Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Gerty Mazalové na ministra
zdravotnictví Luďka Rubáše a odpověď
ministra zdravotnictví Jana Stráského na
tuto interpelaci. Paní poslankyně Gerta Mazalová
požádala o zařazení uvedené odpovědi
na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 24
poslankyně Gerty Mazalové na pana ministra zdravotnictví
MUDr. Luďka Rubáše.
Vážený pane ministře,
nedávno jsem poslouchala Vaše vystoupení v
televizi NOVA, kde jste hovořil o naprosto dokonalém
systému zdravotnictví, o všeobecné spokojenosti
všech zúčastněných na tomto sice
těžkém, ale zato dokonalém, téměř
perfektně prováděném projektu a oči
se mi zalévaly dojetím a obdivem k těm, kteří
dokázali tento zázrak.
Probudila jsem se z tohoto krásného snu do tvrdé
reality, kde jsem zjistila, že v čele resortu zdravotnictví
stojí Jaroslav Vrchlický - básník,
jenž miloval svět natolik, že vnímal skutečnost
pouze s nasazenými růžovými brýlemi.
Druhou možnost, že by tam stál místo básníka
pouze předvolební lídr strany, se zatím
snažím nedomyslet.,
Přesto však varovné signály, které
se ukazují v terénu, svědčí
o něčem shnilém ve státě českém.
Nebývá normální, že lidé
umírají na chodnících, že při
zdrav. potížích a bolestech mají smůlu,
nedrží-li zrovna v ruce tu správnou kartu od
té které pojišťovny, nebo jestli ji mají
vůbec.
Spokojenosti občanů se zdravotní péčí
jim poskytovanou, neodpovídá ani stále více
stoupající spotřeba léků i
vyšetření, ani stoupající nemocnost.
Nevšimla jsem si, že by se nějak výrazně
zlepšil i zdrav. stav obyvatel ČR. Rovněž
se nevyřešilo dosud nedůstojné postavení
lékařů a sester. Sestry zastávají
i nadále práci pomoc. personálu vedle své
odborné činnosti. Zatím neznají, pokud
jsem slyšela, ani důvod odvolání hlavní
sestry Pavlicové.
Mohla bych se zmínit o absenci kontrolních mechanismů,
o nedodržování tzv. "věcných
břemen" při privatizaci zdrav. zařízení,
o tom, že se nám polikliniky mění ve
stánkové tržnice, kde místo zdraví
obdržíte povlečení, oděvy, zeleninu,
či se Vám dostane kosmetických úprav
obličeje či postavy. Ale to je zbytečné,
protože tento stav je dle Vás naprosto v pořádku.
Zcela samostatnou kapitolou je pak systém zdrav. pojištění.
Když hovoříte o pojišťovnách,
měl byste vědět, že v minulém
volebním období, byla názorová různost
poslanců parlament. stran a Hnutí ohledně
jejich vzniku i počtu. Nakonec zvítězil názor
naší iniciativní skupiny, založené
z poslanců celého politického spektra, tedy
i poslanců pravicových.
Prosadili jsme vytvoření konkurenčních,
rezortních a oborových pojišťoven, protože
jsme věděli, že není nic nebezpečnějšího
/zvláště pro zdravotníky a nemocné/
nežli monopol. V té době byla sice již
velice uspěchaně vytvořena VZP, ale právě
tato uspěchanost se na vznikajícím systému
těžce podepsala. Její provoz byl zahájen
o 12 měsíců dopředu a tím determinováno
i chování rok po té zahajujících
zaměstnaneckých pojišťoven. Vznikaly jako
houby po dešti,splnily-li podmínky dle zákona,
nebylo možno jejich vznik nepovolit, to však víte
dobře sám.
Zákon o rezortních, oborových pojišťovnách
byl tehdy v Parlamentu přijat naprostou většinou,
rozhodně větší, než poslední
novela zákona o VZP. V daném čase, kdy by!
tvořen, byl dobrý, ovšem jako u každé
nové věci se předpokládal vývoj
a to hlavně legislativní, na základě
praktických zkušeností. Ten se však později
začal ubírat v oblasti zdravotnictví nesprávným
směrem. Zejména novela, přijatá v
letošním roce se obratně vyhnula zásadním
problémům i ty okrajové spíše
zhoršila, než zlepšila.
Ani sebedokonalejší pojišťovna však
by neměla šanci v naprosto chaotickém systému,
který nyní ve zdravotnictví nastal.
Mrzí mne, že místo naslouchání
hlasů odborné zdrav. veřejnosti i hlasů
opozičních, nehledáte východisko z
této složité a vážné situace.
Ze slibovaných návrhů zákonů
byla předložena jen malá část,přijaty
prakticky dva ze dvanácti /o VZP a zdrav. pojištění/,
ostatní buď nejsou, nebo byly předloženy
zásady tak nedokonalé, že se ani při
nejlepší vůli našeho VSPZ nedaly akceptovat.
Náš VSPZ při jejich projednávání
musel měnit téměř každou z nich,
jednu po druhé. Bez patřičné legislativy,
bez konečného určení zdrav. sítě,
kterou odmítáte, bez účinného
kontrolního systému, nenastane ve zdravotnictví
nikdy harmonicky fungující systém, jak byste
si dle svých vlastních slov přál.
Je pak logické, že v systému, kde je jako jediná
forma uplatněno "placení za výkony",
může růst potřeba finančních
prostředků do nekonečna a nezabrání
tomu ani sebečastější opakování
výroků, že "peněz ve zdravotnictví"
je dost.
Zdravotní pojišťovny jsou I jak sám poznamenal
ředitel VZP ing. Němec/ finanční organizace,
vedle kvality zdr. péče je zajímají
hlavně fin. toky peněz. Zdrav. zařízení
by měla kvalita zdrav. péče však zajímat
v prvé řadě, ale to je při napjaté
fin. situaci značně ztíženo. Mezi tím
někde je bezradný pacient, který platí,
/nebo za něho platí stát/, a ten by neměl
být zaplétán do sporů mezi dvěma
organizacemi.Už vůbec by se nemělo stávat,
aby byl používán jako prostředek k řešení
finančních problémů mezi pojišťovnami
a poskytovateli zdrav. péče.
Žádám Vás, pane ministře, abyste
zamezil těmto nezákonným aktivitám,
které se někde vyskytují.Pacient si platí
pojištění a to by mělo pokrývat
náklady potřebné péče a nesmí
tedy doplácet na nedostatky legislativy nebo neschopnost
dohody mezi navzájem si dluhujícími subjekty.
Je snad zcela zřejmé, že objektivně
není možné, aby napjatou finanční
situaci vyřešily pouze zdrav. pojišťovny
a je třeba úprava celého systému a
to především se zaměřením
na hlavní problémy, tedy nikoliv pouze tak, jak
bylo předloženo poslední novelou. Rozhodně
jsem přesvědčena, že nahromaděné
problémy ve zdravotnictví je třeba řešit
věcně a politizaci tohoto problému považuji
za primitivní pokus o zastření ztráty
kreditu na poli politickém. Protože se však již
takový pokus objevil, je třeba se jím zabývat
alespoň tak, aby nekonkrétní proudy tohoto
typ byly jednoznačně konkretizovány, tedy
řeklo-li se neuváženě A, je třeba
dodat i B!,.,Krize celého oboru zdravotnictví se
však nedá svalovat na politickou stranu, které
je přes údajné spojení s jistou pojišťovnou
téměř podsouvána vykonstruována
vina na nefunkčním systému financování
zdravotnictví.
Vážený pane ministře,
koncem července jste v televizi prohlásil, že
máte důkaz o personálním a finančním
spojení mezi HZZP a ČSSD. Následně
jste opakovaně uvedl, že předložíte
o předmětném spojení důkazy
a v pořadu 7 dní na Nově dne jste odmítl,
že šlo o pouhý obchodní případ.
Nechci předpokládat, že Vámi prezentované
spojení je v oblastí personální dáno
pouze osobou poslance Petržílka, neboť to jistě
ani pro Vás nebyl objev letošního léta.
Rovněž předpokládám, že
pokud by ono finanční spojení bylo dáno
pouze několika pronájmy v regionu Severní
Moravy a tento obchodní případ měl
finanční rozsah v desítkách tisíc,
určitě byste při své soudnosti takové
zjištění (v relaci se stamilionovým
propadem HZZP) nepublikoval s podtextem nalezení pozorností
hodného důvodu finančních potíží.dané
pojišťovny.
Aby neurčitost Vašeho projevu nevyvolala domněnky
o snaze politizace věcného problému odvrátit
pozornost od podstaty, znala bych ráda konkrétní
odpovědi na následné otázky:
1. Jména vedoucích pracovníků HZZP
(ředitelů poboček a odborných ředitelů)
kteří jsou členy ČSSD a jimiž
ono personální spojení dokazujete. Současně
pak i počet funkčních míst vedoucích
pracovníků a tedy kolik z celkového počtu
vedoucích pracovníků bylo (nebo je) členy
ČSSD.
2. Konkrétně ty finanční vztahy mezi
HZZP a ČSSD, které byly jednoznačně
mimo rámec obchodních kontaktů, tedy takové
kde ze strany ČSSD nebylo proti finančnímu
plnění HZZP poskytnuto plnění žádné
(sponzorské příspěvky, dary apod.).
3. Rozsah obchodních případů s případným
doložením výrazné nevýhodnosti
pro HZZP, vyčíslení skutečně
proplacených částek a kopie dokladů
takovéto úvahy podkládající.
4. Celkovou sumu finančních transakcí mezi
HZZP a ČSSD a jednoznačnou příčinnou
souvislost dokladující vliv takového finančního
toku na oněch asi 800 milionů současného
propadu HZZP (nejlépe v procentuelním vyjádření).
Protože ještě pak vážený pane
ministře v již zmíněném pořadu
7 dní uvedl, že sociální demokraté
ve vedení HZZP dokazují jak umí hospodařit
a protože propad HZZP na kanci roku 1994 (způsobený
údajně investiční činností,
která již v roce 1995 nepokračovala) tj. po
odchodu poslance Petržílka z funkce ústředního
ředitele byl dle výroční zprávy
necelých 400 milionů, kdežto nyní (po
8 měsících) činí 800 mil. a
stále roste, ráda bych věděla kteří
sociální demokraté v oné zdravotní
pojišťovně dále na vedoucích místech
hospodaří.
Čistě okrajově by mne pak také zajímaly
důvody finančních potíží
dalších zdravotních pojišťoven a
zda i tam pronikl sociálně demokratický živel
či u jiných pojišťoven jsou finanční
potíže dány o proti HZZP objektivně.
Předem pak musím odmítnout jakékoliv
odpovědi bez patřičných dokladů
a rovněž tvrzení o zdaleka největších
problémech HZZP nebude-li toto tvrzení doloženo
exaktním porovnáním s jiným pojišťovnami
a to jak ke konci roku 1994 tak i k dnešku a pochopitelně
v přepočtu na počet pojištěnců.
Děkuji za odpověď Greta Mazalová
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
PhDr. Jan STRÁSKÝ
V Praze dne 23. října 1995
Čj. KM 47023 |
Vážená paní poslankyně,
odpovídám na Vaši interpelaci z 15. září
1995, která je zaměřena na řadu aspektů
státní zdravotní politiky. Nejprve k Vaší
otázce zdravotnické legislativy. Vámi předpokládaný
počet dvanácti zákonů byl obsažen
v plánu práce vlády České republiky.
Nešlo přitom o dvanáct zákonů
v paragrafovaném znění, nýbrž
o patero zásad zákonů, na jejichž základě
měly být připraveny paragrafované
texty. Součástí citovaného plánu
jsou rovněž i Vámi zmiňované
novely zákonů týkajících se
všeobecného zdravotního pojištění.
Výbory Poslanecké sněmovny akceptovaly zásady
zákona o registraci a oznamování chemických
látek a chemických přípravků
a bez výrazných změn projednaly rovněž
zásady zákona o ochraně veřejného
zdraví. Nemohu proto souhlasit s Vaším absolutizujícím
závěrem o neakceptovatelnosti zásad, které
pro vládu České republiky připravilo
Ministerstvo zdravotnictví. Další zásady,
a to zákona o podmínkách poskytování
zdravotní péče a o přírodních
léčivých zdrojích, zdrojích
minerálních stolních vod a lázeňských
místech, začala projednávat Poslanecká
sněmovna. Všechny její výbory do účinnosti
nového jednacího řádu projednání
předmětných zásad nedokončily
a vláda ČR tak ke škodě věci
nezná většinový názor sněmovny
na problematiku řešenou ve zmíněných
zásadách. Nešlo ve všech případech
o nedokonalost zásad jednotlivých zákonů.
Jedná se o složitou materii, která bude vždy
předmětem politických střetů,
neboť názory na její úpravu se liší
v závislosti na politice jednotlivých parlamentních
politických stran.
Jako spoluautorka předlohy zákona ČNR č.
28011992 Sb., o resortních, oborových, podnikových
a ostatních zaměstnaneckých pojišťovnách,
jste si jistě vědoma, jak problematické jsou
unáhlené legislativní zraky. Právě
zkušenost se zákonem ČNR č. 28011992
Sb., musí vést k maximální obezřetnosti
při přípravě právních
předpisů ve zdravotnictví. Navíc i
ve zdravotnictví platí, že ne všechny
jeho nedostatky je možné anebo vhodné řešit
silou zákona. Regulační opatření,
na jejichž nedostatečnost upozorňujete, jsou
- v intencích příslušných zákonů
- věcí podzákonné normotvorby exekutivy,
resp. záležitostí zdravotních pojišťoven,
které rovněž disponují nástroji
pro hospodárné vynakládání
prostředků všeobecného zdravotního
pojištění.
Nyní k odpovědi na řadu Vašich dílčích
otázek týkajících se zdravotního
stavu občanů a situace zdravotnických zařízení
v České republice. Průkazy zdravotního
pojištění jsou stanoveny zákonem, neodkladná
péče musí však být poskytnuta
bez ohledu na to, zda nemocný průkaz má,
či nemá. Případy ohrožujícího
neposkytnutí neodkladné péče se stávaly
samozřejmě i předtím, než byly
v ČR zavedeny zdravotní pojišťovny a nelze
tedy spojovat finanční obtíže některých
zdravotních pojišťoven s neposkytováním
neodkladné péče.
Počet ambulantních vyšetření
či ošetření v ČR má poměrně
ustálený vývoj (1980 - 149 mil., 1985 - 155
mil., 1990 - 144 mil., 1994 - 151 mil.), nelze proto uvádět
jeho stálé stoupání.
Sociologická šetření provedená
od roku 1990 svědčí o postupně narůstající
spokojenosti občanů se svými zdravotnickými
zařízeními a péčí v
nich poskytovanou. Jednotlivé případy nespokojenosti
nebude možné nikdy vyloučit.
Kontrola dodržování "věcných
břemen" privatizovaných zdravotnických
zařízení je plně v působnosti
orgánů státní správy, tzn.
především Okresních úřadů,
navíc připravovaný zákon o podmínkách
poskytování zdravotní péče
těmto orgánům dává dostatečné
nástroje ovlivňování a kontroly poskytování
zdravotní péče.
V současné době je zdravotně politickou
prioritou co nejrychlejší dosažení plné
funkčnosti systému zdravotního pojištění.
Nová zákonná úprava z května
tohoto roku a další regulační opatření,
včetně zavedení kombinované kapitační
platby v primární péči a výhledově
platba za diagnosu v nemocniční péči,
by měly vést k racionalizaci chování
plátců, poskytovatelů i spotřebitelů
zdravotní péče a tím i ke stabilizaci
nákladů na zdravotní péči a
jejich úhrad. Rozsah plně hrazené zdravotní
péče je jednoznačně vymezen, stejně
jako hrazení léků. Doplatky při jejím
poskytování jsou proto nepřípustné.
Určení sítě zdravotnických
zařízení a jim příslušných
spádových území musí vycházet
z principu zajištění jejich dostupnosti, jež
je už v tuto chvíli v působnosti Okresních
úřadů. Její vymezení je proto
předmětem jednání a dohody Okresních
úřadů se zvolenými zdravotnickými
zařízeními. Pouze při nedosažení
dohod se zdravotnickými zařízeními,
která jsou v působnosti Ministerstva zdravotnictví
České republiky, lze očekávat podporu
ministerstva. Nedomníváme se, že by bylo vhodné
stanovovat konečnou podobu sítě zdravotnických
zařízení, jak ve své interpelaci uvádíte.
Soustava zdravotnických zařízení by
měla být schopna pružně reagovat na
poptávku po zdravotnických službách
a zároveň být co nejhospodárnější.
Tohoto cíle ovšem nedosáhneme zafixováním
vybraných zdravotnických zařízení
do sítě zvýhodněných. Jinou
otázkou je ovšem stanovení nepodkročitelného
minima ambulantních i lůžkových zařízení
v daném regionu. Zde zastávám názor,
že stanovení těchto minim je povinností
orgánů státní správy při
stanovení sítě zdravotnických zařízení.
Vážená paní poslankyně, transformující
se zdravotnictví a vznikající systém
zdravotního pojištění trpí pochopitelně
některými dětskými nemocemi. Jsem
přesvědčen, že řada prostředků
k jejich postupnému odstraňování je
již k dispozici. Zejména projednávání
a schvalování zdravotních plánů
jednotlivých zdravotních pojišťoven Parlamentem
České republiky by mělo být důležitým
nástrojem k zajištění efektivity systému
zdravotního pojištění. Poslanci tak
budou mít bezprostřední vliv na fungování
zdravotních pojišťoven.
S pozdravem Jan Stránský
Vážená paní
Gerta Mazalová
poslankyně Parlamentu ČR