PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1951

Návrh

poslanců R. Opatřila a D. Štambery

na vydání

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním

plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších

předpisů

NÁVRH

ZÁKONA ze dne.1995,

kterým se mění a doplňuje ZÁKON Č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Mění se a doplňuje ZÁKON Č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Čl. I.

DO § 57 Ohlášení stavebnímu úřadu se vkládá nový odst. (2) ve znění:

(2) Pokud ohlášená drobná stavba, stavební úprava nebo udržovací práce mají být provedeny u veřejné stavby, která nezabezpečuje přístup osobám s omezenou schopností pohybu, rozhodne stavební úřad vždy tak, že tyto lze provést jen na základě stavebního povolení.

Čl. II.

Do § 60 Zastavení stavebního řízení

odst. (3) se místo slov: staveb občanského vybavení v částech určených pro užívání veřejnosti vkládají slova u veřejné stavby a vloží za slova pohybu 1a) slova tam, kde je to technicky proveditelné

----------------------

1a) Vyhláška SK VTIR č. 53/1985 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu.

Čl. III.

Do § 62 Stavební řízení

odst. (1) písm. b) vkládá za slova životního prostředí, slova přístupnosti a užívání veřejných staveb osobami s omezenou schopností pohybu,

odst. (4) vkládá za slovo užíváním slovo veřejné a dále za slovo společnosti vkládá slova bezdůvodně diskriminovány osoby s omezenou schopností pohybu a za slovo zájmy slovo ostatních

Čl. IV.

Do § 66 Stavební povolení

odst. (1) se vloží za slova užívání stavby slova zabezpečí přístup a užívání veřejných staveb osobami s omezenou schopností pohybu tam, kde to technické podmínky stávajícího objektu umožňují tak, aby nedocházelo k jejich bezdůvodné diskriminaci. Dále zabezpečí, vypustí se spojka a.

Čl.V

Do § 68 Změna stavby před dokončením

odst. (3) se za slova závaznou podmínkou vkládají slova u veřejné stavby a po slovech podle předchozího odstavce je se vypouštějí slova u staveb občanského vybavení v částech určených pro užívání veřejností:

Čl. VI.

Do § 81 Kolaudační řízení

odst. (1) se za slova zdraví osob vkládají slova u veřejných staveb přístupnost a užívání osobami s omezenou schopností pohybu, dále

Čl. VII.

Do § 82 Kolaudační rozhodnutí

odst. (3) se za slovo rozhodnutí vkládá slova u veřejné za slovem stavby, se vypouštějí slova občanského vybavení

vypouštějí se slova nezajišťuje přístup a užívání osobám s omezenou schopností pohybu, vkládají se slova tam, kde to technické podmínky stávajícího objektu umožňují.

vypouštějí se slova v rozsahu stanoveném v územním rozhodnutí a stavebním povolení.

Čl.VIII.

Do § 85 Změna užívání stavby se vkládá nový odst. (2) ve znění:

(2) Nové kolaudační řízení nařídí stavební úřad u veřejných staveb vždy, pokud tyto nezabezpečují přístup a užívání osobám s omezenou schopností pohybu.

Čl. IX.

Do § 98 Státní stavební dohled

odst. (1) se za slovo organizaci vkládají slova osob s omezenou schopností pohybu a ostatních

Důvodová zpráva

Obecná část:

Novela zabezpečuje užívání veřejně přístupných staveb osobami s omezenou schopností pohybu a pokrývá úkol 8a) Národního plánu pro snížení negativních důsledků zdravotního postižení, který měl být splněn Ministerstvem hospodářství do 31. 12. 1993. Viz: NPO

(usnesení Vlády ČR č. 493 ze dne 8. září 1993).

Stavební zákon ve stávajícím znění (včetně novelizace zák. č. 43/1994 Sb.) sice ukládal úředníkům zohledňovat zájmy tělesně postižených a zabezpečovat nekolizní přístup osobám se sníženou schopností pohybu, avšak nejednoznačnými a obecnými formulacemi ("přiměřeně", "kde ze závažných důvodů", "zabezpečí zájmy společnosti" apod.) a naprostým nedostatkem vůle ze strany úředníků státní správy docházelo a dochází na stavebních úřadech k záměrnému obcházení jak tohoto zákona, tak i obecně technických požadavků na stavby daných vyhl. č. 53/1985 Sb. a její novelou - vyhl. č. 174/1994 Sb. Při naprosté absenci kontroly ze strany Ministerstva hospodářství ČR a jednotlivých okresních úřadů dochází k bezdůvodné diskriminaci osob pohybujících se na invalidním vozíku, což je v rozporu s čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, stejně jako s č. 14 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Tyto architektonické bariéry rovněž způsobují problémy osobám s malými dětmi, starším občanům a osobám se sníženou pohyblivostí a znepříjemňují život i ostatním občanům, aniž by pro jejich další vytváření existoval reálný důvod.

