P a r l a m e n t Č e s k é r e p u b l i k y

P O S L A N E C K Á S N Ě M O V N A

1 9 9 6

I. volební období

1947/4

Pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 136/1994 Sb., o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatření s tím souvisejících a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a o změně zákona ČNR č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňuje zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) ve znění pozdějších předpisů tisk 1947

Pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 136/1994 Sb., o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatření s tím souvisejících a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a o změně zákona ČNR č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňuje zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) ve znění pozdějších předpisů - tisk 1947.

A. Návrhy hospodářského výboru schválené usnesením č. 480

ze dne 23.listopadu 1995, tisk 1947/1:

Čl. I

1. 1/K bodům 4, 5 a 6

Obsah bodů 4, 5 a 6 se sloučí do jednoho bodu, jehož úvodní věta zní:

"§ 2 se doplňuje odstavci 4, 5 a 6, které včetně poznámek č. 1a) a 1b) zní:".

2. 2/K bodu 24

Bod 24 vypustit.

3. 3/K bodu 26

Bod 26 vypustit.

4. 4/K bodu 29

V § 7a odst. 2 za slovy "Policie České republiky" se vkládají slova "v případě důvodného podezření".

5. 5/K bodu 36

Bod 36 zní:

"36. V § 12 se před dosavadní odstavec 1 vkládá nový odstavec 1, který zní:

(1) Pokutu podle tohoto zákona vybírá státní orgán (§ 7), který ji uložil.".

Dosavadní odstavec 1 se označuje jako odstavec 3.

Čl. II

6. 6/K bodu 1

Úvodní věta bodu 1 zní: "V § 58 odst. 1 písm. c) se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno d), které včetně poznámky č. 16) zní:".

Označení písmene e) se nahradí písmenem d).

7. 7/K bodu 2

V příloze č. 3 ve sloupci 3 se u všech tří živností vypustí text.

8. 8/K bodu 3

Před slovo "zákonem17)" vložit slovo "zvláštním" a před slovo "zákona17)" vložit slovo "zvláštního".

Poznámka č. 17) zní:

"17) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.".

Obsah bodu 3 se zařadí jako nový čl. III, jehož název zní "Přechodná ustanovení k čl. II", a čl. III a IV se označí jako čl. IV a V.

B. Návrhy rozpočtového výboru schválené usnesením č. 581

ze dne 6. února 1996, tisk 1947/2:

9. Za Čl.II

se doplní čl. III s tím, že dosavadní čl. III a IV se označí jako čl. IV a V.

Čl. III

Zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č. 199/1993 Sb., zákona č. 325/1993 Sb., zákona č. 136/1994 Sb., zákona č. 260/1994 Sb. a zákona č. 148/1995 Sb. se mění a doplňuje takto :

1. V § 2 písm. f)

se slova "s výjimkou dovozu cigaret" nahrazují slovy "a u cigaret podléhajících povinnosti značení podle § 4Oc".

2. V § 3 odst 3

se slova "cigaret a vína vyrobeného" nahrazují slovy "cigaret, vína vyskladněného" a za slova "v § 34 odst. 1" se vkládají slova "a vína, u něhož se ve smyslu § 10 odst. 8 daňový doklad nevystavuje".

3. V § 4 odst. 2

se doplňuje věta, která zní :" Toto ustanovení se nepoužije v případech podle § 3 odst. 3, § 8 odst, 3, § 12 odst. 8 a § 24 písm.d).".

4. V § 5 odst. 1 písm. e)

se slova "§ 4Oc odst. 7" nahrazují slovy "§ 4Oc odst. 6".

5. § 5 odst. 1 písm. h) zní :

"h) dnem nabytí nebo prodeje vybraných výrobků právnickými nebo fyzickými osobami uvedenými v § 3 odst. 3 nebo dnem zjištění vybraných výrobků u těchto právnických nebo fyzických osob, a to tím dnem, který nastal dříve.".

6. V § 10 odst. 1

se za slova "s výjimkou výroby cigaret" doplňují slova "podléhajících povinnosti značení podle § 4Oc".

7. V § 10 odst. 7

se za slovo "cigaret" doplňují slova "podléhajících povinnosti značení podle § 4Oc".

8. V § 10 odst. 10

se za slova "daňový doklad" vkládají slova ", s výjimkou daňových dokladů podle odstavce 6,".

9. V § 11 odst. 1

se slova "§ 5 odst. 1 písm. a), c), d), f) a h)" nahrazují slovy "§ 5 odst. 1 písm. a), c), d), f), g), h), a i)".

10. § 12 odst. 10 zní:

"(10) Nárok na vrácení daně vzniká právnickým a fyzickým osobám, které nakoupily topný olej lehký a velmi lehký, směsi paliv a maziv, ropné destiláty z destilace nebo krakování ropné suroviny nebo upravené uhlovodíkové produkty (s výjimkou plynných) získané jako vedlejší produkt při těžbě zemního plynu nebo ropy za cenu obsahující daň a prokazatelně tyto vybrané výrobky použily pro výrobu tepla bez ohledu na způsob spotřeby tepla. Nárok na vrácení daně vzniká dnem spotřeby paliv a maziv pro účel uvedený v tomto odstavci. Nárok na vrácení daně se prokazuje dokladem o nákupu a evidencí o nákup a spotřebě, vedenou poplatníkem. Na dokladu o nákupu musí být uvedena výše daně odpovídající sazbě daně platné v den vyskladnění paliv a maziv plátcem daně, u nichž se uplatňuje nárok na vrácení daně. Nárok na vrácení daně lze přiznat pouze do výše daně, která byla zahrnuta do cen nakoupených paliv a maziv ve výši platné v den jejich vyskladnění od plátce daně. Právnické a fyzické osoby, kterým vzniká nárok na vrácení daně, mají postavení daňových poplatníků bez povinnosti se registrovat.".

11. V § 12

se doplňují nové odstavce 11 a 12, které znějí:

"(11) Nárok na vrácení daně mohou uplatnit poplatníci podle odstavce 10 v daňovém přiznání u finančního orgánu na tiskopise, vydaném Ministerstvem financí. Nárok se uplatní za zdaňovací období, ve kterém vznikl. Zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc a lhůta pro podání daňového přiznání je do 10. dne po skončení zdaňovacího období. Vznikne-li vyměřením nároku na vrácení daně vratitelný přeplatek, vrátí se poplatníkovi bez žádosti do 30 dnů ode dne následujícího po jeho vzniku.

(12) Ministerstvo financní stanoví vyhláškou bližší podmínky pro výpočet uplatňovaného nároku na vrácení daně a způsob prokazování nároku na vrácení daně podle odstavce 10 včetně náležitostí dokladu o nákupu a podrobností o vedení evidence o nákupu a spotřebě.".

12. Za § 16

se vkládá nový § 16a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou zní:

"§ 16a

Nesprávné uplatnění dokladů z časového hlediska

(1) Pokud plátce zahrnul daň nesprávně do daňového přiznání za dřívější zdaňovací období podle § 14, než ve kterém mu vznikla daňová povinnost, nebo uplatnil nárok na vrácení daně do daňového přiznání za pozdější zdaňovací období, než ve kterém mu vznikl nárok na vrácení daně, správce daně daň za toto zdaňovací období dodatečně nevyměří.

(2) Pokud plátce uplatnil nárok na vrácení daně a zahrnul jej do daňového přiznání za dřívější zdaňovací období, než ve kterém mohl tento nárok uplatnit podle § 12, nebo pokud plátce zahrnul daň na výstupu do daňového přiznání za pozdější zdaňovací období, než ve kterém mu vznikla tato povinnost podle § 13, správce daně daň za toto zdaňovací období dodatečně nevyměří, ale stanoví mu penále podle zvláštního předpisu,20b) a to za dobu, po kterou nebyla vyrovnána jeho daňová povinnost vůči státnímu rozpočtu.

----------------

20b) § 63 odst. 2 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

13. § 19 odst. 3 zní:

"(3) Bionaftou se pro účely tohoto zákona rozumí paliva a maziva biologicky odbouratelná minimálně z 90% za 21 dní podle mezinárodního testu CEC L-33-A-93, přičemž podíl metylesteru kyselin obsažených v různých tucích a olejích musí činit více než 30% všech látek v bionaftě obsažených.".

14. V § 22

v položce celního sazebníku 2710 se ve sloupci "Sazba daně" slova "2 200,- Kč/t" nahrazují slovy "8 340,- Kč/t" ve všech případech. Ve sloupci "Text" se u položky "topné oleje lehké a velmi lehké (s výjimkou topných olejů lehkých a velmi lehkých používaných jako pohonná hmota nebo jako suroviny či polotovary pro výrobu bionafty podle § 19 odst. 3)" vypouští text uvedený v závorce včetně závorek. Dále se ve sloupci "Text" vypouští slovo "primární" ve všech případech. Číselný kód nomenklatury Celního sazebníku "3823" se nahrazuje číselným kódem "3824".

15. V § 40

se v číselném kódu nomenklatury celního sazebníku 2403 u textu "cigaretový tabák nařezaný pro ruční výrobu cigaret" sazba daně "475,00 Kč/kg" nahrazuje "690,00 Kč/kg".

16. V § 4Oa odst. 2

se za slova "daňovým dlužníkem22b)" doplňují slova "v případě, že plátce nesplnil povinnost podle odstavce 1.".

17. V § 4Oc odst. 1

se za slova "tabákovou nálepkou" doplňuje odkaz na poznámku pod čarou "22a)".

18. V § 4Od odst. 7

druhá věta zní: "Písemná záruka musí obsahovat závazek, že ručitel zajistí po dobu platnosti záruky zaplacení daně nezaplacené výrobcem nebo dovozcem cigaret ve lhůtě stanovené v § 4Oa odst. 1 včetně jejího příslušenství.".

10. 19.Za čl. III se zařadí jako samostatný článek novela přechodných ustanovení zákona č. 148/1995 Sb., který zní takto:

"Čl. IV

Zákon č. 148/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, se mění a doplňuje takto:

1. V čl. II bodu 4 se v poslední větě slova "všechny cigarety neoznačené" nahrazují slovy "všechny cigarety značené".

2. V čl. II bodu 5 se připojují tyto věty: "Za tabákové nálepky nevrácené výrobcem nebo dovozcem cigaret, pokud jejich počet překročí 0,8% tabákových nálepek přijatých za období mezi dvěma inventurami, uloží úřad výrobci cigaret pokutu ve výši 12,50 Kč za každou chybějící tabákovou nálepku a dovozci cigaret pokutu ve výši 30,- Kč za každou chybějící tabákovou nálepku. Po dobu platnosti smlouvy o celní unii mezi ČR a SR se dovozci, jemuž chybí tabákové nálepky, které podle potvrzení pohraniční celnice podle § 4Od odst. 10 přešly do zahraničí s určením pro výrobce cigaret na území Slovenské republiky, snižuje pokuta na 12,50 Kč za každou chybějící tabákovou nálepku.".".

11. 20.Za článek o změně a doplnění zákona č. 148/1995 Sb., se zařadí článek, který se týká přechodných ustanovení novely zákona o spotřebních daních, který zní:

"Čl. V

Přechodná ustanovení k čl. III

1. Úkony učiněné na základě § 12 odst. 10 zákona č. 148/1995Sb. do dne účinnosti tohoto zákona zůstávají v platnosti.

2. Nárok na vrácení spotřební daně podle čl. III tohoto zákona mohou uplatnit osoby uvedené v čl. III bodu 10 i za období od 1. ledna 1996 do dne účinnosti tohoto zákona.".

C. Návrhy výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí schválené usnesením č. 316 ze dne 24. ledna 1996, tisk 1947/3:

Čl. I.

12. 1)K bodu 3

Bod 3 vypustit.

13. 2)K bodu 4

Úvodní větu změnit takto:

"4. § 2 odst. 2 včetně poznámky 1a) zní:".

14. 3)K bodu 5 a 6

Obsah bodů 5 a 6 se sloučí do jednoho bodu, jenž včetně úvodní věty zní:

"§ 2 se doplňuje odstavci 3 a 4, které včetně poznámky č. 1b) znějí:

"(3) Barvena a značkována dále nemusí být ta paliva a maziva, která jsou určena pro vývoz nebo jsou propouštěna do celního režimu přímý tranzit.

(4) Paliva a maziva uvedená v odstavci 1, která jsou určena pro vývoz podléhají okamžikem vyskladnění4) celnímu režimu vývozu. Právnické a fyzické osoby, kterým jsou nebarvená a neznačkovaná paliva vyskladněna, jsou okamžikem takového vyskladnění povinny podat celní prohlášení1b) příslušnému celnímu úřadu na propuštění zboží k vývozu. V případě neuskutečnění vývozu nebo zrušení celního režimu přímý tranzit, oznámí příslušný celní úřad zrušení režimu vývozu nebo celního režimu přímý tranzit příslušnému finančnímu úřadu. -------------------------------

1b) Zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.".

15. 4)K bodu 9

V § 3 vypustit písmeno g).

16. 5)K bodu 10

Bod 10 vypustit.

17. 6)K bodu 11

Ve znění bodu 11 vypustit text: "uvedených v § 2 odst. 1"

18. 7)K bodu 12

Bod 12 vypustit

19. 8)K bodu 13

Ve znění bodu 13 vypustit slova "uvedených v § 2 odst. 1. "a text v závorce

20. 9)K bodu 14

Bod 14 vypustit

21. 10)K bodu 16

Bod 16 vypustit.

22. 11)K bodu 17

Bod 17 vypustit

23. 12)K bodu 19

Bod 19 zní:

"19. V § 5 odst. 3 se slova "( § 2 odst. 2) "nahrazují slovy" (§ 2 odst. 2 a 3)"

24. 13)K bodu 22

Ve znění bodu 22 se slova v závorce " (§ 2 odst. 3 a 4)" nahrazují slovy " (§ 2 odst. 2 a 3)".

25. 14)K bodu 23

Bod 23 zní:

"23. § 6 písmeno c) zní:

c) prodávat barvená a značková paliva a maziva pro pohon motorových vozidel a motorů, s výjimkou stacionárních motorů a plynových turbin určených pro výrobu elektrické a tepelné energie,".

26. 15)K bodu 24

Bod 24 vypustit:

27. 16)K bodu 25

Bod 25 zní:

"25. § 6 písmeno d) zní:

d) přepravovat a skladovat barvená a značkovaná paliva a maziva v nádobě, která je ve spojení s motorem, jakož i stáčet je do takové nádoby nebo je užívat pro pohon motorového vozidla".

28. 17)K bodu 26

Bod 26 vypustit.

29. 18)K bodu 29

V § 7a odst. 2 za slovy "Policie České republiky" se vkládají slova "v případě důvodného podezření".

30. 19)K bodu 34

Bod 34 zní:

§ 34. § 10 odst. 1 zní:

(1) Státní orgán uloží fyzické osobě, která vlastní nebo užívá osobní motorové vozidlo se vznětovým motorem k jiným účelům než k podnikání, za úmyslné porušení povinnosti stanovené v § 6 písm. d), pokutu až do výše 2000 Kč. Pokutu lze uložit i opakovaně.

Text poznámky č. 13) se vypouští."

31. 20)K bodu 35

Bod 35 vypustit.

32. 21)K bodu 36

Bod 36 zní:

"§ 36. V § 12 se před dosavadní odstavec 1 vkládá nový odstavec 1, který zní:

(1) Pokutu podle tohoto zákona vybírá státní orgán (§ 7), který ji uložil."

Dosavadní odstavec 1 se označuje jako odstavec 3.

Čl. II

33. 22)K bodu 1

Bod 1 vypustit

34. 23)K bodu 2

Bod 2 se označí jako bod 1.

V příloze č. 3 ve sloupci 3 se u všech tří živností vypustí text.

35. 24)K bodu 3

Bod 3 vypustit.

36. 25)Za dosavadní článek II se zařadí nový článek III, který zní:

Čl. III

Přechodná ustanovení k čl. II

Fyzické či právnické osoby, provozující živnost na základě koncesní listiny vydané přede dnem účinnosti tohoto zákona, jsou povinny, pokud tento zákon vyžaduje pro získání živnostenského oprávnění a provozování živnosti splnění podmínek odlišných od podmínek stanovených dosavadní právní úpravou, doložit jejich splnění na výzvu živnostenského úřadu, příslušného podle sídla nebo místa podnikání a to do devíti měsíců od doručení výzvy. To neplatí v případě, že splnění odlišných podmínek vyplývá již

z dokladů, které fyzická či právnická osoba předložila v řízení podle dosavadních předpisů. Živnostenský úřad vyzve fyzickou či právnickou osobu k doložení splnění podmínek provozování živnosti a to do šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona."

Dosavadní články III a IV se označí jako čl. IV a V.".

D. Návrh poslance Josefa Effenbergera:

37. Řadu pozměňovacích návrhů, které se vztahují právě k oněm bezolovnatým benzínům, je nutno pojmout jako návrh komplexní.Kauzy bezolovnatých benzínů se týká (budu uvádět obojí číslování) bod 1, týká se bodu třetího. Dále je to náš bod 4, který se vztahuje k bodu devátému. Bod 5 vztahující se k bodu desátému. Bod 6 patří k bodu jedenáctému. Bod 7 k bodu dvanáctému. Bod 8 k bodu třináctému. Bod 9 k bodu čtrnáctému. Bod 10 k bodu šestnáctému. Bod 11 k bodu sedmnáctému.Bod 12. k bodu 19. bod 13. k bodu 22. bod 14. k bodu 23. bod 15. k bodu 24. bod 16. k bodu 25. a bod 17. k bodu 26., posléze bod 20. k bodu 35.

Toto je komplex návrhů, které se vztahují ke kauze bezolovnatých benzinů a je skutečně záhodno o nich hlasovat současně.

E. Návrhy poslance Stanislava Pěničky

38. 1. V usnesení rozpočtového výboru č. 581 v bodu 14 týkajícím se § 22 navrhuji vypustit předposlední větu, která zní: "Dále se ve sloupci "text" vypouští slovo "primární" ve všech případech.".

39. 2. Na konec názvu vládního návrhu, tisk 1947, doplnit název zákona ",a zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů".

F. Návrh poslance Pavla Hirše:

40. Bude-li přijat návrh rozpočtového výboru, kterým se mimo jiné vkládá nový čl. 3 za čl. 2, pak do tohoto nového čl. 3 navrhuji vložit následující blok bez uvedení čísla.

Nebude-li přijat návrh rozpočtového výboru, pak navrhuji toto: za čl. 2 se vkládá čl. 3 a dosavadní čl. 3 a 4 se označí jako 4 a 5.

Znění pozměňovacího návrhu:

"Za dosavadní § 31 se vkládá nový § 31 a), který včetně poznámek pod čarou zní:

"§ 31a

Malým nezávislým pivovarem je osoba, která formou podnikání - odrážka jedna - vyrábí pivo a splňuje tyto podmínky:

a) účast jiných subjektů, které podnikají ve výrobě piva a sladu je možná v případě, že jejich celkový podíl na čistém obchodním jmění -

odrážka dvě - nebo hlasovacích právech není vyšší než 20%,

b) výroba známkového piva v licenci - odrážka tři - nepřekročí 49% jeho výstavu v kalendářním roce, kterým je veškeré vyrobené pivo v

tomto roce vyskladněné,

c) provozní prostory podzemní i nadzemní nejsou technologicky ani jinak propojeny s provozními prostorami jiné právnické osoby nebo

fyzické osoby, která vyrábí pivo. Jestliže jedna právnická nebo fyzická osoba vlastní více pivovarů a jejich společný výstav v kalendářním roce nepřevýší 200 tisíc hektolitrů, považují se tyto pivovary za jeden malý nezávislý pivovar.

d) mladinu (§ 31) a mladé pivo může nakoupit v objemu nejvýše do 10% svého výstavu piva za kalendářní rok. Mladým pivem se rozumí polotovar, u kterého nebyl dokončen technologicky nutný proces dokvašení a zrání.

Poznámky pod čarou:

1) § 2 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.

2) § 6 odst. 3 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.

3) § 14 zákona č 527/1990 Sb., o vynálezech průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích,

§ 17 zákona č. 174/1988 Sb., o ochranných známkách.".".

G. Návrh poslance Svatomíra Recmana:

41. Doporučuji, aby § 10 odst. 1 zněl takto:

"(1) Státní orgán uloží fyzické osobě, která vlastní nebo užívá osobní motorové vozidlo se vznětovým motorem k jiným účelům než k podnikání, za porušení povinnosti stanovené v § 6 písm. d) pokutu až do výše 20 000 Kč. Státní orgán tuto pokutu neuloží v případě, že fyzická osoba prokáže, že k porušení stanovených povinností došlo neúmyslně. Pokutu lze uložit i opakovaně.".

H. Návrh poslance Vlastimila Vlčka:

42. Poslední článek zákona, který se týká účinnosti zákona zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.".

Ing. Vlastimil V l č e k v.r.

zpravodaj hospodářského výboru

Ing. Josef E f f e n b e r g e r v.r.

zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí

Mgr. Stanislav P ě n i č k a v.r.

zpravodaj rozpočtového výboru

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP