Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1641

INTERPELACE

poslance Františka Kačenky

na ministra práce a sociálních věcí Jindřicha Vodičku, ministra vnitra Jana Rumla a místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci nezákonného postupu Ministerstva práce a sociálních věcí

a Ministerstva financí při zřizování a financování pracovišť pro výplatu dávek státní sociální podpory

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Františka Kačenky na ministra práce a sociálních věcí Jindřicha Vodičku, ministra vnitra Jana Rumla a místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 5. dubna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

poslanec

FRANTIŠEK KAČENKA
 

Praha, 4. dubna 1995

INTERPELACE

na ministra práce a sociálních věcí Jindřicha Vodičku, ministra vnitra Jana Rumla a místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci nezákonného postupu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, Ministerstva vnitra ČR a Ministerstva financí ČR při zřizování a financování pracovišť pro výplatu dávek státní sociální podpory

Vážení páni ministři,

je obecně známo, takovéto skutečnosti nebo tvrzení není nutné prokazovat, že za dobu své existence prošlo společenství lidí dvěmi základními fázemi vývoje, které právní teorie označuje jako období před vznikem s tátu a období po vzniku státu. Pro první období je charakteristické, že každý sám je nositelem všech "práv a povinností" a na každém jedinci nebo skupině jedinců záleží, zda rod či kmen, jehož jsou příslušníky, přežije. Pro státní období je naopak charakteristické, že občané delegují na stát a jeho orgány některá svá práva a povinnosti, protože tak mohou být lépe uspokojeny jejich potřeby a zájmy. Na straně druhé jim však vzniká povinnost podílet se prostřednictvím daní a poplatků na úhradě nákladů vzniklých v souvislosti s činností státu a jeho orgánů.

Občané mohou na stát delegovat svá práva a povinnosti dvěmi základními způsoby - přímo nebo prostřednictvím svých zástupců v zákonodárném sboru. V našich podmínkách dáváme přednost způsobu druhému, pro nějž je charakteristické, že vztahy mezi občanem a státem jsou vymezovány právním institutem, který nazýváme zákon. Proto také jen zákon může stanovit postavení a působnost jednotlivých ministerstev a správních úřadů.

V době nedávno minulé jsme byli u nás svědky degradace základních principů demokracie, kdy právo bylo vydáváno za "vůli vládnoucí třídy povýšenou na zákon" a stát za "nástroj, kterým má být vůle vládnoucí třídy prosazena". Naši občané však v listopadu 1989 tyto názory odmítli a vyslovili se pro skutečnou nikoliv jen deklarovanou demokracii. Záleží na každém z nás, aby se minulé pořádky nemohly, <vrátit, aby právo opět nebylo, nyní pro změnu, "vůlí představitelů vládnoucí koalice povýšené na zákon".

Co bylo výše řečeno obecně, platí i pro jednotlivé dílčí úseky práva. Mé obavy, zda vývoj v České republice v oblasti práva nejde opět nesprávným směrem, vyvrátil předseda vlády Václav Klaus, když v odpovědi na moji interpelaci týkající se návrhu organizačního zabezpečení výplaty dávek státní sociální podpory uvedl, že přijetí návrhu zákona o státní sociální podpoře, návrhu zákona, kterým se bude měnit a doplňovat zákon o okresních úřadech i změny údajů závazných výdajů kapitol státního rozpočtu jsou plně v rukách Parlamentu České republiky. Je proto udivující, že ač dosud žádný z výše uvedených zákonů nebyl přijat, změněn či doplněn, vámi řízená ministerstva již některé předpokládané úkoly realizují v praxi.

Vážení páni ministři,

dovoluji si vám proto v této souvislosti položit následující otázky:

Otázky určené pro ministra Jindřicha Vodičku:

1) Byl výběr dodavatele výpočetní techniky a zpracovatele programového vybavení potřebného pro výplatu dávek státní sociální podpory proveden v souladu s platnými zákony včetně zákona, kterým se upravuje zadávání veřejných zakázek

2) Z jakých prostředků bude uhrazena částka cca 800 mil.Kč, kterou Ministerstvo práce a sociálních věcí musí zaplatit za dodávky a práce provedené podle add. 1), když ve schváleném státním rozpočtu na rok 1995 s těmito prostředky není počítáno?

Otázka určená pro ministra Jana Rumla:

Výplata dávek státní sociální podpory podle platné právní úpravy okresním úřadům nepřísluší. Na základě jakého zákona a proč jsou na okresní úřady přijímáni noví pracovníci do pracovního poměru pro tento účel?

Otázka určená pro místopředsedu vlády a ministra Ivana Kočárníka:

Z jakých prostředků a proč jsou poskytovány okresním úřadům účelově vázané finanční prostředky s určením pro zabezpečení výplaty dávek státní sociální podpory, když Parlament dosud o způsobu výplaty dávek nerozhodl, ani přidělení takovýchto prostředků neschválil?

S úctou František Kačenka


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP