po jeho schválení výborem Fondu dne 16.listopadu
1995
POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY K INFORMACI
Předkládá: | Břetislav Verner, CSc. |
předseda výboru Fondu dětí a mládeže |
ÚVOD
I. SPRÁVA MAJETKU
Běžná činnost
Ekonomická činnost
Prodeje akcií
Dohledávání nemovitostí
Soudní spory
II. PODPORA ČINNOSTÍ
VE PROSPĚCH DĚTÍ A MLÁDEŽE
Vhodné využití volného času dětí a mládeže
Rozvoj talentu
Cestování a pobyty dětí a mládeže
Zlepšení postavení zdravotně postižených dětí a mládeže
Grantová a dotační
činnost
III. PODNIKATELSKÁ ČINNOST
IV. MAJETKOVÉ ÚČASTI
V OBCHODNÍCH SPOLEČNOSTECH
V. SPOLUPRÁCE FONDU DĚTÍ
A MLÁDEŽE S VEŘEJNOSTÍ
ZÁVĚR
Příloha č.l
Stanovisko dozorčí rady Fondu dětí
a mládeže
Úvod
V r. 1996 bude činnost
Fondu děti a mládeže (dále jen Fond)
pokračovat v další transformaci majetku bývalého
Socialistického svazu mládeže. Vzhledem k úspěšné
čínnosti Fondu v předchozích letech
bude konečně možné v roce 1996 začít
s finanční podporou dětí a mládeže.
Hlavní důraz bude kladen na grantovou a dotační
činnost, na něž Fond vyčleňuje
5 mil.Kč.
I. Správa majetku
Běžná činnost
Do této činnosti
patří hlavně výkon povinností
jediného akcionáře obchodních společností
spravovaných Fondem, údržba a opravy nemovitostí
v rozsahu navrhovaném v rozpočtu Fondu pro r.1996,
periodické inventury movitého a nemovitého
majetku, výběrová řízení
a schvalování stavebních firem v rámci
větších oprav vyplývajících
ze smluvních vztahů s nájemci a kontroly
dodržování smluvních podmínek
programu Střecha pro děti a mládež,
které také souběžně provádějí
všichni členové výboru. Objekty provozované
podle programu Střecha
pro děti a mládež byly přiděleny
jednotlivým členům výboru Fondu k
provádění neformálních kontrol
dodržováni schválených projektů.
Mezi další důležitou
činnost patří příprava a projednávání
prodejů nemovitostí a po souhlasu vlády České
republiky rovněž organizace prodejů veřejnou
soutěží. Zisk z prodejů movitého
a nemovitého majetku bude zásadně použit
na opravy a údržbu majetku České republiky
spravovaného Fondem.
Zvláště nemovitosti
jsou ve velmi zanedbaném stavu a náklady na jejich
údržbu a opravy budou nemalé. Podstatné
rekonstrukce přesahují finanční možnosti
Fondu v roce 1996.
V roce 1996 je nutné provést
transformace všech nájemních smluv uzavřených
dosud Junií s.r.o., resp. bývalými Správami
účelových zařízení.
Jedná se hlavně o nájemní smlouvy
na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou
3 - 6 měsíců na různé objekty,
hlavně turistické základny a kluby mládeže.
Tím se dále rozšíří využití
těchto objektů pro děti a mládež,
což je hlavní náplní programu Střecha
pro děti a mládež. Je předpoklad,
že ta část těchto objektů, vhodných
pro přímé využívání
ve prospěch činností pro děti a mládež,
bude dodatečně zařazena do tohoto programu.
Ekonomická činnost
Fond bude průběžně
provádět veškerou ekonomickou činnost
v souvislosti se správou svěřeného
majetku danou zákonnými předpisy.
V roce 1996 bude pokračovat
uzavírání nových pojistných
smluv dohledaných objektů.
Kompletní evidence nemovitého
a movitého majetku včetně všech závazků
a úkonů se správou tohoto majetku spojených,
bude registrována a sledována univerzálním
počítačovým programem, který
bude beze zbytku uveden do provozu v lednu roku 1996.
Prodeje akcií
Současné znění
zákona č. 113/1993 Sb. vede k výkladovým
problémům, zda je možné prodávat
akcie přímo Fondem dětí a mládeže
nebo zda je nutno postupovat podle zákona č. 92/1991
Sb. s tím, že by výnosy z prodejů připadly
do.rozpočtu Fondu národního majetku.
Výbor Fondu zastává
názor, že prodeje cenných papírů
včetně akcií může přímo
provádět Fond ve smyslu ustanovení §
4 odst. 2 zákona č. 113/1993 Sb. Pokud by se nepodařilo
sjednotit výklad této otázky ve prospěch
Fondu, Fond připraví ve spolupráci s příslušnými
ministerstvy a s dalšími subjekty návrh na
legislativní řešeni. této problematiky.
Dohledávání nemovitostí
Na základě zkušeností
z roku 1995, kdy ve spolupráci s oblastními odbory
Nejvyššího kontrolního úřadu
bylo dohledáno 73 objektů oproti Souhrnnému
protokolu mezi Fondem a Ministerstvem hospodářství
České republiky, bude Fond v této činnosti
pokračovat s využitím dokumentace Katastrálních
úřadů a v duchu pokynu Ústředního
katastrálního úřadu. U všech
těchto objektů je nutné prověřit
a uspořádat související doklady, provést
inventury a určit jejich další využití.
Je reálný předpoklad, že u části
dohledaných objektů bude nutné jejich
navrácení uplatňovat soudní cestou.
Soudní spory
V roce 1996 je Fond povinen pokračovat
v probíhajících soudních sporech zvláště
při vymáhání finančních
prostředků od Svazu mladých a jeho nástupnických
organizací, v určovacích žalobách
a vymáhání majetku. V současné
době se jedná o 118 těchto sporů a
dalších 18 soudně uplatněných
restitucí. V souvislosti s dohledanými objekty se
předpokládá i podstatný nárůst
nových soudních sporů o určení
vlastnického práva či vyklizení nemovitostí
neoprávněnými uživateli neb o vlastníky,
kteří nemovitosti získali na základě
neplatných smluv o převodech.
II. Podpora činností
ve prospěch dětí a mládeže
Stěžejním programem
při podpoře činností ve prospěch
dětí a mládeže je program Střecha
pro děti a mládež. V rámci tohoto programu
je v současné době nejvíce naplňován
účel Fondu podle § 2 zákona č.
113/1993 Sb.
V roce 1996 se Fond zaměří
hlavně na:
vyhlášení druhého
kola programu STŘECHA PRO DĚTI A MLÁDEŽ
na dlouhodobé pronájmy, do kterého budou
zařazeny jak vhodné objekty dohledané v roce
1995, tak další vhodné objekty zatím
do programu nezařazené
- vyhlášení
a zabezpečení grantových projektů
podporu vydavatelské a
publikační činnosti. pro děti a mládež
prostřednictvím a.s. Mladá fronta, kde Fond
z práva jediného akcionáře bude podporovat
vydávání nejčtenějších
dětských časopisů a ovlivňovat
vydavatelské plány ve smyslu zákona č.
113/1993 Sb.
Vhodné využití
volného času dětí a mládeže
Na celou tuto činnost je
zaměřen program Střecha pro děti a
mládež, a to jak v celoročním provozování
klubů mládeže, tak v rámci sezónního
využívání určených objektů.
Druhé kolo programu STŘECHA PRO DĚTI A MLÁDEŽ
na objektech vhodných pro takové využívání
bude vyhlášeno v průběhu roku 1996 se
stejnými kritérii výběru vítězných
projektů, jaká
platila v prvním kole.
Rozvoj talentu
Fond dětí a mládeže
bude nadále poskytovat objekty pro organizace působící
v této oblasti. V roce 1996 bude pokračovat smluvní
spolupráce se sdruženími dětí
a mládeže, Hobby Centrem, AMAVETem, Centrem pro volný
čas dětí a mládeže, Sport Fitem,
DUHOU, MVTS a Domy dětí mládeže, Základními
uměleckými školami a Středná
umělecko-průmyslovou školou. Další
rozšíření spolupráce s těmito
subjekty se předpokládá v rámci druhého
kola programu Střecha pro děti mládež.
Dále bude Fond podporovat
zájmovou činnost organizovanou klubech mládeže,
kterým jsou prostory pronajímány pouze za
režijní ceny.
Cestování a pobyty
dětí a mládeže
Na tuto oblast byla úzce
specializována CKM a.s., avšak v nedávné
obě se zabývala spíše běžnou
komerční činností. Fond chce po nezbytné
restrukturalizaci této společnosti, aby se zásadně
zaměřila na levné zájezdy a pobyty
pro děti a mládež.
Samotný Fond se podílí
na zajišťování škol v přírodě
a letních dětských táborů ve
spolupráci s dalšími subjekty. V oblasti zahraniční
turistiky Fond navazuje kontakty s partnery v zahraničí,
aby mládež České republiky mohla prostřednictvím
Fondu dětí a mládeže využívat,lev
poskytovaných mezinárodní organizací
Jugendherberg. Fond bude rovněž podporovat individuální
cestování mládeže formou příspěvku
na některé slevy na dopravu.
Zlepšení postavení
zdravotně postižených dětí a
mládeže
Tento okruh činnosti nebyl
dosud systematicky podporován. Zatím v rámci
vyhodnocených projektů byla v programu Střecha
pro děti a mládež navázána spolupráce
s organizacemi zabývajícími se touto tématikou
(Nadace ALTERNATIVA, DIAKONIE, Společenství Harmonie
těla a ducha, Nadace For Life, ORCHIDEY, MYDES, Svaz neslyšících
a nedoslýchavých, HELP IN NEED atd.), která
bude pokračovat i v
roce 1996 a bude rozšířena v dalších
objektech zařazených do programu Střecha
pro děti a mládež.
Účinnou ochranu
dětí a mládeže před ohrožením
jejich tělesného. duševního sociálního
a mravního rozvoje
Rovněž tato oblast
nebyla dosud příliš podporována. Fond
se zaměří na rozšíření
grantů, které podpoří smysluplné
využití volného času dětí
a mládeže. Fond poskytne přímou podporu
protidrogového programu, jako je již probíhající
spolupráce s AZ HELP v Praze - Suchdole. Podobný
projekt se připravuje s YMCA v Ostravě.
Dále Fond dětí a mládeže naváže
v této oblasti na úspěšně probíhající
spolupráci se sdruženími dětí
a mládeže JUNÁK, YMCA, YWCA, JUVENA, Česká
tábornická unie a PIONÝR, zatím v
15-ti objektech, jejichž počet bude zvýšen
podle počtu předložených a vyhodnocených
projektů.
Grantová činnost
a dotační činnost
V roce 1994 Fond poprvé
vyhlásí grantové projekty a nabídne
dotace, na což v rozpočtu na rok 1996 určil
5 mil. Kč.
Granty budou veřejně
vyhlášeny na tyto tematické okruhy:
- pobytové jazykové kurzy ve Velké Británii
- ozdravné pobyty dětí
a mládeže, trpících alergiemi a ze sociálně
slabých rodin
- využití zastaralé
elektrotechniky z majetku Fondu pro děti a mládež
- zadání projektu
na zpřístupnění počítačové
sítě INTERNET širokému okruhu dětí
a mládeže
Fond v roce 1996 poskytne dotace
na vybrané činnosti ve prospěch dětí
a mládeže ve smyslu § 6 odst. 2 zákona
č. 113/1993 Sb.
III. Podnikatelská
činnost
V rámci podnikatelské
činnosti Fondu lze v r.1996 uvažovat pouze o těchto
oblastech:
- hospodaření s
finančními prostředky, které je součástí
spravovaného majetku, získaného především
prodejem nemovitostí. V roce` 1996 bude tento kapitál
svěřen renomované bance (např.ČSOB,
KB, ŽB) za nadstandardních podmínek
- komerční nájmy
prostor (objektů), které svým charakterem
nevyhovují potřebám dětí a
mládeže (např. administrativní budovy,
prodejny apod.)
- organizování bezpečných
forem loterií za finanční podpory sponzorů.
Loterie budou uspořádány ve spolupráci
s dětskými sdruženími, kde výnos
bude dělen mezi příslušná sdružení
(např. JUNÁK, Pionýr apod.) a Fond
- v objektech k tomu vhodných
budou uspořádány prodejní výstavy
forem, jejichž produkce je zaměřena na děti
a mládež. Výnosem z těchto výstav
se rozumí nájem z výstavních ploch.
Výnosy z podnikatelské
činnosti budou určeny na krytí grantové
činnosti a na podporu aktivit dětí a mládeže.
IV.-Majetkové účasti
v obchodních společnostech
V roce 1996 musí Fond dořešit
v souladu se zákonem č. 113/1993 Sb. a 92/1992 Sb.
odprodej obchodních společností, které
jsou ztrátové nebo svým zaměřením
nejsou pro děti a mládež přínosem.
Jedná se o společnosti JUNIOR centrum a.s. v Seči,
Stavocentral a.s. v Praze. Ukončení činnosti
Junia s.r.o. Praha, uvedené v programu činnosti
na rok 1995, bude realizováno po
hospodářské uzávěrce roku 1995.
Ostatní společnosti,
kde vykonává Fond práva jediného akcionáře,
budou ve své činnosti usměrňovány
tak, aby sloužily ku prospěchu dětí
a mládeže, a to i za cenu snížení
jejich ziskovosti. Jedná se zvláště
o společnosti CKM, a.s. a MF, a.s.
V. Spolupráce Fondu
s veřejností
Fond bude nadále úzce
spolupracovat v rámci a rozsahu popsaném v kapitole
II. s dětskými a mládežnickými
sdruženími, zvláště s těmi,
jejichž činnost je dotována prostřednictvím
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky. Předseda výboru a
ředitel Fondu se nadále účastní
práce parlamentního podvýboru pro děti
a mládež. Informování veřejnosti
se bude dít na tiskových konferencích pořádaných
výborem Fondu.
Zástupci Fondu se budou
účastnit jednotlivých akcí pořádaných
dětskými a mládežnickými sdruženími,
aby tak získali přesnější představu
o kvalitě práce těchto sdružení.
Členové výboru Fondu budou v rámci
své působnosti informovat o průběžné
činností v jednotlivých objektech ve správě
Fondu.
Závěr
V roce 1996 bude program činnosti
Fondu po již provedených inventarizacích a
konsolidaci svěřeného majetku směřovat
k rekonstrukci a zhodnocování té části
majetku, která je vhodná pro využívání
dětmi a mládeží. Výnosy z ostatního
majetku budou sloužit k podpoře činnosti dětí
a mládeže a naplnění ducha zákona
č. 113/1993 Sb.
Rovněž předpokládaná
mezinárodní spolupráce posílí
význam Fondu dětí a mládeže a
přispěje k dalšímu prospěchu
dětí a mládeže České republiky.
Majetek bývalého Socialistického
svazu mládeže, převzatý zákonem
č. 497/1991 Sb., bude v roce 1996 poprvé plně
inventarizovaný a bude systematicky sloužit dětem
a mládeži České republiky.
Příloha č.1 |
Dozorčí rada
Fondu děti a mládeže
V Praze dne 22. listopadu 1995 |
Dozorčí rada Fondu
dětí a mládeže projednala na svém
mimořádném zasedání dne 21.
listopadu 1995 návrh Programu činnosti FDM na rok
1996. K předloženém.u materiálu přijala
jednomyslně tyto připomínky.
Předložený
program je nepřesvědčivý, nedává
jednoznačný výhled o celkové činnosti
Fondu, je v popisu řady činností nekonkrétní,
což se týká zejména ekonomických
doložení jednotlivých aktivit.
K úvodu a I. částí
- Správa majetku
je třeba vymezit, co je míněno běžnou
činností. Výčet, který je uveden
pod běžnou činností, působí
dojmem nesourodého uspořádání.
K aktivitám souvisejícím s údržbou
a opravami by bylo vhodné doložit kriteriálním
výběrem, z něhož by byl stanoven určitý
plán oprav s ekonomickým vyjádřením.
Je třeba přeformulovat přiděleni objektů
jednotlivým členům výboru tak, aby
už v první části byla zdůvodněna
kontrolní činnost členů výboru.
Nepřesvědčivě vyznívá
poslední odstavec na str. 1 o transformaci všech nájemních
smluv uzavřených dosud Junií
s.r.o. "...s konstatováním - Tím se
dále rozšíří využití
těchto objektů pro děti a mládež...",
je třeba konkretizovat a zároveň objasnit,
co je míněno "valnou"
částí těchto objektů.
K ekonomické činnosti
na str. 2 považujeme za účelné vypustit
úvodní větu, protože
jde o samozřejmou činnost
danou zákonnými předpisy. K druhému
odstavci připomínáme, že je třeba
užívat běžné terminologie a na
místo "bude pokračovat dopojišťování"
bude pokračovat uzavírání nových
pojistných smluv u dohledaných objektů.
K majetkovým záležitostem
připomínáme, že je třeba připravit
legislativní řešení nejen
u prodeje akcií, ale celkového
nakládání s majetkem bývalého
SSM. Tato legislativní řešení
by prvotně měla
připravit příslušná ministerstva
ve spolupráci s Fondem. K dohledání nemovitostí
připomínáme, že Nejvyšší
kontrolní úřad nemá krajské
expozitury, ale oblastní odbory.
K části II. -
Podpora činnosti ve prospěch dětí
a mládeže
Připomínáme,
že u všech těchto aktivit chybí ekonomická
doloženost, a to jak
na straně požadavků
na jednotlivé činnosti, tak i předpokládané
krytí. Nejsou zřejmá ani kritéria
pro výběr organizací, kterým budou
poskytovány objekty, příp. podpory v činnosti.
Nesouhlasíme s tím, aby CKM byla zohledňována
nižší ziskovost. Podpora cestování
a pobyty dětí
a mládeže by měla být řešena
formou dotací, nebo jiných příspěvků
a ne snižováním ziskovosti.
Ke grantové činnosti
připomínáme, že tematické okruhy
by se měly zaměřit především
na aktivity v ČR a ne na výjezdy do zahraničí.
K poskytnutí dotací na vybrané
činnosti ve smyslu § 6 odst. 2 zákona č.
113/1993 Sb. by měla být uvedena předpokládaná
výše dotací.
K části III.
- Podnikatelská činnost
V první větě
nepovažujeme za účelné uvažovat
"pouze" o těchto oblastech, toto slovo doporučujeme
vypustit.
K přípravě
loterií připomínáme, že je třeba
vzít v úvahu dosavadní negativní zkušenosti
s loteriemi, zejména s případným krytím
ztrát při jejich pořádání.
V 1. odstavci na str. 6 nesouhlasíme
s tím, aby ostatní společnosti byly ve své
činnosti usměrňovány ve své
činnosti ku prospěchu dětí a mládeže
a to i za cenu snížení jejich ziskovosti. Ziskovost
by měla být maximální, prospěch
dětí a mládeže by se měl řešit
dotací.
K části V. -
Spolupráce Fondu s veřejností
připomínáme, že by zde měl být
konkretizován druh spolupráce.
Závěr
Z výše uvedených
připomínek vyplývá, že dozorčí
rada doporučuje přepracovat návrh
Programu činnosti Fondu
dětí a mládeže na rok 1996.
Vážený pan
Břetislav Verner, CSc.
předseda výboru Fondu dětí a mládeže
Senovážná 2