Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Marie Stiborové na předsedu
vlády Václava Klause. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Praha, 15. 6. 1995 |
Vážený pane premiere,
obracím se na Vás a na další členy
vlády České republiky s následující
interpelací.
Věda, výzkum a vývoj jsou jedny z nejvýznamnějších
faktorů, které rozhodují o růstu a
strukturálních změnách na základě
zvyšování technické a technologické
úrovně výroby, služeb, a dalších
odvětví včetně mimopracovní
aktivity občanů. Jsou také podstatným
zdrojem růstu vzdělanosti a kulturní úrovně
společnosti.
Velikost České republiky a její ekonomická
úroveň předurčují rozsah vědeckého
a technologického potenciálu, možnosti vědecké
činností, výzkumu a vývoje, mobilisaci
zdrojů podnikatelských subjektů na financování
vědy, výzkumu a vývoje i možnosti státu
pro vytváření podmínek pro rozvoj
poznání systémem financování
ze státního rozpočtu.
O to více je třeba usilovat o vymezení strategických
směrů, v nichž budou vynakládány
prostředky státního rozpočtu pro iniciování
a rozvoj vědy, výzkumu a vývoje a vytvářeny
podmínky Pro mobilisaci prostředků na výzkum
a vývoj v podnikatelské sféře pro
získávání nových poznatků,
jejich realisaci a vytváření tak Podmínek
pro efektivní vstupování na trh s výrobky,
jež snesou přísná měřítka
konkurence.
Nejde v tomto případě jen o tzv. podporu
vědy, výzkumu a vývoje státem, jak
se často mylně říká. Jedná
se však o vytváření podmínek
pro schopné, pracovité, cílevědomé
jak ve vědě, výzkumu a vývoji, tak
i pro podnikatelské subjekty. Jde o to, aby česká
ekonomika byla schopná obstát v mezinárodní
konkurenci a vytvářela zdroje pro růst vzdělanosti,
kultury, zdraví občanů, ale i ke zlepšování
sociálního zabezpečení občanů.
To vyžaduje změnu ve využití potenciálu
vědy, výzkumu a vývoje a racionalisaci jeho
činnosti. Je nutné posílit vědeckou,
výzkumnou a vývojovou činnost na vysokých
školách, rovněž jako rozvoj technologií
a vývojový potenciál velkých podniků.
Tomu by měl napomoci přechod z formy financování
čistě rozpočtové i na příspěvkovou
formu, v případě přijetí zákona
o neziskových organisacích i využití
této formy. Příspěvkové a rozpočtové
organisace transformace na nové podmínky v podstatě
teprve čeká. Výzkumné organisace průmyslu
tím, že byly privatisovány, transformací
již prakticky prošly. V některých oborech
lze předpokládat nárůst jejich výzkumné
a vývojové činnosti v souladu s růstem
výkonnosti a konkurenceschopnosti průmyslu a je
třeba ho podporovat. Bohužel však z tohoto tzv.
aplikovaného výzkumu zbyla po tomto procesu, spíše
řečeno po nekontrolovaném rozpadu v minulých
letech, pouze řada více či méně
dobrých malých pracovišť a laboratoří.
A to je dle mého názoru velkou chybou.
Prostředky státního rozpočtu by měly
být využívány především
na financování komplexně pojatých
vědeckovýzkumných a vývojových
projektů s bezprostředním i potenciálním
praktickým využitím získaných
poznatků. Projekty by měly být koncipovány
v základních strategických směrech.
Při tom je třeba si uvědomit, že prostřednictvím
techniky, technologiie a výrobků vyráběných
v průmyslu je ovlivňována technická
a technologická úroveň nejen průmyslu
samotného, ale i úroveň v zemědělství,
lesnictví, zdravotnictví a dalších odvětvích.
Průmysl dále ovlivňuje technickou a kulturní
úroveň domácností i zaměřování,
úroveň a kvalitu mimopracovní činnosti
občanů. Projekty je v současné době
možné financovat prostřednictvím jednotlivých
odvětví a za účinnost takto vynaložených
prostředků musí odpovídat jednotliví
ministři.
Vědecké projekty, jejichž výsledky zpravidla
nebudou bezprostředně využívány
lze pochopitelně organisovat systémem, který
se již u nás rozvíjí. Systémem
grantových agentur (např. Grantová agentura
Akademie věd ČR, Fond rozvoje vysokých škol
a pod.). Bohužel však v této činnosti
neexistuje koordinace mezi jednotlivými organisacemi a
resorty. Na výběru, organisování a
vyhodnocování vědeckých projektů
by se měla podílet vědecká komunita
skládající se ze všech vědců
bez ohledu na jejich organisační příslušnosti.
Musím rovněž konstatovat, že existují
nedostatky ve statistice výzkumu a vývoje. Nejsou
systematicky sledovány všechny prostředky (a
jejich toky) vynakládané ze státního
rozpočtu na výzkum, vývoj a pod.
Tento stručný exkurs uvádím proto,
že věda, výzkum a vývoj jsou mimořádně
citlivými problémy, jejichž zanedbání
v určitém čase má dlouhodobé
účinky. Probíhající restrukturalisace
našeho hospodářství po roce 1989 skončí
pravděpodobně do roku 2000, avšak důsledky
ve vědě a výzkumu se budou projevovat ještě
nejméně v prvním desetiletí příštího
tisíciletí.
Již na konci roku 1992 jsem se obrátila na Vás,
vážený pane premiere, s tím, kdy bude
vypracována koncepce politiky vědy a vývoje
technologií v ČR. Jak je Vám jistě
známo, bylo mi odpovězeno, že vláda
uložila tento úkol Ministerstvu školství,
mládeže a tělovýchovy a koncepce bude
předložena v červnu roku 1993. Bohužel
však ani toto ministerstvo, ani Rada vlády pro vědu
a technologie, která vzhledem ke zlepšení svého
postavení chtěla zpracovat materiál vědní
a výzkumné politiky, nebyly schopny zpracovat konsistentní
materiál, který by vycházel z hluboké
analysy vědeckovýzkumných procesů
před a po roce 1989 a v němž by byly stanoveny
tendence budoucího vývoje a využívání
zdrojů finančních prostředků.
Koncem roku 1994 při Vaší odpovědi na
mou interpelaci, která se rovněž týkala
vědy a technologií ve smyslu využívání
též finančních prostředků
EU mně navíc bylo opět sděleno, že
MŠMT v současnosti dokončuje materiál
týkající se budoucího postupu v oblasti
vědy a technologií. To je rozpor. Materiál
týkající se této problematiky stále
chybí. To, že ke zpracování a projednání
vědní a výzkumné politiky doposud
nedošlo vyplývá z toho, že ministerstvo
školství pravděpodobně nemá na
tuto činnost kvalifikované pracovníky a Radě
vlády, ačkoliv se skládá z významných
pracovníků vědy a výzkumu zřejmě
chybí informace o ekonomické situaci, které
jsou nutné k tomu, aby mohlo dojít k objektivnímu
posouzení probíhajících a předpokládaných
vývojových tendencí. Rada vlády je
složená tak, že 12 členů Rady je
z vysokých škol a ústavů Akademie věd.
Toto složení zřejmě nestačí
pro komplexní práci, kterou je třeba řešit
a zabezpečovat. Jak ministerstvo školství,
tak Rada vlády nebyly schopny účinně
spolupracovat s ministerstvy a využít jejich znalostí
o vědeckovýzkumném a vývojovém
potenciálu a jeho předpokládaném vývoji,
způsobu využívání i ovlivňování
tvorby prostředků na výzkum a vývoj
v podnicích i pro zpracování kvalitní
vědní a výzkumné politiky.
Vláda ve své činnosti nebyla důsledná,
aby včas učinila vhodná opatření
pro zpracování strategie rozvoje vědy, výzkumu
a vývoje.
Tento úvod jsem považovala za důležitý
uvést, protože je nezbytný, abych mohla zformulovat
ne jednu, ale několik interpelací. Pokládám
vědu a výzkum za vysoce politický problém,
jak jsem již uvedla. Nápravy necitlivého přístupu
k vědě, výzkumu a vývoji jsou dlouhodobé.
Vláda v řízení vědy a výzkumu
není důsledná a cílevědomá.
Průmyslově vyspělé státy Evropy,
Ameriky i Asie kladou velký důraz na strategii rozvoje
vědy, výzkumu a vývoje, a proto takovéto
strategie i vypracovávají a využívají.
To by pro nás mělo být poučné.
A parafrází pana Friedmana bych chtěla připomenout,
že v žádném státě nebylo
čistě totalitní hospodářství
a žádném státě není čistě
tržní hospodářství. Vzdělání,
věda, kultura, zdraví, životní prostředí
a bezpečnost přesahují rámec tržního
hospodářství a za jejich rozvoj musí
převzít odpovědnost také stát.
Obracím se tedy s interpelací na následující
členy vlády:
1. na předsedu vlády V.Klause
a) Proč není zhodnocován vývoj vědeckovýzkumného
a vývojového potenciálu, způsob vynakládání
prostředků státního rozpočtu,
jak se projevuje účinnost prostředků
státního rozpočtu vynakládaných
na vědu a výzkum v ekonomice ČR, jaká
je tvorba a využití Prostředků na výzkum
a vývoj podnikatelskými subjekty a pod. Táži
se, zda je takováto analysa vypracovávána
a kdy bude Parlamentu předložena.
b) Obracím se Vás, vážený pane
premiere s tím, aby byl stanoven termín předložení
strategie vědy, výzkumu a vývoje Parlamentu
včetně dodržení termínu jeho
předložení a navržení postavení
Parlamentu, exekutivy a jejich poradních orgánů
v řízení vědy, výzkumu a vývoje.
c) Proč jsou publikované statistické údaje
o výzkumu a vývoji neúplné a nedostatečně
informují o vynakládaných prostředcích
ze státního rozpočtu na tuto oblast. Jaká
opatření navrhne vláda ke zdokonalení
statistiky výzkumu a vývoje.
2. na ministra vlády I. Němce
a) Proč Rada vlády pro vědu, výzkum
a vývoj ve svém personálním složení
neodráží strukturu vědeckých,
výzkumných a vývojových institucí
a strukturu ekonomiky ČR k odbornému posuzování
materiálů určených pro vládu.
Proč personální výměny členů
Rady nejsou v dostatečném předstihu připravovány
a projednávány.
b) Proč není stanoven přesný počet
a funkční náplň pracovníků
sekretariátu Rady, aby tak bylo zabráněno
zřízení nového ústředního
orgánu.
3. na ministra školství, mládeže a tělovýchovy
I. Pilipa
a) Dosud neexistuje koordinace práce vědeckých
pracovníků z různých odvětví.
Bude tato činnost organisována či nikoliv.
Bude zajištěna institucionalisace vědecké
komunity a pracovníků ve výzkunu a vývoji
tak, aby všichni pracovníci vědy, výzkumu
a vývoje byly zastoupeni bez ohledu na jejich organisační
začlenění. Co je potřeba pro vytvoření
takového orgánu (instituce) učinit.
b) Jaká opatření a kým je nutno učinit
ke zvýšení úrovně vědeckovýzkumné
a vývojové práce na vysokých školách,
k propojení vysokých škol v této oblasti
s praxí tak, aby se také zvyšovala účinnost
a kvalita vysokoškolského vzdělání.
4. na ministra průmyslu a obchodu V. Dlouhého
a) Jak ministerstvo průmyslu a obchodu postupuje ve vytváření
podmínek a předpokladů zvyšování
technické a technologické úrovně průmyslové
výroby a průmyslových výrobků,
a tím také zvyšování technické
a technologické úrovně ostatních odvětví
české ekonomiky, životní úrovně
občanů, snižování negativních
účinků na životní prostředí
nejen v průmyslu, ale i v jiných činnostech,
kde se používají průmyslové výrobky.
Jaké jsou postupy pro vytváření proexportního
prostředí pro produkci českých podniků
a pro české výrobky. Jaká je realisace
celého postupu.
S pozdravem
doc. RNDr. Marie Stiborová, CSc. | |
poslankyně PS PČR |
Vážený pan
doc. ing. Václav Klaus, CSc.