Cíl novely je tedy legislativně zakotvit posuzování bezbariérovosti veřejných staveb jako součást stavebního řízení u novostaveb a u rekonstrukcí a adaptací, u nichž to technické podmínky stávajícího objektu umožňují.

Zvláštní část:

Poznámka k § 5 7 :

Novelizace tohoto paragrafu má za cíl zabezpečit, aby při jakémkoli kontaktu stavebníka se stavebním úřadem došlo k přezkoumání, zda veřejně přístupná stavba zohledňuje zájmy osob se sníženou schopností pohybu (v souladu s cílem "2" NPO). Návrh má víceméně za cíl napravit pochybení stavebních úřadů, (které dosud vydávaly závadná a diskriminační rozhodnutí), aniž by bylo nutné, aby se tělesně postižení museli o každé odstranění bariéry soudit. To by při množství podání a obecně známé neschopnosti současné justice zabezpečit základní lidská práva (např. právo na soud a právo na účinné opravné prostředky v rámci vnitrostátního systému) patrně vedlo k tomu, že Evropská komise pro lidská práva stejně jako Soud pro lidská práva by si musely v České republice zřídit detašovaná pracoviště.

Poznámky k § 60:

Stávající znění "Stavební úřad nevydá kolaudační rozhodnutí u stavby občanského vybavení, která v částech určených pro užívání veřejnosti nezajišťuje přístup a užívání osobám s omezenou schopností pohybu ." považujeme za diskriminační ze dvou důvodů.

1. Stávající znění se omezuje pouze na stavby občanského vybavení a umožňuje vydat závadné kolaudační rozhodnutí u ostatních veřejně přístupných staveb, což ve svých důsledcích vede k bezdůvodné diskriminaci osob se sníženou schopností pohybu. Nevidíme žádný důvod, proč by handicapovaná osoba měla být omezována ve svých právech navštívit např. pastorační centrum církve římskokatolické či nevěstinec, přestože ani jeden ze jmenovaných objektů není stavba občanského vybavení v definici vyhl. č.174/1994 Sb. Přidružujeme se v tomto případě usnesení vlády ČR v NPO, kde se hovoří o "veřejných stavbách".

2. Stávající znění "v částech určených k užívání veřejnosti" implikuje, že stavba musí handicapovaným osobám sloužit jen jako zákazníkům či uživatelům a bezdůvodně je vyřazuje z možnosti v této veřejné stavbě pracovat a mít přístup např. do šatny, na WC zaměstnanců apod. Domníváme se, že žádná skupina občanů by neměla být předem zbavována možnosti ucházet se kdekoliv o zaměstnání.

Poznámka k § 62:

Viz. čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech: "Zákon zakáže jakoukoli diskriminaci "

Poznámka k § 68:

Vypustili jsme "u staveb občanského vybavení" a "v částech určených k užívání veřejnosti". Viz. pozn. k § 60 SZ.

Poznámka k § 82:

Stávající znění "Stavební úřad nevydá kolaudační rozhodnutí u stavby občanského vybavení, která v částech určených pro užívání veřejnosti nezajišťuje přístup a užívání osobám s omezenou schopností pohybu . " považujeme za diskriminační - viz. poznámka k § 57.

Dále jsme vypustili text ". v rozsahu stanoveném v územním rozhodnutí a stavebním povolení", který považujeme za nadbytečný, zavádějící a matoucí. Tato formulace byla úředníky na stavebních úřadech využívána k obcházení tohoto paragrafu s poukazem, že rozhodnutí bylo vydáno v souladu se stavebním povolením (§ 66 SZ), kde povinnost zkoumat přístupnost pro občany s omezenou schopností pohybu není výslovně zakotvena. Tím je úředníkovi dána možnost použít vyhlášku o obecně technických požadavcích, která se u změn staveb použije u vyhl. č. 53/1994 SB. "přiměřeně" (§ 2 odst. 4) a u vyhl. č. 174/1994 Sb. se nepoužije, jestliže to "ze závažných důvodů" není možné.

Poznámka k 85:

Novelizace tohoto paragrafu spočívá v přidání druhého odstavce, který nařizuje kolaudační řízení vždy, není-li objekt, v němž má dojít ke změně, přístupný osobám s omezenou schopností pohybu.

Cílem je pokud možno co nejrychleji zabezpečit vytvoření bezbariérového prostředí a u těch objektů, které byly v nedávné době kolaudovány, napravit pochybení stavebních úřadů (vydávajících dosud diskriminační rozhodnutí), aniž by se tělesně postižení museli o každé odstranění architektonické bariéry soudit - viz. poznámka k § 57 (2).

Stavební zákon

§ 57 Ohlášení stavebnímu úřadu

(1) Stavebník (§ 13 9 odst. 3) drobných staveb, stavebních úprav a udržovacích prací uvedených v § 55 odst. 2 je povinen jejich provedení předem písemně ohlásit stavebnímu úřadu. Stavební úřad může stanovit, že ohlášenou drobnou stavbu, stavební úpravu nebo udržovací práce lze provést jen na základě stavebního povolení.

(2) Pokud ohlášená drobná stavba, stavební úprava nebo udržovací práce mají být provedeny u veřejné stavby, která nezabezpečuje přístup osobám s omezenou schopností pohybu, rozhodne stavební úřad vždy tak, že tyto lze provést jen na základě stavebního povolení.

§ 60 Zastavení stavebního řízení

(3) Stavební úřad zastaví u veřejné stavby stavební řízení, nebude-li dokumentace stavby zajišťovat podmínky pro její užívání osobami s omezenou schopností pohybu tam, kde je to technicky proveditelné a nebude-li dokumentace ve lhůtě podle § 60 odst.1 doplněna.

§ 62 Stavební řízení

(1) Ve stavebním řízení stavební úřad přezkoumá zejména, zda b) dokumentace splňuje požadavky týkající se zájmů společnosti, především ochrany životního prostředí, přístupnosti a užívání veřejných staveb osobami s omezenou schopností pohybu a odpovídá obecným technickým požadavkům na výstavbu.

(4) Jestliže by uskutečněním nebo užíváním veřejné stavby mohly být ohroženy zájmy společnosti, bezdůvodně diskriminovány osoby s omezenou schopností pohybu nebo nepřiměřeně omezena či ohrožena práva a oprávněné zájmy ostatních účastníků ve větším rozsahu než uvažovalo územní rozhodnutí, stavební úřad žádost o stavební povolení zamítne.

§ 66 Stavební povolení

(1) Ve stavebním povolení stanoví stavební úřad závazné podmínky pro povolení a užívání stavby a rozhodne o námitkách účastníků řízení. Stavební úřad zabezpečí stanovenými podmínkami zejména ochranu zájmů společnosti při výstavbě a užívání stavby, zabezpečí přístup a užívání veřejných staveb osobami s omezenou schopností pobybu tam, kde to technické podmínky stávajícího objektu umožňují tak, aby nedocházelo k jejich bezdůvodné diskriminaci. Dále zabezpečí dodržení obecných technických požadavků na výstavbu, popřípadě jiných předpisů a technických norem a dodržení požadavků stanovených dotčenými orgány státní správy, především vyloučení nebo omezení negativních účinků stavby na životní prostředí.

§ 68 Změna stavby před dokončením

(3) Závaznou podmínkou u veřejné stavby podle předchozího odstavce je zajištění přístupu a užívání osobám s omezenou schopností pohybu.

§ 81 Kolaudační řízení

(1) V kolaudačním řízení stavební úřad zejména zkoumá, zda byla stavba provedena podle dokumentace ověřené stavebním úřadem ve stavebním řízení a zda byly dodrženy podmínky stanovené v územním rozhodnutí a ve stavebním povolení. Dále zkoumá, zda skutečné provedení stavby nebo její užívání nebude ohrožovat zájmy společnosti především z hlediska ochrany života a zdraví osob, u veřejných staveb přístupnost a užívání osobami s omezenou schopností pohybu, dále životního prostředí, bezpečnosti práce a technického zařízení.

§ 82 Kolaudační rozhodnutí

(3) Stavební úřad nevydá kolaudační rozhodnutí u veřejné stavby, která nezajišťuje přístup a užívání osobám s omezenou schopností pohybu tam, kde to technické podmínky stávajícího objektu umožňují. Stavební úřad rovněž nevydá kolaudační rozhodnutí jednoduché nebo drobné stavby, která nesplňuje podmínky stanovené ve stavebním povolení ve smyslu 63 tohoto zákona.

§ 85 Změna užívání stavby

(1) Stavbu lze užívat jen k účelu určenému v kolaudačním rozhodnutí, popřípadě ve stavebním povolení. Změny ve způsobu užívání stavby, v jejím provozním zařízení, ve způsobu nebo podstatném rozšíření výroby jsou přípustné jen po předchozím ohlášení stavebnímu úřadu, který o nich rozhodne nebo nařídí nové kolaudační řízení.

(2) Nové kolaudační řízení nařídí stavební úřad u veřejnýcb staveb vždy, pokud tyto nezabezpečují přístup a užívání osobám s omezenou schopností pohybu.

(3) Změnu v užívání stavby, která je spojena se změnou stavby, projedná stavební úřad ve stavebním řízení a po jejím dokončení provede kolaudaci změny stavby.

§ 98 Státní stavební dohled

(1) Státní stavební dohled zajišťuje ochranu zájmů společnosti, jakož i práv a právem chráněných zájmů organizací, osob s omezenou schopností pohybu a ostatních občanů, vyplývajících z provádění stavby nebo její změny, z vlastnosti stavby při jejím užívání, z odstranění stavby a z provádění terénních úprav, prací a zařízení podle tohoto zákona.

V Praze, říjen 1995

R. Opatřil v. r.
D. Štambera v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP