Dozorčí rada Grantové agentury ČR
(dále jen "DR") dospěla na základě
své činnosti specifikované v 15 zákona
ČNR č. 300/92, Sb. ve znění zákona
č. 1 /95 Sb. k poznatkům, které jsou shrnuty
v této, v pořadí již druhé zprávě.
První zpráva byla Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR předložena v březnu 1994
pod číslem 774.
Činnost Grantové agentury
Grantová agentura ČR (dále jen "GA")
zpracovala na počátku roku nové znění
pravidel grantového systému, která vymezují
postupy při podávání grantových
přihlášek a upravují finanční
pravidla, podle kterých GA přiděluje účelové
prostředky na vědu a výzkum. Pravidla byla
uveřejněna ve zvláštním čísle
Bulletinu GA v únoru 1994.
GA podporuje především hodnotné projekty
základního výzkumu a výzkumné
i technologické projekty zásadního významu
s důrazem na víceoborové projekty a na společné
projekty vysokých škol, ústavů AV ČR
i resortních výzkumných pracovišť.
GA vyvolala veřejnou diskusi o návrhu prioritních
programů, která byla ukončena v říjnu
1994. Z reakcí respondentů lze vysledovat názor,
že není žádoucí formulovat priority
v základním výzkumu a tak omezovat svobodu
a samoregulaci vědy. Naopak se ukazuje, že je žádoucí
mít prioritní směry v oblasti cíleného
výzkumu.
GA podnikla řadu kroků k začlenění
do existujících evropských struktur v oblasti
výzkumu a vývoje. Na počátku roku
1994 byla na základě vzájemných rozhovorů
a jednání uzavřena smlouva o spolupráci
s grantovou agenturou Rakouska (FWF) týkající
se hodnocení, výběru a financování
grantových projektů zahrnujících spolupráci
českých a rakouských vědeckých
pracovišť. GA navštívili zástupci
NSF z USA a Číny, kteří měli
zájem o informace týkající se činnosti
GA. Grantová agentura navázala kontakty s mezinárodním
programem FACE a ověřovala si možnost vzájemné
spolupráce.
Charakteristika druhého kola grantového řízení
V září 1993 vyhlásila GA druhé
kolo grantového řízení, v němž
se ucházelo o udělení grantu 1687 žadatelů
a finanční požadavky činily 800 mil.
Kč. Pro rok 1994 byly zákonem o státním
rozpočtu přiděleny finanční
prostředky ve výši 450 mil. Kč. Předsednictvo
rozhodlo v březnu 1994 o udělení podpory
jednak pokračujícím grantům, jednak
nově otevřeným projektům podle návrhů
oborových komisí a přidělilo finanční
prostředky na rok 1994 mezi jednotlivé obory takto:
Technické vědy | 124 244 tis. Kč |
Přírodní vědy | 136 618 tis. Kč |
Lékařské vědy | 74 469 tis. Kč |
Společenské vědy | 42 738 tis. Kč |
Zemědělské vědy | 71 930 tis. Kč |
Celkem | 449 999 tis. Kč |
Nadále přetrvávají problémy
s převodem finančních prostředků
na pracoviště nositelů grantů. MF ČR
musí provést rozpočtovým a příspěvkovým
organizacím rozpočtová opatřeni přes
jednotlivé resorty, a proto nositelé grantů
obdrželi finanční prostředky až
se čtyřměsíčním zpožděním.
Tento složitý, zdlouhavý a nepřehledný
proces je jeden ze základních problémů
činnosti GA, který je třeba co nejrychleji
vyřešit rozpočtovým opatřením
Ministerstva financí. Soukromým organizacím
převádí GA prostředky přímo
během 10 dní od podepsáni smlouvy o řešení
projektu.
Charakteristika třetího kola grantového
řízení
Koncem dubna 1994 vyhlásila GA veřejnou soutěž
třetího kola na projekty s termínem zahájení
v roce 1995, v němž obdržela 1532 žádostí
o udělení grantu. Od poloviny června do konce
září byly grantové přihlášky
posuzovány externími posuzovateli a v říjnu
a listopadu podoborovými a oborovými komisemi. 15.
prosince rozhodlo předsednictvo GA o udělení
nově začínajících grantů
pro rok 1995 a přidělilo
finanční prostředky pro jednotlivé
obory takto:
Technické vědy | 54 307 tis. Kč |
Přírodní vědy | 34 344 tis. Kč |
Lékařské vědy | 9 611 tis. Kč |
Společenské vědy | 18 841 tis. Kč |
Zemědělské vědy | 22 466 tis. Kč |
Celkem | 139 569 tis. Kč |
Zákon o státním rozpočtu na rok 1995
přiděluje GA 610 mil. Kč na účelové
dotace. Předsednicto GA ponechalo, podle doporučení
oborových komisí, částku 470 431 tis.
Kč pro financování projektů pokračujících
z prvního a druhého kola. O přidělení
těchto prostředků rozhodlo předsednictvo
3. března 1995.
Pro úplnost informace je uvedena přehledná
tabulka s finančními částkami, které
udělila GA jednotlivým resortům v letech
1993, 1994 a 1995:
F - Fyzické osoby | |||||
A - AV ČR | |||||
H - Min. hosp. | |||||
J - Min. spravedlnosti | |||||
J - Ostatní | |||||
K - Min. kultury | |||||
L - Min. zdravotnictví | |||||
N - Min. živ. prostředí | |||||
O - Min. obrany | |||||
S - Soukromý podnik | |||||
V - Min. školství | |||||
Z - Min. zemědělství | |||||
Současný stav a vyhlídky
Ukončením třetího kola dojde v GA
k určitému ustálenému stavu. Poněvadž
trvání většiny grantů je tříleté,
budou ukončené granty nahrazeny novými grantovými
projekty, takže celkový počet současně
řešených úloh se nebude příliš
měnit.
Je třeba konstatovat, že roční částky
poskytované na dosud udělené granty prakticky
nepřevyšovaly 1 mil. Kč. Tato politika měla
své oprávnění. Umožnila, aby
se při řešení grantových projektů
vytvořily tvůrčí pracovní skupiny,
které se vybavily nezbytnou výpočetní
technikou, drobným experimentálním zařízením
a jimž byly dány finanční podmínky,
aby mohly udržovat nezbytné mezinárodní
kontakty.
Vzhledem k vysoké finanční náročnosti
vydavatelské činnosti bude třeba zavést
granty na ediční projekty, které by umožnily
vydávat významné vědecké publikace,
u nichž nelze očekávat plnou ekonomickou návratnost.
Další oblastí, která není pokryta
současnou praxí GA ČR, jsou rozsáhlejší
a investičně náročnější
projekty, především v oblasti přírodních,
technických a také lékařských
věd. Je samozřejmé, že unikátní
zařízení v hodnotě stovek milionů
či miliard Kč budou i v budoucnu dostupná
pouze prostřednictvím mezinárodních
organizací, resp. v rámci spolupráce s nejvyspělejšími
státy. Existuje však kategorie středně
velkých projektů v hodnotě jednotek či
desítek mil. Kč, které se zpravidla realizují
na národní bázi. Takové projekty jsou
velmi důležité jako předstupeň
přenosu vyspělých technologií, jako
prostředek ke skutečně moderní výchově
studentů a jako měřítko úrovně
stavu vědy, výzkumu a vývoje v té
které zemi.
Proto bude zřejmě nanejvýš účelné
zavést kategorii investičních grantů
v hodnotě nad 5-10 mil. Kč, v rámci níž
budou mezi sebou soutěžit pouze investičně
náročně projekty. Podobná praxe je
běžná v řadě vyspělých
zemí. Realizace takových projektů umožní
vybavit špičková česká pracoviště
moderní experimentální technikou a snížit
tak existující zaostávání za
světovými standardy. Případný
nárůst prostředků pro GA ČR
by bylo vhodné směrovat do této kategorie
grantových projektů.
Kontrolní mechanismus
GA vypracovala kontrolní systém, který vytváří
podmínky pro kontrolu využívání
účelových prostředků, zlepšení
práce oborových a podoborových komisí
při hodnocení grantových přihlášek
a při kontrole řešení projektů
tak, aby celé grantové řízeni dostalo
co nejobjektivnější charakter a aby byla zajištěna
kvalita přijatých projektů.
Nositelé grantů jsou smluvně zavázáni
podávat GA zprávy o průběhu řešení
projektu do 15. ledna následujícího roku.
Při zjištění závažných
nedostatků přijalo předsednictvo příslušná
opatření, ve výjimečných případech
zastavilo podporu pro další období.
Hlavními kritérii při hodnocení grantových
projektů oborovými komisemi byly vědecká
nebo praktická hodnota projektu, způsobilost navrhovatele,
jeho kolektivu a pracoviště dosáhnout úspěchu
při řešení projektu a přiměřenost
požadovaných finančních prostředků.
Zejména byly podporovány kvalitní mezioborové
projekty za účasti více pracovišť
jak vysokých škol, tak ostatních výzkumných
ústavů.
Činnost DR
DR zasedala v průběhu roku 1994 jedenkrát
měsíčně. Na zasedáních
byla pravidelně informována o činnosti a
postupu prací v GA při uskutečňování
výběrového grantového řízení
a o všech dalších aktivitách předsednictva
GA. DR úzce spolupracovala s předsednictvem GA,
jehož zástupci se pravidelně zúčastňovali
schůzí DR. DR předkládala předsednictvu
GA náměty pro zvýšení efektivnosti
GA a její práce.
Předsednictvo většinu předložených
podnětů akceptovalo a přijalo závěry
k jejich uskutečnění (práce oborových
komisí a jejich odměňování,
zadání vypracování analýzy
o stavu vědy a techniky s vymezením prioritních
směrů, jejich perspektivnosti a efektivnosti, zlepšení
kontrolního systému GA). DR iniciovala společné
zasedání předsednictva GA, zástupců
Rady vlády, Dozorčí rady, zástupce
AV ČR, předsedů oborových komisí
a pracovníků Kanceláře GA ČR.
Toto zasedání se konalo 11.11.1994.
Ve své činnosti dospěla DR spolu se všemi
složkami GA k některým závažným
poznatkům, které pokládá za potřebné
ve své zprávě uvést:
1) Nesporně se projevuje snaha překrýt grantovými
prostředky nedostatečné institucionální
financování výzkumu a nízké
platové hodnocení vědeckých pracovníků,
zejména na vysokých školách a v Akademii
věd. Principiálně proti tomu nelze nic namítat,
pokud by nebyla tato snaha po získání finančních
prostředků doprovázena některými
negativními jevy - viz dále.
2) V podoborových komisích (POK), stejně
jako v okruhu hodnotitelů, se projevuje mnohdy nadmíru
nekritická kolegialita při posuzování
a hodnocení grantových projektů vedoucí
v některých případech až do téměř
nesoudného vytváření okruhů
spřátelených řešitelů
a hodnotitelů. Zjištěné případy
řeší předsednictvo GA výměnou
některých členů POK, resp. i odvoláním
celých podoborových komisí z iniciativy a
za podpory DR.
3) Poměrně častým jevem je porušování
pravidel grantového systému a uzavřených
smluv, např. nevyžádání si souhlasu
ke změně investice, neoznámení změny
řešitele, zahrnutí drobného hmotného
majetku pod položku spotřební materiál.
Závažným jevem je obcházení investic
rozpisem do věcných nákladů neinvestičního
charakteru (např. z jednoho grantu byly tímto způsobem
zakoupeny 3 počítače za neúměrně
vysokou cenu). Zjištěné případy
se řeší pozastavením dalšího
financování grantu a podrobným došetřením.
U několik případů je v současné
době navrženo zastavení financování.
4) Závažné nedostatky byly zjištěny
rovněž v evidenci ZP pořízených
z grantů. Některé investice nebyly v soupisu
ZP příslušné kontrolované instituce
evidovány a nebylo rovněž evidováno
navýšení ceny ZP přídavnými
zařízeními koupenými z prostředků
GA. Řeší se rovněž pozastavení
dalšího financování.
5) Vyskytují se i případy, kdy jsou financovány
výzkumné úkoly ukončené před
podáním žádosti o udělení
finanční podpory formou grantu. Pak vzniká
otázka, jaké práce se ve skutečnosti
financují.
Dozorčí radou byly zjištěny případy
řešení problémů již dříve
vyřešených a v odborné literatuře
publikovaných. Byl šetřen i případ,
kdy se jednalo dokonce o výzkum zařízení,
které je již 15 let sériově vyráběno.
Tyto jevy se obtížné prokazují a odstraňují
už proto, že části vědecké
obce tento systém zjevně vyhovuje, především
z obavy před neúspěchem nových řešení.
6) V prvních letech činnosti GA se vyskytovala tendence
uspokojit co nejvíce žadatelů, což vedlo
k plošnému krácení prostředků
podle zásady všem něco. Tím se do stejné
úrovně zařadily projekty vynikající
s projekty průměrnými a často i podprůměrnými.
Po vyhodnocení. kola dochází k uplatňování
výraznější diferenciace hodnocení.
Důkazem tohoto konstatování je návrh
oborových komisí na zastavení několika
grantů. Otázkou je, jak posílit motivaci
k dosažení vynikajících výsledků
- např. závěrečným finančním
ohodnocením řešitelů, vyhlášením
nejúspěšnějšího řešitele
grantu a pod.
7) V současné době zatím neplynou
pro řešitele, který se dopustí závažného
porušení pravidel GA, resp. nedodržení
hospodářské smlouvy, větší
sankce než ukončení financování
grantu. Vzhledem k možnostem zneužití graniových
finančních prostředků pro mnohdy soukromé
(privátní) účely, které se
neslučují se základním zadáním
a cílem daného projektu, doporučuje DR zpřísnění
kontroly a uplatnění sankcí v souladu s legislativou.
Přicházíme s iniciativním návrhem
legislativních sankcí i možnosti plného
vrácení neoprávněně vynaložených
grantových prostředků.
Jednotliví členové DR se pravidelně
zúčastňovali zasedání oborových
a podoborových komisí, o nichž podávali
DR zprávu. DR projednala 8 stížností
navrhovatelů proti neudělení grantu předsednictvem
GA. Vyžádala si dodatečné nezávislé
posudky a na jejich podkladě podala své vyjádření
navrhovateli a předsednictvu GA. V žádném
případě neshledala rozpor mezi pravidly grantové
soutěže a postupem oborových komisí
a předsednictva GA. DR pravidelně vyžadovala
od Kanceláře GA podklady o rozdělování
finančních prostředků a kontrole jejich
využit a požadovala od předsednictva GA náležité
zdůvodnění. Na společných zasedáních
s předsednictvem GA se DR podílela na vytvoření
kontrolního systému, který by měl
přispět ke zlepšení toků finančních
prostředků. Přes značný pokrok,
který byl dosažen v této oblasti kapacity kontrolního
pracoviště zdaleka nedosahují optimálního
stavu.
Dozorčí rada projednala rozpočet kanceláře
GA a shledala jej přiměřeným k rozsahu
úkolů spojených s administrativním
zabezpečováním grantové soutěže
a k celkové výši finančních prostředků,
kterými disponuje GA ČR. Výše rozpočtu
kanceláře nepřekročila 3% celkových
finančních prostředků GA, přičemž
je nutno přihlédnout ke skutečnosti, že
bylo nutné vynaložit značnou část
na pořízení základního vybavení
kanceláře. DR konstatovala, že řídící
činnost kanceláře byla na výborné
profesionální úrovni a kancelář
GA zvládla rychle řadu náročných
počátečních organizačních
úkolů.
V Praze dne 6.4.1995
|
Seznam členů dozorčí rady:
předseda: Ing. Václav Talíř
místopředseda: Prof. Ing. Jiří Kratochvíl,
DrSc.
členové:
Dr. Vladislav Bízek
Ing. Miloš Filip
Ing. Jana Kadeřábková
Ing. Jan Koucký
Ing. Rostislav Mach, CSc.
Ing. Petr Rybář