k návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů (tisk č. 2002)
předložené dopisem předsedy vlády
Václava Klause ze dne 5. ledna 1996 (čj. 3425/96
- OVA)
Vláda na své schůzi dne 3. ledna 1996 posoudila
a projednala návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů a vyjádřila
s tímto návrhem zákona nesouhlas.
Vláda současně předkládá
Poslanecké sněmovně vlastní návrh
novely zákona o správě daní a poplatků,
který se svým zaměřením v podstatné
části sice shoduje s poslaneckým návrhem,
jsou však do něho zapracována některá
formulační zpřesnění a především
neobsahuje ta ustanovení obsažená v poslaneckém
návrhu, s nimiž vláda nesouhlasí. Konkrétně
jde o ustanovení uvedená v poslaneckém návrhu
pod body 6 a 7, k nimž má vláda tyto připomínky:
K bodu 6
Účelem navrženého ustanovení
má být poskytnutí určité jistoty
poplatníkům, že jimi podané odvolání
bude vyřízeno ve stanovené lhůtě.
V zákoně však může jít v
tomto případě pouze o lhůtu pořádkovou,
s níž nejsou spojeny právní důsledky.
Pro vyřízení odvolání v přiměřené
lhůtě byla již Ministerstvem financí
vydána, jak je to uvedeno i v důvodové zprávě,
závazná směrnice pro finanční
úřady a její dodržování
je kontrolováno. Jde o efektivnější
způsob včasného vyřizování
podaných odvolání, než zapracování
pořádkové lhůty do zákona.
Nehledě k tomu vláda upozorňuje, že
způsob, jakým je navržené ustanovení
v bodě 6 zpracováno, má řadu nedostatků:
- nerozlišuje se v něm správce daně a odvolací orgán,
- vyplývá z něho, s přihlédnutím k příslušnému ustanovení zákona nedotčeného navrženou novelou, nelogický závěr, že správce dané může odvolání vyhovět do 9 měsíců, ale odvolání zamítnout musí do 3 měsíců,
- nepokrývá lhůtu, v níž správce daně má postoupit odvolání odvolacímu orgánu, a lhůtu, v níž má o odvolání rozhodnout odvolací orgán,
- s nedodržením pořádkové lhůty pro vyřízení odvolání spojují fikci vyčerpání řádných opravných prostředků, přestože institut vyčerpání opravných prostředků je nutno posuzovat i z hlediska navazujícího soudního řízení tak, že o podaných opravných prostředcích bylo správním orgánem skutečně rozhodnuto. Navrhovaná fikce vyřízení odvolání vede pak k takovým obtížně řešitelným otázkám, na které návrh zákona nedává odpověď, jako například, jak bude soudní řízení v tomto případě konstruováno, proti komu bude žaloba směřovat, co jí má být požadováno, co bude předmětem soudního projednání a rozhodnutí, jaké účinky bude toto rozhodnutí mít a podobně;
- v odstavci 3 větě poslední je věcně
nesprávně ministr pojat jako osoba stojící
mimo ministerstvo, kromě toho není zřejmé,
o vedoucího kterého ústředního
orgánu státní správy, který
je zde rovněž zmíněn, by mělo
v daném případě jít.
K bodu 7
K navrženému ustanovení, jehož účelem
má být zmírnění důsledků
"nesprávných výkladů" daňových
zákonů, vláda uvádí:
a) poplatníka, finanční orgán i soud
zavazuje zákon. Výklad zákona má pouze
napomoci uvádění zákona do praxe;
je-li výklad sdělen nadřízeným
finančním orgánem orgánu podřízenému,
má pro podřízený orgán zpravidla
povahu závazné instrukce, kterou se tento orgán
musí při aplikaci řídit, navenek však
může argumentovat pauze zákonem;
b) k nápravě nesprávných rozhodnutí
správních orgánů jsou určeny
soudy včetně Ústavního soudu ČR;
c) stát by zákonem neměl deklarovat a tolerovat,
že jeho orgány podávají výklady
zákonů, jež jsou se zákony v rozporu;
d) některé výklady zákona, které
předložený návrh označuje jako
výklady nesprávné, zřejmě vyplývají
z toho, že ustanovení zákona je nejasné.
K nápravě nemůže vést nahrazení
zákona výkladem, ale novela zákona.
I při odhlédnutí od výše uvedených
skutečností nelze věc upravit tak, jak je
navrženo v bodě 7 novely, neboť z navrženého
textu není například zřejmé
- kdo a podle jakých kritérií posoudí a rozhodne, že výklad zákona je nesprávný,
- proč má být prominuto pouze příslušenství
daně (penále) a nikoliv samotná daň,
jestliže výklad, kterým se poplatník,
resp. správce daně řídil, je nesprávný.