PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1711

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1995,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Zákon České národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb. a zákona č. 244/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

Čl. I

1. V názvu zákona se za slova "o rezervách" vkládají slova "a opravných položkách."

2. V § 1 se za slovo "rezerv" vkládají slova "a opravných položek".

3. V § 2 se vypouští slova "rezerva na pohledávky za dlužníky v konkursním a vyrovnacím řízení". Dosavadní text § 2 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavcem 2, který zní:

"(2) Opravnými položkami podle § 1 se rozumí opravné položky k pohledávkám za dlužníky v konkursním a vyrovnacím řízení, bankovní opravné položky a opravné položky k nepromlčeným pohledávkám, které jsou zaúčtovány v účetnictví a jsou splatné po 31. prosinci 1994."

4. V § 3 větě prvé se za slovo "rezerv" vkládají slova "a opravných položek" a ve větě druhé na konci se připojují slova "a opravných položek".

5. V § 4 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Opravné položky slouží ke krytí ztrát z odpisu pohledávek, k nimž jsou vytvořeny, nebo ke krytí rozdílu mezi účetní hodnotou pohledávky a její cenou sjednanou při postoupení postupníkovi.16) Opravné položky se zruší ve prospěch výnosů ve stejném zdaňovacím období, kdy pominou důvody, pro které byly vytvořeny: výnos vyplývající z jejich zrušení zvyšuje základ daně z příjmů".

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.

6. V § 4 za slovo "rezerv" se vkládají slova "a opravných položek".

7. § 4 se doplňuje odstavcem 5, který zní:

"Celková výše opravných položek,u bank včetně bankovních

16) § 524 a násl. občanského zákoníku.

rezerv, nesmí přesáhnout celkovou výši pohledávek, k nimž se vytváří."

8. § 5 včetně poznámek pod čarou zní:

" § 5

Bankovní rezervy a opravné položky

(1) Jako výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů1) mohou banky4) vytvářet

a) rezervy na standardní pohledávky z úvěrů až do výše 1% z průměrného stavu těchto pohledávek za zdaňovací období,

b) opravné položky ke klasifikovaným pohledávkám z úvěrů popřípadě skupinám pohledávek se stejnou mírou rizika za zdaňovací období až do výše

1% u sledovaných pohledávek,

5% u nestandardních pohledávek,

10% u pochybných pohledávek,

20% u ztrátových pohledávek,

c) rezervy na poskytnuté záruky ve výši 2% z průměrného stavu těchto závazků za zdaňovací období.

(2) Pro účely tohoto zákona se rozumí pohledávkou z úvěrů

a) standardní, kdy dlužník se nachází v příznivé finanční a důchodové situaci a není pochybnost o včasném vyrovnání celé pohledávky,

b) sledovaná, u které došlo ke zhoršení kriterií vyjadřujících splácení jistiny, úroků a poplatků od doby, kdy byl úvěr poskytnut, ale v okamžiku hodnocení pohledávky není předpokládána žádná ztráta,

c) nestandardní, u které je značný stupeň rizika. Splacení jistiny, úroků a poplatků v plné výši je nejisté. Částečné splácení pohledávky je vysoce pravděpodobné,

d) pochybná, u které je splácení jistiny, úroků a poplatků vysoce nepravděpodobné. Částečné splacení pohledávky je možné a pravděpodobné,

e) ztrátové, které mají znaky nenávratnosti nebo jsou částečně návratné ve velmi malé hodnotě. Banka vykazuje pohledávku jako ztrátovou, jestliže dlužník je v konkursním nebo vyrovnacím řízení.

Sledované, nestandardní, pochybné a ztrátové pohledávky z úvěrů jsou klasifikovanými pohledávkami z úvěrů.

(3) Celková výše tvorby opravných položek uvedených v odstavci 1 písm. b) nesmí přesáhnout výši 3% průměrného stavu nepromlčených pohledávek z úvěrů za zdaňovací období. Toto omezení neplatí pro pohledávky vzniklé platbami ze záruk: opravné položky k těmto pohledávkám se vytvářejí podle odst. 1 písm. b).

(4) Pokud banka prokáže na základě údajů obchodní dokumentace5)a účetnictví6) odůvodněnost vyšší tvorby opravných položek než je uvedeno v odstavci 3 nebo vyšší tvorby rezerv na poskytnuté záruky podle odstavce 1 písm. c), může finanční úřad tvorbu opravných položek a rezerv uznat v takto prokázané výši.

(5) Opravná položka vytvořená podle odstavce 1 písm. b) se zruší, pokud pominou důvody pro její existenci nebo pokud pohledávka, k níž byla vytvořena, se promlčela.

(6) Rezervy vytvořené podle odstavce 1 písm. a) a c) slouží k odpisu nebo ke krytí ztrát z postoupení standardních a klasifikovaných pohledávek z úvěrů a ztrát spojených s realizací poskytnutých záruk."

9. V nadpisu § 8 se slova "Rezerva na pohledávky" nahrazují slovy "Opravné položky k pohledávkám".

10. V § 8 v odstavci 1 se slova "Rezervu na pohledávky" nahrazují slovy "Opravné položky k pohledávkám" a slova "která je nákladem" se nahrazují slovy "jsou výdajem (nákladem)" a v § 8 odst. 2 se slovo "Rezervu" nahrazuje slovy "Opravné položky".

11. § 8 odstavec 3 zní:

"(3) Opravné položky se zruší ve prospěch výnosů v návaznosti na výsledky konkursního a vyrovnacího řízení."

12. V § 8 odst. 4 se ve větě prvé slovo "rezervu" nahrazuje slovy "opravné položky" a věta druhá se nahrazuje touto větou: "V tomto případě se opravné položky zruší ve prospěch výnosů do výše nesplacené části pohledávek nebo do výše jejich odpisu podle výsledku vymáhání."

13. Za § 8 se vkládá nový § 8a, který zní:

" § 8a

Opravné položky k nepromlčeným pohledávkám splatným

po 31. prosinci 1994

(1) Opravné položky k nepromlčeným pohledávkám splatným po 31. prosinci 1994, jejichž tvorba je výdajem (nákladem) na dosažení, zajištění a udržení příjmů1), mohou vytvářet poplatníci daně z příjmů účtující v soustavě podvojného účetnictví, pokud k těmto pohledávkám nevytvářejí opravné položky a rezervy podle § 5 a pokud od konce sjednané lhůty splatnosti pohledávky uplynulo více než

a) 6 měsíců až do výše 20% účetní hodnoty pohledávky nebo ceny pořízení pohledávky (dále jen "hodnota pohledávky"),

b) 12 měsíců až do výše 33% hodnoty pohledávky.

(2) Výšší tvorbu opravných položek, než je stanoveno v odstavci 1, mohou k uvedeným pohledávkám vytvářet jen ti poplatníci daně z příjmů, kteří prokazatelně pečují o splácení svých pohledávek, podali soudu návrh na zahájení řízení proti dlužníkovi a soud návrh přijal a pokud od konce sjednané lhůty splatnosti pohledávky uplynulo více než

a) 18 měsíců až do výše 50% hodnoty pohledávky,

b) 24 měsíců až do výše 66% hodnoty pohledávky,

c) 30 měsíců až do výše 80% hodnoty pohledávky,

d) 36 měsíců až do výše 100% hodnoty pohledávky.

(3) Opravné položky podle odstavce 1 a 2 nelze uplatnit u pohledávek vzniklých

a) za společníky, akcionáři, členy družstev za upsané vlastní jmění,

b) mezi ekonomicky spojenými právnickými osobami, u nichž průměr podílů na základním jmění druhé osoby nebo průměr podílů hlasovacích práv za zdaňovací období (nebo za část zdaňovacího období) je vyšší než 25%: průměr podílů se stanoví jako podíl součtu stavu k poslednímu dni každého měsíce a počtu měsíců ve zdaňovacím období nebo jeho části, c) mezi osobami blízkými17),

d) z titulu úvěrů, půjček a záloh nebo e) podle zvláštního zákona18).

(4) Opravné položky vytvořené podle odstavce 1 a 2 se zruší, pokud pominou důvody pro jejich existenci nebo pokud pohledávka, k níž byla opravná položka vytvořena, se promlčela, popřípadě nastaly důvody, za nichž se odpis pohledávky považuje za výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle ustanovení zákona o daních z příjmů."

14. V § 9 odstavci 2 se text "Rezervu na . tvořit" nahradí textem " Rezerva na pěstební činnost se vytváří". Na konec odstavce se doplní text "Rezerva se čerpá při realizaci prací zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.

-----

17) § 116 a § 117 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů.

18) § 33a zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.

pěstební činnosti a pokud tyto práce nejsou realizovány v rozpočtovaném objemu, rezerva se zruší".

15. V § 10 se před odvolávku 15) doplní text "a rezerva na vypořádání důlních škod".

" Čl. II

Přechodná ustanovení

(1) Rezervy vytvořené ke dni účinnosti tohoto zákona podle

§ 5 ve výši 10% na pohledávky z úvěrů, které jsou po sjednané lhůtě splatnosti, a ve výši 2% na pohledávky z úvěrů se sjednanou lhůtou splatnosti delší než jeden rok je možno používat na úhradu ztrát z odpisu nebo postoupení klasifikovaných pohledávek nebo je k tomuto dni převést do stavu opravných položek ke konkrétním klasifikovaným pohledávkám popřípadě ke skupinám pohledávek se stejnou mírou rizika. Pokud se banka rozhodne, může rezervy vytvořené k tomuto dni ve výši 2% na pohledávky z úvěrů se sjednanou lhůtou splatnosti delší než jeden rok převést do rezerv na standardní pohledávky z úvěrů.

(2) Rezervy vytvořené do dne účinnosti tohoto zákona podle § 8 na pohledávky za dlužníky v konkursním a vyrovnacím řízení se převedou k tomuto dni do stavu opravných položek ke konkrétním pohledávkám za dlužníky v konkursním a vyrovnacím řízení.

(3) Zákon České národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základů daně z příjmů, ve znění zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona č. 244/1994 Sb. a tohoto zákona se poprvé použije pro zdaňovací období roku 1995."

Čl. III.

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona České národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základů daně z příjmů, ve znění zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona č. 244/1994 Sb., jak vyplývá ze změn a doplnění provedených tímto zákonem.

Čl. IV.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1995.

Důvodová zpráva

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb. a zákona č.244/1994 Sb

I. Obecná část

V rámci novelizace daňových zákonů se provádí i novela zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.V návaznosti na účetní a bankovní legislativu se do novely zákona zapracovává nová kategorie - opravné položky ke konkrétním pohledávkám. Změny a doplňky v zákonu umožňují v bankovním a podnikatelském sektoru vytvářet opravné položky k nepromlčeným konkrétním pohledávkám. Existence opravných položek umožňuje zlepšit vypovídací schopnost rozvah daňových poplatníků (bilancí), protože pohledávky v nich jsou vyjádřeny po úpravě o opravnou položku (tzv. čisté hodnotě). Opravné položky slouží k odpisu konkrétních pohledávek při jejich nedobytnosti. Rezervy naproti tomu vyjadřují v rozvahách daňových poplatníků celkový zdroj na krytí rizik spojených s nelikvidností pohledávek bez možnosti jejich bližších vztahů ke konkrétním pohledávkám.

Touto úpravou se vytvářejí podmínky blízké podmínkám uplatňovaným v daňovém zákonodárství v zemích Evropské unie.

Novela zákona umožňuje vytvářet opravné položky ke klasifikovaným pohledávkám, tak jak je definuje Opatření České národní banky ke sledování a klasifikaci úvěrů, a dále vytvářet všeobecnou rezervu na standardní pohledávky na krytí bankovních rizik spojených s poskytováním úvěrů.

Rozlišením rezerv a opravných položek dojde ke sladění daňové, bankovní a účetní legislativy v tom směru, že rezervy se vytvářejí jako zdroj krytí bankovních rizik, kdežto opravné položky jsou nástrojem umožňujícím uhradit ztráty spojené s nesplácením konkrétních pohledávek z úvěrů konkrétními dlužníky.

V ostatních odvětvích podnikatelského sektoru se umožňuje tvorba opravných položek k nepromlčeným pohledávkám splatným po 31. prosinci 1994.

Za předpokladu péče věřitele o splatnost těchto pohledávek (zabránění jejich promlčení) se umožní v průběhu tří let po lhůtě splatnosti vytvořit zdroj k odpisu těchto pohledávek z bilance věřitele v případě nesplácení pohledávek.

Tvorbou rezerv a opravných položek v bankovním sektoru i v ostatních odvětvích podnikatelského sektoru se umožní vytvořit na vrub daňového základu zdroj na odpis pohledávek nebo ztrát spojených s postoupením pohledávek. Tím se umožní řešit podnikatelskému sektoru jeho tíživou situaci s nesplacenými pohledávkami za předpokladu, že se o tyto pohledávky stará a nenechá je promlčet.

Rozpočtový dopad (snížení výnosů daně z příjmů) novely zákona se předpokládá v roce 1996 ve výši 2,8 mld. Kč, v roce 1997 ve výši 3,1 mld. Kč.

II. Zvláštní část

K bodům 2,3,4,5,6,7,9 až 12

Úprava souvisí se zavedením kategorie opravných položek jako korekce ke konkrétním pohledávkám za konkrétními dlužníky. Dosavadní rezerva jako globální zdroj v konkursním a vyrovnacím řízení se nahrazuje opravnou položkou. Opravná položka lépe v bilanci a účetnictví identifikuje pohledávky, ke kterým se opravná položka vytváří, než to řeší dosavadní rezerva.

K bodu 8

Nové znění § 5 směřuje k vytvoření opravných položek ke klasifikovaným pohledávkám ve smyslu Opatření ČNB, kterým se stanoví klasifikace pohledávek z úvěrů. Stanovená výše tvorby opravné položky zachovává dosavadní zatížení základu daně z příjmů, přičemž celková tvorba nesmí přesáhnout výši 3% průměrného stavu pohledávek za zdaňovací období dané tímto zákonem, kromě pohledávek vzniklých platbami ze záruk: u pohledávek vzniklých platbami ze záruk se opravná položka stanoví ve výši určené v odstavci 1 písm. b).

K bodu 13

V zákonu se zřizuje opravná položka k nepromlčeným pohledávkám, jejichž splatnost je po 31.12.1994. U těchto pohledávek je umožněno postupné vytváření opravné položky tak,že po třech letech lze vytvořit k těmto pohledávkám opravné položky až do výše 100% jejich nominální hodnoty.

Zároveň se věřiteli ukládá o své pohledávky řádně pečovat a nejdéle po jednom roce po lhůtě splatnosti podat u soudu návrh na řízení proti dlužníkovi a v případě, že soud návrh přijal,lze vytvářet opravnou položku k dané pohledávce vyšší než je jedna třetina její hodnoty. Z vytváření opravné položky jsou vyloučeny pohledávky, které při svém vzniku neovlivnily základ daně, tj. pohledávky z titulu půjček a záloh a dále pohledávky za společníky, akcionáři a členy družstev, pohledávky mezi ekonomicky spojenými právnickými osobami, kde průměr podílů na základním jmění, popř. průměr podílů hlasovacích práv, za zdaňovací období je vyšší než 25%, pohledávky vzniklé z titulu půjček, úvěrů a záloh a pohledávky, u nichž věřitel má postavení oprávněné osoby podle zvláštního zákona: průměr podílů se stanoví jako podíl součtu stavů k poslednímu dni každého měsíce a počtu měsíců ve zdaňovacím období nebo jeho části.

K bodu 14

V tomto bodě jde pouze o zpřesnění způsobu tvorby a čerpání rezervy na pěstební činnost.

K bodu 15

V tomto případě novela zákona reaguje na novelu horního zákona z roku 1993.

K Čl. II

V přechodných ustanoveních se řeší přechod rezerv vytvořených podle dosavadní úpravy na opravné položky vytvořené podle této novely zákona.

K Čl. III.

Předseda Parlamentu České republiky se zmocňuje k vydání úplného znění zákona.

K Čl. IV

Účinnost zákona se navrhuje ke dni 1. července 1995.

V Praze dne 19. dubna 1995

Předseda vlády:

Doc. Ing. Václav K l a u s, CSc., v.r.

Místopředseda vlády a ministr financí:

Ing. Ivan K o č á r n í k, CSc., v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP