Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, Csc.
předseda vlády České republiky
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 1. března 1995 č. 123 |
Vláda bere na vědomí návrh rozpočtu
Fondu národního majetku České republiky
na rok 1995, který předložil ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci a předseda
prezídia Fondu národního majetku České
republiky.
Předložený návrh vychází
z předpokládaných úkolů Fondu
národního majetku České republiky
v roce 1995 a zajišťuje náležité
předpoklady pro jejich odpovídající
plnění.
Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, aby schválila
předložený návrh rozpočtu Fondu
národního majetku České republiky
na rok 1995.
V Praze dne 25.1.1995 | |
Č.j.: 500/020/95 |
Věc: Návrh rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky pro rok 1995
Důvod předložení: | Obsah: |
Materiál se předkládá v souladu s § 9
odst.2 zákona č.171/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů | 1. Návrh rozpočtu Fondu národního majetku ČR pro rok 1995 I1. Důvodová zpráva II1. Stanovisko dozorčí rady FNM ČR |
Předkládá:
Ing. Jiří Skalický
předseda prezídia FNM ČR a
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
A) TABULKOVÁ ČÁST
v tis.Kč | |||
|
| ||
1. Provozní náklady bez mzdových
prostředků a ostatních osobních nákladů | |||
v tom | spotřeba materiálu a paliv | ||
spotřeba energie | |||
opravy a udržování | |||
výkony spojů | |||
ostatní výkony materiál.povahy | |||
odpisy předm.post.spotř.v
používání | |||
služby nemateriální povahy | |||
odvod soc. a zdrav.pojištění | |||
tvorba FKSP na vrub nákladů | |||
ostatní finanční náklady I | |||
I1. Mzdové a ostatní osobní náklady | |||
v tom | mzdové náklady | ||
ostatní osobní náklady | |||
z toho: odměny členům prezidia
a dozorčí rady | |||
II1. Investiční náklady | |||
IV. Náklady celkem |
B) TEXTOVÁ ČÁST
1) Rozpočet Fondu je závazný v těchto
položkách:
1. Provozní náklady bez mzdových a ostatních osobních nákladů
I1. Mzdové a ostatní osobní náklady
II1. Investiční náklady
IV. Náklady celkem
Ostatní položky uvedené v tabulkové
části jsou orientační.
2) Na základě usnesení Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR č.464 ze dne 27.9.1994
je hospodářský výbor Poslanecké
sněmovny pověřen,. aby svým usnesením
schvaloval případné, Fondem požadované,
přesuny finančních prostředků
mezi jednotlivými položkami rozpočtu. Pro tento
rok se jedná o přesuny mezi položkami 1. a
II1.
3) V případě, že na počátku roku 1996 nebude schválen rozpočet pro tento rok Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR je Fond oprávněn čerpat měsíčně finanční prostředky maximálně do výše 1/12 celkového objemu rozpočtu schváleného pro rozpočtové období roku 1995.
Současně se stanovuje termín pro předložení
návrhu rozpočtu Fondu národního majetku
České republiky na rok 1996 prezidiem Fondu k projednání
do vlády ČR nejpozději do 30.11.1995.
4) Odměny členům prezidia a dozorčí
rady Fondu za rok 1995 schvaluje na návrh Fondu hospodářský
výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Vlastní rozpočet Fondu národního majetku
České republiky (dále jen Fond) pro rok 1995
je sestaven v souladu se zákonem 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, v souladu
s Pokyny Ministerstva financí ČR, odbor V - metodiky
finančního hospodaření a účetnictví
č.j. V-2.24 705/91 ze dne 28.11.1991 a v souladu s výkazem
"FOND ÚČ NM 1-02".
Předložený rozpočet obsahuje dvě
části a sice část tabulkovou a textovou.
V tabulkové části jsou uvedeny konkrétní
nákladové položky, v části textové
jsou vymezena základní pravidla vztahující
se k rozpočtu na rok 1995 a termínu předložení
rozpočtu pro rok 1996.
Návrh rozpočtu je členěn pouze do
čtyř hlavních limitovaných nákladových
položek:
1. Provozní náklady bez mzdových prostředků a ostatních osobních nákladů
I1. Mzdové a ostatní osobní náklady
II1. Investiční náklady
IV. Náklady celkem
Ostatní položky jsou samostatně evidovány,
ale přesun mezi nimi je možný při dodržení
celkové výše.
Pro porovnání je v návrhu rozpočtu
uvedena i skutečnost čerpání jednotlivých
položek v roce 1994.
Při srovnávání roků 1994 (185,4
mil Kč) a 1995 (161,4 mil Kč) je nutné si
uvědomit zejména tři základní
vlivy na navrženou výši rozpočtu pro rok
1995:
- v rozpočtu jsou z položky služby nemateriální
povahy vyčleněny náklady přímo
související s realizací privatizačních
projektů, v roce 1994 byly schváleny ve výši
62,4 mil Kč a čerpány ve stejné výši.
Od 1.1.1995 jsou podle rozhodnutí prezídia Fondu
hrazeny z majetkového účtu.
- k 31.12.1994 byly zrušeny okresní privatizační
komise (dále jen OPK), které se podílely
na zajišťování činnosti Fondu,
zejména při provádění dražeb
a veřejných soutěží. Přímé
náklady na OPK hrazené ze zvláštního
účtu Ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci byly v roce 1993 ve výši
71,6 mil Kč, za rok 1994 budou činit cca 30 mil
Kč. Samostatně vykazované služby Fondu
v souvislosti s činností OPK v rámci velké
privatizace, které by měl Fond na zvláštní
účet uhradit, jsou za rok 1994 ve výši
14,5 mil Kč. Tuto činnost musí Fond nahradit
buď formou spolupráce s externími firmami,
nebo dobudováním vlastního aparátu.
Proto byl prezídiem Fondu schválen dne 30.9.1994
záměr zřídit 7 regionálních
pracovišť Fondu. Tato pracoviště je nutné
vybavit jak lidmi (48 pracovníků), tak materiálně
technickým zabezpečením.
- na výši rozpočtu působí nárůst
počtu pracovníků o dalších 71
pracovníků, který je nutný pro řádné
zajištění činnosti Fondu. Tento nárůst
souvisí zejména s agendou neplatičů,
se zřízením centrálního informačního
systému, s agendou prodejů na kapitálovém
trhu. Tento návrh byl věcně schválen
při schvalování dodatku rozpočtu Fondu
na rok 1994 (prezídium Fondu dne 2.9.1994, vláda
ČR dne 28.9. usnesením č. 533, hospodářský
výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
dne 17.11.1994).
Kromě uvedených zásadních vlivů
se projevuje celá řada věcných záměrů
a skutečností, které vyplývají
z komentáře k jednotlivým samostatně
vykazovaným položkám.
1. Provozní náklady bez mzdových prostředků
a ostatních osobních nákladů -
návrh 74.880 tis.Kč
Rozpočtové provozní náklady jsou navrženy
o 28,7 mil Kč nižší než byla skutečnost
v roce 1994. Tato změna ale neznamená úsporu
nákladů. Pokles je dán tím, že
z rozpočtu jsou vyčleněny náklady
přímo související s realizací
privatizačních projektů, které byly
v roce 1994 čerpány ve výši 62,4 mil
Kč. Vyčleněné náklady jsou
na základě rozhodnutí prezídia Fondu
ze dne 25.11.1994 hra zeny od 1.1.1995 v souladu s § 18 odst.
2) písm. c) zákona 171/91 Sb. z majetkového
účtu. Jde o náklady na externí firmy,
které lze z povahy věci jen velmi obtížně
rozpočtovat, neboť jejich výše bude dána
úspěšností pověřených
firem službami při realizaci (pohyblivá položka
podílu na dosaženém finančním
efektu, tzv. "success - fee"). Vynakládání
těchto nákladů je regulováno zásadami
stanovenými prezídiem a bude čtvrtletně
kontrolováno prezídiem i dozorčí radou
Fondu.
Zvyšování požadavků v dílčích
položkách provozních nákladů
je zdůvodněno jednak nárůstem cen
za dané služby, energii či materiál,
nárůstem nákladů spojených
se zvýšením počtu pracovníků
Fondu a vybavením regionálních pracovišť.
V roce 1994 vycházel rozpočet ze 190 systemizovaných
míst. V roce 1995 bude činnost Fondu zajišťována
celkovým počtem 309 pracovníků. Jde
o zvýšení o 71 pracovníků na
Fondu v budově na Rašínově nábřeží
a 48 pracovníků na regionálních pracovištích
Fondu.
Jednotlivé provozní náklady druhově
členěné v souladu s účetní
metodikou s nimiž se v rozpočtu na rok 1995 počítá
jsou následující:
a) spotřeba materiálu a paliv - návrh
5. 550 tis. Kč
Částka obsahuje náklady na spotřební
materiál ve výši 4.000 tis.Kč, na pohoštění
400 tis.Kč, pohonné hmoty 700 tis. Kč a tiskoviny
450 tis.Kč.
b) spotřeba energie - návrh 4. 500 tis. Kč
Skutečnost r.1994 činí 1.781 tis.Kč,
nárůst souvisí s přechodem na plynové
topení a dále je ovlivňován potřebou
pro zajištění provozu regionálních
pracovišť.
c) opravy a udržování - návrh 7.
000 tis. Kč
Náklady jsou určeny na opravy a údržbu
budovy Fondu, opravy a nutný servis kancelářské
a výpočetní techniky. Největší
položky činí náklady na opravy sociálního
zařízení (výměna sanitárního
zařízení, výměna rozvodů
vody, oprava nebo výměna kanalizačních
odpadů, oprava elektroinstalace, obklady a přeložení
dlažby). Dále na úpravy I1.suterénu
budovy (výměna rozvodů vody, oprava nebo
výměna kanalizačních svodů,
úprava místností, výměna dveří
a oken, oprava rozvodů el.instalace).
d) výkony spojů - návrh 4.500 tis. Kč
Skutečnost r.1994 činí 1.964 tis.Kč.
Nárůst souvisí zejména se zajištěním
telefonního spojení s regionálními
pracovišti a s očekávaným zdražením
telekomunikačních služeb.
e) ostatní výkony materiální povahy
- návrh 3. 500 tis. Kč
Část nákladů bude použito na
pokrytí zákonného příspěvku
na závodní stravování pracovníků
Fondu (1.700 tis.Kč), další část
na práce výrobní povahy (např. hlavičkové
papíry, výroční zpráva, informační
bulletin o investičních příležitostech).
f) odpisy předmětů postupné spotřeby
v používání - návrh 4. 000 tis.
Kč
Zvýšená potřeba souvisí s komplexním
vybavením regionálních pracovišť
a s dovybavením stávajících prostor
v budově Fondu.
g) služby nemateriální povahy - návrh
20. 000 tis. Kč
Při stanovení navrhované částky se vychází ze skutečnosti roku 1994 a z potřeb předpokládaných v roce 1995. Prostředky jsou určeny na úhradu následujících předpokládaných nákladů:
- cestovné | 1.150 tis.Kč |
- nájemné | 1.200 tis.Kč |
- ostraha objektu | 1.200 tis.Kč |
- úklidová služba | 1.000 tis.Kč |
- školení | 1.500 tis.Kč |
- služby inzertní,teletext,monitoring | 3.500 tis.Kč |
- revize strojů,zařízení a přístrojů vč. servisních služeb | 2.450 tis.Kč |
- služby na podporu obchodu na kapitálových trzích | 1.000 tis.Kč |
- pořízení základních datových fondů | 550 tis.Kč |
- externí právní služby a poradenské služby | 4.000 tis.Kč |
- ostatní specializované služby (notáři, auditoři,ekonomické informace) | 2.450 tis.Kč |
h) odvod sociálního a zdravotního pojištění
- návrh 21. 700 tis. Kč
Částka je výpočtová a odpovídá
příslušným zákonným ustanovením.
i) tvorba FKSP na vrub nákladů - návrh
1.240 tis. Kč
Částka je výpočtová a odpovídá
příslušným zákonným ustanovením.
j) ostatní finanční náklady - návrh
2.890 tis.Kč
Navrhovaná částka je určena k úhradě
pojistného za majetek Fondu ve výši 700 tis.Kč,
zákonného pojištění pracovníků
190 tis.Kč a ostatních finančních
výdajů včetně správních
poplatků ve výši 2.000 tis.Kč (poplatky,kolky,daň
z nemovitosti apod.).
I1. Mzdové a ostatní osobní náklady - návrh | 62.000 tis.Kč |
z toho-. mzdové náklady | 60.400 tis.Kč |
ostatní osobní náklady | 1.600 tis.Kč |
Důvodem růstu mzdových prostředků
ve srovnání se skutečností r.1994
jsou tři základní faktory:
a) zvýšený počet pracovníků,
Rozpočet pro rok 1994 počítal se 190 pracovníky
Fondu. Rozpočet pro rok 1995 počítá
s nárůstem na 309 pracovníků. Zvýšení
je dáno jednak vznikem 71 nových systemizovaných
míst přímo na Fondu, a jednak zřízením
regionálních pracovišť, kde bude pracovat
48 dalších pracovníků.
Záměr zvýšit počet pracovníků
FNM o 71 (oproti původním 190, s nimiž počítal
rozpočet FNM ČR pro rok 1994 byl schválen
prezídiem Fondu dne 2. 9.1994, vládou ČR
dne 28. 9. usnesením č. 533, hospodářským
výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
dne 17.11.1994. Vyplynul zejména z toho, že na Fondu
nejsou v dostatečném počtu programátoři,
odborníci na kapitálový trh, právníci
schopní zastupovat Fond u soudů, odborníci
na ekologické audity apod. Nově se vytváří
agenda k řešení neplatičů, obchodování
s akciemi, vytváří se počítačový
systém, centrální evidence výkonu
vlastnických práv.
Nárůst pracovníků v počtu 48
osob vyplývá ze zřízení 7 regionálních
pracovišť, která nahradí činnost
zrušených 75 OPK. Záměr byl projednán
a schválen v prezídiu Fondu, dne 30. 9.1994. Zrušené
OPK pro Fond vykonávaly činnosti související
s realizací privatizačních projektů.
Jednalo se zejména o spolupráci při organizování
veřejných dražeb. Regionální
pracoviště tuto agendu převezmou a dále
se uvažuje o jejich využití při vymáhání
pohledávek po lhůtě splatnosti, při
převodech majetku na nové vlastníky nebo
zpětných převodech majetku na Fond, při
veřejných soutěžích i při
ostatních metodách privatizace.
b) změna struktury pracovníků Fondu,
Propočet mzdových prostředků pro rok
1995 vychází z toho, že vlivem změny
struktury pracovníků Fondu se při zachování
stávajícího platového řádu
Fondu zvýší průměrná mzda
cca o 8 %, neboť narůstá podíl vysoce
kvalifikovaných specialistů a pracovníků
ve vyšších tarifních stupních.
Ze schváleného navýšení o 119
pracovníků činí 36 právníků
s advokátní či komerční praxí,
19 vedoucích pracovníků s požadovanými
manažerskými schopnostmi, 49 ekonomických čl
počítačových analytiků a účetních.
Oproti tomu je v níže honorovaných kategoriích
nárůst pouze o 20 pracovníků na sekretářské
či administrativní práce.
c) předpokládané zvýšení
stávajících mezd o cca 10 % (valorizace průměrných
mezd)
Výše mzdových prostředků, vypočtená
z průměrného platu v roce 1994, s promítnutým
vlivem zvýšení počtu pracovníků
(62 %) a s promítnutým vlivem změny struktury
pracovníků Fondu (8 %) činil 54 910 tis.Kč.
Navržená výše mzdových prostředků
ve výši 60,4 mil Kč je na úrovni 110
% takto vypočtené částky.
Pro rok 1994 počítal schválený rozpočet
s průměrnou valorizací mezd ve výši
5 %. Tato valorizace se neprovedla. V první polovině
roku se mzdy nezvyšovaly, neboť vedení Fondu
čekalo na definitivní schválení rozpočtu
(teprve červenec 1994). V okamžiku schválení
rozpočtu se úprava mezd opět neprovedla,
protože v té době již byla známa
potřeba zvýšení počtu pracovníků,
které bylo nutno financovat z prostředků,
s nimiž se původně počítalo pro
zvýšení mezd. Tím je dáno, že
mzdy pracovníků Fondu stagnují na úrovni
roku 1993.
Ostatní osobní náklady ve výši
1,6 mil.Kč jsou především určeny
na úhradu nákladů na dohody uzavírané
k zajištění některých mimořádných
prací spojených s činností Fondu a
na odměny pro členy prezídia a dozorčí
rady Fondu podle zákona 171/1991 Sb. ve znění
pozdějších předpisů ve výši
990 tis.Kč.
II1. Investiční náklady celkem - návrh
24.550 tis.Kč
Investiční náklady jsou v roce 1995 navrženy
cca v poloviční výši, než v roce
1994. Jde o skutečné snížení
investičních nákladů vyplývající
z toho, že hlavní investiční akce byly
realizovány v roce 1994. Navrhovaná částka
obsahuje:
a) dobudování centrálního informačního
systému na Fondu - návrh 8. 500 tis. Kč
Po rozboru provedeném v roce 1994 schválilo prezídium
Fondu dne 2.září 1994 záměr
vybudovat centrální informační systém
(dále jen CIS). Tento je nutný pro zpřesnění,
zrychlení a zkvalitnění řízení
Fondu i vlastní realizace privatizačních
projektů. Klíčový je z hlediska možností
kontroly procesu realizace. Obdobný systém zřídilo
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR na přelomu let 1992/93 a dnes
lze toto opatření vyhodnotit jako jednoznačně
pozitivní.
K budování CIS byl vyhlášen konkurz
a ještě v roce 1994 byla na tento účel
použita částka 9.200 tis.Kč. Dobudování
CIS v roce 1995 předpokládá výši
investičních prostředků 8.500 tis.Kč.
Celkové náklady CIS včetně provozních
nákladů a všech dosavadních nákladů
Fondu na nákup počítačů v letech
1991 - 1994 by měly ke konci roku 1995 činit 25.200
tis.Kč. Tyto náklady jsou srovnatelné s náklady
na pořízení obdobných systému,
například u MSNMP činily cca 27 mil Kč.
b) vybudováni reprografického pracoviště
včetně archivační služby - návrh
3. 500 tis. Kč
V souvislosti s rostoucími nároky na archivaci i
na vlastní realizaci vyplynul požadavek zřízení
samostatného reprografického pracoviště
včetně archivační služby. Dosud
bylo veškeré kopírování materiálů
prováděno pouze na příručních
kopírovacích strojích jednotlivých
sekcí. Stejně tak centrální archiv
je ve zcela nevyhovujícím stavu, a nestačí
kapacitně. V částce 3.500 tis.Kč je
uvažován nákup velkokapacitního rozmnožovacího
stroje a dalších zařízení pro
centrální reprografickou službu, vybavení
hlavního archivu (regály, registry), technické
vybavení pro pořizování záznamů
do počítače (snímací scanery).
c) nákup osobních vozů - návrh
4. 400 tis. Kč
Již v roce 1994 byla plánována obměna
dvou automobilů, která nebyla provedena. Proto je
na rok 1995 plánována výměna 3 vozů
Škoda Favorit a Forman, které jsou z roku 1991 a 1992
a nákup jednoho vozu náhradou za vůz Tatra
613, kterou nyní Fond užívá na základě
pronájmu od MSNMP ČR. Tento vůz je uvažován
v roce 1995 k vrácení majiteli. Dále je nutné
vybavit regionální pracoviště (7 osobních
vozů - Škoda).
d) rekonstrukce 1. suterénu - návrh 4. 000 tis.
Kč
První suterén budovy Fondu na Rašínově
nábřeží v současné době
nelze využívat pro nevyhovující technický
stav. Navrhovanou rekonstrukcí dojde k možnosti využití
pro archiv a další služby v rámci provozu
budovy, které bude možné přesunout z
jiných místností a tak uvolnit místo
pro nové pracovníky Fondu.
e) úprava nezastavěné plochy příslušející
k objektu Fondu - návrh 1. 800 tis. Kč
V částce je zahrnuto odvodnění, položení
dlažby, odstranění přístřešků
a zajištění objektu oplocením a vraty.
Po úpravě bude tato plocha využita pro parkování
služebních vozidel Fondu.
f) ostatní investice - návrh 2. 350 tis. Kč
Jde o nutné prostředky na telekomunikační
zařízení, příruční
kopírovací stroje, notebooky a zařízení
pro zajištění operativního spojení
s regionálními pracovišti.
V souladu s § 12 odst.2 zákona č.171/1991 Sb.
návrh rozpočtu projednala dozorčí
rada Fondu. Její stanovisko je uvedeno v části
II1.
Vláda ČR projednala materiál dne 1.března
1995 a zaujala k němu stanovisko současně
předkládané Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR s tímto materiálem.
Dozorčí rada na svém zasedání
dne 15.12.1994 na základě obsáhlé
opakované diskuse a rozborů věcné
náplně jednotlivých položek navrženého
rozpočtu se rozhodla doporučit ke schválení
navržený rozsah jednotlivých rozpočtovaných
položek mimo položky mzdové náklady a
souvisejících navazujících položek.
Dozorčí rada na svém zasedání
dne 17.1.1995 na základě.. obsáhlé
vzájemné diskuse mezi členy DR a přítomnými
zástupci výkonného výboru a prezídia
FNM ČR v položce mzdové náklady schválila
navrženou výši mzdových nákladů
60.400 tis. Kč jako nepřekročitelný
limit v závislosti na skutečném čerpání
přepočteného počtu pracovníků
v průběhu roku 1995 při nepřekročení
průměrné měsíční
mzdy na jednoho pracovníka za 1 měsíc ve
výši 16.300,- Kč.
Ing. Pavel Šafařík | |
předseda DR FNM ČR |