Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1995

I. volební období

1615

Informace o situaci v oblasti migrace

na území České republiky za rok 1994

Obsah

Informace o situaci v oblasti migrace na území České republiky v roce 1994

1. Úvod

2. Regulérní (dovolená) migrace

2.1. Turistika

a) krátkodobé pobyty cizinců na území ČR

b) cestováni českých občanů do zahraničí

c) související mezinárodně smluvní agenda

Vstupní podmínky a stav sjednávání bezvízových dohod

Malý pohraniční styk

2.2. Imigrace

a) dlouhodobé a trvalé pobyty cizinců na území ČR

Činnost mezirezortní skupiny pro analýzu povolování pobytu cizincům

b) uprchlíci, dočasné útočiště a naši krajané

c) migrace občanů Slovenské republiky do ČR a udělená občanství ostatním cizincům

d) Stav přípravy nové právní úpravy cizinecké a azylové problematiky

e) mezinárodně smluvní agenda

3. Neregulérní (nedovolená, nelegální) migrace cizinců

a) hodnocení situace za rok 1994 a srovnání s předchozími lety

b) novelizace právní úpravy pobytu cizinců

e) související mezinárodně smluvní agenda

4. Situace v Evropě a činnost mezinárodních a nevládních organizací

a) situace v Evropě

b) mezinárodní organizace

c) nevládní a charitativní organizace

5. Vnitrostátní migrace

6. Závěr

Přílohy:

č.1 - Informace o migraci na území České republiky za rok 1994

č.2 - Bezvízové dohody

1. Úvod

Předkládaný materiál obsahuje stručný přehled stěžejních informací o problematice migrace: Je doplněn přílohou č. 1 s podrobnými údaji, komentáři a grafy a přílohou č. 2 s přehledem bezvízového vstupu cizinců na území České republiky.

2. Regulérní (dovolená, legální) migrace

Pod pojmem regulérní (dovolená) migrace rozumíme přes hraniční pohyb osob jak za účelem turistiky, tak za účelem dlouhodobého nebo trvalého usídlení se" na území hostitelského státu při splnění podmínek stanovených příslušnou vnitrostátní právní úpravou a mezinárodními dohodami.

2.1. Turistika

Státní hranice ČR lze překračovat celkem na 112 hraničních přechodech. V roce 1994 bylo otevřeno 6 hraničních přechodů - na rakouské hranici: Chlum u Třeboně a České Velenice-Lávka, na polské hranici: Horní Lištná a na německé hranici: Dolní Poustevna, Vejprty a Rumburk. Kromě toho bylo na česko-německých hranicích 1.1.1995 otevřeno 24 turistických stezek.

V roce 1994 odbavila cizinecká policie na hraničních přechodech v obou směrech 290 milionů osob (o 77 milionů více než v předchozím roce). Nejvíce osob bylo odbaveno na státních hranicích s Německem - 137 milionů. Přeshraniční pohyb se nejvíce zvýšil na hraničních přechodech s Polskem (o 56% oproti roku 1993).

a) krátkodobé pobyty cizinců na území ČR

Naši republiku navštívilo v roce 1994 asi 100 milionů cizinců (ze sousedních států 74 mil., z dalších států, jejichž občané cestují bez vízové povinnosti 26 mil. a cizinců s vízovou povinností 409 tisíc).

b) cestování českých občanů do zahraničí

V roce 1994 bylo vydáno 2.287.873 cestovních pasů, což je o 100,9% více než v roce 1993, označeno (symboly ČR) bylo 1.269.998 cestovních pasů.

V obou směrech překročilo v roce 1994 státní hranice ČR 91 milionů občanů ČR (tj. o 27 milionů více, než v roce 1993).

c) související mezinárodně smluvní agenda

Vstupní podmínky a sjednávání bezvízových dohod

Cizinec smí vstoupit na území,ČR a pobývat na něm jen s platným cestovním dokladem opatřeným vízem, nestanoví-li jinak vláda ČR nebo mezinárodní smlouva, jíž je ČR vázána.

V současné době mohou na území ČR bez viza vstupovat občané celkem 45 stát°u. dále držitelé cestovních dokladů limitovaného rozsahu (zejména diplomatické, služební, úřední a zvláštní pasy) 20-ti států.

V rámci harmonizace vstupních podmínek se státy EU je vyžadováno od občanů některých států (Rumunska a některých států bývalého SSSR) při vstupu na naše území předložení dalších a náležitostí.

Bezvízové dohody jsou sjednávány ve spolugesci Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva vnitra. Usnesením vlády ČR. č. 211 ze dne 20.4.1994 byl vysloven souhlas se sjednáním bezvízových a dohod s Ruskou federací, Běloruskem, Ukrajinou, Kyrgyzstánem a Turkmenistánem, jako vzorový návrh byl schválen text bezvízové dohody s Bulharskem. Zatím jsou ve stadiu jednání bezvízové dohody s Kazachstánem, Běloruskem a Kyrgyzstánem, od Ukrajiny a Turkmenistánu se zatím nepodařilo získat stanovisko. Jednání s Ruskou federací bylo ukončeno podpisem bezvízové dohody dne 7.12.1994 v Moskvě. V roce 1994 byl podepsán a vstoupil v platnost nový typ bezvízové dohody s Bulharskem, v současné době probíhají jednání s Maďarskem a Chorvatskem.

S Rakouskem probíhají jednání o novelizaci stávající bezvízové dohody.

V jednání je návrh na zrušení vízové povinnosti s Kanadou (na základě jednostranných opatření Kanady a ČR) a projednává se i sjednání bezvízové dohody na všechny druhy cestovních dokladů s Kyprem.

V souladu s usnesením vlády č. 324 ze dne 6.6.1994 se v současné době předávají návrhy na sjednání bezvízových dohod na diplomatické a služební pasy Gruzii a Uzbekistánu, posléze i Tádžikistánu, Arménii a Azerbajdžánu. (obdobné jednání probíhá s Čínou 4.1.1995 vstoupila v platnost bezvízová dohoda na diplomatické a služební pasy Chile. Probíhají jednání s Izraelem. S Chile a Izraelem se do budoucna zvažuje možnost zrušit vízovou povinnost i pro držitele ostatních cestovních dokladů.

Malý pohraniční styk

Pro ulehčení překračování hranic lidmi žijícími v příhraničních oblastech a na podporu přátelských vztahů s občany sousedních států, zejména za účelem uspokojování společenských, náboženských, kulturních a sportovních zájmů, se sjednávají dohody o malém pohraničním styku.

V roce 1994 byla sjednána a 3.1 1. podepsána Dohoda mezi vládou ČR a vládou SRN o malém pohraničním styku na turistických stezkách a v turistických zónách a o překračování státních hranic ve zvláštních případech, která vstoupila v platnost 1. 12. 1994. V lednu 1995 byla po projednání ve vládě podepsána (tzv. "presidentská smlouva") Smlouva mezi ČR a Polskou republikou o malém pohraničním styku, která nahradí stávající Úmluvu o pohraničním styku mezi oběma státy z roku 1959.

2.2. Imigrace

a) dlouhodobé a trvalé pobyty cizinců na území ČR

Podmínky pro vstup a pobyt cizinců na území ČR stanoví zákon č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území ČSFR ve znění zákona č. 190/1994 Sb. Dlouhodobý pobyt lze povolit na dobu potřebnou k dosažení jeho účelu, nejdéle však na dobu jednoho roku. Tato doba může být na žádost cizince opakovaně prodloužena. Trvalý pobyt lze povolit zejména za účelem sloučení rodiny, pokud manžel nebo příbuzný v pokolení přímém je občanem ČR nebo má na území ČR povolen trvalý pobyt, v jiných humanitárních případech nebo pokud je to odůvodněno zahraničně politickým zájmem ČR. Žádost o povolení k pobytu podává cizinec v zahraničí na ZÚ ČR, lze ji padat též na území ČR u orgánů Služby cizinecké a pohraniční policie (většina cizinců využívá druhé možnosti).

V roce 1994 se zvýšil počet cizinců usídlených na našem území. Ke dni 31.12.1994 v ČR žilo celkem 104.343 cizinců s povoleným trvalým nebo dlouhodobým pobytem, to je o 56% více než v předchozím roce.

- Největší skupinu cizinců s povoleným trvalým pobytem tvořili občané Polska a Slovenska, s dlouhodobým pobytem občané Bulharska, Ruska, Ukrajiny, Polska a dále Číny, býv. Jugoslávie a SRN.

Činnost mezirezortní skupiny pro analýzu povolování pobytu cizincům

Koncem roku 1993 začala pracovat mezirezortní skupina zabývající se analýzou povolování pobytu cizincům na území ČR, která se skládá ze zástupců MPSV, MH, MF, MZV a MV.

V loňském roce se zabývala zejména podmínkami podnikáni a zaměstnávání cizinců. Přijatá opatření se však míjejí účinkem v okamžiku, kdy cizinec, jemuž byl povolen pobyt na území ČR za účelem zaměstnání, získá snadno povolení k podnikání a v rámci této podnikatelské činnosti přiváží další cizince na práci, aniž by měl povinnost vytvořit pracovní místa i pro občany ČR. Mezirezortní skupina se pokusila současný stav zanalyzovat a kromě rozboru stávající situace navrhuje i několik opatření, která jsou v souladu s asociační dohodou ČR k EU a byla připravena s využitím informací o podmínkách povolování podnikání cizinců v jiných státech.

b) uprchlíci, dočasné útočiště a naši krajané

Od roku 1990 prošlo uprchlickými tábory MV 8.560 cizinců. S přiznaným postavením uprchlíka žilo ke 4.1.1995 na území ČR 1.318 cizinců. V roce 1994 požádalo o přiznání postavení uprchlíka celkem 1.144 cizinců, což je o 424 méně než v předchozím roce. Stejně jako v roce 1993 bylo nejvíce žadatelů z Bulharska (45%). Postavení uprchlíka bylo přiznáno 102 cizincům.

MV provozuje 4 uprchlické tábory pro žadatele a 3 integrační pobytová střediska pro přechodné ubytováni osob, kterým bylo přiznáno postaveni uprchlí%a před jejich integrací do obci. V lednu 1995 bylo v uprchlických zařízeních MV 543 žadatelů o přiznání postavení uprchlíka a v integračních střediscích 153 osoby s přiznaným postavením uprchlíka.

Počínaje rozhodnutím vlády ČSFR a přijetím usnesení č. 803 ze dne 12.12.1991 o poskytování humanitární pomoci formou dočasného útočiště prošlo humanitárními středisky na území ČSFR celkem 5.986 osob (na Slovensku 602, v ČR 5.384 osob). Postupem času, na základě dalších usnesení vlády o prodlužování poskytování humanitární pomoci, došlo nejen k omezení okruhu oprávněných osob, ale též k rozhodnutí podporovat snahy těch, kteří mají zájem žít samostatně (mimo humanitární střediska MV). Vláda ČR přijala usnesení č. 284 ze dne 25.5.1994, které mj. obsahuje "Pravidla pro přijímání osob do dočasného útočiště a hmotného zajištění osob v dočasném útočišti".

K 31.12.1994 pobývalo na území ČR celkem 1.817 občanů Bosny a Hercegoviny, resp. býv. SFRJ, kterým bylo poskytnuto dočasné útočiště. Z toho je 1.161 lidí v humanitárních střediscích MV a 656 v soukromí. Vláda ČR přijala dne 22.12.1994 usnesení č. 735, kterým se prodlužuje poskytování dočasného útočiště do 31. 12. 1995.

Určité specifikum představuje zájem některých krajanských komunit vrátit se do rodiště svých předků. Jedná se zejména o krajany z oblasti bývalého SSSR a Balkánu. Jako optimální status krajanů, kteří se chtějí usadit v ČR se jeví povolení k trvalému pobytu.

Vzhledem k tomu, že pro většinu krajanů je téměř nemožné prokázat český původ, zvažuje nyní ministr vnitra možnost dokládat žádosti i úředním dokladem, ve kterém je vyznačena česká národnost, k níž se krajané hlásili po celou dobu pobytu v cizině. Možnost prokázat listinnými důkazy český původ zůstává, stejně jako zákonná možnost přistěhovat se k příbuzným.

Pokud se jedná o další podmínky, tj. zejména hmotné zajištění a ubytování. část krajanů je schopna si tyto náležitosti zajistit sama. Krajanům ze vzdálenějších oblastí nabídly pomoc nevládní organizace. Po předložení projektů vybralo Ministerstvo vnitra jako garanta tohoto programu Nadaci "Člověk v nouzi" při České televizi. V rámci spolupráce předala Nadace Odboru pro uprchlíky MV nabídky na zajištění ubytování pro Čechy žijící v Kazachstánu. U vhodných nabídek byly uzavřeny mezi Ministerstvem vnitra a příslušnými obcemi "Smlouvy o poskytnutí finančního příspěvku na zajištění odpovídajícího bydlení pro žadatele o trvalý pobyt na území ČR, kteří prokáží český původ" zatím pro celkem 45 osob.

c) migrace, občanů Slovenské republiky do ČR a udělená občanství ostatním cizincům

Na občany SR se obecně vztahuje výše zmíněný zákon o pobytu cizinců. Na základě v dohody ministrů vnitra ČR a SR ve věci povolování trvalých pobytů občanům SR, se od 15.8.1994 občan SR, který byl hlášen k trvalému pobytu na území ČR dne 31.12.1992 a tento pobyt dále trvá, neprokazuje při žádosti o povolení k trvalému pobytu, příbuzenský poměr, nedokládá, že má zajištěny prostředky k pobytu, nedokládá, že má zajištěno ubytování a nedokládá bezúhonnost (výpis z rejstříku trestů. Recipročně bylo upuštěno od vybírání poplatků spojených s vyřizováním žádosti o pobytu občanů SR a ČR.

V průběhu let 1993-94 získalo státní občanství ČR celkem 319.000 občanů SR a 2.881 dalších cizinců.

d) Stav přípravy nové právní úpravy cizinecké a azylové problematiky

Podle zákona existují tři kategorie povolení k pobytu: krátkodobému (nepřekračujícímu dobu 180 dnů, převážně za účelem turistiky), dlouhodobému (zejména za účelem výdělečné činnosti) a trvalému (zejména za účelem sloučení rodiny). Obě posledně jmenované kategorie nejsou nijak omezeny (např. kvótou). Cizinci běžně přijíždějí na území ČR bez toho, aby věrohodně doložili účel pobytu, tj. v rámci turistiky a vzápětí si vyřizují povolení k práci nebo podnikání.

Je žádoucí přizpůsobit naši praxi praxi států EU a USA a výrazně preferovat vyřizování žádostí o pobyt cestou zastupitelských úřadů.

Problematiku zaměstnávání a podnikání cizinců upravují zvláštní předpisy.. připravovanou novou právní úpravu je třeba konstruovat tak, aby krátkodobý pobyt nemohl sloužit k výdělečné činnosti a aby zároveň respektoval potřebu ochrany trhu práce. Zde je nutná provázanost s připravovanými zásadami nového zákona o zaměstnanosti.

Zánik a zákaz pobytu a vyhoštění představuje nejzávažnější zásah do svobody pohybu a pobytu. V zájmu zvýšení právní jistoty cizinců a snížení nákladů na státní správu je žádoucí v nové úpravě lépe precizovat podmínky zániku resp. zrušení pobytu.

Hlášení cizinců k pobytu dlouhodobému a trvalému podle předpisů platných pro občany ČR se neosvědčilo. V nové úpravě bude nezbytné hlášení pobytu cizinců a jejich evidenci upravit samostatně.

Legislativní plán vlády počítá s projednáním zásad cizinecké a azylové problematiky ve III. čtvrtletí 1995.

e) mezinárodně smluvní agenda

Jedním z nejvýznamnějších prostředků pro zajištění oboustranných výhod plynoucích z migrace pracovních sil je smluvní úprava zaměstnáván, která stanoví, v souladu s vnitrostátním zákonodárstvím, pro občany a instituce smluvních stran režim výhodnější, než platí pro ostatní cizince.

Přístup ČR k jednotlivým státům musí být diferencovaný. Významnou roli na úseku zaměstnávání našich občanů by měla sehrát Evropská dohoda zakládající přidružení mezí ČR na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé.

Do současné doby byly sjednány následující smluvní úpravy:

1) Dohoda mezi vládou ČSFR a vládou SRN o vzájemném zaměstnávání československých a německých občanů za účelem rozšíření jejich jazykových a odborných znalostí ze dne 23:4.1991.

2) Dohoda o vzájemném zaměstnávání občanů ČSFR a Polské republiky ze dne 16.6.1992:

3) Smlouva mezi ČR a Slovenskou republikou o vzájemném zaměstnávání občanů ze dne 29.10. 1992.

4) Dohoda mezi vládou ČR a vládou Vietnamské socialistické republiky o vzájemném zaměstnávání českých a vietnamských občanů ze dne 4.6.1994.

Je připravováno sjednání dohody o vzájemném zaměstnávání občanů s Ruskou Federací, Ukrajinou a Rakouskem, výhledově je zájem na zahájení jednání se Švýcarskem, eventuelně s dalšími státy západní Evropy.

3. Neregulérní (nedovolená, nelegální) migrace cizinců

Pod pojmem neregulérní (nedovolená, nelegální) migrace cizinců rozumíme vstup nebo pobyt cizince, který nesplňuje nebo přestal splňovat) podmínky pro vstup nebo pobyt, stanovené příslušnými vnitrostátními právními předpisy nebo mezinárodní dohodou, jíž je ČR vázána.

a) hodnocení situace za rok 1994

Cizinecká policie na hraničních přechodech nepovolila vstup do ČR 91.673 cizincům. Důvodem byly především různé nedostatky v cestovních dokladech (66,5 %). Nejvíce cizinců bylo vráceno na hranicích s Německem (58.004 osob, tj. 63.3 %) a na hranicích se Slovenskem (15.825 osob, tj. 17, 3 %).

Během roku 1994 bylo předvedeno, zajištěno nebo zadrženo 20.480 osob za pokus o nelegální přechod státních hranic, z toho 18.832 cizinců z 90 zemí. Přes podstatný pokles celkového počtu nelegálních přechodů státních hranic se v roce 1994 značně zvýšil počet osob, které se pokusily o nedovolený přechod státních hranic ve směru do ČR (z 1.975 osob v roce 1993 na 3.450 osob v roce 1994).

Uplatnění nové vízové politiky vůči Bosně a Hercegovině a Svazové republice Jugoslávie se projevilo nejen poklesem počtu nedovolených přechodů státních hranic, ale i počtu odbavených osob ze zemí bývalé Jugoslávie na hraničních přechodech ČR až o 60%. Toto snížení je projevem i toho, že úřady Bosny a Hercegoviny omezují možnosti vycestování svým občanům z důvodu branné povinnosti, existují praktické potíže s opuštěním Sarajeva, vycestování je možné pouze na služební pas atd.

Závažným a nebezpečným jevem je převaděčství, na němž se podílejí jednotlivci i velmi dobře organizované skupiny, pracující na profesionální úrovni s mezinárodním propojením. I kdy celkový počet nedovolených přechodů státních hranic se snižuje, nelze předpokládat, že klesá také aktivita převaděčů. Jejich činnost se stává skrytější a organizovanější, s využitím falešných dokladů. Během roku 1994 bylo evidováno celkem 676 osob, které se podílely a převaděčské činnosti (z toho 462 českých občanů).

V průběhu roku 1994 docházelo ve zvýšené míře ke zneužívání azylové procedury. Přibliž třetina žadatelů o přiznání postavení uprchlíka (340 osob) svévolně opustila uprchlické tábory, ve většině případů s cílem dostat se nelegálně do západní Evropy.

V roce 1994 byl vysloven zákaz pobytu na území ČR 1.792 cizincům (ve srovnání s rokem 1993 je to o 4.742, tj. o 28,68% případů méně), přičemž oproti předcházejícím rokům se mění nejčastější důvody pro jeho vyslovení.

Počet cizinců vyhoštěných z ČR v roce 1994 stoupl o 36 osob (tj. cca o 5% ve srovnání s rokem 1993). Náklady na administrativní a soudní vyhoštění dosáhly cca 3,8 milionu Kč.

b) novelizace právní úpravy pobytu cizinců

Stát by měl regulovat vstup cizinců na své území tak, aby nebyl ohrožen trh práce a aby naše uzemí nepřijížděli cizinci bez dostatečného hmotného zajištění. Na tato fakta reagovala vláda České republiky již dříve svým usnesením č. 336, o opatřeních vízového režimu pro rok 1993, je už schválila uzavírání nových bezvízových dohod s množností přijetí tzv. regulativních opatření.

Podle §34a zákona č.123/1992 Sb., ve znění zákona 190/1994 Sb., stanoví Ministerstvo vnitra právním předpisem výši peněžní částky uvedené v 2 odst. 3 písm. a) cit. zákona. Návrh znění vyhlášky je v současné době v připomínkovém řízení. Návrh reflektuje alespoň částečnou úhradu nákladů vydávaných ze státního rozpočtu ČR na vyhošťování cizinců, které by mohly být uhrazeny z prostředku cizince.

e) související mezinárodně smluvní agenda

Jedním z účinných mechanismů při zabraňování nelegální migraci a omezování jejích důsledků jsou readmisní dohody.

Readmisní dohody s některými sousedními státy, tj. s Rakouskem, Slovenskem a Polskem byly uzavřeny již v předchozích letech.

V roce 1994 byly podepsány další tři readmisní dohody.

1) "Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Rumunska o předávání a přebírání osob, jejichž vstup nebo pobyt je na území druhého státu protiprávní" vstoupila v platnost 26.5.1994.

2 "Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Maďarské republiky o předání a převzetí osob na státních hranicích" byla podepsána 21.1.1994, v platnost vstoupí 30. dnem ode dne, v němž si smluvní strany písemně diplomatickou cestou sdělí, že jsou splněny podmínky pro její vstup v platnost podle jejich vnitrostátních předpisů.

3) V Bonnu byla 3.11. 1994 podepsána "Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Spolkové republiky Německo o zpětném přebírání osob na společných státních hranicích", která vstoupila v platnost 1.1. 1995. Ve stejný den byla podepsána "dohoda mezi vládou České republiky a vládou Spolkové republiky Německo o spolupráci v oblasti následků vyplývajících z migračních pohybů". Na jejím základě bude v období tří let poskytnuta vládě ČR za smluvně stanovených podmínek (česká strana musí velmi přesně dokladovat nárok na splátku a její využití) celková částka 60 mil. DM s tím, že finanční prostředky budou použity zejména pro oblasti spojené s vlastní ochranou. státních hranic, cizineckým režimem a azylovou infrastrukturou.

V jednání je readmisní dohoda se Slovinskem.

4. Situace v Evropě a činnost mezinárodních a nevládních organizací

a) situace v Evropě

S ohledem na plán integrace ČR do EU je nutné, aby se také migrační a vízová politika v ČR postupně sbližovala s politikou a právními normami členských zemí EU. Před dosažením plné kompatibility by bylo žádoucí, aby ČR získala status pozorovatele v tzv. Schengenské skupině, příp. začala zvažovat přistoupení k tzv. paralelní Dublinské dohodě.

Budou-li přes existující problémy či neshody Schengenské dohody skutečně od 1. července uvedeny v život, bude to znamenat velký posun v integraci Evropy. Hranice mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo se tak stane prakticky hranicí mezi ČR a všemi zeměmi Schengenské dohody.

b) mezinárodní organizace

V r. 1994 se ČR podílela na práci řady odborných mezinárodních organizací. Při komplexním řešení migrační problematiky zaujímá mezi evropskými organizacemi významné místo Rada Evropy se svým Evropským výborem pro migraci (CDMG) a Expertním výborem pro právní otázky územního azylu, uprchlíků a osob bez státní příslušnosti (CAHAR). Dále se rozvíjí spolupráce ČR s Úřadem Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR). ČR zaujímá statut pozorovatele v Mezinárodní organizaci pro migraci (IOM). MV připravuje v úzké spolupráci s MZV a MPSV pro vládu ČR materiál, jehož schválení umožní podat žádost o členství ČR v IOM. V rámci tzv. Berlínsko - Budapešťského procesu se skupina eertů zabývá analýzou témat z oblasti nelegální migrace. V gesci ČR je vypracování analýzy zavádění readmisních dohod a vypracování návrhu zásad evropské readmisní dohody pro unifikaci uzavíraných dvou a vícestranných dohod. Připomínkovým řízením nyní prochází návrh Dohody o spolupráci při výměně informací mezi ČR a ICMPD (Mezinárodní centrum pro vývoj migračních politik, které v současné době plní také funkci sekretariátu Budapešťské skupiny).

c) nevládní a charitativní organizace

Pozn.: v příloze jsou uvedeny stručné informace k činnosti některých organizací, které se orientují na pomoc nejen občanům ČR, ale i migrantům. Jedná se o tyto organizace:

1. Český helsinský výbor - poradna pro uprchlíky

2. Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU)

3. Adventistická agentura pro pomoc a rozvoj (ADRA)

4. Nadace "Člověk V tísni" při České televizi

5. občanské sdružení EPlCENTRUM

6. Open Society Fond (Sorozova nadace)

7. Česka katolická charita (CKCH)

8. Sdružení občanů zabývající se emigranty (SOZE)

9. Naděje

10. Fond ohrožených dětí

5. Vnitrostátní migrace

Statistika vnitřní migrace je v ČR založena na sledování změn obce trvalého pobytu obyvatel (občanů ČR i cizinců). S výjimkou Prahy, kde je statisticky sledováno i stěhování mezi pražskými obvody (městskými částmi), nejsou do statistiky migrace zahrnuty případy stěhování uvnitř obcí. V době zpracování této zprávy byly známy výsledky statistického sledování migrace za prvních deset měsíců roku 1994.

Základním rysem dlouhodobého vývoje vnitřní migrace v ČR je pokles jejího objemu. vyplývá zejména případů stěhování na delší vzdálenosti. Jen místy jsou patrny známky migračních přesunů z regionů s vyšší nezaměstnaností do oblastí s dostatkem pracovních příležitostí. Migrační proudy mohou v budoucnu zesílit i v souvislosti s rozvojem trhu s byty.

Migračně výrazně ziskovým regionem byl Středočeský kraj, dále Jihomoravský a Jihočeský kraj, nejztrátovějšími regiony byly Severočeský a Severomoravský kraj a hlavní město Praha.

Z dlouhodobého hlediska se migrační přírůstek Středočeského kraje jeví jako anomálie. Pro střední Čechy byla až do roku 1991 typická každoroční hluboká imigrační ztráta, způsobovaná odlivem obyvatel do hlavního města. Zvrat nastal v roce 1992, kdy měl poprvé Středočeský kraj mírně ziskové migrační saldo. V roce 1993 a 1994 migrační zisk Středočeského kraje dále vzrostl. Jde o důležitý obrat v celé struktuře vnitřního stěhování v České republice. Zdrojem tohoto obratu je zejména rostoucí počet případů přistěhování do příměstských okresů Prahy (Praha-západ, Praha-východ a Kladno). Je možno konstatovat, že migrační situace ve spádových oblastech velkých měst se přibližuje trendu v západní Evropě převládajícímu od šedesátých let migrační růst obyvatelstva okolí měst na úkor vlastního městského jádra.

Rok 1994 se stal prvním rokem, ve kterém migrační saldo Prahy v administrativních hranicích hlavního města bylo ztrátové. Celkové migrační saldo Prahy, tj. zahrnující i zahraniční stěhování, zůstalo i v roce 1994 ziskové, proti předchozím rokům však výrazně kleslo. Bezprostřední příčinou zeslábnuti migrační aktivity Prahy je finanční nedostupnost nových bytů a celkové utlumení pražské bytové výstavby. Týká se to i dalších velkých měst, z nichž Plzeň a zejména Ostrava vykazuje začnou migrační ztrátu.

Migračně nejziskovějšími okresy v prvních deseti měsících roku 1994 byly Příměstské okresy Prahy, Brna, Plzně a okres České Budějovice. U okresu České Budějovice je migrační zisk způsoben jak migračním přírůstkem v okresním městě, tak intenzivní migrací do Týna nad Vltavou (související s výstavbou JE Temelín). Naopak nejhlubší absolutní migrační ztrátu vykázaly severomoravské okresy Ostrava a Karviná.

Z přepočtu migračního salda na 1000 obyvatel je patrné, že migrační zisk příměstských okresů je výraznějším jevem než migrační ztráta velkých měst. U okresu Louny, jehož relativní migrační ztráta je vůbec největší, lze předpokládat alespoň částečnou souvislost s relativitě vysokou mírou nezaměstnanosti v okrese. Obdobně je tomu pravděpodobně u okresu Bruntál.

Vnitřní migrace v ČR nepředstavuje sociální ani demografický problém. Mění se však její struktura a patrně prochází obdobím zvratu.

6. Závěr

Analýza faktů potvrzuje, že ČR se stává imigračním státem. Stoupá počet cizinců, kteří mají zájem o povolení pobytu na našem úze.ní a klesá počet cizinců zadržených na západní hranici, zatímco počet cizinců zadržených na východní hranici stoupá. Tento trend naznačovaly již údaje z roku 1993. Stejně jako v západoevropských státech ani u nás nestoupají počty žadatelů o azyl, ale roste zejména imigrace za účelem výdělečné činnosti. Stoupají také počty turistů, kteří navštěvují ČR. Zmíněné trendy s sebou přinášejí na jedné straně kulturní a hospodářské obohacení státu, na druhé straně mají i negativní průvodní rysy, zejména kriminalitu a ne vždy pozitivní vliv na trh práce.

Mezinárodní spolupráce v otázkách migrace je na velmi dobré úrovni. Základní podmínkou pro další úspěšný postup při řešeni migračních pohybů je dobrá, objektivní a úplná informovanost jak ve vnitrostátním tak mezinárodním měrítku. Pouze pak lze přijímat odpovídající opatření v oblasti právní i praktické. Informace o migraci, kterými disponuje Česká republika, patří v evropském měřítku k informacím velmi dobře hodnoceným. Je vhodné si tuto úroveň udržet.

Za poslední rok bylo uzavřeno několik významných mezinárodních dohod, jak "represivních", jako jsou dohody readmisní, tak i dohod umožňujících svobodnější pohyb osob, např. malý pohraniční styk.

Celkově lze shrnout, že se Česká republika vyrovnává s migrací poměrně dobře a zatím není důvodu k velkým obavám z migračních pohybů. Nebezpečí je však spojeno s průvodními jevy migračních pohybů, zejména mezinárodně organizovaným zločinem.

 Příloha č.1 k č.j. OŘ-284/10-95

Informace o migraci na území České republiky za rok 1994

Zpracovalo Ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie

s využitím vnitroresortních zdrojů a informací dalších resortů (zejména MZV, MPSV a ČSÚ

Obsah:

1. Úvod

2. Regulérní (dovolená) migrace

2.1. TURISTIKA

a) krátkodobé pobyty cizinců na území ČR

b) cestováni českých občanů do zahraničí

c) související mezinárodně smluvní agenda

2.2. IMIGRACE

a) dlouhodobé a trvalé pobyty cizinců na území ČR

b) uprchlíci, dočasné útočiště a naši krajané

c) migrace občanů slovenské republiky do ČR a udělená občanství ostatním cizincům

d) stav přípravy nové právní úpravy-cizinecké a azylové problematiky

e) mezinárodně smluvní agenda

3. Neregulérní (nedovolená, nelegální) migrace cizinců

a) hodnocení situace za rok 1994 a srovnání s předchozími lety

b) novelizace právní úpravy pobytu cizinců

c) souvise, jící mezinárodně smluvní agenda

4. Situace v Evropě a činnost mezinárodních a nevládních organizací

a) situace v Evropě

b) mezinárodní organizace

c) nevládni a charitativní organizace

5. Vnitrostátní migrace

6. Závěr


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP