Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1978/1

Stanovisko vlády

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících (tisk č. 1978)

předložené dopisem předsedy vlády Václava Klause ze dne 15. prosince 1995 (čj. 3633/95 - OVA)


Stanovisko

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících (tisk č. 1978)

Vláda na svém zasedání dne 13. prosince 1995 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb. a vyjádřila s tímto návrhem zákona nesouhlas.

Vláda považuje za potřebné zvyšovat ochranu před alkoholismem, kouřením a jinými toxikomaniemi a v rámci toho zdokonalovat i stávající právní úpravu. K tomu, aby přijímaná opatření byla účinná, musejí však vycházet z podrobného zhodnocení dané problematiky a musejí zahrnovat nejen ochranu před kouřením, ale i alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Vláda v tomto směru připravuje příslušné legislativní návrhy.

Předložený návrh zákona obsahuje pouze některá dílčí opatření týkající se především ochrany před vlivy kouření. Vláda je toho názoru, že v návrhu zákona obsažená opatření, z nichž část je jednostranně restriktivních a část zcela formálních, nejsou s to zlepšit stávající stav. Navrhovaná opatření jsou přitom vkládána právě do těch částí stávajícího zákona, které si vyžadují celkové přepracování. Nicméně vláda posoudila kladně některé podněty, které jsou v návrhu zákona obsaženy, například zákaz prodeje cigaretových výrobků v prodejních automatech; není však zřejmé, proč se v předloženém návrhu tento zákaz netýká i alkoholických nápojů. Vláda posoudí využití těchto námětů v rámci připravované komplexnější právní úpravy.

Vláda upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje řadu dalších nedostatků, například

a) stanoví povinnost obměňovat text varovných nápisů na obalech tabákových výrobků, neřeší však, který orgán a jakým způsobem bude dodržování této povinnosti kontrolovat. Přehlíží zároveň i to, že působnost ke kontrole dodržování povinností stanovených v zákoně o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi je založena za jiných podmínek řízení platných na počátku roku 1989 a vyžaduje si zásadní přepracování;

b) v bodě 11 novely se navrhuje stanovit maximální výši pokut nikoliv podle závažnosti porušení zákonné povinností, a je podle toho, zda se tohoto porušení dopustí fyzická či právnická osoba. Kromě toho se v textu tohoto bodu vychází z předpokladu, že "obec pověřuje obecní úřad", což je předpoklad našemu právnímu řádu neznámý; podle § 60 odst. 1 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) sice existují "pověřené obecní úřady", ty jsou však určovány nařízením vlády;

c) pokud jde o navrhovanou novelu ustanovení týkajících se protialkoholních záchytných stanic, předložený návrh

- předpokládá, že je budou ve veřejném zájmu provozovat i jiné právnické osoby než stát a obce a dále fyzické osoby, a niž řeší, za jakých podmínek budou tyto jiné právnické osoby a fyzické osoby uvedené stanice provozovat,

- nadbytečně uvádí, že protialkoholní záchytné stanice zřizuje okresní úřad ve veřejném zájmu, z jiného důvodu stá stanice však nezřizuje;

d) novela sice užívá pojmy "obec", "okresní úřady", "policie" v textu stávajícího zákona však ponechává pojmy "národní výbory", "Sbor národní bezpečnosti".

Závěrem vláda uvádí, že k principům předloženého návrhu zákona vyjádřila negativní stanoviska již dne 10. srpna 22. února 1995 a 13. září 1995.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP