Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1691 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Macháčka

na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa

ve věci investic do výchovy a vzdělávání

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ivan Pilip zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího Macháčka dopisem ze dne 26. května 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa na interpelaci poslance Jiřího Macháčka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 2. června 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha


Ministr školství,

mládeže a tělovýchovy České republiky

V Praze dne 26.5.1995

Čj.: SM 878/95 - 40

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci, kterou jsem obdržel dopisem předsedy Parlamentu Milana Uhdeho ze dne 27.4.1995 sděluji, že se plně ztotožňuji s Vaším názorem o nutném zabezpečení kvalitní výchovně vzdělávací soustavy pro budoucí rozvoj České republiky a to především kvalifikovanými a odpovědnými pedagogy.

K Vašim jednotlivým podnětům uvádím:

Zvýšeni platových tarifů o 20%:

Platovým poměrům pracovníků resortu školství věnuje MŠMT maximální pozornost. O tom svědčí i výrazná spolupráce s MPSV na novele nařízení vlády č. 251/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců rozpočtových a některých dalších organizací, ve které MŠMT prosadilo zapracování takových změn, které by odstranily nejpalčivější problémy v oblasti odměňování a mimo jiné i úpravu platových tarifů. Závisí však na celkovém vývoji ekonomiky, ze kterého se bude odvíjet rozhodnutí vlády, zda a kdy budou platové tarify navýšeny. Předběžné doporučení porady ministrů k této otázce zní zvýšení tarifů o 10% od 1.8. t.r.

Zvýšení platových tarifů o 50% v roce 1996:

MŠMT bude sledovat i další vývoj platových tarifů v roce 1996 a dílčí změny uplatní již do návrhu státního rozpočtu na rok 1996 za resort školství. Jejich výše je však závislá na možnostech státního rozpočtu, neboť zvýšení platových tarifů se dotýká zaměstnanců rozpočtových a příspěvkových organizací všech resortů. Každé zvýšení platových tarifů v rozpočtové sféře přináší sebou i další finanční plnění ve výši 37,55%, které se odvozuje z velikosti vyplacených mzdových prostředků (zejména na zdravotní a sociální pojištění). Pouze pro resort školství by zvýšení platových tarifů o 50% představovalo částku cca 16,5 mld. Kč, což by činilo nárůst celkového rozpočtu kapitoly školství o 36% a takovýto růst je proto nereálný. Přesnější vývoj této oblasti budete i Vy mít možnost diskutovat při přípravě státního rozpočtu na příští rok.

Valorizace platů:

S automatickou valorizací platů zaměstnanců rozpočtové sféry tak, jako tomu je u důchodců, se neuvažuje. Valorizace platů je řešena individuálními úpravami zvyšování tarifních platů a uzákoněním "dalšího platu" dvakrát ročně (v roce 1995 ve výši 50%, od roku 1996 v plném rozsahu).

Statistické výkaznictví:

Existuje rozsáhlá evidence a to jak celostátní (výkaz Práce 2-04), tak i resortu školství (výkazy Škol P 1-04 a Škol P 1a-02), která poskytuje relativně detailní informace o počtech zaměstnanců, průměrném platu ale i jednotlivých složkách platu (tj. tarifním platu, příplatků za vedeni, osobních příplatků, odměn, přesčasové práce) a to jak u pedagogických tak i nepedagogických zaměstnanců. Z resortních výkazů sledujeme i platovou úroveň na jednotlivých typech škol a školských zařízení v okresním členěni. Pro Vaši informaci Vám, vážený pane poslanče, zasílám hlavní statistické údaje o odměňování pedagogických pracovníků resortu školství v roce 1994.

Vytvoření rezerv finančních prostředků rozpočtových organizací:

Hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací se řídí závaznými právními normami, zákonem č. 576/1990 Sb. a vyhláškou MF č. 205/1991 Sb., které stanoví způsob financování a hospodaření s prostředky státního rozpočtu. Tyto právní normy neumožňují rozpočtovým organizacím převádět koncem roku nevyčerpané finanční prostředky do dalšího období.

Financováni škol a školských zařízení:

Ke způsobu financování škol a školských zařízení si Vám dovoluji, vážený pane poslanče, pro bližší orientaci zaslat "Rozpočet resortu školství, kapitoly 333 MŠMT, státního rozpočtu ČR na rok 1995". Podle mého názoru je systém financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu jedním z nejrozpracovanějších a je založen na objektivních metodách, kde v podstatě se nefinancují instituce, ale počty studujících. Od počtu studujících se normativním způsobem odvozují nejen celkové neinvestiční výdaje, ale i objemy mzdových prostředků, počty zaměstnanců i ostatní neinvestiční výdaje. Zapojením všech komponentů do normativního propočtu (tj. naplněnost tříd, vyučovací povinnosti pedagogů, dělení tříd, průměrný počet hodin odučený týdně, nenárokové složky platu, tj. osobní příplatky a odměny) jsou dány rovnocenné podmínky všem školám. Resortní způsob rozdělováni prostředků státního rozpočtu respektuje zvlášť oba stupně řízení a to jak rozpis závazných ukazatelů z úrovně MŠMT pro školské úřady, tak i nižší stupeň řízení, tj. školský úřad - škola či školské zařízení.

Jsem si vědom toho, že stanovení rozpočtu na kalendářní rok jak školskému úřadu, tak samotné škole nebo školskému zařízení je důležité zajistit již počátkem roku. Dochází však k časové tísni, neboť zákon o státním rozpočtu na další kalendářní rok je schvalován Parlamentem ČR a rozepisován Ministerstvem financi v měsíci prosinci. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provádí rozpis do 15 dnů na školské úřady tak, jak je stanoveno zákonem o státním rozpočtu.

S pozdravem

Ivan Pilip

Vážený pan

Ing. Jiří Macháček

poslanec Parlamentu ČR

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP