Důvodová zpráva
Ministerstvo zdravotnictví po dohodě s Ministerstvem
financí stanovilo Všeobecné zdravotní
pojišťovně a ostatním zdravotním
pojišťovnám datum 20. září
1995 jako závazný termín pro předložení
návrhů zdravotně pojistných plánů
na rok 1996. Všechny zdravotní pojišťovny
předložily své zdravotní pojistné
plány ve stanoveném termínu, a od tohoto
data probíhalo na Ministerstvu zdravotnictví jejich
hodnocení z hlediska kompletnosti a zabezpečení
zdravotní péče na základě uzavíraných
smluv o jejím poskytování a úhradě.
Hodnocení bylo schváleno Ministerstvem zdravotnictví
10. října 995 a poté odesláno Ministerstvu
financí k posouzení ekonomické části
pojistných plánů.
Stanovisko Ministerstva financí bylo Ministerstvu zdravotnictví
předáno dne. listopadu 1995. Při společném
projednávání provedeného hodnocení
zdravotně pojistných plánů bylo konstatováno,
že názory obou ministerstev na doporuční
ke schválení či neschválení
pojistných plánů zdravotních pojišťoven
jsou shodné.
Za základ vyhodnocování zdravotně
pojistných plánů bylo vzato ustanovení
§ 15, odstavec 4 zákona č. 280/1992 Sb. o resortních,
oborových, podnikových a dalších zdravotních
pojišťovnách, ve znění pozdějších
předpisů. Podle tohoto ustanovení zdravotně
pojistný plán zaměstnanecké pojišťovny
obsahuje:
plán příjmů a výdajů
včetně členění podle jednotlivých
fondů
předpokládaný vývoj struktur pojištěnců
plán provozních nákladů
rozsah zdravotní péče hrazené Zaměstnaneckou
pojišťovnou
způsob zajištění dostupnosti služeb
nabízených; zaměstnaneckou pojišťovnou
předpokládanou soustavu zdravotnických zařízeni,
se kterými zaměstnanecká pojišťovna
uzavírá smlouvu o úhradě zdravotní
péče.
Protože i zákonu č. 551/1999; Sb. o všeobecné
zdravotní pojišťovně ČR ve znění
pozdějších předpisů. není
obsah, zdravotně pojistného plánu uveden.
byla prevence" bude možno po delším období
vyhodnocovat i poměr mezi léčebnou péčí
a prevencí.
Důvodem pro návrh na neschválení některých
zdravotně pojistných plánů je zejména
skutečnost, že přestože finanční
bilance hospodaření zdravotních pojišťoven
je k 31.12.1996 předkládaná jako vyrovnaná,
existuje v současné době značná
nerovnováha v hospodaření zdravotních
pojišťoven. Finanční závazky těchto
zdravotních pojišťoven činí v některých
případech až čtyřnásobek
měsíční platby za zdravotní
péči. Dalšími důvody návrtu
pro neschválení je plánované vyšší
čerpání provozních nákladů
včetně investic než 7% a nereálnost
zdravotně pojistného plánu, který
je u části zdravotních pojišťoven
postaven na nárůstu stavu pojištěnců
o několik tisíc procent.
Stanovisko k pojistným plánům zpracovávalo
Ministerstvo financí v zásadě podle stejných
kritérií i v minulých létech. Toto
stanovisko bylo předkládáno prostřednictvím
MPSV ČR ke schválení Poslanecké sněmovně.
Ve smyslu novely zákona o zdravotních pojišťovnách
je v současné době hodnocena Ministerstvem
zdravotnictví i zdravotní část zdravotně
pojistných plánů.
V návrhu usnesení vlády v bodě 1112
je uložen úkol ministru financí, který
vyplývá ze značně vysokého
záporného salda pohledávek a závazků
zdravotních pojišťoven a dále je částečným
vyústěním bodu A/ a 2 Krátkodobého
programu Ministerstva zdravotnictví, podle něhož
má Ministerstvo zdravotnictví společně
s Ministerstvem financí zintensivnit mj. svůj vliv
na hospodaření zdravotních pojišťoven.
Hodnocení zdravotně pojistných plánů
jednotlivých pojišťoven
111 - Všeobecná zdravotní pojišťovna
A/ Úvod
Pojišťovna byla založena dne 1.1.1992 na základě
zákona č. 55111991 Sb. Podle tohoto předpisu
je Pojišťovna povinna sestavit a realizovat svůj
rozpočet tak, aby v příslušném
rozpočtovém roce výdaje nepřevýšily
její příjmy. Pojistný plán
je proto vypracován jako bilančně rovnovážná
sestava příjmů a výdajů a je
založen na předpokladech o makroekonomických
ukazatelích ČR v roce 1996, zejména pak na
odhadech vývoje mezd a platů, cen, míry inflace
a míry nezaměstnanosti. Dá(e jeho podkladem
byl odhad trendu vývoje počtu pojištěnců
a jejich věkové struktury, výpočet
pravděpodobných objemů jednotlivých
druhů věcných dávek zdravotní
péči, stanovení pravděpodobných
podílů jednotlivých druhů zdravotnických
zařízeni a zhodnocení hustoty a vývoje
sítě smluvních zdravotnických zařízení
v jednotlivých okresech.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Pojišťovna má pobočky ve všech okresech,
poměr počtu smluvních zařízení
k počtu poboček i počtu pojištěnců
je úměrný. Touto sítí je umožněna
dostupnost zdravotní péče pro všechny
její pojištěnce. Zdravotní péče
je hrazena v plném rozsahu daném Zdravotním
řádem a platným Seznamem výkonů
a činí 93,1% celkových příjmů
Pojišťovny po přerozdělení. Je
sledován vývoj nákladů v požadovaných;
položkách dle odborností, věkové
struktury pojištěnci i z hlediska vysoce nákladných
činností ve zdravotní péči.
Poskytování zdravotní péče
je bezproblémově zajištěno.
C/ Základní ekonomické údaje:
Počty pojištěnců:
1993 - 9.356 tis.
1994 - 7.734 tis.
k 1.10.1995 - 6.692 tis.
plán k 31.12.1996 - 6.800 tis,
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,53 Kč, plán na
rok 1996 0,50 - 0,55 Kč.
Finanční bilance je vyrovnaná, celkové
příjmy (výdaje) činí 55.590.000
tis.Kč.
Plán provozních nákladů činí
3,4%, včetně investic 4,02% z celkových nákladů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků jsou závazky
ve výši 2.846 mil. Kč, což představuje
cca dvě třetiny výdajů na zdravotní
péči za jeden měsíc. Předpokládaná
výše úvěru je 147 mil. Kč.
D/ Závěr
Zdravotně pojistný plán se navrhuje schválit.
201 - Vojenská zdravotní pojišťovna
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založena dne 18.12.1992
jako resortní zdravotní pojišťovna. Počet
pojištěnců této pojišťovny
má po celou dobu její existence stále vzrůstající
tendenci, protože pojišťovna si získala
pověst solidního partnera jak mezi pojištěnci
tak zdravotnickými zařízeními. Z této
skutečnosti vychází i předpokládaný
nárůst pojištěnců o 35% v roce
1996. Pojištěnci jsou však v odlišné
věkové struktuře než jsou ve většině
ostatních zdravotních pojišťoven. Jde
o to, že tato zdravotní pojišťovna pojišťuje
žáky vojenských škol připravujících
se na službu vojáka z povolání a vojáky
v základní službě. Jde tedy o věkovou
skupinu v rozmezí od 15 do 24 let, která představuje
40% pojištěnců. Zdravotní pojišťovna
v současné době hradí svým
pojištěncům náklady za zdravotní
péči hrazenou ze všeobecného zdravotního
pojištění a dále úhrady rozšířené
zdravotní péče hrazené z prostředků
fondu prevence a upevňování zdraví,
které však činí pouze 0,4% výdajů
na zdravotní péči.,
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Zdravotní pojišťovna má své pobočky
v sedmi okresních městech v adekvátním
poměru k počtu smluvních zdravotnických
zařízení i k počtu pojištěnců.
Zdravotní péče je hrazena v plném
rozsahu daném Zdravotním řádem a platným
Seznamem výkonů a činí 92,6% z celkových
příjmů po přerozdělení.Je
sledován vývoj nákladů v požadovaných
položkách dle odborností, věkové
struktury pojištěnců i z hlediska vysoce nákladných
činností ve zdravotní péči.
Poskytování zdravotní péče
je bezproblémově zajištěno.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 142 tis.
1994 - 323 tis.
k 1.10.1995 - 427 tis.
plán k 31.12.1996 - 577 tis., tj. nárůst
o 35%.
Finanční bilance je sestavena jako vyrovnaná
s tím, že rozdíl výdajů a příjmů
cca 38 mil. Kč bude hrazen účelovou dotací
z fondu prevence a upevňování zdraví
vytvořeného v předchozích létech.
Příjmy celkem činí 3.676 mil. Kč,
výdaje 3.714 mil. Kč.
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,53 Kč, plán na
r. 1996 - 0,53 Kč.
Plán provozních nákladů činí
5,1%, včetně investic 7,6% z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků je nulové.
D/ Závěr
Zdravotně pojistný plán se navrhuje neschválit.
202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní
pojišťovna
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založena dne 1.10.1992.
Z důvodu její již více jak rok stále
klesající ekonomické efektivnosti doprovázené
prudce narůstající zadlužeností
vůči smluvní zdravotnickým zařízením,
dochází u této pojišťovny i k rychlému
úbytku pojištěnců. Nepříznivý
ekonomický stav byl důvodem provedení kontroly
hospodaření této pojišťovny v červenci
t.r. Ministerstvem financí, jejímž výsledkem
bylo u(ožení zpracování konsolidačního
programu. Podle údajů HZZP činí zadluženost
této zdravotní pojišťovny k 25.9.1995
949 mil. Kč.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Zdravotní pojišťovna neuvádí ve
svém zdravotně pojistném plánu požadovanou
soustavu smluvních zařízení a poboček
po okresech ani po oblastech, nelze hodnotit její poměr
a dostupnost zdravotní péče. Zdravotní
péče je hrazena v plném rozsahu daném
Zdravotním řádem a platným Seznamem
výkonů, ale činí pouze 89,5% z celkových
příjmů po přerozdělení.Je
sledován vývoj nákladů v požadovaných
položkách dle odborností, věkové
struktury pojištěnců i z hlediska vysoce nákladných
činností ve zdravotní péči.
Plánovaná hodnota bodu zůstává
ve stejné výši, ale platby poskytovatelům
zdravotní péče jsou výrazně
zpožďovány, čímž není
umožněn bezproblémový chod zdravotnických
zařízení a následně bezproblémové
poskytování zdravotní péče.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 167 tis.
1994 - 624 tis.
k 1.10.1995 - 475 tis.
plán k 31.12.1996 - 380 tis., tj. pokles o 20%.
Finanční bilance je sestavena jako vyrovnaná.
Příjmy celkem (výdaje) činí
2.720 mil. Kč.
Řešení současné zadluženosti
pojišťovna předpokládá - dotaci
ze strany státu
- přiznání návratné půjčky
za zvlášť stanovených podmínek
- připsání akcií z II. vlny kupónové
privatizace.
Hodnota bodu na listopad - 0,53 Kč, plán na r. 1996
- 0,53 Kč.
Plán provozních nákladů činí
6,5%, včetně investic 7,8% z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků k 31.12.1996,
tj. včetně závazků za předchozí
roky, činí závazky ve výši 711
mil. Kč.
D/ Závěr
Pojistný plán pojišťovny se navrhuje neschválit
zejména z těchto důvodů:
- závazky pojišťovny představují
3,5 násobek měsíčních plateb
za zdravotní péči,
- podle Protokolu z revize hospodaření v HZZP provedené
MF ČR mají závazky zdravotní pojišťovny
stále vzrůstající tendenci (o 60 mil.
měsíčně), rovněž stále
vzrůstají provozní náklady a existují
komerční aktivity v neúměrném
rozsahu. Tyto aktivity jsou ztrátové a dlouhodobě
vážou značné finanční
prostředky, které měly být využity
k úhradě zdravotní péče (např.
uzavírání ručitelských dohod
za úvěry poskytované obchodním společnostem,
pořizování nerovností, které
nejsou nezbytné pro chod pojišťovny aj.).
203 - Železniční zdravotní pojišťovna
GRÁL
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založena dne 15.9.1992.
Jde o zdravotní pojišťovnu, která za dobu
své existence zaznamenává stálý
nárůst počtu pojištěnců.
Celý zdravotně pojistný plán je zpracován
pouze v tabulkovém přehledu bez bližších
komentářů. Nejsou uvedena žádná
vlastní předpokládaná regulační
opatření ke snížení vlastních
nákladů.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Zdravotní pojišťovna neuvádí ve
svém zdravotně pojistném plánu požadovanou
soustavu smluvních zařízení a poboček
po okresech ani po oblastech, nelze hodnotit její poměr
a dostupnost zdravotní péče. Zdravotní
péče je hrazena v plném rozsahu daném
Zdravotním řádem a platným Seznamem
výkonů a činí 89,9% z celkových
příjmů po přerozdělení.
Vývoj nákladů je sledován v požadovaných
položkách. Plánovaná hodnota bodu se
nemění a platby zdravotnickým zařízením
jsou poskytovány bez větší časové
prodlevy, čímž je umožněno bezproblémové
zajišťování poskytování
zdravotní péče.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 127 tis.
1994 - 230 tis.
k 1.10.1995 - 317 tis.
plán k 31.12.1996 - 324 tis., tj. nárůst
o 2,2%.
Finanční bilance je sestavena jako vyrovnaná.
Příjmy celkem (výdaje) činí
2.150 mil. Kč.
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,50 Kč pro nesmluvní
zdravotnická zařízení
0,53 Kč pro smluvní zdravotnická zařízení
plán na rok 1996 - 0,53 Kč.
Plán provozních nákladů činí
7%, včetně investic 8,2% z celkových příjmů
pro přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků je nulové,
závazky z roku 1995 ve výši dvou třetin
měsíční platby budou vyrovnány
v průběhu roku 1996.
D/ Závěr
Zdravotně pojistný plán se navrhuje neschválit
z důvodu plánované výše čerpání
provozních nákladů včetně investic.
204-Zdravotní pojišťovna GARANT - HOSPITAL
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založen dne 15.10.1992.
Ve svých smlouvách sjednává pojišťovna
30 denní lhůtu splatnosti od doručení
vyúčtování ze zdravotnického
zařízení. Během této lhůty
pojišťovna provádí základní
revize účtů před jejich proplacením.
Lhůta je jednotná pro všechny typy zdravotnických
zařízení, výjimkou jsou smlouvy s
lékárnami, kde jde o lhůtu 20 pracovních
dní. Zdravotní pojišťovna nevykazuje vůči
zdravotnickým zařízením dlouhodobě
neuhrazené závazky, např. závazky
k 31.12.19994 byly uhrazeny v 1. čtvrtletí roku
1995. V pojistném plánu se konstatuje přijetí
vlastních regulačních opatření
ke snížení nákladů, ale bez jejich
konkretizace.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Zdravotní pojišťovna má pobočky
v devíti okresech, navíc má 53 kontaktních
míst, vzhledem k počtu smluvních zařízení
v uvedených okresech považujeme tento počet
za nadměrný.Zdravotní péče
je hrazena v plném rozsahu daném Zdravotním
řádem a platným Seznamem výkonů
a činí 91% z celkových příjmů
po přerozdělení. Vývoj nákladů
je sledován v požadovaných položkách.
Plánovaná hodnota bodu se nemění a
platby zdravotnickým zařízením jsou
poskytovány bez větší časové
prodlevy, čímž je umožněno bezproblémové
zajišťování poskytování
zdravotní péče.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 35 tis.
1994 - 191 tis.
k 1.10.1995 - 274 tis.
plán k 31.12.1996 - 295 tis., tj. nárůst
o 7,7%.
Finanční bilance je sestavena s přebytkem
ve výši 15 mil. Kč. Příjmy činí
1.948
mil. Kč, výdaje 1.933 mil. Kč.
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,55 Kč, plán na
r. 1996 - 0,55 Kč.
Plán provozních nákladů činí
5,9%, včetně investic 8,2 % z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků jsou závazky
ve výši 20 mil. Kč, což je na úrovni
několikadenní platby za poskytnutou zdravotní
péči.
D/ Závěr
Zdravotně pojistný plán se navrhuje neschválit
z důvodu plánované výše čerpání
provozních nákladů včetně investic.
205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založena dne 1.10.1992.
Jde o jednu z největších regionálně
působících zaměstnaneckých
pojišťoven. Pojištěnci jsou převážně
zaměstnanci (a rodinní příslušníci)
organizací, které požádaly o zřízení
této zdravotní pojišťovny. Při
zpracování zdravotně pojistného plánu
byly brány v úvahu zejména tyto vlivy:
- vývojové trendy v oblasti mezd a platů
- vývoj inflace a cenových nárůstů
- vývoj počtu a struktury pojištěnců
a smluvních zdravotnických zařízení
- vývoj nákladů na jednotlivé druhy
zdravotní péče.
U této zdravotní pojišťovny dochází
k menšímu poklesu stavu pojištěnců,
který je podle názoru pojišťovny způsobený
mj. záměnou loga pojišťoven HZP (Hutnická
zdravotní pojišťovna) a HZZP (Hornická
zaměstnanecká zdravotní pojišťovna).
Zdravotní pojišťovna bude stejně jako
v předchozích létech provádět
dvoustupňovou kontrolu vykazované zdravotní
péče:
- prostřednictvím automatizovaného informačního
systému a kontrolních pracovníků při
vstupní validaci dokladů a při likvidaci
faktur za vykázanou zdravotní péči
- prostřednictvím revizních lékařů
pojišťovny.
Celkový ekonomický efekt těchto kontrol znamená
vyřazení dokladů ve výši 10 -
15% z objemu finančních prostředků
nárokovaných poskytovateli zdravotní péče.
Zdravotní pojišťovna v plánu předpokládá
minimalizaci výše provozních nákladů
optimalizací vlastní organizační struktury.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Zdravotní pojišťovna je dle soustavy poboček
regionální, s odpovídajícím
počtem pojištěnců. Zdravotní
péče je hrazena v souladu se Zdravotním řádem
a platným Seznamem výkonů a činí
92% z celkových příjmů po přerozdělení.
Vývoj nákladů v požadovaných
položkách je sledován. Poskytování
zdravotní péče pojištěncům
není ohroženo.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 183 tis.
1994 - 280 tis.
k 1.10.1995 - 283 tis.
plán k 31.12.1996 - 280 tis., tj. pokles o 1%.
Finanční bilance je sestavena jako vyrovnaná.
Příjmy celkem (výdaje) činí
2.035 mil. Kč.
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,53 Kč, plán na
r. 1996 - 0,55 Kč.
Plán provozních nákladů činí
5,7%, včetně investic 6,9% z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků jsou závazky
ve výši 36 mil. Kč, což činí
jednu pětinu měsíční platby
za zdravotní péči.
D/ Závěr
Předložený zdravotně pojistný
plán se navrhuje schválit.
206 - Moravská zdravotní pojišťovna
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založena dne 1.10.1992.
V zdravotně pojistném plánu se předpokládá
mírný pokles stavu pojištěnců
vzhledem ke skutečnosti ve II. pololetí roku 1995.
Zdravotní pojišťovnou uznané nevyrovnané
závazky vůči smluvním partnerům
činily k 30.6.1995 39 mil. Kč. Tyto závazky
budou do konce roku 1995 uhrazeny prostřednictvím
kontokorentního úvěru. V platebních
podmínkách pro úhradu poskytnuté zdravotní
péče má zdravotní pojišťovna
uvedenou 30 denní lhůtu od předání
vyúčtování zdravotnickým zařízením.
Vlastní regulační opatření
ke snížení provozních nákladů
nejsou v plánu uvedena.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Zdravotní pojišťovna neuvádí požadovanou
soustavu smluvních zdravotnických zařízení
po okresech v poměru k počtu poboček, pokud
jde o počet pojištěnců k počtu
poboček (11) a expozitur (24) je nutné ho považovat
za neúměrně vysoký. Zdravotní
péče je hrazena v plném rozsahu a činí
90,1% z celkových příjmů zdravotní
pojišťovny po přerozdělení. Vývoj
nákladů v požadovaných položkách
je sledován. Poskytování zdravotní
péče není ohroženo.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 34 tis.
1994 - 111 tis.
k 1.10.1995 - 152 tis.
plán k 31.12.1996 - 150 tis., tj. pokles o 1%.
Finanční bilance je sestavena jako vyrovnaná.
Plán příjmů (i výdajů)
činí 854 mil. Kč
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,53 Kč, plán na
r. 1996 - 0,53 Kč.
Plán provozních nákladů činí
6,9%, včetně investic 8,1% z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků jsou závazky
ve výši 35 mil. Kč, což činí
jednu polovinu měsíční platby za poskytnutou
zdravotní péči.
D/ Závěr
Zdravotně pojistný plán se navrhuje neschválit
z důvodu plánované výše čerpání
provozních nákladů včetně investic.
207 - Oborová zdravotní pojišťovna
zaměstnanců bank a pojišťoven
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založena ke dni
15.9.1992. Návrh zdravotně pojistného plánu
zdravotní pojišťovny vychází ze
základního předpokladu, že v roce 1996
nebudou výrazně zvýšeny náklady
na zdravotní péči a že ze strany Ministerstva
zdravotnictví budou přijata regulační
opatření, která pomohou zmínit prudký
nárůst nákladů na zdravotní
péči hrazenou z prostředků zdravotního
pojištění. Vlastní regulační
opatření nejsou v plánu uvedena.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Zdravotní pojišťovna neuvádí požadovanou
strukturu poboček a soustavu smluvních zdravotnických
zařízení po okresech, nelze hodnotit poměr
počtu pojištěnců k počtu poboček.
Zdravotní péče je hrazena v plném
rozsahu a činí 89,9% z celkových příjmů
zdravotní pojišťovny při přerozdělení.
Vývoj nákladů v požadovaných
položkách je sledován. Poskytování
zdravotní péče není ohroženo.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 62 tis.
1994 - 120 tis.
k 1.10.1995 - 200 tis.
plán k 31.12.1996 - 234 tis., tj. nárůst
o 17%.
Finanční bilance je sestavena jako vyrovnaná.
Plán příjmů celkem (výdajů)
činí
1.735 mil. Kč.
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,53 Kč - nesmluvní
zdravotnická zřízení
0,56 Kč - smluvní zdravotnická zařízení
plán na r. 1996 - 0,55 Kč.
Plán provozních nákladů činí
6,8%, včetně investic 7,7% z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků jsou závazky
ve výši 37 mil. Kč, což činí
jednu třetinu měsíční platby
za zdravotní péči.
D/ Závěr
Zdravotně pojistný plán se navrhuje neschválit
z důvodu plánované výše čerpání
provozních nákladů včetně investic.
208 -Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna
ATLAS
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založena dne 15.10.1992.
Jde o typickou regionální pojišťovnu.
Údaje uvedené ve zdravotně pojistném
plánu jsou zpracovány s ohledem na regionální
působení zdravotní pojišťovny,
tzn., že jsou zahrnuty údaje z okresu Zlín,
Uherské Hradiště. Hodonín, Vsetín
a Kroměříž, což představuje
cca 95% pojištěnců z celkového počtu
evidovaných pojištěnců u této
pojišťovny. Počet smluvních zdravotnických
partnerů v těchto pěti okresech činí
80% z celkového počtu smluvních partnerů.
Úhrada zdravotní péče je prováděna
ve lhůtě 30 dní, u lékáren,
výrobců a dodavatelů činí 21
dní.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Soustava smluvních zařízení k počtu
poboček je uvedena a s plánovaným nárůstem
počtu pojištěnců je adekvátní.
Zdravotní péče je hrazena v plném
rozsahu daném Zdravotním řádem a platným
Seznamem výkonů a činí 88,2% z celkových
příjmů po přerozdělení.
Vývoj nákladů je sledován v požadovaných
položkách. Plánovaná hodnota bodu se
nemění a platby zdravotnickým zařízením
jsou poskytovány bez větší časové
prodlevy. Poskytování zdravotní péče
není ohroženo.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 60 tis.
1994 - 84 tis.
k 1.10.1995 - 94 tis.
plán k 31.12.1996 - 112 tis., tj. nárůst
o 19%.
Finanční bilance je sestavena jako vyrovnaná.
Příjmy celkem (výdaje) činí
643 mil. Kč
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,52 Kč - nesmluvní
zdravotnická zařízení
0,54 Kč - smluvní zdravotnická zařízení
plán na r. 1996 - 0,54 Kč.
Plán provozních nákladů činí
6,1%, včetně investic 7,7% z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků jsou závazky
ve výši 40 mil. Kč, tj. ve výši
měsíční platby, jde o mírný
nárůst zadluženosti proti I. pololetí
roku 1995.
D/ Závěr
Zdravotně pojistný plán se navrhuje neschválit
z důvodu plánované vyše čerpání
provozních nákladů včetně investic.
209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založena dne 15.10.1992.
Závěrečný komentář ani
vlastní regulační opatření
zdravotně pojistný plán neobsahuje. Jeho
součástí je pouze tabulková část
s ekonomickými údaji a rozsahu plánované
zdravotní péče, kterou bude pojišťovna
uhrazovat.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Soustava smluvních zařízení k počtu
poboček na okrese není uvedena a počet zaměstnanců
zdravotní pojišťovny (70) odpovídá
plánovanému počtu pojištěnců.
Zdravotní péče je hrazena v plném
rozsahu daném Zdravotním řádem a platným
Seznamem výkonů a činí 93,4% z celkových
příjmů po přerozdělení.
Vývoj nákladů je sledován v požadovaných
položkách. Plánovaná hodnota bodu se
proti roku 1995 nemění a platby zdravotnickým
zařízením jsou poskytovány bez větší
časové prodlevy. Poskytování zdravotní
péče není ohroženo.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 42 tis.
1994 - 68 tis.
k 1.10.1996 - 83 tis.
plán k 31.12.1996 - 105 tis., tj. nárůst
o 26%.
Finanční bilance je sestavena jako vyrovnaná.
Příjmy celkem (výdaje) činí
638 mil. Kč.
Hodnota bodu na listopad 1995 - 0,55 Kč, plán na
rok 1996 - 0,55 Kč.
Plán provozních nákladů činí
5,5%, včetně investic 5,8% z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků jsou závazky
ve výši 20 mil. Kč, tj. ve výši
jedné třetiny měsíční
platby za zdravotní péči.
D/ Závěr
Předložený zdravotně pojistný
plán se navrhuje schválit.
210 - Zdravotní pokladna Škodováků
A/ Úvod
Zdravotní pojišťovna byla založen ke dni
1.10.1992. Původně byla zamýšlená
jako vyhraněně podniková zdravotní
pojišťovna s uvažovaným počtem pojištěnců
v počtu cca 30 tis. osob - zaměstnanců ŠKODA
a.s. V současně době jde o regionální
pojišťovnu. Cílem pojistného plánu
na r. 1996 je zejména konsolidace finanční
situace a vytvoření podmínek pro snižování
zadluženosti.
B/ Hodnocení zdravotní části plánu
Jde o oborovou zdravotní pojišťovnu s koncentrací
zaměstnanců v jednom okrese, tomu odpovídá
i počet jedné pobočky ústředí
pro všechna smluvním zařízení.Zdravotní
péče je hrazena v plném rozsahu daném
Zdravotním řádem a platným Seznamem
výkonů a činí 92 a/° z celkových
příjmů po přerozdělení.
Vývoj nákladů je sledován v požadovaných
položkách. Plánovaná hodnota bodu je
snížena a platby jsou poskytovatelům herny
až s tříměsíční
časovou prodlevou. Tyto dva faktory velmi ohrožují
bezproblémový chod smluvních zdravotnických
zařízení a poskytování zdravotní
péče v těchto zařízeních.
C/ Základní ekonomické údaje
Počty pojištěnců: 1993 - 32 tis.
1994 - 49 tis.
k 1.10.1995 - 52 tis.
plán k 31.12.1996 - 53 tis., tj. nárůst o
3%.
Finanční bilance příjmů a výdajů
je vyrovnaná. Příjmy celkem (výdaje)
činí 391 mil. Kč.
Hodnota bodu na listopad 1995 - O, 55 Kč, plán na
r. 1996 - 0,50 Kč.
Plán provozních nákladů činí
6,6%, včetně investic 6,9% z celkových příjmů
po přerozdělení.
Saldo pohledávek a závazků činí
závazky ve výši 6 mil. Kč.
D/ Závěr
Zdravotně pojistný plán se navrhuje neschválit
z důvodu vysoké zadluženosti pojišťovny,
která činí trojnásobek měsíční
platby za poskytnutou zdravotní péči.