jimi navržené řešení veřejné zakázky obsažené v nabídce nepožívá ochranu podle zvláštních předpisů,3) nebo že nositelem těchto práv je on.

§ 2g

Zadávací dokumentace

(1) Zadávací dokumentace je souhrn údajů a informací nezbytných pro zpracování nabídky. Zadavatel ji poskytuje na vyžádání zájemcům o veřejnou zakázku. Součástí zadávací dokumentace jsou zejména technické podmínky veřejné zakázky určujícípožadavky na jakost a technické vlastnosti předmětu veřejnézakázky. Za úplnost a správnost údajů v zadávací dokumentaciobsažených odpovídá zadavatel.

(2) Pokud požadované technické podmínky obsahují požadavky nebo odkazy na jednotlivá obchodní jména, zvláštní označení podniku, zvláštní označení výrobků, výkonů anebo obchodních materiálů, které platí pro určitý podnik nebo organizační jednotku za příznačné, patenty a užitné vzory, musí zadavatel umožnit použití i obdobných řešení.

___________________________________

5a) Např. § 2 až 9 a § 77 Zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský řád), zákon ČNR č. 128/1990 Sb., o advokacii, zákon ČNR č. 209/1990 Sb., o komerčních právnících a právní pomoci jimi poskytované, zákon č. 237/1991 Sb., o patentových zástupcích, ve znění zákona č. 14/1993 Sb., zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.

5b) Zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

5c) Zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

5d) Část druhá hlava druhá trestního zákona.

5e) Část druhá hlava devátá trestního zákona.

5f) Např. zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákona č. 164/1993 Sb.".

9. V § 3 odst. 1 se v první větě za slovo "zadavatel" vkládá čárka a slova "není-li v tomto zákoně stanoveno jinak,".

10. V § 3 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Zadavatel je povinen vyhlásit obchodní veřejnou soutěž, jestliže výše budoucího peněžitého závazku ze smlouvy bez daně z přidané hodnoty, jde-li o nemovitost s výjimkou nájmu,nebo o soubor strojů nebo zařízení tvořících samostatný funkční celek, přesáhne 20 000 000 Kč a v ostatních případech 5 000 000 Kč.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

11. V § 3 odst. 3 se slova "§ 49 nebo v § 50" nahrazují slovy "v části třetí".

12. V § 5 odst. 1 písm. c) se vypouští slovo "základních" a slova "(§ 17)" nahrazují slovy "(§ 2b)".

13. § 5 odst.1 se doplňuje písmeny j) a k), která znějí:

"j) oznámení o době konání prohlídky místa plnění veřejné zakázky nebo o době, kdy lze nahlédnut do dokumentace, pokud tato dokumentace není součástí zadávací dokumentace,

k) požadavek na poskytnutí jistoty včetně její výše (§ 23).".

14. V § 5 odst. 2 písm. d) se za slovo "vyžádat" vkládá slovo "podrobnou", za slovo "dokumentaci" se vkládají slova "je-li tato dokumentace pro zpracování nabídky nutná (§ 2g), "a slova "(§ 12)" se nahrazují slovy "(§ 64c)".

15. V § 5 odst. 2 písm.e) se slova "kvalifikace nad rámec základních kvalifikačních" nahrazují slovem "dalších" a za slovo "předpokladů" se vkládají slova "(§ 2f)".

16. V § 5 odst. 2 se vypouští písmeno g) a písmeno h) se označuje jako písmeno g) a doplňuje se o slova "a na rozdělení veřejné zakázky na dílčí plnění".

17. V § 6 odst. 1 se na konci připojují tato slova "s uvedením způsobu stanovení pořadí nabídek.".

18. V § 8 odst. 2 se na konci odstavce vypouští tečka a připojují slova:" a končí dnem rozeslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky, pokud nejsou podány námitky nebo návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele. Zadávací lhůta se u veřejných zakázek, na kterých se finančně podílejí programy zahraniční pomoci podle platných mezinárodních smluv, prodlužuje o 90 dní.".

19. § 9 odst. 1 a 2 znějí:

"(1) Nabídky se podávají osobně nebo doporučeně poštou, v písemné formě, v uzavřených obálkách, označených "soutěž" a opatřených na uzavření razítky uchazečů, popřípadě podrobným identifikačním údajem soutěže.

(2) Nabídky musí být do skončení soutěžní lhůty doručeny zadavateli. Každý zájemce o veřejnou zakázku může podat pouze jednu nabídku; při porušení těchto povinností je zadavatel povinen vyloučit příslušného uchazeče ze soutěže. Žádná osoba se nesmí zúčastnit téže soutěže jako uchazeč více než jednou.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

20. V § 9 odst. 3 se v první větě vypouští slovo "zapečetěné" a na konci druhé věty nahrazuje tečka čárkou a připojují slova "uzavřena a na uzavření opatřena razítkem uchazeče.".

21. § 9 se doplňuje odstavcem 4, který zní:

"(4) Vzorky a ukázky nabízeného zboží musí být označeny jako součást nabídky.".

22. § 11 se doplňuje odstavcem 5, který zní:

"(5) Zvýhodnění podle odstavců 2 a 3 se nesčítají.".

23. § 12 až 20 se včetně poznámek č. 7 až 12 vypouštějí.

24. § 21 odst. 1 zní:

"(1) Zadavatel může při vyhlášení obchodní veřejné soutěže požadovat prokazování kvalifikace uchazečů na základě konání předkvalifikačního řízení. V předkvalifikačním řízení vybere zadavatel uchazeče, kteří splněním kvalifikačních předpokladů prokáží svou způsobilost k plnění veřejné zakázky.".

25. V § 21 odst.2 se slova "uvést kromě požadavků podle § 15 a § 20 tohoto zákona" nahrazují slovy "požadovat zejména příslušné oprávnění k podnikání a stanovit konkrétně určený způsob prokázání dalších předpokladů (§ 2f). Mimo to musí zadavatel uvést".

26. § 21 se doplňuje odstavcem 5, který zní:

"(5) Doklady předložené v předkvalifikačním řízení se při podávání nabídky již nepředkládají.".

27. § 22 se vypouští.

28. V § 23 odst. 1 se slovo "může" nahrazuje slovy "je povinen vyžádat" a vypouští se slovo "vyžadovat".

29. § 23 odst. 2 se vypouští a dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2, ve kterém se před slovo "peněžitého" vkládá slovo "budoucího".

30. V 24 odst. 1 se za slovo "být" vkládá slovo "uchazečem" a vypouští se ustanovení písmene b) včetně poznámky č. 14) a písmeno c) se označuje jako písmeno b), ve kterém se za slovo "částky" doplňují slova "na účet zadavatele nebo na zvláštní účet uchazeče, k němuž zadavateli zřídí výhradní dispoziční právo".

31. V § 24 se vypouští odstavec 2; zároveň se zrušuje číslování odstavců.

32. V § 25 odst.1 se slova "bezodkladně po uplynutí zadávací lhůty" nahrazují slovy "do 7 dnů po vybrání nejvhodnější nabídky".

33. V § 25 odst. 2 se slovo "bezodkladně" nahrazuje slovy "do 7 dnů".

34. V § 25 odst. 5 se slova "námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky" nahrazují slovy " návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele" a slova "námitkách, popřípadě po uzavření smlouvy s tímto uchazečem, shledá-li orgán dohledu námitky důvodnými" se nahrazují slovy "tomto návrhu".

35. § 27 odst. 2 zní:

"(2) Nabídky, které budou doručeny v rozporu s ustanovením § 9 odst. 1, nesmí zadavatel přijmout. Otevře-li zadavatel obálku s nabídkou, která nebyla předepsaným způsobem označena, nesmí tuto nabídku zahrnout do soutěže a musí ji vrátit příslušnému uchazeči.".

36. § 28 odst.1 písm.a) zní:

"a) uchazeči, jejichž nabídky byly zadavateli doručeny v soutěžní lhůtě,".

37. § 33 odst. 3 první věta zní: "Komise posuzuje a hodnotí nabídky podle postupů stanovených v § 34 a 35.". Věta druhá se vypouští.

38. V § 34 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Zadavatel může při posuzování a hodnocení nabídek opravit zjevné početní chyby v nabídce, které nemají vliv na nabídkovou cenu."

Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 4 až 6 a odstavec 6 zní:

"(6) Jsou-li po posouzení všechny nabídky vyřazeny, zadavatel soutěž zruší.".

39. V § 35 odst. 1 se na konci první věty připojují slova "podle zveřejněného způsobu hodnocení.".

40. § 38 odst. 4 zní:

"(4) Vybraného uchazeče je zadavatel povinen vyzvat k předložení dokladů podle § 2c. Nesplní-li uchazeč tuto povinnost nejpozději do 3 dnů před podpisem smlouvy, musí ho zadavatel vyloučit ze soutěže a vyzvat dalšího v pořadí, nejvýše však třetího.".

41. V § 39 odst. 2 se čárka za slovem cen nahrazuje tečkou a vypouští se slova "a v případech hodnocení nabídek pomocí více kritérií též dobu plnění veřejné zakázky, popřípadě záruky za jakost".

42. Za § 39 se vkládá nový § 39a, který zní:

"§ 39a

Zadavatel je povinen na žádost uchazeče, jehož nabídka nebyla přijata, vrátit vzorky a ukázky nebo jejich části, které byly součástí nabídky, nejpozději do 14 dnů po skončení zadávací lhůty.".

43. V § 40 se v odstavci 2 slovo "maximální" nahrazuje slovy "nejvýše přípustná".

44. V § 40 se v odstaveci 3 vypouští poslední věta a vypouští se odstavec 4.

45. § 42 se vypouští.

46. V § 44 odst. 2 se slova "a i)" nahrazují slovy "až k)" a v odstavci 3 se slova "podmínky uvedené pod písmenem g)" nahrazují slovy "požadavků na variantní řešení".

47. V § 46 odst. 2 se na konci připojuje věta, která zní: "Předběžná nabídka nesmí obsahovat návrh smlouvy a cenové údaje.".

48. V § 48 odst. 2 se za slova "výběru nabídek" vkládá spojka "a", vypouštějí slova "a evidenci" a číslo "42" nahrazuje číslem "41".

49. § 49 zní:

"§ 49

Výzvy více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky

(1) U veřejných zakázek, u kterých výše budoucího peněžitého závazku ze smlouvy bez daně z přidané hodnoty přesáhne 2 500 000 Kč, jde-li o nemovitost s výjimkou nájmu, nebo o soubor strojů nebo zařízení tvořících samostatný funkční celek, 500 000 Kč v ostatních případech, může zadavatel uzavřít smlouvu na podkladě písemné výzvy učiněné nejméně pěti zájemcům.

(2) Uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zaslané zadavatelem zájemcům o veřejnou zakázku, přesáhne-li výše budoucího peněžitého závazku částku stanovenou v § 3 odst. 2, se připouští dále v případě

a) naléhavé potřeby, rozhodla-li tak vláda České republiky,

b) jde-li o specializovanou veřejnou zakázku,

c) kdy na tutéž veřejnou zakázku byla již vyhlášena obchodní veřejná soutěž a byla zrušena z důvodů uvedených v § 34 odst. 6, § 48 odst. 1 a § 66 písm. a),

d) kdy zveřejnění podmínek soutěže by mohlo ohrozit státní tajemství, obranu, bezpečnost státu nebo majetek zadavatele.

(3) Zadavatel zasílá výzvu k podání nabídek v případech

a) podle odstavce 2 písm. a), c) a d) nejméně třem zájemcům o veřejnou zakázku,

b) podle odstavce 2 písm. b) všem zájemcům poskytujícím plnění specializované veřejné zakázky v České republice.

(4) V případě výzvy k podání nabídky podle odstavců 1 a 2 je zadavatel povinen stanovit pro všechny zájemce o veřejné zakázky shodné požadavky a uvést kritéria hodnocení jejich nabídek. Při hodnocení nabídek postupuje zadavatel též podle § 11 a § 36 zákona. Výběr nejvhodnější nabídky musí zadavatel oznámit všem uchazečům. Požaduje-li zadavatel poskytnutí jistoty, postupuje podle § 23 a 24.

(5) Doklady a údaje předložené uchazečem zadavatel vyhodnotí podle § 2c, popřípadě podle kritérií stanovených v zadání nebo v kvalifikační dokumentaci. Neprokáže-li uchazeč některý z kvalifikačních předpokladů, musí ho zadavatel z další účasti na veřejné zakázce vyloučit.

(6) Lhůta pro podání nabídek nesmí být kratší než 14 dní. V případě zadání veřejné zakázky postupem podle ustanovení odst. 2, písm. a) může vláda určit zkrácenou lhůtu.

(7) Zadavatel nesmí vyzývat k podání nabídek opakující se okruh zájemců, jestliže takový postup není odůvodněn charakterem zakázky.

(8) Pokud zadavatel uzavře na základě výzvy s uchazečem smlouvu, může ji uzavřít pouze s uchazečem, který předložil nejvhodnější nabídku podle stanovených kritérií hodnocení nabídek. Připouští-li zadavatel v zadání podání nabídek navymezené části veřejné zakázky, může být na plnění veřejné zakázky uzavřeno více smluv.".

50. Za § 49 se vkládají nové § 49a až 49c, které znějí:

"§ 49a

Zjednodušené zadání

(1) U veřejných zakázek, u kterých výše budoucího peněžitého závazku ze smlouvy činí více než 50 000 Kč bez daně z přidané hodnoty, ale nepřesáhne limity uvedené v § 49 odst. 1, je zadavatel povinen vyžádat si před zadáním veřejné zakázky nabídky nejméně od tří zájemců.

(2) Ve výzvě musí zadavatel stanovit požadavek na

a) zpracování nabídkové ceny podle místa plnění veřejné zakázky,

b) dobu plnění a další podmínky plnění veřejné zakázky.

(3) Ustanovení § 49 odst. 5 platí obdobně. Výzvu učiněnou podle odstavce 1 musí zadavatel doložit písemným záznamem.

§ 49b

Veřejné zakázky malého rozsahu

U veřejných zakázek do výše budoucího peněžitého závazku 50 000 Kč bez daně z přidané hodnoty může zadavatel rozhodnout o přímém zadání veřejné zakázky za cenu obvyklou v místě plnění. Při rozhodnutí o tomto způsobu zadání veřejné zakázky je povinen vycházet z informací o trhu a zkušeností zadavatele.

§ 49c

Při zadání veřejné zakázky postupem podle § 49a a § 49b se nepoužijí ustanovení § 2a až 2g, § 64a a § 67.".

51. V § 50 písm. a) se za slova "zdraví lidí" vkládají slova "havárie, přírodní katastrofu".

52. § 50 písm. d) zní:

"d) částečné obnovy předmětu původní zakázky (zboží nebo zařízení), pokud by změna uchazeče vedla k tomu, že by zadavatel musel pořizovat plnění veřejné zakázky s odlišnými technickými znaky, a to by s sebou přinášelo technickou neslučitelnost nebo potíže při provozu a údržbě,".

53. V § 50 se připojuje nové písmeno g), které včetně poznámky č. 15a) zní:

"g) plnění do Státních hmotných rezer.15a)

___________________________

15a) § 3 zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státníchhmotných rezerv.".

54. V § 50 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a připojuje se odst. 2, který zní:

"(2) Před uzavřením smlouvy musí uchazeč doložit pouze oprávnění k podnikání.".

55. V § 53 odst. 1 se za slovo "soutěže" vkládají slova "a proti úkonům zadavatele při zadání veřejné zakázky postupy uvedenými v § 49.".

56. V § 53 odst. 2 se slova "ze soutěže" nahrazují slovy "z účasti na veřejné zakázce".

57. § 54 se doplňuje písmenem g), které zní:

"g) opravě zjevných početních chyb provedené zadavatelem (§ 34 odst.3)".

58. V § 55 se vypouštějí slova "ve dvojím vyhotovení".

59. V § 56 odst. 1 se slovo "sedmi" nahrazuje slovem "deseti"a ve druhé větě se vypouští část věty za středníkem a středník nahrazuje tečkou.

60. § 56 odstavce 2 a 3 znějí:

"(2) Pokud statutární orgán zadavatele, popřípadě u obcí starosta, námitkám nevyhoví, uvědomí o tom uchazeče s poučením o možnosti podat do 7 dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu.

(3) Jsou-li podány námitky, nesmí zadavatel činit žádné úkony směřující k dokončení soutěže. Podání námitek je povinen oznámit všem uchazečům. Uchazečům se prodlužuje zadávací lhůta až do vyřízení námitek podle odstavce 1 a 2.". Odstavec 4 se vypouští.

61. § 57 včetně nadpisu zní:

"§ 57

Přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách

(1) Řízení u orgánu dohledu je zahájeno dnem, kdy obdrží od uchazeče návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách (dále jen "návrh" ), pokud řízení orgán dohledu nezahájí z vlastního podnětu. Řízení z vlastního podnětu může orgán dohledu zahájit do 4 let ode dne, kdy došlo k porušení zákona.

(2) Návrh se podává ve dvojím vyhotovení do 7 dnů od doručení rozhodnutí zadavatele; jedno zasílá uchazeč orgánu dohledu a jedno zadavateli. V návrhu musí být uvedeno, kdo jej podává, proti kterému úkonu zadavatele směřuje, v čem je spatřováno porušení zákona a čeho se uchazeč domáhá. Součástí návrhu je i přesné označení a adresa zadavatele.

(3) Zadavatel je povinen do 7 dnů od obdržení návrhu zaslat orgánu dohledu dokumentaci o zadání veřejné zakázky, včetně nabídek účastníků řízení (§ 58) a své stanovisko k návrhu.

(4) Je-li podán návrh včas, neběží zadávací lhůta, včetně prodloužení podle § 40 odst. 1 a § 41 odst. 1 a 2 po dobu od podání návrhu do doby nabytí právní moci rozhodnutí o návrhu zadavatel nesmí ukončit posuzování a hodnocení nabídek a uzavřít smlouvu. O této skutečnosti je zadavatel povinen ostatní uchazeče informovat současně se zasláním dokumentace o zadání zakázky orgánu dohledu. Uchazeči mohou do 7 dnů po obdržení tohoto oznámení od soutěže odstoupit. V takovém případě je zadavatel povinen jim uvolnit jistotu do 7 dnů od obdržení jejich oznámení. To se netýká uchazeče, který námitku podal.".

62. § 58 zní:

"Účastníky řízení jsou zadavatel a v řízení zahájeném z podnětu uchazeče též uchazeč, který jej podal; v řízení proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky jsou účastníky řízení též uchazeči, kteří se umístili na prvním až třetím pořadí.".

63. V § 59 se v názvu paragrafu nahrazuje slovo "námitkách" slovem "návrhu" a slova "Jsou-li podány námitky proti" nahrazují slovy "Je-li podán návrh na přezkoumání".

64. V § 59 písm. a) se slova "námitky důvodnými" nahrazují slovy "návrh důvodným".

65. V § 59 písm. b) se slovo "námitky" nahrazuje slovem "návrh".

66. V nadpisu § 60 se slovo "námitky" nahrazuje slovem "návrh" a v odst. 1 se slova "Jsou-li podány námitky proti jinému úkonu zadavatele, než je rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky" nahrazují slovy "Je-li podán návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele v ostatních případech, než je uvedenov § 59", slovo "konstatuje" nahrazuje slovem "rozhodne"a slovo "námitky" se nahrazuje slovem "návrh".

67. § 60 odst. 2 se vypouští a zároveň se zrušuje číslování odstavců.

68. Za § 60 se vkládá § 60a, který zní:

"§ 60a

Zahájí-li orgán dohledu řízení z vlastního podnětu platí ustanovení § 59 a § 60 obdobně.".

69. V § 62 odst. 2 se za slovo "jednání," vkládá slovo "pořádkovou" a připojuje věta "Pokuta může být uložena opakovaně.".

70. V § 62 odst. 4 na konci připojuje věta:"Při ukládání pokut přihlíží orgán dohledu zejména k závažnosti porušení zákonné povinnosti a ke škodlivosti následků, které tímto porušením byly nebo mohly být způsobeny.".

71. Za § 64 se vkládají § 64a až 64c, které včetně nadpisů znějí:

"§ 64a

Evidence o zadání veřejné zakázky

a zveřejňování výsledků obchodních

veřejných soutěží

(1) Při zadání veřejné zakázky podle části druhé a § 49 a § 50 zákona vyplní zadavatel "Evidenční list veřejné zakázky", jehož vzor je uveden v příloze tohoto zákona, a zašle jej do 15 dnů od uzavření smlouvy orgánu dohledu.

(2) Zadavatel je povinen po uzavření smlouvy podle části druhé tohoto zákona uveřejnit v Obchodním věstníku uchazeče, s nímž byla smlouva uzavřena, včetně nabídkové ceny.

(3) Liší-li se cenové údaje podle odstavce 1 od skutečného stavu o více než 10%, je zadavatel do 15 dnů od splnění veřejné zakázky povinen odeslat orgánu dohledu "evidenční list veřejné zakázky" s údaji vyplněnými podle skutečnosti (body 12 až 20).

§ 64b

Archivace dokumentace o zadání

Zadavatel je povinen dokumentaci o zadání,včetně podaných nabídek všech uchazečů, uchovávat po dobu 5 let s výjimkou vzorků nebo ukázek (§ 39a).

§ 64c

Náklady účasti

(1) Zadavatel může požadovat od uchazečů úhradu za použití reprodukční techniky při poskytnutí zadávací dokumentace, popř. předkvalifikační dokumentace.

(2) Podmínky zadání nesmí přiznávat uchazečům právo na náhradu nákladů spojených s účastí v obchodní veřejné soutěži ani při jiných způsobech zadání veřejné zakázky. Rovněž po uchazečích nesmí požadovat poplatky za to, že se mohou o zakázku ucházet.".

72. § 65 odst. 3 zní:

"(3) Při obchodní veřejné soutěži se zahraniční účastí musí zadavatel požadovat v podmínkách soutěže určení nabídkové ceny, poskytnutí jistoty a úhrady za použití reprodukční techniky při poskytnutí zadavávací dokumentace v české měně.".

73. V § 65 v odst. 5 se za slovo "námitky" vkládají slova "a návrhy".

74. V § 67 odst. 1 se za slova "peněžitého závazku" vkládají slova "bez daně z přidané hodnoty" a tečka za slovem "zakázky" se nahrazuje čárkou a připojují se slova "spočívající v plnění stejného nebo srovnatelného druhu."

75. V § 67 odst.2 se za slova "peněžitého závazku" vkládají slova "bez daně z přidané hodnoty".

76. § 67 se doplňuje odstavci 3 a 4, které znějí:

"(3) U smluv uzavřených na dobu určitou (např. o koupi najaté věci, nájemních) je pro stanovení výše peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty rozhodující výše peněžitého závazku, která vznikne zadavateli za dobu trvání smlouvy, včetně zbytkové hodnoty.

(4) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije u zakázek zadávaných jednotlivými útvary a zařízeními Armády České republiky.".

77. § 68 odst. 1 zní:

"(1) Veškeré úkony zadavatelů a uchazečů učiněné podle tohoto zákona s výjimkou postupu podle § 49a a § 49b musí mít písemnou formu.".

78. § 69 věta první zní: "Zadavatel může pověřit činností, k níž je povinen podle tohoto zákona, pouze osobu, která splňuje požadavek nepodjatosti podle § 32 tohoto zákona a která se sama veřejné soutěže na předmět zakázky nezúčastní.". Ve druhé větě se vypouští slovo "podnikatelské" a za slovo "oprávnění" se vkládají slova "k podnikání".

79. V příloze k zákonu se v "Evidenčním listu veřejné zakázky" vypouští v nadpisu text v závorce a dále se vypouštějí body 2., 5., 10., 18., 19. a poznámka č. 2. Poznámka č. 3 se označuje jako poznámka č. 2. V bodě 3. se slova "výzva více zájemcům" nahrazují slovy "podle § 49" a slova "výzva jednomu zájemci" slovy "podle § 50".

Čl.II

V celém textu zákona se slovo "nejvýhodnější" se nahrazuje slovem "nejvhodnější".

Čl.III

Zadávání veřejných zakázek zahájené před účinností tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 199/1994 Sb.

Čl.IV

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, jak vyplývá ze změn a doplňků provedených tímto zákonem.

Čl.V

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.1.1996

Důvodová zpráva

I.

OBECNÁ ČÁST

Předkládaný návrh zákona novelizuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, přijatý Parlamentem 28.září 1994.

V průběhu účinnosti zákona se v teoretickém pojetí, ale převážně však v praktické oblasti aplikace zákona objevily některé podstatné nedostatky. Zejména se ukázalo, že je třeba výrazně zvýšit limity, při kterých je konkrétní postup zadání veřejných zakázek závazný. Tato změna je vyvolána vývojem ekonomických a společenských podmínek. Současně bylo nutné provést v zákoně takové systémové úpravy včetně přesunu některých ustanovení z části druhé zákona , které by zajistily jeho přehlednost a tím i jednodušší užívání převážně neprávnickou veřejností. Závažné nedostatky se projevily v uplatňování kvalifikačních předpokladů, ve stanovení výše peněžitých závazků a v oprávnění orgánu dohledu přezkoumávat námitky. Za současného stavu se mohl uchazeč, v případě zadání jiným způsobem než soutěží, domoci nápravy pouze soudní cestou.

V zákoně byly používány některé pojmy, které právní řád neznal a nepoužíval, přestože šlo o pojmy v praxi běžné. Z těchto důvodů se doplňuje např. definice pojmu soubor strojů nebo zařízení a specializované veřejné zakázky. V souladu s obchodním zákoníkem byl v celém textu změněn pojem nejvýhodnější na nejvhodnější, dále bylo jednotně zavedeno používání pojmu oprávnění k podnikání a rozlišeno zadávání jako procesu od zadání jako jednorázového aktu.

V návrhu zákona jsou zapracovány jak připomínky řady subjektů, které zakázky zadávají, tak i těch, kteří se o ně ucházejí. Zapracovány jsou rovněž některé připomínky obcí a měst. Předkládaný text je upraven podle připomínek Legislativní rady vlády a byl vládou projednán dne 15. listopadu 1995 a na základě úplného nového textu schválen dne 22.11.1995. Při úpravě výše peněžitých limitů se vycházelo z poznatků zadavatelů, zejména z oblasti stravování a služeb sociálního charakteru, a dále z výše peněžitých limitů stanovených v právu Evropské unie.

Zákon po zapracování novely bude kompatibilní s předpisy Evropské Unie obsaženými v první etapě Bílé knihy (Směrnice č. 93/36/EEC, 93/37/EEC, 93/38/EEC, 92/50/EEC a 89/665/EEC). Odchylky vyplývají z uzavřené Evropské dohody a týkají se zveřejňování v Oficiálním věstníku EU, možnosti omezení soutěže jen na tuzemské zájemce a v oblasti energie, vody, telekomunikací a dopravy se náš zákon nevztahuje na soukromé zadavatele, neboť v těchto oblastech jde zatím převážně o monopolní dodavatele.

Navrhované úpravy nemají přímý dopad na státní rozpočet ani na rozpočty územně samosprávných celků. Podcenění objemu a rozsahu činnosti orgánu dohledu při jeho zřízení se projevuje v nutnosti jeho značného posílení, aby mohl plnit svou funkci. To se pochopitelně projeví ve změně nároků na rozpočet příštího roku v kapitole Ministerstva pro hospodářskou soutěž.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP