Ministr životního
prostředí František Benda zaslal odpověď
na otázku poslankyně Petry Buzkové dopisem
ze dne 15. června 1995.
Podle § 90 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra životního
prostředí Františka Bendy na otázku
poslankyně Petry Buzkové. Odpověď je
příloho tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 13. května 1995 | |
Č.j.:M/2323/95 |
Vážená paní
poslankyně,
obdržel jsem Vaši interpelaci
ze dne 25. 5. 1995, ve které se otázkami vracíte
k reorganizaci Českého ústavu ochrany přírody,
a dále žádáte informaci, o kolik se
zvětší dotace MŽP provozům zpřístupněných
jeskyní, a také v čem spočívá
oddělení kontroly od provozu jeskyní.
K prvnímu dotazu Vám
sděluji, že jednání ředitelů
a dalších vedoucích pracovníků
Agentury ochrany přírody a krajiny České
republiky a Správy chráněných krajinných
oblastí České republiky na odboru ochrany
přírody se uskutečnilo 14. 4. 1995 a jeho
obsahem bylo upřesnění metod
a forem spolupráce v činnostech, které vykonával
dříve ČÚOP v rámci jedné
organizace i pro správy jednotlivých CHKO (jde především
o zpracovávání plánů péče
o zvláště chráněná území,
inventarizační průzkumy, dálkový
průzkum země atd.).
K Vaší druhé otázce
mohu uvést, že dotace MŽP provozům zpřístupněných
jeskyní se nezvětší vzhledem k tomu,
že výnosy z pronájmu převýší
dosavadní zisky. Výhody tohoto řešení
spatřuji v tom, že dojde k nárůstu zisku
při současné úspoře pracovníků.
Co se týče oddělení
kontroly od provozu, plně s Vámi souhlasím,
že Česká inspekce životního prostředí
jako nezávislý kontrolní orgán existovala
i před rozdělením Českého Ústavu
ochrany přírody. Podstata oddělení
kontroly od provozu spočívá ale jinde - v
dřívější organizaci Českého
ústavu ochrany přírody. V osobě jeho
ředitele byl spojen vedoucí Správy jeskyní
a současné vedoucí Správy chráněné
krajinné oblasti Moravský kras. Jak jsem Vám
již napsal dne 4. května 199 ve své odpovědi
na jednu z Vašich předcházejících
interpelací, nepovažuji
za vhodné ani logické, aby provoz a kontrola byly
pod jedním vedoucím pracovníkem, a tudíž
instituce kontrolovala sama sebe. Tím, že došlo
k rozdělení Českého ústavu
ochrany přírody, došlo ve výše
naznačeném smyslu k oddělení kontroly
od provozu, tj. vyjma ČIŽP
může nezávislou kontrolu na území
své působnosti provádět také
Správa CHKO Moravský kras.
Závěrem lze tedy
shrnout celý dopis větou, že výhody
realizované koncepce jsou ve zlepšení kontrolní
činnosti a kvalitnější péče
o jeskyně bez rozptylování se organizováním
činností, které s ochranou přírody
a v jejím rámci i s ochranou jeskyní nemají
nic společného.
Chápu, že pro laika
mohou být tyto evidentní výhody obtížně
rozpoznatelné. Přesto doufám, že jsem
touto odpovědí uspokojil Vaši touhu po vysvětlení
Vám nejasných věcí.
V úctě
Vážená paní
JUDr. Petra Buzková
poslankyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
Sněmovní 4