Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1673

Zásady

zákona

o Národním nadačním fondu,

předložené poslanci Tomášem Ježkem a dalšími

Návrh

zásad zákona o Národním nadačním fondu

Zásada č. 1: Účel zákona

Zákonem se zřizuje Národní nadační fond a upravuje se jeho postavení a právní poměry.

Odůvodnění

V rámci kupónové privatizace bylo na základě zákona České národní rady č. 171 /1991 Sb., o působnosti orgánů ČR ve věcech převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR vyčleněno 1 % akcií z každé společnosti privatizované ve druhé vlně pro potřeby nadací. Vzniklé portfolio akcií má nominální hodnotu cca 2,8 miliardy Kč a k jeho správě byl Fondem národního majetku zřízen Nadační investiční fond, a.s.. (dále jen "NIF a.s.")

Zákonem se zřizuje Národní nadační fond, na který je přenesena odpovědnost jediného akcionáře NIF a.s. a odpovědnost za demokratické a účelné přidělování prostředků vytvořených hospodařením s tímto a dalším majetkem nadacím se sídlem v České republice.

Zásada č 2: Účel a postavení Národního nadačního fondu

Národní nadační fond je právnickou osobou založenou podle tohoto zákona, jejímž posláním je zajistit demokratické a veřejností kontrolovatelné rozdělování prostředků vytvořených hospodařením NIF a.s. Národní nadační fond bude podle stejných zásad rozdělovat i prostředky, získané z případných darů, případných dotací státního rozpočtu a z dalších zdrojů.

Odůvodnění

Národní nadační fond je pojímán jako samostatná právnická osoba. Vzhledem k tomu, že dosud není přijat zákon podrobněji upravující podmínky zakládání, řízení a zániku nadací, jsou požadavky kladené na Národní nadační fond nad rámec platné právní úpravy určeny tímto zákonem.

Původní záměr rozdělit akcie NIF a.s. přímo mezi jednotlivé nadace na základě doporučení Rady pro nadace, zřízené usnesením vlády č. 428/1992, nebyl naplněn.

Převedením akcionářských práv vůči NIF a.s. na Národní nadační fond se sleduje cíl zajistit trvalou existenci silného subjektu podléhajícího veřejné kontrole. Operacionalizuje se tak původní idea NIF a.s., že totiž kupónová privatizace je též jedinečnou a neopakovatelnou příležitostí, jak jednorázově napomoci rozvoji nadačních aktivit, které jsou organickou součástí demokratické společnosti.

Zásada č. 3: Působnost Národního nadačního fondu

Národní nadační fond je oprávněn poskytovat prostředky získané z výnosů majetku spravovaného NIF a.s. a z dalších zdrojů nadacím se sídlem v České republice.

Nadace, které se mohou ucházet o prostředky Národního nadačního fondu, musí působit v těchto oborech:

1. charitativní a sociální péče

2. péče o zdraví,

3. péče o rozvoj vědy, vzdělání a osvěty,

4. péče o děti, mládež, tělovýchovu a sport,

5. péče o rozvoj kulturní a umělecké tvorby,

6. péče o stavební a kulturní památky,

7. péče o životní prostředí a ochranu přírody,

8. péče o rozvoj.osobnosti, ochranu lidských práv a svobod.

Prostředky jsou poskytovány na základě posouzení žádosti nadace. Žádosti posuzují Oborové výbory Národního nadačního výboru (Zásada č. 9)

Nikdo nemá právní nárok na prostředky Národního nadačního fondu.

Odůvodnění

Zákon vymezuje využití prostředků získaných hospodařením s majetkem NIF a.s. a z dalších zdrojů k podpoře nadačních činností ve vyjmenovaných oborech. Podmínkou poskytnutí prostředků Národního nadačního fondu je podání

žádosti, kterou posoudí Oborový výbor Národního nadačního fondu. Přitom na poskytnutí těchto prostředků nevzniká žádné osobě právní nárok.

Zásada č. 4: Majetek a finanční zdroje Národní nadačního fondu

Národní nadační fond má 100% majetkovou účast v NIF a.s.

Zdroje Národního nadačního fondu jsou:

a) výnosy ze 100% majetkové účasti v NIF a.s.,

b) výnosy z darovaného majetku nebo majetkových účastí,

c) výnosy z veřejných sbírek,

d) úroky z vkladů,

e) peněžité dary od fyzických a právnických osob,

f) dotace ze státního rozpočtu.

Příjmy Národní nadačního fondu jsou osvobozeny od daní.

Fond národního majetku ČR převede akcie vyčleněné pro NIF a.s. ve druhé vlně kupónové privatizace do NIF a.s. do jednoho měsíce od účinnosti tohoto zákona. NIF a.s. vydá odpovídající množství akcií na jméno. Do jednoho měsíce od ustavení orgánů Národního nadačního fondu podle písmen a, b, c, e Zásady č. 5 převede Fond národního majetku ČR 100% akcií NIF a.s. na Národní nadační fond.

Odůvodnění

Základní majetek Národního nadačního fondu tvoří 100% majetková účast v NIF a.s., která spravuje portfolio převzaté od Fondu národního majetku. Zisk NIF a.s. je osvobozen od daní.

Ostatní zdroje majetku a příjmů zákon explicitně vymezuje.

Zásada č. 5: Orgány Národního nadačního fondu

Orgány Národního nadačního fondu jsou:

a) Správní rada Národního nadačního fondu

b) President Národního nadačního fondu

c) Dozorčí rada Národního nadačního fondu

d) Oborové výbory Národního nadačního fondu

e) Ředitel sekretariátu Národního nadačního fondu

Odůvodnění

Zásada určuje, které orgány Národní nadační fond zřizuje k plnění svého poslání.

Zásada č. 6: Správní rada Národního nadačního fondu

Správní rada Národního nadačního fondu (dále jen "správní rada") je nejvyšším orgánem Národního nadačního fondu.

Správní rada má 15 členů. Členy správní rady volí na dobu 6 let Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. Správní rada se obměňuje po třetinách. Po prvních volbách se postupuje podle zásady č. 14. Kandidáty do funkce členů správní rady navrhují kluby Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Členství ve správní radě je veřejnou funkcí a je nezastupitelné.

Členství ve správní radě je neslučitelné s výkonem funkce senátora nebo poslance, člena vlády, s funkcemi ve vedení politických stran a politických hnutí, s funkcemi ve vedení nadací, s funkcí ředitele sekretariátu Národního nadačního fondu, s členstvím v orgánech NIF a.s. a s pracovním poměrem k Národnímu nadačnímu fondu nebo k NIF a.s.

Členové správní rady mají nárok na náhradu nutných nákladů spojených s výkonem funkce a na přiměřenou náhradu za ztrátu času spojenou s výkonem funkce člena správní rady. Tyto náhrady jsou výdajem spojeným s činností Národního nadačního fondu.

Člen správní rady může být na návrh dvoutřetinové většiny všech členů správní rady nebo na návrh nadpoloviční většiny všech členů dozorčí rady odvolán Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky, pokud

a) neplní své povinnosti podle tohoto zákona po dobu delší než 9 měsíců,

b) svým jednáním poškozuje zájmy Národního nadačního fondu,

c) byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin,

d) byl pravomocně zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jeho způsobilost k právním úkonům byla pravomocně omezena.

Člen správní rady zvolený na místo odvolaného člena správní rady je volen na funkční období odvolaného člena.

Výkon funkce člena správní rady končí

a) uplynutím funkčního období,

b) písemně doloženým odstoupením,

c) odvoláním,

d) úmrtím.

Na místo členů správní rady uvolněné v průběhu funkčního období jsou noví členové v souladu s tímto zákonem voleni nejpozději do tří měsíců.

Správní rada:

a) volí Presidenta Národního nadačního fondu a dva vicepresidenty Národního nadačního fondu,

b) vydává Statut Národního nadačního fondu, kterým jsou podrobněji upraveny otázky jednání, rozhodování, dělby kompetencí a další náležitosti činnosti Národního nadačního fondu a schvaluje jeho změny,

c) potvrzuje platnost pravidel oborových výborů Národního nadačního fondu, kterými se tyto výbory řídí při výběru nadací projektů, na něž mohou být poskytnuty prostředky Národního nadačního fondu,

d) stanoví proporce pro rozdělování prostředků Národního nadačního fondu prostřednictvím oborových výborů Národního nadačního fondu; správní rada může rozdělovat prostředky Národního nadačního fondu výlučně prostřednictvím oborových výborů Národního nadačního fondu,

e) schvaluje rozpočet a roční účetní závěrku Národního nadačního fondu, f) schvaluje roční výroční zprávu Národního nadačního fondu,

g) valí a odvolává členy Představenstva a Dozorčí rady NIF a.s.

h) určuje správce NIF na základě veřejného výběrového řízení (postupuje podle zákona o zadávání veřejných zakázek)

i) vypisuje veřejné sbírky,

j) rozhoduje o nabytí, zcizení, zastavení a pronájmu nemovitého majetku,

k) jmenuje a odvolává ředitele sekretariátu Národního nadačního fondu a stanoví jeho mzdu,

l) schvaluje počet pracovníků sekretariátu Národního nadačního fondu.

Správní rada se schází podle potřeby, nejméně však 2 krát do roka.

Odůvodnění

Správní rada jako nejvyšší orgán Národního nadačního fondu je složena z členů navržených parlamentními výbory z osobností veřejného života.

Šestileté funkční období bude při použití přechodných ustanovení o určení délky funkčního období u členů první správní rady znamenat obnovu jedné třetiny členů správní rady stanoveným postupem jednou za dva roky. V zásadě stanovené důvody vedoucí k ukončení členství ve správní radě poskytují prostor pro uplatnění mechanizmů ochrany správní rady před důsledky nevhodného výběru osob i pro kontrolu výkonu této veřejné funkce.

Zásada explicitně vymezuje rozsah kompetencí správní rady. Vedle funkcí obvyklých pro nejvyšší orgán je do výhradní kompetence správní rady svěřeno rozhodování o platnosti pravidel pro výběr uchazečů o prostředky Národního nadačního fondu a proporci, ve kterých se tyto prostředky mají dělit mezi jednotlivé obory v daném období.

Správní rada je rovněž oprávněna vyhlásit veřejnou sbírku ve prospěch Národního nadačního fondu.

V míře odpovídající 100% majetkové účasti v NIF a.s. je správní rada Národního nadačního fondu rovněž výlučně oprávněna k výkonu práv vlastníka.

Zásada č. 7: President Národního nadačního fondu

President Národního nadačního fondu řídí činnost správní rady a jedná jménem Národního nadačního fondu navenek.

President Národního nadačního fondu zejména:

a) předkládá správní radě ke schválení návrh statutu Národního nadačního fondu a jeho změn, návrh rozpočtu, roční účetní závěrku a výroční zprávu.

b) předkládá předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k informaci roční výroční zprávu, a to nejpozději v termínu pro předložení Státního závěrečného účtu republiky za uplynulý rok,

c) svolává zasedání správní rady a navrhuje jeho program,

d) podepisuje smlouvy o poskytnutí prostředků Národního nadačního fondu na základě rozhodnutí oborových výborů Národního nadačního fondu.

K výkonu své funkce President Národního nadačního fondu užívá sekretariát Národního nadačního fondu.

Za výkon funkce náleží Presidentu Národního nadačního fondu vedle náhrad podle zásady č. 6 odměna ve výši 25 % mzdy sekretariátu Úřadu Národního nadačního fondu.

Vicepresidenti Národního nadačního fondu zastupují Presidenta Národního nadačního fondu v době jeho nepřítomnosti s výjimkou odstavce 2. písmen a) a b) této zásady.

Odůvodnění

President Národního nadačního fondu je volen správní radou a jedná jménem Národního nadačního fondu navenek ve všech podstatných věcech. Ve výkonu některých funkcí může být zastoupen jedním ze dvou volených místopředsedů.

Vzhledem k rozsahu odpovědnosti a s výkonem funkce spojené časové náročnosti se navrhuje vymezit jmenovitý rozsah odměn v úměrné výši k platu ředitele sekretariátu Národního nadačního fondu.

Zásada č. 8: Dozorčí rada Národního nadačního fondu

Dozorčí rada je kontrolním orgánem Národního nadačního fondu, který:

a) ověřuje roční účetní závěrku a výroční zprávu Národního nadačního fondu,

b) kontroluje hospodaření Národního nadačního fondu a pravidelně, nejméně však jedenkrát ročně, podává správní radě zprávu o výsledcích své kontrolní činnosti.

Dozorčí rada je oprávněna:

a) podat správní radě návrh na odvolání ředitele sekretariátu Národního nadačního fondu,

b) podat předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky návrh na odvolání člena správní rady

c) nahlížet při provádění kontrolní činnosti do účetních knih Úřadu Národního nadačního fondu a jiných dokladů a kontrolovat tam obsažené údaje.

Dozorčí rada má 8 členů. Dozorčí rada se obměňuje po polovinách. Na prvním zasedání dozorčí rady se postupuje podle zásady č. 14. Členové dozorčí rady jsou voleni oborovými výbor na čtyři roky. Každý výbor volí jednoho člena dozorčí rady, kterého může odvolat. Clen dozorčí rady, zvolený na místo odvolaného člena je volen na funkční období odvolaného člena.

Člen dozorčí rady může být na návrh dvoutřetinové většiny všech členů příslušného oborového výboru odvolán, pokud

a) neplní své povinnosti podle tohoto zákona po dobu delší než 9 měsíců,

b) svým jednáním poškozuje zájmy Národního nadačního fondu,

c) byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin,

d) byl pravomocně zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jeho způsobilost k právním úkonům byla pravomocně omezena.

Jinak pro funkční období a členství v dozorčí radě platí obdobné ustanovení o správní radě podle zásady č. 6.

Odůvodnění

Dozorčí rada Národního nadačního fondu je interním kontrolním orgánem Národního nadačního fondu dohlížejícím na plnění statutu Národního nadačního fondu a dodržování zákonů a nařízení upravujících hospodaření Národního nadačního fondu. Je nadána právem návrhu na odvolání ředitele sekretariátu Národního fondu a právem nároku na odvolání člena správní rady.

Zásada č. 9: Oborové výbory Národního nadačního fondu

Oborové výbory Národního nadačního fondu se zřizují pro každý z oborů působnosti Národního nadačního fondu podle zásady č. 3 k výkonu rozhodnutí o výběru nadace, která uplatnila žádost o poskytnutí prostředků Národního nadačního fondu podle tohoto zákona.

Oborový výbor Národního nadačního fondu má nejméně 7 členů.

Členy oborového výboru volí shromáždění pověřených zástupců nadací se sídlem v České republice působících v příslušném oboru. Každá nadace může takto delegovat své zástupce jen pro volbu členů jednoho oborového výboru. Shromáždění svolává správní rada, která též rozhoduje o legitimitě účasti jednotlivých nadací na shromáždění.

Oborový výbor Národního nadačního fondu:

a) volí ze svého středu předsedu oborového výboru,

b) sleduje rozvoj nadačních činností v oboru své působnosti,

c) stanoví a po schválení správní radou Národního nadačního fondu zveřejňuje kriteria, podle nichž mohou být poskytovány prostředky pro příslušný obor, vyčleněné správní radou v daném období,

d) určuje experty pro posouzení předkládaných žádostí,

e) na základě dokumentace k podaným žádostem a posudků expertů rozhoduje o poskytnutí prostředků Národního nadačního fondu v mezích stanovených správní radou Národního nadačního fondu,

f) volí jednoho člena Dozorčí rady Národního nadačního fondu.

Mezi kriteria podle písmene c) náleží zejména

A. efekt činnosti nadace nebo konkrétního projektu,

B. dosavadní ohlas na činnost nadace u odborné i laické veřejnosti, C. poskytnutí záruk splnění předpokládaného efektu,

D. ustanovení bránící použití poskytnutých prostředků k jiným účelům. oborové výbory Národního nadačního fondu si mohou vyžádat reference na žadatele k ověření konkrétních údajů uvedených v dokumentaci žadatele. Tyto reference jsou poskytovány bez nároku na úhradu nákladů spojených s jejich vyhotovením.

Činnost oborových výborů Národního nadačního fondu je organizačně zajišťována v potřebném rozsahu sekretariátem Národního nadačního fondu na náklady Národního nadačního fondu.

Pro funkční období a členství v oborovém výboru Národního nadačního fondu platí přiměřeně ustanovení zásady č. S, podrobněji vymezená ve Statutu Národního nadačního fondu

Odůvodnění

Vzhledem k odlišnostem a specifickým odborným předpokladům v různých oborech zákon počítá s existencí oborových výborů Národního nadačního fondu. Jejich úkolem bude jednak sledovat rozvoj svého oboru z hlediska potřeb na krytí nadačních činností, jednak posuzovat žádosti o poskytnutí prostředků a rozhodovat podle předem schválených, správní radou Národního nadačního fondu potvrzených a řádně zveřejněných výběrových pravidel o vyhovění či zamítnutí žádosti podaných v daném období.

Zastoupení oborových výborů v Dozorčí radě Národního nadačního fondu dává oborovým výborům možnost kontrolovat dodržování zákonů a pravidel pro hospodaření s prostředky Národního nadačního fondu schválených správní radou.

Poslání oborových výborů Národního nadačního fondu vyžaduje možnost získávat informace o žadatelích cestou dobrovolně poskytnutých referencí na vyžádání a povinnost začlenit mezi kriteria výběru kriteria zákonem předepsaná.

V činnosti oborových výborů Národního nadačního fondu bude těžiště práce Národního nadačního fondu. Veškeré administrativní a organizační práce s činností oborových výborů spojené a náklady na expertní posouzení žádosti zajišťuje jednotně sekretariát Národního nadačního fondu na náklady Národního nadačního fondu.

Zásada č. 10: Ředitel sekretariátu Národního nadačního fondu

Ředitel sekretariátu Národního nadačního fondu je výkonným orgánem Národního nadačního fondu. K Národnímu nadačnímu fondu je v pracovněprávním vztahu.

Ředitel Sekretariátu Národního nadačního fondu nemůže být členem správní rady, Dozorčí rady Národního nadačního fondu, členem oborového výboru Národního nadačního fondu, ani členem orgánů nebo zaměstnancem NIF a.s.

Předpokladem pro výkon funkce ředitele sekretariátu Národního nadačního fondu je občanská bezúhonnost a odborná způsobilost.

K zajištění činnosti Národního nadačního fondu je ředitel jeho sekretariátu oprávněn najímat fyzické osoby do pracovněprávního vztahu k Národnímu nadačnímu fondu v počtu, který schválí správní rada Národního nadačního fondu.

Ředitel sekretariátu Národního nadačního fondu je oprávněn jednat a rozhodovat jménem Národního nadačního fondu ve všech věcech, které se týkají národního nadačního fandu, pokud není toto jednání a rozhodování vyhrazeno zákonem, Statutem Národního nadačního fondu nebo rozhodnutím správní rady jiným orgánům.

Ve vztahu k ostatním pracovníkům Národního nadačního fondu je ředitel sekretariátu Národního nadačního fondu vedoucím organizace.

Ze své činnosti je ředitel sekretariátu Národního nadačního fondu odpovědný správní radě a v době mezi jejími zasedáními presidentovi Národního nadačního fondu.

Ředitel řídí činnost sekretariátu Národního nadačního fondu. Sekretariát Národního nadačního fondu je odborným útvarem k zajištění věcných a organizačních úkolů Národního nadačního fondu.

Odůvodnění Řediteli sekretariátu Národního nadačního fondu jako výkonnému orgánu

Národního nadačního fondu přísluší odpovědnost za hospodaření Národního nadačního fondu a za zajištění administrativních a organizačních náležitostí spojených s činností orgánů Národního nadačního fondu a spojených se stykem s nadacemi a veřejností, pokud zákon nebo Statut Národního nadačního fondu nestanoví jinak.

Zásada č. 11: Finanční hospodaření Národního nadačního fondu

Národní nadační fond hospodaří s majetkem a zdroji podle zásady č. 4.

Ve vztahu k NIF a.s. se Národní nadační fond řídí obecně platnými zákony. K řádnému výkonu činnosti Národního nadačního fondu může být spotřebováno nejvýše 5% ročního výnosu z majetku Národního nadačního fondu.

Národní nadační fond účtuje v soustavě podvojného účetnictví.

NIF a.s. převádí Národnímu nadačnímu fondu dividendu jedenkrát ročně na základě roční účetní uzávěrky. Během roku může poskytnout zálohu.

Odůvodnění

Povinnost vyhotovení výroční zprávy v zákonem stanoveném rozsahu je podmínkou možnosti kontroly Národního nadačního fondu veřejností

Právo nahlížení do výroční zprávy jako do veřejné listiny zajišťuje možnost občanské kontroly a omezuje zneužívání účelu Národního nadačního fondu.

Zákon č. 13: Statut Národního nadačního fondu

Správní rada Národního nadačního fondu vydá do šesti měsíců od účinnosti tohoto zákona Statut Národního nadačního fondu, kterým podrobněji upraví organizační strukturu Národního nadačního fondu a vymezí práva a povinnosti orgánů Národního nadačního fondu a jejich členů a zaměstnanců v souladu s tímto zákonem.

Nedílnou součástí Statutu Národního nadačního fondu jsou pravidla pro rozhodování o příspěvcích Národního nadačního fondu v oborových výborech Národního nadačního fondu.

Součástí statutu je rovněž jednací řád shromáždění pověřených zástupců nadací a volební řád pro volbu členů oborových výborů Národního nadačního fondu.

Odůvodnění

Statut Národního nadačního jako základní organizační norma může podrobněji vymezit vzájemné vztahy a dělbu pravomoci mezi jednotlivými orgány Národního nadačního fondu a Sekretariátu Národního nadačního fondu a určit pravidla pro rozhodování jednotlivých orgánů v konkrétních záležitostech a pro jednání shromáždění nadací svolaných správní radou k volbě oborových výborů Národního nadačního fondu.

Zásada č. 14: Závěrečná a přechodná ustanovení

Do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona zvolí Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky členy správní rady, která do dvou měsíců od svého prvního zasedání svolá shromáždění zástupců nadací podle jednotlivých oborů dle zásady č. 3 k volbě členů oborových výborů podle zásady č. 9.

Jednotlivé oborové výbory svolá k prvnímu zasedání president Národního nadačního fondu k volbě předsedy a člena dozorčí rady.

První zasedání správní rady svolá ten člen správní rady, který obdržel nejvíce hlasů a to nejpozději do dvou měsíců ode dne zvolení. Pokud to neudělá, může to udělat kterýkoli další zvolený člen správní rady.

Na prvním zasedání správní rada nejprve zvolí Presidenta Národního nadačního fondu nadpoloviční většinou hlasů všech členů správní rady. Následně správní rada losem určí jednu třetinu členů správní rady, kterým funkční období skončí po dvou letech a další třetinu členů, kterým funkční období skončí po čtyřech letech.

Odůvodnění

Vytvoření prvních oborových výborů vyžaduje nejprve volbu správní rady Národního nadačního fondu.

Zásada stanoví mechanizmus, kterým se rozčlení správní rada Národního nadačního fondu tak, aby byla zajištěna obnova jedné třetiny jejich členů po dvou letech.

T. Ježek v. r. V. Nájemník v. r.
M. Benda v. r.L. Novák st. v. r.
A. Gjurič v.r. T. Páv v.r.
M. Hubová v.r.J. Payne v. r.
V. Krása v. r.S. Pěnička v. r.
K. Mach v. r.J. Tebický v. r.

Důvodová zpráva

V rámci kupónové privatizace bylo na základě zákona České národní rady č. 171 /1991 Sb., o působnosti orgánů ČR ve věcech převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR vyčleněno 1 % akcií z každé společnosti privatizované ve druhé vlně pro potřeby nadací. Vzniklé portfolio akcií má nominální hodnotu cca 2,8 miliardy Kč a k jeho správě byl Fondem národního majetku zřízen Nadační investiční fond, a.s.

Zatímco na straně nabídky jsou přípravy na využití majetku pro podporu soukromých nadací značně pokročilé, přípravy na straně poptávky byly dlouho poznamenány koncepční neujasněností. Jako zcela neschůdné se ukázalo řešení, podle něhož měl Úřad vlády rozdělit prostředky mezi stovky nadací, které se a příspěvek ucházely. Předkládaný návrh zásad zákona řeší tento problém založením dvoustupňového systému, kde prvním stupněm je správní rada a druhým stupněm osm oborových výborů. Správní rada tedy nebude muset řešit problém porovnávání přínosů různých nadací působících v odlehlých oborech. Oborový výbor už bude řešit homogenní problém rozdělování prostředků mezi nadace ze stejného oboru.

Smyslem založení Národního nadačního fondu je využít jednorázové příležitosti, jakou poskytuje kupónová privatizace, k podpoře vzniku paralelního systému financování různých služeb a aktivit, který je typický pro společnost svobodných lidí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP