Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1614 A

ODPOVĚĎ NA OTÁZKU

poslankyně Petry Buzkové

na ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci rozhodnutí č. 5, 6, 7/95 Ministerstva životního prostředí České republiky

Ministr životního prostředí František Benda zaslal odpověď na otázku poslankyně Petry Buzkové dopisem ze dne 25. dubna 1995.

Podle § 90 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra životního prostředí Františka Bendy na otázku poslankyně Petry Buzkové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 3. května 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha


Ing. František Benda

ministr životního prostředí

České republiky
 V Praze dne 25. dubna 1995
 Č. j.: M/1393/95


Vážená paní poslankyně

obdržel jsem Váš dotaz, ve kterém žádáte o vysvětlení některých nedostatků, případně o sdělení, jak budou některé činnosti prováděné dosud Českým ústavem ochrany přírody zajišťovány po jeho zrušení a rozdělení na dva samostatné subjekty.

V devíti hodech uvádíte činnosti, které dle Vašeho názoru nejsou obsazeny ve zřizovacích listinách č. 6/95, o zřízení Správy chráněných krajinných oblastí České republiky a č. 7/95, o z řízení rozpočtové organizace Agentura ochrany přírody a krajiny, ačkoliv by v nich být měly.

Nesdílím zcela Váš názor, a proto mi dovolte, abych vše uvedl na pravou míru stručnou argumentací.

Úvodem je třeba upozornit, že ve svém dotazu porovnáváte text mého rozhodnutí č. 5, 6, 7/1995 a text statutu ČÚOP ze dne 21. 12. 1990, dvou nesrovnatelných materiálů, čímž nacházíte pochopitelně řadu "rozdílností". Tento stav je možné velice jednoduše vysvětlit, o což se dále pokusím.

Statuty organizací byly jako institut zakotven v § 16 zákona č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů (Hospodářský zákoník) a měly za úkol blíže upravit činnost organizace a její vnitřní organizační struktur. Hospodářský zákoník byl mimo jiné měněn a doplňován zákonem č. 103/1990 Sb., který § 16 zrušil, a tím zanikla i povinnost zřizovatele organizace vydávat statut pro bližší vymezení jejich úkolů. Zřizování, změny. a zrušování rozpočtových organizací je v současnosti upraveno v § 31 zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky (rozpočtová pravidla) a z této zákonné úpravy se také odvíjejí rozhodnutí ministra č. 5, 6 a 7/1995.

K jednotlivým bodům Vašeho dotaz u mohu konstatovat:

1) Je pravdou, že v předmětu činnosti Správy chráněných krajinných oblastí ČR (dále jen "Správy"), ani Agentury ochrany přírody a krajiny (dále jen "Agentura") není zahrnuta správa jeskyň. Tato nepřesnost je napravena novým rozhodnutím (rozhodnutí č. 12/95), kterým se upravuje zřizovací listina Agentury, a kde je výslovně v předmětu činnosti uvedeno, že Agentura zajišťuje péči o zpřístupněné jeskyně.

2) Námitka, že není ve zřizovací listině Agentury, či Správy zakotvena spolupráce v průběhu územně plánovacího procesu, je neopodstatněná, jelikož tato spolupráce je u první organizace zakotvena v předmětu činnosti v bodě 2.3 a 2.5, a u druhé organizace v předmětu činnosti v bodě 2. 2.

3) Pokud se týče nezakotvení ve zřizovací listině účasti na přípravě právních norem a možnosti se k nim z odborného hlediska vyjadřovat, ani tato Vaše námitka není oprávněná. V žádném případě nelze souhlasit s Vaším tvrzením, že tímto dochází k porušování § 20 odst. 2 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, neboť je zcela jednoznačné, že zásady ochrany životní ho prostředí a posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí (viz § 11 až 16 zákona č. 17/1992 Sb.) jsou zcela respektovány v průběhu legislativního procesu. A navíc tato činnost je stejně jako předcházející vykonávána v rámci vydávání stanovisek a expertních posudků pro orgány státní správy a v rámci odborné činnosti, upravených v bodech 2.3, 2.5 a 2.2 jednotlivých zřizovacích listin.

4) Dle mého názoru, je zcela zbytečné zakotvovat ve zřizovací listině dozor nad dodržováním zásad a podmínek ochrany přírody, jelikož tato problematika je dostatečně řešena v rámci zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (viz § 80 odst. 1, 81 a 85 tohoto zákona), a proto i tuto Vaši námitku nemohu akceptovat.

5) Výchovná činnost zaměřená na širokou veřejnost je ve zřizovací listině Správy obsažena v bodě 2.5 a do zřizovací listiny Agentury je včleněna v rámci výše uváděného rozhodnutí č. 12/95 (viz 1/). Pokud se týče dalšího vzdělávání pracovníků ochrany přírody, to je zabezpečováno výměnou zkušeností v rámci různých pracovních seminářů a samozřejmě samostatným vzděláváním každého odborníka, které je jeho osobní záležitostí, a proto je zřejmé, že není nutné tuto činnost dávat do zřizovací listiny jednotlivých organizací.

6) K Vaší námitce, že ve zřizovací listině nejsou zajištěny výzkumné organizace a výzkumná pracoviště zřizovaná Agenturou, je nutné konstatovat, že podle současné právní úpravy (§ 31 odst. 1 zákona č. 576/1990 Sb.) není možné, aby rozpočtová organizace zřizovala další samostatné organizace. Je možné pouze zřizovat pracoviště v rámci této rozpočtové organizace, což je záležitost vnitřní organizační struktury, kterou stanoví v souladu s bodem 6. zřizovací listiny organizační řád.

7) Vydávání časopisu státní ochrany přírody není v předmětu činnosti zřizovací listiny Agentury výslovně upraveno, tato činnost je také upravena dodatkem zřizovací listiny v rámci šíření informací.

8) Není potřeba ve zřizovací listině organizace uvádět podrobně jako předmět její činnosti spolupráci s občany či odbornými organizacemi, jelikož veškeré aktivity uváděné v předmětu činnosti organizace jsou samozřejmě s touto spoluprací spojeny, neboť v současné době je nemyslitelné, aby jakákoli v organizace pracovala pouze s informacemi, které si nashromáždí. Ke zmiňovanému § 74 zákona č. 114/1992 Sb. je nutné uvést, že tento paragraf se týká mezinárodní spolupráce v ochraně přírody příslušných orgánů státní správy, nevztahuje se proto na odborné organizace. Mezinárodní spolupráce na úrovni odborné organizace je do zřizovací listiny výslovně včleněna ve výše zmiňovaném rozhodnutí č. 12/95.

9) Pokud se jedná o námitku vzniku dvojkolejnosti odborné činnosti v oblasti ochrany přírody, není toto Vaše tvrzení podložené, neboť Agentura zajišťuje především odbornou činnost mimo území chráněných krajinných oblastí (CHKO). Na území CHKO tuto odbornou činnost ve smyslu § 78 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb. a v rámci předmětu své činnosti vykonává Správa.

Závěrem mohu shrnout, že moje rozhodnutí č. 12/95 upravuje zřizovací listinu rozpočtové organizace Agentury ochrany přírody a krajiny ve smysl u výše uvedených odůvodnění. Ministerstvem nebude již vydáván statut organizace jako v minulosti, nýbrž příslušný statutární orgán po projednání s ministerstvem vydá organizační řád, jak předpokládají jednotlivé zřizovací listiny.

Snažil jsem se reagovat na každý z devíti bodů Vašeho dotazu zvlášť a pro přehlednost jsem použil stejnou formu číslování jednotlivých odpovědí, kterou jste zvolila Vy.

Doufám, že jsem Vám odpověděl dostatečně podrobně a rozptýlil Vaše obavy.

V úctě

Benda

Vážená paní

JUDr. Petra Buzková

poslankyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

Sněmovní 4

110 00 Praha - Malá Strana

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP