PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1713

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1995,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 238/1991 Sb., o odpadech, a zákon České národní rady č. 311/1991 Sb., o státní správě v odpadovém hospodářství, ve znění zákona České národní rady č. 466/1992 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky :

Čl. I

Zákon č. 238/1991 Sb., o odpadech, se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 3 zní:

"(3) Nebezpečný odpad je takový zvláštní odpad, který má vlastnosti uvedené v příloze k tomuto zákonu, a je tím nebezpečný pro zdraví obyvatelstva nebo životní prostředí.".

2. V § 2 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který včetně poznámky pod čarou 1a) zní :

"(4) Odpad zařazený podle zvláštního předpisu 1a) současně jako odpad zvláštní a nebezpečný se považuje za odpad nebezpečný. To neplatí v případě, pokud původce stanoveným způsobem prokáže, že takový odpad nemá nebezpečné vlastnosti uvedené v příloze tohoto zákona.

______________________________________

1a) Opatření FVŽP, kterým se vyhlašuje Kategorizace a katalog odpadů (částka 69/1991 Sb.).".

Dosavadní odstavce 4 až 9 se označují jako odstavce 5 až 10.

3. V § 3 se doplňují nové odstavce 8 a 9, které znějí :

"(8) Souhlas k dovozu (odstavec 4 a 5), k vývozu (odstavec 6) a k tranzitní přepravě (odstavec 7) odpadu obsahuje podmínky a dobu, na kterou se uděluje. Souhlas lze odejmout, pokud právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání poruší povinnosti stanovené tímto zákonem nebo nedodrží podmínky stanovené v souhlasu. Odvolání proti rozhodnutí o odejmutí souhlasu nemá odkladný účinek.

(9) Účastníkem řízení o udělení souhlasu nebo o jeho odnětí podle odstavce 8 je právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která žádá o udělení souhlasu, nebo které se souhlas odnímá.".

4. V § 4 se doplňují nové odstavce 7 až 9, které včetně poznámky pod čarou 12a) znějí:

"(7) Nebezpečné vlastnosti odpadu uvedené v příloze k tomuto zákonu ověřuje právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikatelské činnosti autorizovaná nebo akreditovaná podle zvláštních předpisů 12a) k ověřování nebezpečných vlastností uvedených v příloze tohoto zákona a uvedená v seznamu vydaném Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem zdravotnictví (dále jen "pověřená osoba").

(8) Způsob hodnocení nebezpečných vlastností odpadu stanoví společně Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou.

(9) Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zdravotnictví zapíší pověřenou osobu do seznamu na její žádost. Ministerstvo životního prostředí vede úplný seznam pověřených osob a vždy k 30. červnu a 31. prosinci kalendářního roku jej uveřejňuje ve Věstníku Ministerstva životního prostředí a ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví.

____________________________

12a) § 2 odst. 1 a § 6 odst. 1 a 2 zákona č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění pozdějších předpisů, § 6 zákona ČNR č. 20/1993 Sb., o zabezpečení výkonu státní správy v oblasti technické normalizace a státního zkušebnictví.".

5. V § 5 odst. 1 se doplňují písmena i), j) a k), která znějí:

"i) nakládat s odpadem zařazeným podle zvláštního předpisu 1a) současně jako odpad zvláštní a nebezpečný jako s odpadem nebezpečným, pokud stanoveným způsobem neprokáže, že takový odpad nemá nebezpečné vlastnosti uvedené v příloze tohoto zákona,

j) zařazovat odpady podle zvláštního předpisu 1a),

k) kontrolovat, zda odpad, u něhož bylo stanoveným způsobem prokázáno, že nemá nebezpečné vlastnosti, tyto nebezpečné vlastnosti skutečně nemá (§ 2 odst. 3).".

6. V § 5 se za odstavec 1 doplňují nové odstavce 2 a 3, které znějí :

"(2) Původce je povinen na vyžádání orgánů státní správy v odpadovém hospodářství prokázat, že bylo stanoveným způsobem ověřeno pověřenou osobou, že odpad nemá nebezpečné vlastnosti (§ 2 odst. 4).

(3) Zjistí-li původce při kontrole, že odpad, u něhož bylo stanoveným způsobem prokázáno, že nemá nebezpečné vlastnosti (§ 5 odst. 1 písm. k)), že tyto nebezpečné vlastnosti má, je povinen nakládat s odpadem jako s nebezpečným.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 4.

7. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který zní :

"§ 9a

(1) Pověřená osoba (§ 4 odst. 7) ověří vlastnosti odpadu na žádost původce. Po provedení ověření, že odpad nemá nebezpečné vlastnosti, vydá o tom pověřená osoba původci osvědčení. Vyplývá-li z osvědčení, že odpad nemá žádnou z nebezpečných vlastností, zašle původce kopii, popřípadě kopie osvědčení neprodleně České inspekci životního prostředí a příslušnému okresnímu úřadu.

(2) V osvědčení vymezí pověřená osoba druh odpadu, na který se osvědčení vztahuje, vyhodnocení vlastností odpadu a stanoví dobu platnosti osvědčení; tato doba nesmí být delší než 1 rok. Osvědčení pozbývá platnosti vždy, pokud u původce dojde ke změně technologie, která ovlivní složení odpadu nebo jeho vlastnosti.

(3) Orgán státní správy v odpadovém hospodářství může pozastavit platnost osvědčení vydaného pověřenou osobou, nebo ho odebrat, pokud původce porušil povinnosti při nakládání s odpady, nebo jsou-li pochybnosti, že při prokazování nebezpečných vlastností odpadů byl dodržen stanovený postup, nebo odpad má některou z nebezpečných vlastností.

(4) Podrobnosti o vydávání, odebírání a náležitostech osvědčení stanoví společně Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou.".

8. V § 11 odst. 3 písm. a) se slova "odstavec 4,5,6" nahrazují slovy "odstavec 4,5,6, a 7" a za slovo "vývoz" se doplňují slova "a tranzitní přepravu odpadů".

9. V § 11 odst. 3 se doplňuje nové písmeno f), které zní:

"f) nesplní povinnost stanovenou v § 5 odst. 1 písm. i), j) nebo k).".

10. V § 11 se vkládají nové odstavce 6, 7 a 8, které znějí:

"(6) Pokutu ve výši od 10 000 do 1 000 000 Kč může uložit orgán státní správy v odpadovém hospodářství pověřené osobě, která vydá osvědčení v rozporu se stanoveným způsobem hodnocení nebezpečných vlastností odpadu (§ 2 odst. 3, § 4 odst. 7, § 9a).

(7) Pokutu ve výši od 10 000 do 500 000 Kč může uložit orgán státní správy v odpadovém hospodářství původci, jemuž bylo vydáno osvědčení a který neplní povinnosti uložené v § 5 odst. 1, 2 a 3.

(8) Pokutu ukládanou podle tohoto zákona vybírá ten orgán státní správy, který ji uložil."

11. Do § 14 se doplňuje věta, která zní:

"Na vydávání a odebírání osvědčení (§ 9a) se nevztahují obecné předpisy o správním řízení 12).".

12. K zákonu se připojuje příloha, která zní :

"Příloha k zákonu č. 238/1991 Sb.,

o odpadech, ve znění zákona č. .

VLASTNOSTI ZPŮSOBUJÍCÍ NEBEZPEČNOST ODPADŮ

(NEBEZPEČNÉ VLASTNOSTI)

1) VÝBUŠNOST

- je vlastnost, kterou mají odpady, jež mohou působením plamene explodovat nebo které jsou citlivější k nárazům či tření než suchý technický m-dinitrobenzen.

2) HOŘLAVOST

- extrémní hořlavost - je vlastnost, kterou mají odpady hořlavých kapalin s bodem vzplanutí menším než OoC a bodem varu menším nebo rovným 35oC ,

- vysoká hořlavost - je vlastnost, kterou mají odpady,

- jež se mohou samozahřívat a následně i samovznítit při styku se vzduchem při teplotě okolí a bez působení vnějšího tepelného zdroje nebo

- jež při styku s vodou nebo vlhkým vzduchem uvolňují hořlavé plyny nebezpečných množstvích,

- tuhého skupenství, jež se mohou lehce vznítit po krátkodobém kontaktu se zdrojem zapálení a které dále hoří nebo vyhoří po odstranění tohoto zdroje nebo

- hořlavých kapalin s bodem vzplanutí menším než 21oC nebo

- plynného skupenství, které jsou za normálního tlaku na vzduchu hořlavé/výbušné,

- hořlavost - je vlastnost, kterou mají odpady hořlavých kapalin s bodem vzplanutí větším nebo rovným 21oC a menším nebo rovným 55oC a hořlavé kapaliny s bodem vzplanutí nad 5OoC pokud jsou zahřáty na nebo nad teplotu jejich bodu vzplanutí.

3) OXIDAČNÍ SCHOPNOST

- je vlastnost, kterou mají odpady, jež způsobují vysoce exotermní reakci, přijdou-li do styku s jinými látkami, zejména s hořlavými látkami.

4) TEPELNÁ NESTÁLOST ORGANICKÝCH PEROXIDŮ

- je vlastnost, kterou mají odpady organických peroxidů nebo obsahující organické peroxidy v množství schopném samovolného rozkladu bez výbuchu za současného zvyšování teploty.

5) SCHOPNOST ODPADŮ UVOLŇOVAT PŘI STYKU SE VZDUCHEM

NEBO VODOU JEDOVATÉ PLYNY

- je vlastnost, kterou mají odpady, jež uvolňují při styku s vodou nebo se vzduchem více než 1 l jedovatého plynu na 1 kg odpadu za 1 hod.

6) EKOTOXICITA

- je vlastnost, kterou mají odpady, jež představují akutní či pozdní nebezpečí v důsledku nepříznivého zatížení životního prostředí biologickou akumulací nebo toxickými účinky na biotické systémy.

Jedná se o odpady:

a) které vykazují alespoň pro jeden z testovacích organismů:

1. Poecilia reticulata

2. Daphnia magna

3. Scenedesmus quadricauda nebo Scenedesmus suspicatus nebo Selenastrum capricornutum

4. semeno Sinapis alba

hodnotu EC (IC) 50 - 10 mg/l, což odpovídá látkám mimořádně jedovatým, velmi silně jedovatým a silně jedovatým pro vodní organismy,

b) jejichž vodný výluh vykazuje alespoň pro jeden z testovacích organismů hodnotu EC (IC) 50 - 10 ml/l. nebo toxikologická jednotka TU - 10.

7) NÁSLEDNÁ NEBEZPEČNOST

- je vlastnost, kterou mají odpady, jež uvolňují do výluhu škodliviny. Jedná se o odpady, jejichž výluh 1 : 10 destilovanou vodou 24 hodin překračuje některou z následujících limitních hodnot:

PARAMETR

JEDNOTKA
LIMITNÍ

HODNOTA
PAU
mg/l
0,005
fenoly
mg/l
100
nepol.uhlovodíky
mg/l
100
EO(CI) nebo AOX (CI)
mg/l
10
Sb
mg/l
5
As
mg/l
5
Ba
mg/l
50
Be
mg/l
0,5
Pb
mg/l
10
Cd
mg/l
0,5
Cr celkový
mg/l
50
Co
mg/l
10
Cu
mg/l
10
Ni
mg/l
50
Hg
mg/l
0,05
Se
mg/l
5
Ag
mg/l
5
Tl
mg/l
2
V
mg/l
20
Zn
mg/l
100
Sn
mg/l
100
fluoridy
mg/l
50
kyanidy celkové
mg/l
20
kyanidy volné
mg/l
10


8) RADIOAKTIVITA

- je vlastnost odpadů, jejichž měrná aktivita přesahuje hodnoty uvedené v § 3 vyhlášky ministerstva zdravotnictví ČSR č. 59/1972 Sb., o ochraně zdraví před ionizujícím zářením.

9) AKUTNÍ TOXICITA

- odpad je ve vztahu k člověku odpadem nebezpečným z hlediska akutní toxicity, jestliže v důsledku vstřebání velmi malé dávky účinné látky (škodlivé látky) nebo účinných látek (škodlivých látek) v odpadu obsažených bez ohledu na cestu vstupu vstřebání do organismu (např. po požití, vdechnutí nebo proniknutí kůží) může vzniknout smrt nebo těžké, zpravidla nezvratné (ireversibilní) poškození zdraví s nebezpečím smrti.

10) POZDNÍ ÚČINEK

- odpad je ve vztahu k člověku dopadem nebezpečným z hlediska nezvratného pozdního účinku, jestliže obsahuje prokázané karcinogeny, mutageny zárodečných buněk a látky toxické pro lidskou reprodukci (teratogeny nebo látky s embryotoxickým účinkem) v dávkách (množství), schopných vyvolat zhoubné bujení, mutace zárodečných buněk či poškození plodu s prokazatelně vyšší frekvencí, než je výskyt těchto vad (onemocnění) v běžné populaci, nebo odpad, u něhož byly tyto vlastnosti experimentálně ověřeny.

11) ŽÍRAVOST

- odpad je ve vztahu k člověku odpadem nebezpečným z hlediska žíravého účinku, jestliže při jeho nanesení na zdravou neporušenou kůži dojde k rozrušení celé vrstvy tkáně kůže.

12) INFEKČNOST

- odpad je ve vztahu k člověku nebezpečným z hlediska možného přenosu závažného infekčního onemocnění pro člověka, jestliže obsahuje patogenní mikroorganismy s dostatečnou virulencí v koncentraci nebo v množství, kdy expozicí by mohlo vzniknout onemocnění člověka nebo zvířete.".

Čl. II

Zákon České národní rady č. 311/1991 Sb., o státní správě v odpadovém hospodářství, ve znění zákona České národní rady č. 466/1992 Sb., se doplňuje takto:

1. V § 2 se doplňuje nové písmeno h), které zní:

"h) zapisuje do seznamu právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikatelské činnosti, které jsou oprávněny ověřovat nebezpečné vlastnosti odpadu, a vede jejich úplný seznam.".

2. V § 3 se doplňují nové odstavce 5 a 6, které znějí:

"(5) Inspekce kontroluje, zda pověřené osoby dodržují stanovený způsob hodnocení nebezpečných vlastností odpadu. V případě zjištění, že pověřená osoba stanovený způsob hodnocení nebezpečných vlastností odpadu nedodržuje, ohlásí tuto skutečnost neprodleně Ministerstvu životního prostředí a Ministerstvu zdravotnictví.

(6) Inspekce může pozastavit platnost osvědčení vydaného pověřenou osobou nebo ho odebrat.".

3. V § 7 se doplňuje nový odstavec 7, který zní:

"(7) Okresní úřad může pozastavit platnost osvědčení vydaného pověřenou osobou nebo ho odebrat.".

Čl. III

Zrušuje se příloha k opatření Federálního výboru pro životní prostředí ze dne 1. srpna 1991, kterým se vyhlašuje Kategorizace a katalog odpadů, vyhlášeném v částce 69/1991 Sb.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení

D Ů V O D O V Á Z P R Á V A

Obecná část

Zkušenosti s aplikací zákona o odpadech, který nabyl účinnosti 1. srpna 1991, ukazují, že v praxi působí obtíže administrativní dělení odpadů na zvláštní (Z) a nebezpečné (N), aniž je prokazováno, zda odpad má nebezpečné vlastnosti.

Problém spočívá v tom, že definice pojmu nebezpečný odpad vychází nejen ze skutečnosti, že nebezpečný odpad nebezpečné vlastnosti má, ale i z toho, že je může mít. Za tohoto stavu, kdy potenciálně může mít nebezpečné vlastnosti každý odpad označený v katalogu jako N, nelze vlastně nebezpečnost vyloučit.

Takto vymezený pojem vyžaduje, aby byl striktně aplikován v Katalogu odpadů, tj. aby vše, co je označeno jako N, bylo považováno za nebezpečné. Je samozřejmě v zájmu orgánů ochrany životního prostředí a v podstatě každého občana, aby s těmi odpady, které mají nebezpečné vlastnosti, bylo nakládáno podle nejpřísnějšího režimu, na druhé straně však třeba připustit možnost, aby původce odpadu prokázal stanoveným způsobem, že jeho odpad takové vlastnosti nemá, a tím mu bylo umožněno nakládat s odpadem - včetně všech ekonomických souvislostí - jako se zvláštním.

Cílem novely je proto tento nedostatek napravit a vytvořit v zákoně předpoklady proto, aby každý původce měl možnost, nikoliv povinnost, prokázat, že jím produkovaný odpad má, resp. nemá nebezpečné vlastnosti.

Pokud tuto skutečnost neprokáže, musí s odpadem, který má v Katalogu označnačení "N", nakládat jako s nebezpečným.

Znamená to tedy, že navrhovaná novela umožňuje, aby původce před nakládáním s odpady ověřil jejich vlastnosti, tyto odpady zatřídil a zařadil do kategorie podle Kategorizace a katalogu odpadů. V případě, že jde o odpad v Katalogu označený současně "Z" a "N" , a původce se domnívá, že tento odpad nemá nebezpečné vlastnosti, může požádat příslušnou právnickou nebo fyzickou osobu o ověření, které prokáže skutečný stav. Na základě této odborné analýzy vydá subjekt, který jí provádí, odborný posudek, který vychází z laboratorních rozborů. V praxi nebude vyloučeno, že odborné subjekty provádějící rozbory, budou mít oprávnění k ověřování (prokazování) jen některých ze spektra nebezpečných vlastností. Původce je však povinen doložit, že jeho odpad nemá žádnou ze stanovených nebezpečných vlastností (t.j. bude třeba, aby se v takovém případě obrátil na několik subjektů podle rozsahu jejich oprávnění).

Zůstává ale zachována odpovědnost původce za odpad až do okamžiku, kdy s ním naloží zákonem dovoleným způsobem.

Novela vzhledem k tomu, že se jedná o velmi náročné analytické testy, svěřuje ověřování nebezpečných vlastností tzv. pověřeným právnickým nebo fyzickým osobám. Jedná se o právnické osoby nebo fyzické osoby oprávněné k podnikání, jimž bylo uděleno oprávnění k výkonu státního zkušebnictví (autorizace), nebo které byly akreditovány Českým institutem pro akreditaci. Tyto zapíše do seznamu Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zdravotnictví.

Posuzování zdravotních rizik vyžaduje odborné znalosti z příslušných lékařských oborů, a proto i stanovení způsobu hodnocení nebezpečnosti odpadů z těchto hledisek přísluší Ministerstvu zdravotnictví.

Současně se navrhuje stanovit sankci za to, že původce s odpadem označeným v Katalogu jako "N" nakládá jako se zvláštním, aniž je schopen prokázat, že stanoveným způsobem zjistil, že odpad nemá nebezpečné vlastnosti.

Dále je navrhováno, aby seznam nebezpečných vlastností, které jsou předmětem prokazování, byl stanoven v příloze zákona.

K zabezpečení jednoznačného hodnocení odpadů jsou v příloze určeny objektivně měřitelné nebezpečné vlastnosti. Jejich stávající úprava v Katalogu je vzhledem k tomu, že nebyla jejich průkaznost vyžadována, nedostatečná.

Vzhledem k tomu, že novela směřuje především k upřesnění povinností původců odpadů, nepředpokládá se, že vyvolá nárok na státní rozpočet. Naopak lze předpokládat, že v případech, kdy se nebezpečnost stanoveným způsobem vyloučí, přinese úsporu na straně původců.

Zvláštní část

Čl. I

K bodu 1 a 2

Zpřesňuje se pojem nebezpečný odpad. Zmocňují se Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zdravotnictví k vydání vyhlášky, která stanoví způsob hodnocení nebezpečných vlastností odpadu.

K bodu 3

Souhlas k dovozu, vývozu a tranzitní přepravě nelze vydat bez vymezení podmínek a vymezení doby, na kterou se tyto činnosti povolují. Podmínky se budou týkat především množství odpadů, případně "jejich kvality". Současně musí být stanovena možnost odejmutí souhlasu, pokud oprávněný subjekt neplní své povinnosti. Ustanovení § 5 odst. 2 zákona ČNR č. 311/1991 Sb., o státní správě v odpadovém hospodářství, nelze v tomto případě použít, neboť se vztahuje pouze na řízení okresních úřadů.

Vzhledem k tomu, že v řízení o udělení souhlasu k dovozu, vývozu a tranzitu odpadů se posuzují celospolečenské zájmy na úseku odpadového hospodářství a neřeší se otázka souhlasu s provozem zařízení, (je předmětem jiných správních řízení), je účelné vymezit okruh účastníků řízení o udělení souhlasu, popřípadě jeho odnětí, pouze na žadatele o udělení souhlasu k dovozu, vývozu nebo tranzitu, popř. osobu, které je souhlas odnímán.

K bodu 4 - 7

Nově se zavádí hodnocení nebezpečných vlastností odpadů prostřednictvím pověřených osob včetně vydávání osvědčení.

Nejdůležitější částí je nově koncipovaný § 9a, kde je podrobně zakotvena povinnost pro pověřené osoby a způsob kontroly dodržování stanovených povinností.

K bodu 8 - 11

Doplňují se ustanovení o pokutách o nové skutkové podstaty. V § 14 se doplňuje ustanovení o vztahu ke správnímu řádu.

K bodu 12

Jedná se o přílohu k zákonu, kde jsou uvedeny a stručně charakterizovány jednotlivé nebezpečné vlastnosti odpadu.

Čl. II

K bodu 1 - 3

Stávající ustanovení o působnosti okresních úřadů a České inspekce životního prostředí se doplňují o kontrolu dodržování povinností jak pověřených osob, tak i držitelů osvědčení.

Čl. III

Zrušuje se stávající příloha k Opatření FVŽP, částka 69/1991 Sb.

Čl. IV

Účinnost tohoto zákona se navrhuje dnem vyhlášení.

V Praze dne 5. dubna 1995

Předseda vlády :

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc.v.r.

Ministr životního prostředí :

Ing. František B e n d a , CSc. v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP