Vláda na svém zasedání dne 20. prosince
1995 projednala a posoudila návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
127/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
a vyjádřila s tímto návrhem zákona
nesouhlas.
Vláda nevidí důvodu, proč státní
sociální podpora by měla být směrována
i ve prospěch studentů studujících
na zahraničních středních a vysokých
školách. Náš školský systém
poskytuje dostatek možností pro růst vzdělanosti
našich občanů a pokud se někteří
z nich rozhodnou studovat na zahraničních školách,
rozhodují se pro získání nadstandardního
vzdělání. Přitom musejí zvážit
své možností včetně možností
finančních a potřebné prostředky
pro takové nadstandardní studium si musejí
opatřit. K těmto účelům.není
státní sociální podpora určena.
Kromě toho vláda.opírá své
negativní stanovisko k předloženému
návrhu zákona o tyto další důvody:
a) pro-účely státní sociální
podpory nelze zvolit, pokud jde o uznání studia
v zahraničí ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy, stejný
postup, který předpokládá zákon
č. 155% 1995 Sb., o důchodovém pojištění.
Je tomu tak proto, že pro oblast důchodového
pojištění bude rozhodování o
uznání studia v zahraničí.prováděno
většinou až po ukončení studia,
kdy veškeré charakteristiky tohoto studia budou známy,
zatímco pro účely státní sociální
podpory je nezbytné zachovat mechanismus průběžné
kontroly studia, což by v případě studia
v zahraničí nebylo možné. Zejména
by nebylo možné průběžné
zjišťovat, zda student opravdu školu navštěvuje
a zda rozsah a úroveň studia, které by mělo
být uznáno za přípravu na budoucí
povolání, svou úrovní a náročností
odpovídá studiu na středních a vysokých
školách v České republice;
b) v této souvislosti vláda upozorňuje, že
zahraniční střední a vysoké
školy nespadají pod jurisdikci České
republiky, a že na tyto subjekty se tedy nemůže
vztahovat ustanovení § 63 zákona o státní
sociální podpoře, ukládající
mimo jiné školám povinnost sdělit na
výzvu příslušného okresního
úřadu údaje rozhodné pro nárok
na dávky státní sociální podpory.
Pokud by mělo dojít k rozšíření
definice přípravy na budoucí povolání
o případy studia v cizině, bylo by nezbytné
určit, jakým způsobem bude zkoumáno
a prokazováno studium v zahraničí u jednotlivých
studentů, aby tak bylo možno posoudit, zda jsou splněna
stejná kriteria jako u studentů v České
republice; předložený návrh však
úpravu v tomto směru neobsahuje:
c) v návrhu obsažená změna § 28
zákona o státní sociální podpoře,
týkající se příspěvku
na dopravu, vychází ze zcela odlišných
východisek, než jakými byla vláda vedena
při předložení vládního
návrhu zákona schváleného poté
Parlamentem. Příspěvek na dopravu je v zákoně
koncipován jako dávka směřující
ke zmírnění dopadů vyplývajících
ze zrušení žákovského jízdného
v autobusové a železniční dopravě,
což se týká jen území České
republiky, a mimo území republiky se tato skutečnost
neprojevuje. Proto také výše příspěvku
na dopravu nezávisí na skutečných
nákladech vynakládaných na dopravu do školy-,
ani na druhu dopravního prostředku používaného
dítětem. Předložený návrh
zákona naopak vychází z principu částečné
úhrady skutečně vynaložených
nákladů na dopravu: pokud by byl zvolen takovýto
postup, znamenalo dílné posuzování
nezaopatřených dětí studujících
v České republice a dětí studujících
v cizině.
Závěrem vláda upozorňuje, že
důvodová zpráva konkrétní vyčíslení
ekonomických dopadů navrhované právní
úpravy