Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1995

I. volební období

1936

Vládní návrh

Zákon

ze dne .................... 1995

o státním rozpočtu České republiky na rok 1996

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky na rok 1996 (dále jen "státní rozpočet") se stanoví částkou 497 641 000 000 Kč, celkové výdaje státního rozpočtu se stanoví částkou 497 641 000 000 Kč (příloha č. 1).

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům okresních úřadů a rozpočtům obcí, a to dotacemi v celkové výši 16 848 200 000 Kč (příloha č. 2). Dotace mohou být zvýšeny z rezerv rozpočtovaných v kapitole Všeobecná pokladní správa.

(3) Stanovená výše příjmu podle kapitol státního rozpočtu je uvedena v příloze č. 3.

(4) Rozdělení celkových výdajů státního rozpočtu je uvedeno v příloze č. 4 a investičních výdajů v přílohách č. 5 a 6.

§ 2

Součástí celkové dotace ze státního rozpočtu do rozpočtů okresních úřadů a obcí, jejíž výše je uvedena v § 1 odst. 2 tohoto zákona, jsou příspěvky ze státního rozpočtu k částečné úhradě osobních a věcných výdajů spojených s výkonem státní správy obcemi v každém okrese [§ 10 odst. 2 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících ve znění zákona č. 321/1992 Sb.]. Výše těchto příspěvků se stanoví podle postupu uvedeného v příloze č. 7. Přednosta příslušného okresního úřadu a v hlavním městě Praze a městech Brně, Plzni a Ostravě jejich primátoři [§ 5 b zákona ČNR č. 425/1990 Sb., ve znění zákona č. 254/1994 Sb.] mohou v odůvodněných případech rozhodnout o odchylkách od částek uvedených v příloze č. 7 až o 15%.

§ 3

Vláda nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může

a) upravit závazné ukazatele státního rozpočtu podle § 1 v souladu s organizačními změnami. Těmito opatřeními nesmí dojít ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu,

b) poskytnout provozovateli jaderných zařízení na území České republiky pro pokrytí náhrady prokázaných jaderných škod vzniklých třetím osobám v důsledku jaderné nehody těchto zařízení prostředky ze státního rozpočtu až do výše 6 000 000 000 Kč.

§ 4

Ministerstvo financí může vydat v průběhu roku 1996 státní dluhopisy v rozsahu 40 000 000 000 Kč na úhradu jistin státního dluhu.

§ 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1996.

 Příloha č. 1 k zákonu č. .../1995 Sb.


CELKOVÝ PŘEHLED STÁTNÍHO ROZPOČTU
Ukazatel
v mil. Kč
DAŇOVÉ PŘÍJMY 289 400
Daň z přidané hodnoty 109 069
Spotřební daně62 700
Daně z příjmů 82 731
v tom: daň z příjmů právnických osob 54 240
   daň z příjmů fyzických osob 28 491
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí 3 300
Silniční daň4 200
Clo19 000
Poplatek za užívání dálnic a silnic 1 100
Ostatní daně a poplatky7 300
  
POJISTNÉ NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI 178 869
z toho: pojistné na důchodové pojištění 136 782
  
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 17 728
Příjmy rozpočtových organizací a odvody příspěvkových organizací 5 834
z toho: odvody příspěvkových organizací 10
Odvody České národní banky 300
Přijaté úroky3 794
Ostatní příjmy7 800
  
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ 11 644
  
PŘÍJMY CELKEM
497641
  
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 433 345
  
Výdaje rozpočtových organizací 157 054
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím 43 132
Úrokové platby14 169
Dotace, platby a příspěvky 218 990
v tom: dotace podnikatelským subjektům 27 253
   dotace občanským sdružením 1 720
   ostatní dotace a příspěvky 11 444
   dotace jiným rozpočtům 18 098
   v tom: územním rozpočtům 16 848
      mimorozpočtovým fondům 1 250
   platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) 158 975
      z toho: důchody 131 699
   platby do zahraničí 1 500
  
INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM 60 841
  
VLÁDNÍ ÚVĚRY 3 455
  
VÝDAJE CELKEM
497 641



 Příloha č. 2 k zákonu č. .../1995 Sb.


FINANČNÍ VZTAHY K ROZPOČTŮM OKRESNÍCH ÚŘADŮ A ROZPOČTŮM OBCÍ
 v mil. Kč


Okres
Účelové dotace na: *)
Dotace na:
Územní vyrovnávací dotace
DOTACE ze SR celkem
 
domy s pečovatelskou službou a domy penziony
sociální dávky
výkon státní správy
školství
ústavy sociální péče
domovy důchodců
vybraná zdravotnická zařízení
hasičské záchranné sbory
dopravní obslužnost
  
Praha52.5275.0 306.7147.9105.2 140.5 327.4   1,355.2
             
Benešov48.525.9 16.512.8 17.1 20.4 9.249.2199.6
Beroun2.325.5 13.910.13.1 8.8 19.6 2.216.8102.3
Kladno3.591.1 27.619.525.9 37.42.849.3 1.9 259.0
Kolín 33.0 17.813.09.7 14.02.023.8 2.929.1145.3
Kutná Hora5.5 32.014.510.7 11.212.7 24.44.016.4 131.4
Mělník  44.117.512.7 4.114.4 25.13.2 121.1
Mladá Boleslav5.3 27.020.715.2 10.916.81.3 29.14.5 130.8
Nymburk4.535.0 15.110.93.5 21.72.321.4 3.431.1148.9
Praha - východ  17.617.012.0 6.212.41.8 23.81.6 92.4
Praha - západ5.0 19.813.99.6 4.711.92.0 22.11.430.1 120.5
Příbram0.8 40.020.015.6 7.131,0 23.79.89.5 157.5
Rakovník 25.4 10.08.15.8 12.5 13.9 5.820.8102.3
             
České Budějovice10.8 42.532.725.7 4.934.5 48.88.3 208.2
Český Krumlov15.0 25.010.810.0  7.2  26.815.55.5 115.8
Jindřichův Hradec21.3 41.017.313.9 15.820.2 25.113.540.0 208.1
Pelhřimov 25.6 13.710.610.8 19 22.328.1 9.222.3141.8
Písek21.032.0 13.110.27.6 8.6 23.0 7.8 123.3
Prachatice5.822.2 9.58.05.2 11.62.018.9 12.127.5122.8
Strakonice 28.8 13.110.119.9 17.9 25.1 5.723.3143.9
Tábor 30.8 19.214.92.5 18.7 26.7 6.2 119.0
             
Domažlice2.315.4 10.88.9 4 3 16.6 7.227.793.2
Cheb14.825.0 16.212.616.9 13.1S.024.6 9.04.7141.9
Karlovy Vary40.054.5 22.717.318.7 7,03.023.2 16.4 202.8
Klatovy 37.7 16.512.411.8 13.8 23.8 17.337.1170.4
Plzeň 57.0 43.422.41.6 17.85.340.2 1.0 188.7
Plzeň - jih 17.6 12.49.014.3 5.4 15.5 4.558.8137.5
Plzeň - sever  15.513.410.0  12.41.8 13.16.363.9 136.4
Rokycany25.017.0 8.56.132.3   13.5 2.821.4126.6
Sokolov3.051.9 17.415.24.4 7.6 22.1 2.8 124.4
Tachov1.530.0 9.48.13.4 8.2 15.4 13.213.2102.4
             
Česká Lípa 39.419.316.8 11.711.8 20.65.6 125.2
Děčín3.0 87.724.718.4 28.733.33.0 27.43.9 230.1
Chomutov 98.9 23.020.523.8 32.3 25.4 7.3 231.2
Jablonec nad Nisou37.5 38.116.412.4 3.212.5 21.01.0 142.2
Liberec28.778.0 29.421.97.5 16.74.027.1 3.5 216.8
Litoměřice 58.621.016.1 23.510.9 31.34.4 165.8
Louny2.577.7 15.912.36.5 11.2 24.1 7.518.1175.8
Most 77.2 22.217.114.3 15.66.025.8 1.5 179.7
Teplice 88.0 23.517.55.8 32.03.526.6 1.21.0199.1
Ústí nad Labem 55.421.816.3 10.829.5 43.71.4 178.9
             
Havlíčkův Brod 33.017.714.3 8.71 i.3 21.75.819.6 132.1
Hradec Králové 54.630.021.0 11.722.4 43.43.0 186.1
Chrudim 56.6 19.515.418.7 13.1 22.3 3.765.7215.0
Jičín3.0 29.514.411.1  21.7  20.53.336 8 140.3
Náchod16.157.3 20.716.03.4 24.21.520.2 2,426.2188.0
Pardubice13.360.1 30. t22.17.5 25,34.728.6 2.9 194.6
Rychnov nad Kněžnou4.5 38.914.611.4 20.313.8 18.13.88.5 133.9
Semily22.632.3 14.010.86.4 11.4 21.0 2.16.6127.2
Svitavy37.759.0 19.015.415.6 15.12.323.5 7.551.8246.9
Trutnov45.063.0 22.517.18.1 27.43.927.0 5,51.8221.3
Ústí nad Orlicí 70.225.620.4 14.327.1 33.95.134.8 231.4
             
Blansko50.045.5 19.915.920.5 22.5 23.7 3171.9273.0
Brno 210.0 98.550.87.0 61.86.085.1 0.7 519.9
Brno - venkov33.656.0 28.921.76.5 19.9 25.7 2.2158.5353.0
Břeclav19.577.4 23.019.07.3 12.1 25.3 3.679,9267.1
Hodonín 110.0 29.924,923.5 17.82.024.5 2.943.2278.7
Jihlava 54.0 20.115.93.7 17.42.233.1 6 38.2160.9
Kroměříž 72.620.116.8 31.627.4 25.92.950.5 247.8
Prostějov 80.5 20.516.121.7 31.81.930.6 2.547.5253.1
Třebíč 63.521.818.5 5.626.2 33.07.060.2 235.8
Uherské Hradiště10.0 58.026.922.0 36.427.9 23.12.874.0 281.1
Vyškov 51.9 16.013.3 21.41.821.0 3.050.7179.1
Zlín 70.4 36.528.78.8 29.41.936.3 2.9 214.9
Znojmo13.557.9 21.017.622.1 27.06.825.5 9.690.4291.4
Žďár nad Sázavou  47.023.3 20.112.716.6  27 611.4 76.4235.1
             
Bruntál45.8101.5 19.517.319.9 27.63.826.7 9.348.4313.8
Frýdek-Místek 160.042.333.9 18.239.8 26.94.5 325.6
Jeseník 35.3 7.96.75.3 9.7 13.0 3.938.4120.2
Karviná 280.0 52.839.710.2 28.53.441.6 0.8 457.C
Nový Jičín 138.529.824.0 6.924 0 20.74.376.5 324.7
Olomouc 114.0 41.833.033.6 26.95.344.6 6.8 306.C
Opava 126.0 33.628.441.7 30.22.522.8 3 477.0365.6
Ostrava 215.1 82.246.124.1 65.36.887.8 1.3 528.1
Přerov 89.5 25.619.533.9 31.9 25.9 3.356.6284.1
Šumperk 73.2 23.519.46.7 16.43.822.9 5 842.7214.
Vsetín25.397.8 27.421.67.5 25.22.320.9 4.649 4282.0
             
Úhrn OÚ ČR700.0 5,000.02,049.41,458.7 1,033.41,676.11111.0 2,401.9400.02,017.7 16,848.2


*) Účelové dotace na domy s pečovatelskou službou a domy penziony a sociální dávky podléhají finančnímu vypořádáni za rok 1996

 Příloha č. 3 k zákonu č. .../1995 Sb.


CELKOVÉ PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE KAPITOL
 v tisících Kč


Kapitola
Příjmy celkem
v tom
  
příjmy rozpočtových organizací a odvody příspěvkových organizací
z toho
pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti
toho
daňové a ostatní příjmy
   
odvody příspěvkových organizací
 
pojistné na důchodové pojištění
 
Kancelář prezidenta republiky 250250    
Parlament7 0007 000      
Úřad vlády8 400 8 400    
Bezpečnostní informační služba 66 95066 950    
Ministerstvo zahraničních věcí 410 000410 00010 000    
Ministerstvo obrany3 280 148 1 368 600 1 911 548 1 461 772 
Ministerstvo hospodářství 190 650190 650    
Ministerstvo financí287 646 287 646    
Ministerstvo práce a sociálních věcí 173 544 1091 t 2 109  173 432 000132 624 471  
Ministerstvo vnitra3 648 201 553 417 3 094 784 2 366 600 
Ministerstvo životního prostředí 18 13018 130    
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci 1 7001 700    
Grantová agentura0 0     
Ministerstvo průmyslu a obchodu 52 73752 737    
Ministerstvo dopravy289 594 289 594    
Ministerstvo zemědělství 93 00093 000    
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 467 893467 893    
Ministerstvo kultury3 000 3 000    
Ministerstvo zdravotnictví18 480 18 480    
Ministerstvo spravedlnosti765 942 335 000 430 942 329 544 
Úřad průmyslového vlastnictví 23 30023 300    
Český statistický úřad 8 0008 000    
Český úřad zeměměřický a katastrální 52 72052 720    
Český báňský úřad 2 0002 000    
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 00     
Ústavní soud0 0     
Akademie věd69 523 69 523    
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 00     
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 528528    
Správa státních hmotných rezerv 1 390 0001 390 000     
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 790790    
Nejvyšší kontrolní úřad 2 2702 270    
Všeobecná pokladní správa 312 938 039    312 938 039
        
CELKEM497 641 000 5 833 68710 000178 869 274 136 782 387312 938 039


 Příloha č. 4 k zákonu č. .../1995 Sb.


CELKOVÉ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE KAPITOL
Kapitola
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem
z toho
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím
Neinvestiční dotace občanským sdružením
Ostatní dotace a příspěvky
Neinvestiční dotace a návratné finan. výpomoci podnikatelským subjektům
Dotace okresním úřadům a obcím
Investiční výdaje celkem
Výdaje celkem
  
mzdové prostředky
pojistné a příděl do FKSP *)
důchody
ostatní dávky
prostředky na státní politiku zaměstnanosti
        
  
celkem
z toho státní správa
            
Kancelář prezidenta republiky 58 93630 69330 693 71 356   98 233    150 000 307 169
Parlament434 287121 884  45 097         637 0001 071 287
Úřad vlády178 008 62 53262 53223 137          37 000215 008
Bezpečnostní informační služba 575 584            315 000 890 584
Ministerstvo zahraničních věcí 2 533 270319 949305 730 118 381   48 499    1 121 300 3 703 069
Ministerstvo obrany23 606 339 8 869 500336 2663 151 475 2 236 468969 854 774 620  65 000 6 300 000 30 745 959
Ministerstvo hospodářství 1 797 513215 105181 066 79 589   6 074 0472 500 538 009  923 0009 335 069
Ministerstvo financí8 404 074 3 850 1973 844 5671 424 573          3 533 80011 937 874
Ministerstvo práce a sociálních věcí 156 119 2821 705 077 1 603 623630 879127 513 404 21 844 0302 700 000 22 923240 000210 210   1 828 400 158 420 815
Ministerstvo vnitra22 806 519 10 802 37210 621 143 3 990 6821 800 073655 864  89 74365 300    3 500 000 28 461 562
Ministerstvo životního prostředí 695 982209 634138 540 77 565   690 66917 300 306 037  338 3002 048 288
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci 73 23635 50935 509 13 136         8 000 81 236
Grantová agentura543 729 7 180 2 656          225 000768 729
Ministerstvo průmyslu a obchodu 1 290 149223 673223 673 82 759   69 1747 000 5 4555 619 000 605 5007 596 278
Ministerstvo dopravy1 725 261 287 839105 190106 427     6 279 8233 6803 200 5 385 000 16 605 000 30 001 964
Ministerstvo zemědělství 2 333 794857 903703 749 317 424   2 062 89935 200 58 0007 000 000 3 271 50014 761 393
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 19 342 39412 620 744 469 3164 669 675   22168 965 688 9249 728 711  3 798 60055 727 594
Ministerstvo kultury154 038 36 70236 70213 580     1 948 44054 870512 065   957 000 3 626 41 3
Ministerstvo zdravotnictví1 367 739 223 67845 97782 761     2 350 268245 30070 000   3 930 000 7 963 307
Ministerstvo spravedlnosti7 170 665 3 580 9241 932 8391 324 942 148 5736 269 27 989151169   1 366 000 8 564 974
Úřad průmyslového vlastnictví 94 89742 82342 823 15 845         15 000 109 897
Český statistický úřad 528 183294 665291 438 109 026      30  85 000 613 213
Český úřad zeměměřický a katastrální 1 555 598811 823811 823 300 375   15 373    321 000 1 891 971
Český báňský úřad 59 68634 46334 463 12 751         3 000 62 686
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 32 51316 96816 968 6 278         3 200 35 713
Ústavní soud35 385 14 89314 8935 510          7 00042 385
Akademie věd1 030 602 510 480 188 877     410 2233 4953 751   265 000 1 713 071
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 17 8025 921 2 191         500 18 302
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 49 94017 67317 673 6 539         11 000 60 940
Správa státních hmotných rezerv 1 133 13356 61656 616 20 948         61 100 1 194 233
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 151 66044 64328 048 16 518      8 490  122 000 282 150
Nejvyšší kontrolní úřad 209 468109 799 40 826      100  149 000 358 569
Všeobecná pokladní správa 79 043 198    1 100 000   356 000  10 434 00016 848 200 10 347 900117 029 298
                
CELKEM335 152 865 46 021 66221 991 960 16 891 580131 698 51824 576 017 2 700 00043 131 888 1 719 72011 444 22728 503 000 16 848 20060 841 100 497 641 000


*) Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na zdravotní pojištění a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb

 Příloha č. 5 k zákonu č. .../1995 Sb.


INVESTIČNÍ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE HOSPODÁŘSKO PRÁVNÍCH FOREM INVESTORŮ
 v tisících Kč


Kapitola
Investiční výdaje rozpočtových org.
Dotace a návratné finanční výpomoci poskytnuté:
Investiční výdaje celkem
  
příspěvkovým organizacím
Podnikatelským subjektům
obcím
občanským sdružením
ostatním subjektům
 
Kancelář prezidenta republiky  150 000    150 000
Parlament637 000     637000
Úřad vlády37 000       37 000
Bezpečnostní informační služba 315 000     315 000
Ministerstvo zahraničních věci 1 059 30062 000    1 121 300
Ministerstvo obrany6 050 000 210 000   400006 300 000
Ministerstvo hospodářství 83 700509 300330 000    923 000
Ministerstvo financi3 533 800       3 533 80
Ministerstvo práce a sociálních věcí 1 817 500400   10 500 1 828 40
Ministerstvo vnitra3 472 200 27 800    3 500 00
Ministerstvo životního prostředí 95 000223 30020 000    338 300
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci 8 000     8 000
Grantová agentura225 000       225 000
Ministerstvo průmyslu a obchodu 65 0006 000534 500    605 500
Ministerstvo dopravy5 732 700 6 500 0004 357 300    16 605 000
Ministerstvo zemědělství 1 909 900195 500230 000 936 100  3 271500
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2 107 4001 434 400   41 500 215 3003 798 600
Ministerstvo kultury10 000 460 300   486 700957 000
Ministerstvo zdravotnictví64 500 3 282 500  60 000523 0003 930 000
Ministerstvo spravedlnosti1 366 000       1 366 000
Úřad průmyslového vlastnictví 15 000     15 000
Český statistický úřad 85 000     85 000
Český úřad zeměměřický a katastrální 321 000     321 000
Český báňský úřad 3 000     3 000
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 3 200     3 200
Ústavní soud7 000       7 000
Akademie věd2 000 263 000    265 000
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 500      500
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 11 000     11 000
Správa státních hmotných rezerv 61 100     61 100
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 122 000     122 000
Nejvyšší kontrolní úřad 149 000     149 000
Všeobecná pokladní správa 1 285 8006 100804 200 6 311 700 1 940 100 10 347 900
CELKEM30 654 600 13 330 6006 276 0007 247 800 101 5003 215 60060 841 100


 Příloha č. 6 k zákonu č. .../1995 Sb.


INVESTIČNÍ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE FOREM FINANCOVÁNÍ
 v tisících Kč


Kapitola
Běžná míra investování
Systémové investiční dotace
Individuální investiční dotace
Návratné finanční výpomoci
Investiční výdaje celkem
Kancelář prezidenta republiky  150 000  150 000
Parlament2 00070 800 564 200 637 000
Úřad vlády5 500 31 500  37 000
Bezpečnostní informační služba 3 000130 600181 400  315 000
Ministerstvo zahraničních věcí 5 0001 006 300110 000  1 121 300
Ministerstvo obrany40 000 6 260 000  6 300 000
Ministerstvo hospodářství 13 000810 000100 000  923 000
Ministerstvo financí2 000 2 832 200699 600 3 533 800
Ministerstvo práce a sociálních věcí 2 0001 767 90058 500  1 828 400
Ministerstvo vnitra25 000 2 901 800573 200 3 500 000
Ministerstvo životního prostředí 14 000324 300  338 300
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci  8 000  8 000
Grantová agentura1 000 224 000  225 000
Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 000119 800388 700 90 000605 500
Ministerstvo dopravy15 000 8 503 8008 086 200  16 605 000
Ministerstvo zemědělství 5 000775 3001 030 000 1 461 2003 271 500
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 10 0003 207 000581 600  3 798 600
Ministerstvo kultury2 000 680 600259 10015 300 957 000
Ministerstvo zdravotnictví5 000 1 065 0002 860 000  3 930 000
Ministerstvo spravedlností8 000 735 700622 300 1 366 000
Úřad průmyslového vlastnictví 1 00014 000  15 000
Český statistický úřad 2 00083 000  85 000
Český úřad zeměměřický a katastrální 1 000320 000  321 000
Český báňský úřad 3 000   3 000
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 3 200   3 200
Ústavní soud1 000 6 000  7 000
Akademie věd2 000 263 000   265 000
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 500    500
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 1 00010 000  11 000
Správa státních hmotných rezerv 1 10060 000  61 100
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 2 00061 00059 000  122 000
Nejvyšší kontrolní úřad 2 00097 00050 000  149 000
Všeobecná pokladní správa  7 439 2002 908 700  10 347 900
      
CELKEM184 300 39 957 80019 132 5001 566 500 60 841 100


 Příloha č. 7 k zákonu č. .../1995 Sb.


Postup

pro stanovení výše příspěvku na osobní a věcné výdaje spojené s výkonem státní správy jednotlivým obcím v každém okrese

Výše příspěvku se stanoví násobkem pevné sazby příspěvku na každých 100 obyvatel trvale bydlících na území, v němž obecní úřad vykonává státní správu, a jedné setiny celkového počtu obyvatel území.

Sazby příspěvku ze státního rozpočtu stanovené v závislosti na rozsahu svěřené nebo přenesené působnosti k výkonu státní správy činí:

Působnost
Sazba v Kč na 100 obyvatel [Sazby se podle rozsahu působnosti obce sčítají.]
obce se samostatnou působností (všechny obce)
1 000,-
obce s působností matričního úřadu
2 000,-
obce s působností stavebního úřadu
5 950,-
obce s pověřeným obecním úřadem [§ 60 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.]
9 500,-
obce s působností okresního úřadu [§ 5 b zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, ve znění pozdějších předpisů.]
6 800,-


Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1996

Obecná část

Návrh zákona o státním rozpočtu legislativně zabezpečuje základní dokument finanční a rozpočtové politiky vlády České republiky.

Návrh státního rozpočtu se předkládá jako vyrovnaný v objemu příjmů i výdajů 497,6 mld. Kč. Opírá se o princip postupného snižování úlohy státu v ekonomice a snižování daňového břemene. Jeho příjmy jsou tvořeny zejména z daní a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a dále nedaňovými příjmy. Ve výdajích dominují výdaje rozpočtových organizací a příspěvky příspěvkovým organizacím, které zabezpečují funkce státu především na úsecích sociálního zabezpečení, školství, kultury, obrany a bezpečnosti. Rozpočet zahrnuje i dotační vztahy k obcím a okresním úřadům, podnikatelským subjektům a výdaje spojené s vládními úvěry. Veškeré výdaje na pokrytí úroků ze státního dluhu jsou pro rok 1996 navrhovány k plné úhradě ze státního rozpočtu, tedy bez účasti Fondu národního majetku.

Návrh počítá se stabilizací nominální úrovně státního dluhu, tj. revolvingem splátek a další sekuritizací dluhu.

V souladu s § 101 odst. 3 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, nejsou součásti návrhu zákona o státním rozpočtu změny, doplnění nebo zrušení jiných zákonů.

Právo Evropských společenství neupravuje sestavování státního rozpočtu v jednotlivých státech.

Zvláštní část

K § 1:

Státní rozpočet se navrhuje jako vyrovnaný.

K § 2 a k příloze č. 7:

Součástí celkové dotace ze státního rozpočtu do rozpočtů okresních úřadů a obcí jsou příspěvky ze státního rozpočtu k částečné úhradě osobních a věcných výdajů spojených s výkonem státní správy obcemi v každém okrese. Státní správu vykonává obec v rozsahu stanoveném zvláštními zákony, a to jako tzv. přenesenou působnost ve smyslu ustanovení § 21 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. V § 21 odst. 3 citovaného zákona se počítá se zvláštní zákonnou úpravou způsobu úhrady výdajů, které obcím vznikají v souvislosti s výkonem státní správy. Propočtenou výši příspěvku podle přílohy č. 7 mohou přednostové okresních úřadů a primátorové upravit až o 15%.

K § 3:

V § 3 písm. a) je ministr financí zmocněn upravit ukazatele státního rozpočtu pouze v souladu s organizačními změnami. Jde tedy pouze o rozpočtová opatření související s delimitacemi činností, příp. organizací mezi jednotlivými resorty, do nebo z působnosti okresních úřadů, vyplývajícími z nově schválených zákonů, příp. vzájemných dohod mezi resorty nebo okresními úřady.

V České republice dosud neexistují právní předpisy, které komplexně řeší problematiku jaderné bezpečnosti, jaderných škod, pojištění provozovatelů jaderných zařízení, atd. Teprve připravovaný tzv. atomový zákon bude komplexně řešit celou problematiku.

V červnu roku 1994 přistoupila Česká republika k Vídeňské úmluvě o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody, kterou je mimo jiné dáno, že odpovědnost provozovatele jaderného zařízení za jadernou škodu je absolutní. Provozovatel musí pro případ jaderné škody být pojištěn v takové částce a s takovými podmínkami, jak je stanoví stát, na jehož území je jaderné zařízení umístěno. Tento stát je povinen zajistit uspokojení nároků na náhradu jaderné škody, které byly přiznány vůči provozovateli, poskytnutím potřebných fondů v tom rozsahu, v jakém výnos z pojištění není odpovídající k uspokojení nároků, avšak který nepřesáhne limit stanovený státem.

Protože tedy povinnost pojištění provozovatele není uzákoněna, navrhuje se tento způsob řešení.

K § 4:

Významným předpokladem k udržení rozpočtové rovnováhy v roce 1996 je stabilizace státního dluhu České republiky, na úrovni 155,7 mld. Kč. V zájmu zabezpečení tohoto přístupu budou splátky jistin dluhopisů a přímých úvěrů řešeny formou emise státních dluhopisů na domácím trhu ve výši 40 mld. Kč. Tento objem představuje v meziročním srovnání nárůst o 4,7%. Umožní převést zbývající příjmy úvěr vlády od České národní banky (12,5 mld. Kč) do formy dluhopisů a snížit vnější zadlužení státu o 12,2 mld. Kč při zvýšení vnitřního zadlužení státu o stejnou částku. Dále bude částka 40 mld. Kč získaná emisí státních dluhopisů v roce 1996 použita k úhradě části splatné jistiny ve výši 0,7 mld. Kč z přímého úvěru od Investiční a Poštovní banky a k úhradě splatných emisí střednědobých státních dluhopisů ve výši 14,6 mld. Kč.

V důsledku těchto skutečností se objem státních dluhopisů v oběhu zvýší z 83,7 mld. Kč na konci roku 1995 na 109,1 mld. Kč na konci roku 1996. Zároveň dojde k posunu struktury zadlužení od vnějšího (zahraničního) k vnitřnímu (domácímu). Oba tyto základní dlouhodobé trendy ve vývoji státního dluhu (sekuritizace a internalizace) mají příznivé měnové důsledky.

V Praze dne 20. září 1995

předseda vlády České republiky

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v. r.

místopředseda vlády České republiky a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc., v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP