Ministr životního prostředí František
Benda zaslal odpověď na otázku poslankyně
Petry Buzkové dopisem ze dne 25. dubna 1995.
Podle § 90 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
životního prostředí Františka Bendy
na otázku poslankyně Petry Buzkové. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 25. dubna 1995 | |
Č. j.: M/1393/95 |
Vážená paní poslankyně
obdržel jsem Váš dotaz, ve kterém žádáte
o vysvětlení některých nedostatků,
případně o sdělení, jak budou
některé činnosti prováděné
dosud Českým ústavem ochrany přírody
zajišťovány po jeho zrušení a rozdělení
na dva samostatné subjekty.
V devíti hodech uvádíte činnosti,
které dle Vašeho názoru nejsou obsazeny ve
zřizovacích listinách č. 6/95, o zřízení
Správy chráněných krajinných
oblastí České republiky a č. 7/95,
o z řízení rozpočtové organizace
Agentura ochrany přírody a krajiny, ačkoliv
by v nich být měly.
Nesdílím zcela Váš názor, a proto
mi dovolte, abych vše uvedl na pravou míru stručnou
argumentací.
Úvodem je třeba upozornit, že ve svém
dotazu porovnáváte text mého rozhodnutí
č. 5, 6, 7/1995 a text statutu ČÚOP ze dne
21. 12. 1990, dvou nesrovnatelných materiálů,
čímž nacházíte pochopitelně
řadu "rozdílností". Tento stav
je možné velice jednoduše vysvětlit, o
což se dále pokusím.
Statuty organizací byly jako institut zakotven v §
16 zákona č. 109/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů (Hospodářský
zákoník) a měly za úkol blíže
upravit činnost organizace a její vnitřní
organizační struktur. Hospodářský
zákoník byl mimo jiné měněn
a doplňován zákonem č. 103/1990 Sb.,
který § 16 zrušil, a tím zanikla i povinnost
zřizovatele organizace vydávat statut pro bližší
vymezení jejich úkolů. Zřizování,
změny. a zrušování rozpočtových
organizací je v současnosti upraveno v § 31
zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky (rozpočtová pravidla) a z této
zákonné úpravy se také odvíjejí
rozhodnutí ministra č. 5, 6 a 7/1995.
K jednotlivým bodům Vašeho dotaz u mohu konstatovat:
1) Je pravdou, že v předmětu činnosti
Správy chráněných krajinných
oblastí ČR (dále jen "Správy"),
ani Agentury ochrany přírody a krajiny (dále
jen "Agentura") není zahrnuta správa jeskyň.
Tato nepřesnost je napravena novým rozhodnutím
(rozhodnutí č. 12/95), kterým se upravuje
zřizovací listina Agentury, a kde je výslovně
v předmětu činnosti uvedeno, že Agentura
zajišťuje péči o zpřístupněné
jeskyně.
2) Námitka, že není ve zřizovací
listině Agentury, či Správy zakotvena spolupráce
v průběhu územně plánovacího
procesu, je neopodstatněná, jelikož tato spolupráce
je u první organizace zakotvena v předmětu
činnosti v bodě 2.3 a 2.5, a u druhé organizace
v předmětu činnosti v bodě 2. 2.
3) Pokud se týče nezakotvení ve zřizovací
listině účasti na přípravě
právních norem a možnosti se k nim z odborného
hlediska vyjadřovat, ani tato Vaše námitka
není oprávněná. V žádném
případě nelze souhlasit s Vaším
tvrzením, že tímto dochází k
porušování § 20 odst. 2 zákona
č. 17/1992 Sb., o životním prostředí,
neboť je zcela jednoznačné, že zásady
ochrany životní ho prostředí a posuzování
vlivů činností a jejich důsledků
na životní prostředí (viz § 11
až 16 zákona č. 17/1992 Sb.) jsou zcela respektovány
v průběhu legislativního procesu. A navíc
tato činnost je stejně jako předcházející
vykonávána v rámci vydávání
stanovisek a expertních posudků pro orgány
státní správy a v rámci odborné
činnosti, upravených v bodech 2.3, 2.5 a 2.2 jednotlivých
zřizovacích listin.
4) Dle mého názoru, je zcela zbytečné
zakotvovat ve zřizovací listině dozor nad
dodržováním zásad a podmínek
ochrany přírody, jelikož tato problematika
je dostatečně řešena v rámci
zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny (viz § 80 odst. 1, 81 a 85 tohoto zákona),
a proto i tuto Vaši námitku nemohu akceptovat.
5) Výchovná činnost zaměřená
na širokou veřejnost je ve zřizovací
listině Správy obsažena v bodě 2.5 a
do zřizovací listiny Agentury je včleněna
v rámci výše uváděného
rozhodnutí č. 12/95 (viz 1/). Pokud se týče
dalšího vzdělávání pracovníků
ochrany přírody, to je zabezpečováno
výměnou zkušeností v rámci různých
pracovních seminářů a samozřejmě
samostatným vzděláváním každého
odborníka, které je jeho osobní záležitostí,
a proto je zřejmé, že není nutné
tuto činnost dávat do zřizovací listiny
jednotlivých organizací.
6) K Vaší námitce, že ve zřizovací
listině nejsou zajištěny výzkumné
organizace a výzkumná pracoviště zřizovaná
Agenturou, je nutné konstatovat, že podle současné
právní úpravy (§ 31 odst. 1 zákona
č. 576/1990 Sb.) není možné, aby rozpočtová
organizace zřizovala další samostatné
organizace. Je možné pouze zřizovat pracoviště
v rámci této rozpočtové organizace,
což je záležitost vnitřní organizační
struktury, kterou stanoví v souladu s bodem 6. zřizovací
listiny organizační řád.
7) Vydávání časopisu státní
ochrany přírody není v předmětu
činnosti zřizovací listiny Agentury výslovně
upraveno, tato činnost je také upravena dodatkem
zřizovací listiny v rámci šíření
informací.
8) Není potřeba ve zřizovací listině
organizace uvádět podrobně jako předmět
její činnosti spolupráci s občany
či odbornými organizacemi, jelikož veškeré
aktivity uváděné v předmětu
činnosti organizace jsou samozřejmě s touto
spoluprací spojeny, neboť v současné
době je nemyslitelné, aby jakákoli v organizace
pracovala pouze s informacemi, které si nashromáždí.
Ke zmiňovanému § 74 zákona č.
114/1992 Sb. je nutné uvést, že tento paragraf
se týká mezinárodní spolupráce
v ochraně přírody příslušných
orgánů státní správy, nevztahuje
se proto na odborné organizace. Mezinárodní
spolupráce na úrovni odborné organizace je
do zřizovací listiny výslovně včleněna
ve výše zmiňovaném rozhodnutí
č. 12/95.
9) Pokud se jedná o námitku vzniku dvojkolejnosti
odborné činnosti v oblasti ochrany přírody,
není toto Vaše tvrzení podložené,
neboť Agentura zajišťuje především
odbornou činnost mimo území chráněných
krajinných oblastí (CHKO). Na území
CHKO tuto odbornou činnost ve smyslu § 78 odst. 3
zákona č. 114/1992 Sb. a v rámci předmětu
své činnosti vykonává Správa.
Závěrem mohu shrnout, že moje rozhodnutí
č. 12/95 upravuje zřizovací listinu rozpočtové
organizace Agentury ochrany přírody a krajiny ve
smysl u výše uvedených odůvodnění.
Ministerstvem nebude již vydáván statut organizace
jako v minulosti, nýbrž příslušný
statutární orgán po projednání
s ministerstvem vydá organizační řád,
jak předpokládají jednotlivé zřizovací
listiny.
Snažil jsem se reagovat na každý z devíti
bodů Vašeho dotazu zvlášť a pro přehlednost
jsem použil stejnou formu číslování
jednotlivých odpovědí, kterou jste zvolila
Vy.
Doufám, že jsem Vám odpověděl
dostatečně podrobně a rozptýlil Vaše
obavy.
V úctě
Benda
Vážená paní
JUDr. Petra Buzková
poslankyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
Sněmovní 4