Ministr hospodářství Karel Dyba zaslal odpověď
na interpelaci poslance Michala Krause dopisem ze dne 13. dubna
1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
hospodářství Karla Dyby na interpelaci poslance
Michala Krause odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 13. dubna 1995 | |
Čj. 201 947/95-91 |
Vážený pane poslanče,
na Vaši interpelaci přednesenou na 29. schůzi
Poslanecké sněmovny dne 16. března 1995 sděluji
na Vaše otázky tyto následující
odpovědi:
1. Proč vaše ministerstvo nepostupovalo při
výběru strategického partnera podle příslušných
zákonných norem pro provádění
veřejného výběrového řízení,
čímž došlo k žalobě jednoho
ze zájemců u soudu a v důsledku rozhodnutí
soudu i k vážnému ohrožení celého
výběrového řízení?
Ministerstvo hospodářství bylo pověřeno
vládou ČR usnesením č. 428 z 10. srpna
1994 provést výběr strategického partnera.
Na základě tohoto rozhodnutí ministerstvo
vyhlásilo a zahájilo výběrové
řízení, jehož vítěz se
stane nabyvatelem 27% akcií SPT Telecom. Toto výběrové
řízení je řízením organizovaným
ministerstvem hospodářství na základě
zákona o velké privatizaci, nikoliv veřejnou
soutěži ve smyslu obchodního zákoníku.
V prvním kroku proběhla tzv. předkvalifikace,
v jejímž rámci měli uchazeči
prokázat toliko elementární předpoklady
pro roli strategického partnera pro SPT Telecom, jakožto
národního telefonního operátora.
Tento postup, kromě toho, že je efektivní,
je navíc zcela legitimní a legální,
ministerstvo jím neporušilo žádnou právní
normu.
Žaloba jedné ze společností, které
neprošly předkvalifikací měla za následek
předběžné opatření soudu,
které nařizuje ministerstvu hospodářství
nevyhlašovat a nezahajovat výběrové
řízení. Proti tomuto opatření
bylo vzápětí podáno odvolání.
Toto rozhodnutí soudu nemělo za důsledek
ohrožení ani zpoždění výběrového
řízení. Jak známo, odvolací
soud zrušil rozhodnutí soudu 1. instance a tak dal
za pravdu postupu ministerstva.
2. Domníváte se, pane ministře, že
je normální a politicky únosné podmiňovat
průběh výběrového řízení
hrozbami sebevraždou oběšením, což
jste veřejně učinil?
Bylo to jinak. Řekl jsem, že bych se musel oběsit,
kdybych doporučoval pustit do 1. fáze výběrového
řízení firmu Telis. Tato firma v předkvalifikaci
nevyhověla základním kritériím
kladeným na strategického partnera. Myslím,
že není nutno vysvětlovat, že každý
člověk, i ministr, jestliže je přesvědčen,
že jedná správně, má právo
na občasnou nadsázku dokonce i takto emotivně
zdůrazněnou. Nevidím na tom nic nenormálního
ani politicky neúnosného a nemá to nic společného
s nějakým podmiňováním výběrového
řízení hrozbou sebevraždy.
3. Jak je možné, že vaše ministerstvo
nerespektuje rozhodnutí soudu?
Všechny kroky, které ve výběrovém
řízení ministerstvo hospodářství
činí, vždy předem posuzovalo z hlediska
rozhodnutí soudu, tak aby se s ním nedostaly do
konfliktu. Mezitím soud vyšší instance
už rozhodl ve prospěch odvolání MH,
takže i Vaše otázka se ukázala jako bezpředmětná.
4. Jak je možné, že vaše ministerstvo,
jakožto orgán státní správy ČR,
vyžadovalo zaplacení nenávratného účastnického
poplatku v amerických dolarech, přesně 100 000
amerických dolarů účastnického
poplatku?
Tento účastnický poplatek je běžnou
praxí. Je určen pro pokrytí nezbytných
nákladů na vlastní výběrové
řízení a zároveň slouží
jako elementární průkaz kredibility uchazečů.
Tím, že uchazeči akceptují nevratnost
poplatku prokazují svůj seriózní zájem
o výběrové řízení.
Při mezinárodních výběrových
řízeních je platba v amerických dolarech
normálním postupem. Domnívám se, že
společnost, která je připravena zaplatit
v dolarech řádově až jednu miliardu
za majetkový podíl na SPT Telecom, musí být
připravena a schopna (kromě jiného) zaplatit
v dolarech 100 000 za účast v soutěži.
Jinak v ní nemá co dělat.
5. K čemu a jak byly použity prostředky
v hodnotě kolem 30 až 35 milionů Kč
získané nevratnými účastnickými
poplatky?
Tyto prostředky jsou uloženy na zvláštním
účtu u ČNB. Budou z nich uhrazeny náklady
prokazatelně spojené s výběrovým
řízením.
6. Podle Ústavy ČR je úředním
jazykem čeština. Proč a pro koho měli
odevzdávat zájemci o prodej strategických
akcií SPT Telecom všechna sdělení jak
v českém, tak i v anglickém jazyce?
V transakcích, kde se předpokládá
i účast, resp. převážně
účast zahraničních subjektů
je obvyklá praxe všechny dokumenty předávat
i vyžadovat jak v domácím jazyce, tak i v anglické
verzi. To platí tím spíše, jsou-li účastníci
výběrového řízení z
různých částí světa
s různými domácími jazyky.
7. Jak je možné, že české ministerstvo
hospodářství udává zájemcům
o doplnění informací o výběrovém
řízení na prodej české firmy
kontaktní adresu na soukromou osobu a navíc cizího
státního příslušníka do
Londýna?
Při přípravě této transakce,
která je dosud největší privatizační
akcí v transformujících se ekonomikách,
ministerstvo hospodářství spolupracuje s
poradenskou firmou J. P. Morgan se sídlem v Londýně.
Kromě toho, že kontaktní osobou pro uchazeče
je pověřený pracovník ministerstva
hospodářství, jehož jméno je
na prvním místě, byla zároveň
určena i kontaktní osoba z této společnosti.
Uvedená adresa je sídlem společnosti J. P.
Morgan, nikoliv adresou fyzické osoby.
8. Nemyslíte, pane ministře, že takto připravené
výběrové řízení, jeho
skandální průběh a evidentně
negativní dopady do českého hospodářství
nejsou kromě jiného dostatečným důvodem
k vašemu zamyšlení nad dalším setrváním
v odpovědné funkci ministra hospodářství
ČR?
Výběrové řízení bylo
připraveno dobře, zcela jistě nemá
skandální průběh a není mi
známo nic o tom, že by mělo jakékoliv
negativní dopady do českého hospodářství.
To potvrzuje i moje osobní zkušenost z různých
setkání s účastníky výběrového
řízení, případně s jejich
poradci, kteří sdělují, že průběh
řízení považují za férový.
Vláda mě pověřila organizováním
výběru strategického partnera a já
toto zadání plním.
S pozdravem
Vážený pan
Michal Kraus
Poslanec Poslanecké sněmovny