Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

I. volební období

1990/1

Stanovisko vlády

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře

(tisk č. 1990)

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 22. prosince 1995 (čj. 3640/95 - OVA)

Stanovisko

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře

(tisk č. 1990)

Vláda na svém zasedání dne 20. prosince 1995 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 127/1995 Sb., o státní sociální podpoře, a vyjádřila s tímto návrhem zákona nesouhlas.

Vláda nevidí důvodu, proč státní sociální podpora by měla být směrována i ve prospěch studentů studujících na zahraničních středních a vysokých školách. Náš školský systém poskytuje dostatek možností pro růst vzdělanosti našich občanů a pokud se někteří z nich rozhodnou studovat na zahraničních školách, rozhodují se pro získání nadstandardního vzdělání. Přitom musejí zvážit své možností včetně možností finančních a potřebné prostředky pro takové nadstandardní studium si musejí opatřit. K těmto účelům.není státní sociální podpora určena.

Kromě toho vláda.opírá své negativní stanovisko k předloženému návrhu zákona o tyto další důvody:

a) pro-účely státní sociální podpory nelze zvolit, pokud jde o uznání studia v zahraničí ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, stejný postup, který předpokládá zákon č. 155% 1995 Sb., o důchodovém pojištění. Je tomu tak proto, že pro oblast důchodového pojištění bude rozhodování o uznání studia v zahraničí.prováděno většinou až po ukončení studia, kdy veškeré charakteristiky tohoto studia budou známy, zatímco pro účely státní sociální podpory je nezbytné zachovat mechanismus průběžné kontroly studia, což by v případě studia v zahraničí nebylo možné. Zejména by nebylo možné průběžné zjišťovat, zda student opravdu školu navštěvuje a zda rozsah a úroveň studia, které by mělo být uznáno za přípravu na budoucí povolání, svou úrovní a náročností odpovídá studiu na středních a vysokých školách v České republice;

b) v této souvislosti vláda upozorňuje, že zahraniční střední a vysoké školy nespadají pod jurisdikci České republiky, a že na tyto subjekty se tedy nemůže vztahovat ustanovení § 63 zákona o státní sociální podpoře, ukládající mimo jiné školám povinnost sdělit na výzvu příslušného okresního úřadu údaje rozhodné pro nárok na dávky státní sociální podpory. Pokud by mělo dojít k rozšíření definice přípravy na budoucí povolání o případy studia v cizině, bylo by nezbytné určit, jakým způsobem bude zkoumáno a prokazováno studium v zahraničí u jednotlivých studentů, aby tak bylo možno posoudit, zda jsou splněna stejná kriteria jako u studentů v České republice; předložený návrh však úpravu v tomto směru neobsahuje:

c) v návrhu obsažená změna § 28 zákona o státní sociální podpoře, týkající se příspěvku na dopravu, vychází ze zcela odlišných východisek, než jakými byla vláda vedena při předložení vládního návrhu zákona schváleného poté Parlamentem. Příspěvek na dopravu je v zákoně koncipován jako dávka směřující ke zmírnění dopadů vyplývajících ze zrušení žákovského jízdného v autobusové a železniční dopravě, což se týká jen území České republiky, a mimo území republiky se tato skutečnost neprojevuje. Proto také výše příspěvku na dopravu nezávisí na skutečných nákladech vynakládaných na dopravu do školy-, ani na druhu dopravního prostředku používaného dítětem. Předložený návrh zákona naopak vychází z principu částečné úhrady skutečně vynaložených nákladů na dopravu: pokud by byl zvolen takovýto postup, znamenalo dílné posuzování nezaopatřených dětí studujících v České republice a dětí studujících v cizině.

Závěrem vláda upozorňuje, že důvodová zpráva konkrétní vyčíslení ekonomických dopadů navrhované právní úpravy


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP