Vláda na svém zasedání dne 29. listopadu
1995 projednala a posoudila návrh poslanců Marka
Bendy a dalších na vydání zákona
o sídle Parlamentu České republiky a vyjádřila
s tímto návrhem zákona nesouhlas.
Vláda je si vědoma své odpovědnosti
za to, aby obě komory Parlamentu měly k dispozici
takové budovy, které budou odpovídat postavení
a funkci Parlamentu. Vláda však považuje za zcela
nevhodné a navíc nadbytečné, aby zákonodárný
orgán zákonem určoval budovy, které
mu mají být dány k dispozici. Tyto věci
lze zajistit dohodou mezi příslušnými
státními orgány, neboť jde o dispozice
s majetkem, k němuž má vlastnické právo
stát. O určení budov pro Senát je
vláda připravena s Poslaneckou sněmovnou
neprodleně jednat.
Vláda upozorňuje, že kromě § 2,
3 a 8, kterých se týká výše uvedená
připomínka, předložený návrh
zákona obsahuje ještě celou řadu dalších
ustanovení, která jsou zcela nadbytečná,
například
a) § 1, v němž je navrhováno upravit sídlo
Parlamentu. Vláda souhlasí s tím, aby i Senát
měl sídlo v hlavním městě Praze
a upozorňuje, že určení sídla
Parlamentu již vyplývá z čl. 13 Ústavy
ČR, na který se § 1 návrhu zákona
odvolává;
b) § 3. Skutečnost, že k objektům, které
slouží Parlament má vlastnické právo
Česká republika (stát), si nevyžaduje
zvláštní právní úpravu
týkající se pouze Parlamentu. Obecně
pro všechny státní orgány bude tato
věc předmětem vládou připravovaného
zákona o výkonu vlastnického práva
státu;
c) § 4. Ochrana kulturních památek je předmětem
úpravy obsažené ve zvláštních
zákonech: právě na základě
nich jsou budovy které návrh zákona označuje
jako kulturní památky, za kultu památky již
prohlášeny:
d) § 5. Zde navržená úprava je již
obsažena v zákoně o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny;
e) § 6, popř. § 8 odst. 1. Obsah navržených
ustanovení již dán předpisy o hospodaření
s národním majetkem.
Kromě toho se upozorňuje, že v § 2 věta
druhá je obsah neurčitá v tom směru,
že zmiňuje blíže neurčené
ostatní provozní budovy.
Pokud Poslanecká sněmovna v souvislosti s přípravou
voleb do Senátu považuje za potřebné
zřídit Kancelář Senátu a upravit
jmenování jejího vedoucího do doby
zvolení Senátu, vláda doporučuje vypracovat
návrh zákona o Kanceláři Senátu
a do tohoto zákona převzít z dosavadního
návrhu zákona pouze § 7 a 9, kde upraveno zřízení
Kanceláře Senátu a jmenování
jejího vedoucí a v návaznosti na výše
uvedené stanovisko k předloženému návrhu
zákona i § 10, v němž je navrženo
zrušit zákon České národní
rady č. 465/1992 Sb., o sídle České
národní rady.