Ministr zdravotnictví Luděk
Rubáš zaslal odpověď na interpelaci poslance
Pavla Seifera dopisem ze dne 26. dubna 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše na interpelaci poslance Pavla Seifera.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY MUDr. LUDĚK RUBÁŠ |
V Praze dne 26. 4. 1995 SM 44 810 |
Vážený pane
poslanče,
odpovídám na Vaši
interpelaci ze dne 5. 4. 1995, ve které se zabýváte
péčí o nevidomé, resp. činností
Společnosti nevidomých a slabozrakých. Uvádíte,
že má přibližně 12, 5 milionů
členu. Jde zřejmě o omyl neboť počet
evidovaných členů tohoto občanského
sdružení je o 3 řády menší
- přibližně 12 000.
Předpokládáme,
že Vaše interpelace se netýká poskytování
profesionální zdravotní péče
zrakově postiženým občanům, proto
se v další odpovědi soustředím
pouze na podporu jejich svépomocných občanských
aktivit
Rozvoj svépomoci zdravotně
postižených občanů dotované prostřednictvím
Ministerstva zdravotnictví ČR
Legislativně byl proces
svépomoci nastartován zákonem č. 83/1990
Sb., O sdružování občanů; od
roku 1991 až dosud akceleruje aktivita zdravotně postižených
občanů především v oblasti svépomocné
péče.
V praxi se tak začala naplňovat
myšlenka o větší spoluúčasti
občana při snižování negativních
důsledků svého vlastního zdravotního
postižení. Společenský prospěch
v tomto případě vhodně splývá
se zájmy jednotlivce a je zvláště cenné,
že se jedná o aktivity mnohdy výrazně
handicapovaných lidí.
Od počátku je tento
proces stimulován a podmíněn masivní
pomocí státu - především prostřednictvím
státních dotací určených na
rozvoj svépomocné, <občanské aktivity
zdravotně postižených a na rozvoj charitativní
a humanitární péče v této oblasti.,
Tabulka -: Realizované
dotace MZ ČR občanským sdružením
a humanitárním organizacím v letech 1991
až 1995
rok | počet sdružení a hum. org. | počet projektů | dotace celkem | |
1991 | 33 | 66 | 144 089 261, - | Kč |
1992 | 68 | 277 | 179 263 498, - Kč | |
1993 | 87 | 266 | 191 193 913, - | Kč |
1994 | 121 | 475 | 247 227 846, - Kč | |
předpoklad | ||||
1995 | 150 | 580. | 234 000 000,- Kč |
a.). počet dotovaných
subjektů -- vypovídá o rozvoji organizovanosti.zdravotně
postižených,
b.) počet dotovaných
projektů - vypovídá o prudkém nárůstu
strukturovanosti dotované činnosti,
c.) objem státní
dotace - vypovídá o míře státní
podpory.
Jasnější je
celá dynamika tohoto vývoje při nanesení
do grafu, kde za výchozí jsou vzaty ukazatele roku
1991 (tj. o = 100% roku 1991)
Ze státní dotace
rozdělené občanským sdružením
zdravotně postižených se každoročně
určitá část vrací. V roce 1993
to bylo více než 20 500 000 Kč (tj. 10,8%)
a v roce 1994 více než 18 500 000 Kč (tj. 7,5%).
Postupně se snižující podíl nevyužité
části dotace dokladuje:
a.) plánování
občanských sdružení se postupně
blíží realitě,
b.) státní podpora
prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví
ČR byla zatím vždy vyšší než
svépomocné organizace dokázaly v praxi využít.
Podíl společnosti
nevidomých a slabozrakých na státní
dotaci Ministerstva zdravotnictví ČR
V roce 1993 činila státní
dotace určená na podporu svépomocných
aktivit Společnosti nevidomých a slabozrakých
více než 10 milionů 700 tisíc korun.
Z této částky určené smluvně
na svépomocné projekty však společnost
splnila jen část, takže 2 miliony korun musela
vrátit do státního rozpočtu. Znamená
to, že prostředky, které už byly jednou
státem určeny
na rozvoj občanských aktivit zrakově postižených,
byly blokovány na účtu. společnosti,
zatímco např. v projektech jiných sdružení
zrakově postižených mohly přinést
mnoho užitku. Přesto bylo ještě v roce
1994 jen prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví
ČR poskytnuto Společnosti nevidomých a slabozrakých
více než 7 500 000 korun opět na konkrétní
projekty. Na konci roku se však situace opakovala, vráceno
bylo více než 1 604 000 korun.
To vše kontrastuje s činností
jiného občanského sdružení zrakově
postižených v ČR České unie nevidomých
a slabozrakých, jejíž moderně pojaté
projekty v roce 1994 dotované jen prostřednictvím
Ministerstva zdravotnictví ČR částkou
přesahující 10,6 milionů Kč
byly splněny bezezbytku viz.srovnání v následujících
grafech)
1 letošním roce byla
prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví
ČR poskytnuta Společnosti nevidomých a slabozrakých
v ČR státní dotace v následujícím
členění:
Sportovní rehabilitace
zrakově postižených
dotace: 175 000,- Kč (70%)
z toho na mzdy: 38 500,- Kč
Zdravotně rehabilitační
a rekondiční pobyty zrakově postižených
dotace: 336 000,- Kč (70%)
z toho na mzdy: 33 600,- Kč
RADAR - vydavatelství a
nakladatelství pro nevidomé a slabozraké
Vydávání časopisů pro nevidomé
a slabozraké
a. v bodovém písmu
dotace: 1 700 000,- Kč (85%)
b. ve zvukovém provedení
dotace: 700 000,- Kč (70%)
c. v černotisku zvětšeným
typem písma dotace: 680 000,- Kč (85%)
Vydávání
Tyflologických listů dotace: 25 000,- Kč
(50%)
Vydávání odborných publikací
a. odborné publikace v
černotisku dotace: 230 000,- Kč (50%)
b. publikace v bodovém
písmu dotace: 84 000,- Kč (85%)
c. letáky dotace: 273 000,-Kč
(100%)
d. videoprogramy dotace: 60 000,-
Kč (50%)
Celkem na projekt RADAR 3 752
000,- Kč z toho na mzdy: 921 990,- Kč Tyflokabinet
- centrum rehabilitačních a kompenzačních
pomůcek pro zrakově postižené
dotace: 1 741 000,- Kč
(100%)
z toho -na mzdy: 749 000,- Kč
Konkrétní výše státní
dotace je dána schopností organizace realizovat
plánované činnosti. Není tedy mírou
státní podpory tomu či onomu sdružení,
ale zásadně odrazem aktivity jeho členů
verifikované praxí.
Metodika pro poskytování
státních dotací je stejná pro všechny
dotované subjekty. Pro některé to znamená
snižování rozsahu činnosti vedoucí
k postupnému vytrácení vlivu na relevantní
část postižených, u jiných je
trend opačný.
Samostatné zaměření
občanského sdružení na závažné
postižení ještě neznamená samo
o sobě kvalitu. Ta se vytváří právě
tak jako v jakékoli jiné organizaci motivací,
schopností a pracovitostí zúčastněných
lidí bez ohledu na to, za jde o zdravotně postiženě
nebo tzv. zdravé. Na kvalitní projekty podložené
i dobrými výsledky minulé práce se
vždy prostředky ve státním rozpočtu
našly.
Nyní po poněkud
obsáhlejším úvodu. který považuji
z hlediska vhledu do problematiky za potřebný odpovím
na Vaše dotazy.
Otázka č. 1
"Co brání Vašemu
ministerstvu a potažmo vládě, aby braly Společnost
nevidomých a slabozrakých a potažmo Sdružení
zdravotně postižených v relevantních
otázkách jako profesní partnery?"
V současné době
u nás existuje zhruba 150 organizací zdravotně
postižených, z toho
7 z nich je sdruženo v tzv.Sdružení zdravotně
postižených (SZdP), které je nástupnickou
organizací bývalého Svazu invalidů.
105 organizací (mezi kterými je i 6 z organizací,
které jsou současně členy SZdP, a
to včetně Společnosti nevidomých a
slabozrakých) je sdruženo v tzv. Sboru zástupců
organizací zdravotně postižených (SZOP).
Každá organizace by pochopitelně chtěla
mít svého
zástupce i ve Vládním výboru (VVZPO),
ale většinou chápou, že to není
možné, protože těleso se zhruba 150 členy
by bylo zcela nefunkční. Není dokonce ani
možné, aby svého zástupce ve Vládním
výboru mělo každé specifické
zdravotní postižení, protože i
těch je několik desítek. Zastoupení
zdravotně postižených v 19 členném
Vládním výboru je tedy vyřešeno
tak, že jeho členy jsou z titulu své funkce
předseda a místopředseda Sboru zástupců
organizací zdravotně postižených, představitel
zaměstnavatelů specializovaných
na zaměstnávání zdravotně postižených:
a vedoucí sekretariátu Vládního výboru.
Předseda Sboru zástupců, který je
volen v tajném hlasování mj. i zástupci
Společnosti nevidomých a slabozrakých, je
současně jedním z místopředsedů
Vládního výboru. Právě
tak je v tajném hlasování volen místopředseda
Sboru zástupců a v současné době
jím je president České unie nevidomých
a slabozrakých pan Milan Pešák (sám
nevidomý). Nevidomí a slabozrací mají
tedy současné době ve Vládním
výboru na rozdíl od jiných zdravotních
postižení dokonce přímého zástupce.
Signifikantní je přitom fakt, že právníkem
sekretariátu Výboru je nevidomý JUDr. Pavel
Ptáčník. Právě on koordinuje
mj. získávání připomínek
organizací zdravotně postižených k jednotlivým
návrhům legislativních
opatření, které Vládní výbor
dostává jako neopominutelné připomínkové
místo. Myslím, že není nutno zdůrazňovat,
že již z důvodu vlastního postižení
má JUDr. Ptáčník nejvyšší
možnou motivaci, aby zájmy nevidomých a slabozrakých
nebyly v legislativě opomíjeny.
Je však samozřejmě v neustálém
styku i s právníkem Sdružení zdravotně
postižených JUDr. Hutařem, stejně jako
právničkou Společnosti nevidomých
a slabozrakých JUDr. Cupkovou. Právě tak
je ve spojení i s Českou unií nevidomých
a slabozrakých. Není tedy pravda,
že Vládní výbor pro zdravotně
postižené občany "nezastupoval nevidomé
a slabozraké", jak píšete. Naopak, prostřednictvím
svých svobodně zvolených zástupců
jsou zastoupeni přímo ve Vládním orgánu,
který svou koncepcí zajišťuje nezprostředkovanou
komunikaci zdravotně
postižených se členy vlády.
otázka č. 2
a.) "Na kolik si vláda
cení ročně péči o nevidomé
a slabozraké a kolik z toho je ochotna uhradit?"
Domnívám se, že
odpověd na tuto otázku vyplývá ze
skutečností uvedených na předcházejících
stránkách. Podotýkám přitom,
že uvedené údaje postihují pouze dotace
realizované prostřednictvím Ministerstva
zdravotnictví ČR bez započítání
dotací poskytovaných např. Ministerstvem
práce a sociálních věcí ČR
a další mi resorty.
Tzv. "spoluúčast
nařízená Ministerstvem financí ČR,
kterou vzpomínáte, neznamená nutnost získat
"z vlastních zdrojů organizace určitou
částku vlastních peněz". Vyplývá
ze "zásad pro poskytování dotací
ze státního rozpočtu ČR občanským
sdružením" a stanovuje zásadu o spoluúčasti
konzumenta služby
na jejích celkových nákladech. Tato zásada,
zajišťující, že nebude se státní
dotací vytvářena péče, která
v praxi není potřebná, je uplatňována
odstupňovaně dle povahy jednotlivých projektů
a v odůvodněných případech
není uplatněna vůbec (viz. přehled
dotovaných projektů Společnosti nevidomých
a slabozrakých v roce 1995).
b.) "Je pravdivá informace
o navzájem se vylučujících se předpisech
o financování organizací hájících
zdravotně postižené?"
Tato informace není pravdivá.
Přestože lavinovitě narůstá počet
občanských sdružení zdravotně
postižených (viz. uvedený graf) doposud nedošlo
k decentralizaci dotací.
Vládní výbor
svolal již 13. 12. 1993 jednání, kterého
se zúčastnilo na jedné straně 72 zdravotních
a sociálních radů ze 67 okresů a na
druhé straně odborníci z Ministerstva financí
ČR, Ministerstva zdravotnictví ČR, Ministerstva
práce a sociálních věcí ČR,
Vládního výboru pro zdravotně postižené
občany a Sboru zástupců. Na tomto foru Vládní
výbor apelovat, aby činnost občanských
sdružení zdravotně
postižených okresní úřady co
nejvíce podporovaly. Problém nevidíme v navzájem
protichůdných směrnicích, ale spíše
v nedostatku legislativy, která by toto financování
více podporovala. Proto je v tomto smyslu připravován
návrh změny rozpočtových pravidel.
Podle průzkumů provedeného
v roce 1993 dostaly členské svazy Sdružení
zdravotně postižených vedle dotací Ministerstva
práce a
Pokud byly z těchto zdrojů
činnosti občanských sdružení
zdravotně postižených dofinancování
neznamenalo to v žádném případě
omezení dotací ze strany ústředních
orgánů. Facilituje to však stav, ke kterému
dojde v budoucnosti, tedy decentralizaci dotací na projekty
s fokální a regionální působností.
Závěrem je třeba
konstatovat, že tato odpověd samozřejmě
nemůže v úplnosti postihnout tak členitou
a rychle se vyvíjející oblast jakou je svépomocné
hnutí našich zdravotně postižených
spoluobčanů. Budete -!i mít, pane poslanče
dále vážný zájem o tuto problematiku
pak Vám pracovníci Odboru zdravotně sociální
péče Ministerstva zdravotnictví
ČR poskytnou další informace o této
ve sdělovacích prostředcích neprávem
opomíjené oblasti transformace naší
společnosti.
S pozdravem Luděk Rubáš
Vážený pan
Mgr. Pavel Seifer
poslanec PSP ČR
Parlament České
republiky
Na vědomí:
Vážený pan
Milan Uhde
Předseda Poslanecké sněmovny