Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jiřího Šolera na předsedu
vlády Václava Klause. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
RNDr. Jiří Šoler Csc. poslanec Parlamentu České republiky
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí
Parlamentní klub Českomoravské unie středu
Elišky Přemyslovny 393, 156 00 Praha - Zbraslav
tel. (02) 401 00 96 email: soler@psp.cz
V odpovědi prosím uveďte číslo
jednací 001/95
Vážený pan premiér
doc. ing. Václav Klaus CSc.
předseda vlády ČR
Zbraslav, 7. března 1995 |
Motto: | Já jsem první po Bohu, vymýšlím hesla. | |
Přikovu tě za nohu pevně u vesla. | ||
J. Voskovec, J. Werich, Lodnická |
Vážený pane premiére,
jedním z deklarovaných cílů převratu v listopadu 1989 bylo vytvoření skutečně demokratického a právního státu založeného na pluralitní demokracii, svobodné soutěži politických sil a důsledném dodržování lidských práv. Bohužel místo uskutečnění tohoto ideálu došlo pouze k předem dohodnuté výměně vládních garnitur; přitom nová garnitura neváhala a neváhá používat k dosažení a udržení své moci stejné prostředky jako generace komunistických vládců. A tak zatímco mnoho lidí žvaní o nedemokratičnosti minulého režimu a potrestání zločinů komunismu (samozřejmě kromě žvanění se v této oblasti téměř nic neděje), páchají noví vládci zločiny nové, téměř stejně nelidské jako jejich předchůdci, pouze maskované krycími hesly falešného humanismu.
Okamžitě po převratu jsme se měli možnost seznámit se s předem připravenými hesly a krycími organizacemi (zejména hnutím nazvaným Občanské fórum), jejichž hlavním cílem bylo zajistit předání moci do rukou předem připravených struktur a zabránit vzniku jakýchkoliv nezávislých iniciativ. Některá hesla hlásala ideály falešné humanity ("nejsme jako oni") s cílem tlumit nežádoucí skutečně spontánní vystoupení; jiná hesla lidem znalým historie už připomínala skutečnou podstatu nové připravené garnitury. Není náhodou, že například povědomé heslo "V jednotě je síla" lze najít jako dílčí nadpis v kapitole "fašismus" v českém překladu knihy Andrewa Heywooda "Politické ideologie".[Victoria Publishing, Praha 1994, anglický originál Political Ideologies, The Macmillan Press Ltd., London 1992] Není divu, když oficiální ideologové tohoto hnutí podobně jako ideologové fašismu vyšli zejména z principu negace všeho minulého, z často tupé a bezmyšlenkové negace komunismu.
Před časem běžel v televizi italský film "Horalka", který začínal několika autentickými záběry z demonstrací vedených Benitem Mussolinim (zbytek filmu už byl o něčem jiném). A z obrazovky na mě dýchl duch shromáždění z Václavského náměstí a z Letné v devětaosmdesátém, proto jsem srovnání obou hnutí věnoval více pozornosti. Jako důkaz podobnosti obou ideologií si dovolím uvést několik citátů ze zmíněné knihy A. Heywooda v pořadí, jak je kniha uvádí (citáty jsou označeny kurzívou):
Ve fašistické ideologii převažují negativní rysy nad pozitivními.... Pro fašisty například "svoboda " znamenala absolutní podřízení, mezi demokracii a diktaturu bylo položeno rovnítko a pokrok měl význam permanentního boje a války.... Fašismus byl hnutím více než čímkoliv jiným a jeho přední ideologové Hitler a Mussolini byli v podstatě propagandisté, kteří se o ideje a teorie zajímali jen do té míry, pokud byly schopny vyvolat emocionální reakce a probudit masy k činům. Jak věrný obraz listopadových událostí, kde základem úspěchu bylo ovládnutí freneticky křičícího davu!... fašisté chtěli jedince úplně vymazat a zavést vládu komunity nebo sociální skupiny. Proto ta snaha ospravedlnit zločiny současného režimu souhlasem zfanatizovaného davu. Právě tato perspektiva sociální soudržnosti neboli, jak slibovali nacisté, " v jednotě je síla ", přitahovala k fašismu lidové masy v dobách krize a společenského rozvratu. Hlavně nepřipustit, aby lidé začali přemýšlet. Fašismus se obrací k duši, k emocím a k instinktům.... Nakonec to byly masy, které touží po vedení a řízení a jejichž osudem je slepá poslušnost.... Autorita Vůdce je absolutní a nezpochybnitelná, protože jen on zná "skutečnou" vůli lidu neboli "obecnou vůli ".... Vůdce má neomezenou státoprávní moc a nezpochybnitelnou ideologickou autoritu. (Srovnej článek 65 odst. 3 české ústavy). Vůdce musí mít přímý osobní kontakt se svým lidem, obvykle na organizovaných masových shromážděních, na lidových manifestacích a na plebiscitech. (Pravda, to už dnes nějak nezvládá). Zprostředkovací instituty, jako jsou volby, parlamenty a strany, se musejí bud zrušit, nebo oslabit. Nejlépe podle komunistické metodiky "Národní fronty".
Pochopte, že když se v ulicích objevila drobná modifikace hesla z Mussoliniho pochodu na Řím o tom, že "strany jsou pro straníky, svazky (fasces) jsou pro všechny ", odhalila nová elita svou podstatu úplně; bohužel pohádce o demokratickém základu nového hnutí dosud věří mnozí a probouzejí se pomalu. Musím se přiznat, že i já jsem zpočátku té masové sugesci podlehl a těmi klíči jsem zvonil s tak velkou radostí, že mám stále chuť si to zopakovat. Konečně i já jsem si od komunistického režimu užil svoje. Bohužel podobné cesty často pomohou bořit staré pořádky, ale sotva kdy pomohou úspěšně vytvořit ty nové lepší. A moje zkušenost s režimem současným o mnoho lepší není. Proto pochopte, když občas k charakterizaci některých jeho prvků používám termín "fašistický",
Konečně personální vazby mezi kolaborantskou elitou z doby okupace, ideology komunistické totality a ideology současnosti je stále obtížnější vyvracet. A připravovaný monstrproces s obránci Národního památníku obětí nacismu v Terezíně před Hitlerovými pohrobky přímou návaznost současného režimu na Hitlerovo Německo nesporně dokazuje. A jak jinak si vysvětlovat požadavky, aby se poslanci Parlamentu omlouvali za uvedení věcných skutečností z doby okupace, nemluvě o věcných zmínkách o politických zločinech současného režimu? A jak si vysvětlovat pokusy omezit během projednávání rozpočtu finanční příspěvek na organizaci veteránů protinacistického odboje, Svazu bojovníků za svobodu? Zatímco vznikají pomníky nacistickým zločincům, antifašisté jsou tiše likvidováni! Navíc právě 50 let po konci nacistické okupace!
Jedním ze základů filosofie současné české totality je vytváření umělého nepřítele podle hesla "kdo nejde s námi, jde proti nám". Heslo, které kupodivu nevynalezli komunisté, jak se mnoho lidí domnívá, jeho rozbor lze najít už u Karla Havlíčka Borovského, např. v článku Slovanská politika v listě Slovan v červenci 1850 [Podle sbírky Karel Havlíček Borovský, Prosa, nákladem Okres. osvětového sboru, Kyjov 1923, strana 473].. Všeobecný předmět my označuje v tomto případě soudobou "elitu národa", oni jsou jacísi abstraktní komunisté, zcela odlišní od těch skutečných, kterých jsou plné vládní strany a kterým je zejména předávána ekonomická moc; další významná část nově vznikající buržoasie se rekrutuje z bývalé kriminální spodiny (veksláci, pasáci apod.); odtud vyplývá současné morální zhroucení společnosti. Boj proti uměle vytvořenému nepříteli opravňuje i ty nejhorší zločiny. Já osobně vidím tu kategorii, kde je třeba být zásadní a kde nelze couvat, ne v boji proti fiktivnímu nepříteli, ale v poctivosti a demokratičnosti politického systému a respektování politických práv a svobod všech občanů, bez ohledu na jejich pohlaví, rasu, barvu pleti, jazyk, náboženství, politické nebo jiné smýšlení, národnostní nebo sociální původ, příslušnost k národnostní menšině, majetek, rod nebo jiné postavení.
Opět si dovolím návrat k těm ideálům, které již mnoho let formují demokratickou Evropu. Budu opět citovat Havlíčka, nyní z článku Úvod novinářský z Pražských novin z 6. ledna 1848 [Citovaná sbírka, strana 281].: Každá vláda a každá politická strana může být dobrá a také špatná, dílem podle okolností a národu (neboť se každý způsob vlády pro každý národ stejně nehodí), hlavně však podle jedné [Zdůrazněný text je v originále zvýrazněn proložením].vlastnosti, bez které žádná vláda ani žádná politická strana, buď si její jméno sebekrásnější a sebemódnější, k platnosti národu není, a s kteroužto vlastností každá vláda zem svou oblažiti může.Jest to poctivost, totiž když vláda nestranně a spravedlivě všechno řídí, když vláda především své vlastní zákony sama také zachovává, a sama také všechno činí, co jiným předepisuje, a nic takového sama nečiní, co tresce na obyčejných občanech svých, opravdu blaho národu a ne jen pro svůj zisk a své pohodlí na zřeteli má, když vláda opravdu uznává moudrou, onu od mnohých mocnářů pronešenou zásadu, že jest vláda pro národ, ale ne národ kvůli vládě na světě, zkrátka když sebe vláda nevymiňuje z mravních zásad, které jednotlivcům i společnostem od Boha věčným zákonem přírody předepsány jsou.
Proto nemohu důvěřovat lidem, kteří léta žvanili o lidských právech, ale když se dostali k moci, okamžitě je začali potlačovat. Nemohu důvěřovat lidem, kteří jiné neoprávněně obviňují z podněcování nenávistí a pogromů na lidi, ale sami takovou nenávist rozněcují a pogromy na své odpůrce organizují. Zásadně odmítám heslo "účel světí prostředky", i když je někdy tak příjemné mu podlehnout. Právě proto, aby člověk nepodlehl, je nutno se držet nějakého kodexu. Na rozdíl od Havlíčka nehledám tento kodex u Boha, můj kodex vytvořila moderní společnost ve formě základních pravidel a předpisů, které se nazývají politickými a lidskými právy. A protože právě v této oblasti je v naší společnosti ledacos prohnilého, předkládám Vám v příloze této interpelace podrobný rozbor situace a žádám Vás o nápravu současné žalostné situace. I když moje analýza si nečiní nárok na úplnost, snad alespoň trochu přispěje k zlepšení neblahého stavu naší demokracie.
Zásadně odmítám populistický přístup, který spílá minulému režimu a současně se dopouští podobných nelidskostí. Domnívám se proto, že politické zločiny polistopadové garnitury je třeba měřit přinejmenším stejným metrem jako zločiny komunistického režimu. Nevyžaduji však vytvoření speciálního Úřadu pro dokumentaci a vyšetření politických zločin současnosti (konečně nejspíše by posloužila jako teplé místečko nějaké kádrové rezervě OF či Charty 77), v právním a demokratickém státě by to měly zvládnout ústavní instituce. Pokud ovšem v jejich čele stojí odborníci a ne zločinci.
Obracím se na Vás též na základě usnesení sjezdu koalice ČMSS - LSU - ZS ze 17. prosince 1994, které požaduje prověřit oprávněnost administrativních překážek při snaze o sloučení těchto stran ze strany ministerstva financí (sloučení by znamenalo ztrátu finančního příspěvku státu), a to v případě potřeby i u mezinárodních institucí pro ochranu občanských a lidských práv.
V pluralitní demokracii nikdo nemá právo kádrovat občany ani politické strany; nezákonný útok na jakoukoliv politickou stranu je nutno chápat jako útok na základy demokratického státu. Zásadně odmítám vedoucí roli jakékoliv strany nebo skupiny, která si činí nárok určovat, kdo je a kdo není demokrat, stejně jako to dělali komunističtí kádrováci, jak jsme to poznali při ustavování ČNR v roce 1992, zásadně odmítám poklonkování jakékoliv vrchnosti. A nehodlám se leknout individuálního nebo státního teroru.
Na náměstí kam jsem chodil do školy
stála socha Karla Havlíčka Borovského,
na jejím podstavci bylo napsáno několik strof
jeho "Mojí písně ". Myslím,
že teď je doba zralá na to, abych si ji vzal
za své.
S pozdravem
Podle článku 5 Ústavy České
republiky je náš politický systém
je založen na svobodném a dobrovolném vzniku
a volné soutěži politických stran respektujících
základní demokratické principy a odmítající
násilí jako prostředek k prosazování
svých zájmů. Bohužel na rozdíl
od demokratických zemí je naše ústava
pouhým cárem papíru, který je použit
pouze tehdy, když se to hodí vládní
elitě.
Politické strany jejich život a vývoj patří
nesporně k základům pluralitní demokracie,
jakýkoliv zásah státní byrokracie
do vnitřních věcí politických
stran je tedy útokem na základy demokratického
státu. Takové zásahy ovšem zakazuje
článek 9 odstavec (3) Ústavy: Výkladem
právních norem nelze oprávnit odstranění
nebo ohrožení základů demokratického
státu. Podle článku 22 Listiny práv
a svobod zákonná úprava všech
politických práv a svobod a její výklad
a používání musí umožňovat
a ochraňovat svobodnou soutěž politických
sil v demokratické společnosti. Taková
zásada tedy není pouze věcí zákonů
a zákonodárců, ale musí jí
být prodchnuta zejména praktická politiky
realizovaná výkonnou a soudní mocí.
Úspěch politických stran v soutěži
závisí mj. na jejich možnostech získávat
a naopak informovat o své činnosti veřejnost,
které jsou výrazně ovlivněny jejich
finanční možnostmi. Proto bývá
v demokratických zemích financování
politických stran, zejména jejich volebních
kampaní, kontrolováno zákonem. V naší
zemi volili zákonodárci snížení
závislosti politických stran na různých
sponzorech formou státního příspěvku
v závislosti na jejich úspěchu ve volbách.
Bohužel nejenže výše příspěvku
v současném volebním období neodpovídá
obecným zásadám na kterých je zákon
založen, ale spíše ochotě různých
politických stran kolaborovat se současným
systémem, ale navíc je tento příspěvek
nástrojem k zasahování do vnitrostranického
života.
Podle odstavce (4) článku 20 Listiny práv
a svobod jsou politické strany a politická
hnutí, jakož i jiná sdružení jsou
odděleny od státu. Bohužel ve skutečnosti
je snaha financovat vládnoucí struktury buď
přímo ze státního rozpočtu
(formou úplatků od státních podniků)
nebo formou úplatků od soukromých firem za
jistou vstřícnost státních úředníků
při udělování státních
zakázek, zvýhodnění při privatizaci
nebo vytvoření prostoru pro podnikání.
Situace připomíná Německo dvacátých
a třicátých let, kdy Hitlerova NSDAP byla
financována podobně: to jí umožnilo
nejen ovládnout sdělovací prostředky,
ale i udržovat mj. vlastní soukromé ozbrojené
síly (SA) provádějící teroristickou
činnost a vytvářející prostor
pro převzetí moci v roce 1934.
Se zásadou nevměšování státu
do života politických stran je v příkrém
rozporu nedávné opatření Ministerstva
financí, tkeré na základě svévolného
výkladu zákona o politických stranách
odmítlo poskytovat Českomoravské straně
středu, Liberálně sociální
unii a Zemědělské straně státní
příspěvek, pokud by došlo k jejich sloučení.
Takový přístup je nutno pokládat za
hrubé porušení principů demokracie,
ústavy a politických práv. Stanovisko je
uvedeno v dopise ing. Pavla Pelanta z 18. listopadu 1994 čj.
145/62 716/1994.
Vzhledem k možným finančním potížím
nedošlo tedy ke sloučení těchto stran,
ale k vytvoření těsné koalice. V závěrečném
usnesení mj. její sjezd vyzývá
vedení koalice ke snaze o urychlené řešení
financování nového subjektu, které
je podmínkou sloučení našich stran a
to formou prosazování našich politických
a občanských práv i u mezinárodních
organizací.
Žádám Vás, abyste přispěl
k uspokojivému řešení tohoto problému:
v kulturních státech se pokud možno špinavé
prádlo pere doma a s podobnými problémy není
nutno obtěžovat mezinárodní instituce.
To se týká i dalších problémů,
na které upozorňuje tato moje interpelace. Pokud
ovšem problémy řešeny nebudou, nezbývá
mi než se na světovou veřejnost obrátit".
Konečně podstata tehdejšího a současného
režimu je podobná.
Jak ukazuje zkušenost z historie, velké transformace
majetku, jakou je současná rozsáhlá
privatizace, jsou ideálním případem
pro kriminální živly, aby si jeho část
podvodně přivlastnily nebo ji alespoň využily
k vyprání špinavých peněz. Přitom
společenské nebezpečí takové
situace není pouze v samotném přivlastnění
majetku, mnohem větší nebezpečí
představují takto vzniklí zbohatlíci,
kteří se díky získanému majetku
dostávají na vedoucí místa ve společnosti
a svou zločineckou morálku přenášejí
i do politické sféry.
Takové nebezpečí není tak vysoké
v stabilizované společnosti, kde rozhodují
politické a hospodářské funkce zaujímají
z velké části reprezentanti podnikatelské
a obchodnické vrstvy respektující základní
morální a společenské pravidla, naopak
ve společnosti transformující se ekonomiky,
kde donedávna legální příjmy
i majetek byl silně nivelizovány a majetnější
vrstvy se rekrutují z reprezentantů bývalého
totalitního systému a kriminálních
živlů je takové nebezpečí značné.
Právě taková morálka je dnes pro naše
vůdčí politické sféry typická.
Je běžné, když rodinní příslušníci
nejvyšších politických představitelů
získávají v privatizaci rozsáhlý
majetek, privatizován (tj. rozdělen mezi členy
vládnoucího systému) je i ten majetek, který
nesporně vznikl např. společnou prací
občanů obcí, členů občanských
sdružení apod. Legalitu tzv. kupónové
privatizace silně narušila korupční
aféra Lízner, kdy vedoucí Centra kupónové
privatizace, soukromé firmy Podnik výpočetní
techniky, která tuto privatizaci technicky zajišťuje,
byl přistižen při přijímání
mnohamiliónového úplatku. Nemluvě
o takových maličkostech, jako je členství
manželek (včetně manželky premiéra)
ve správních radách akciových společností
s rozhodující účastí státu.
Dochází tak k vzájemnému prolínání
vedoucí politické strany a státu, včetně
rozhodujících ekonomických sfér, v
naprostém rozporu se zásadou oddělení
politických stran od státu. Stejně jako za
vlády nacistů a komunistů.
Exemplárním projevem zločinecké morálky
naší politické reprezentace byla tzv. večeře
s premiérem v prosinci minulého roku. Pan premiér
Václav Klaus, současně předseda státostrany
ODS zde za milionové úplatky na bankovní
konto ODS pořádal večeři pro podnikatele.
Pozvánka opatřená státním znakem
ČR sice neslibovala za účast na večeři
a s ní spojený úplatek konkrétní
službu, ale přesto je v ní patrná skrytá
forma vydírání. Lze se potom divit, že
na večeři se na těch nejprivilegovanějších
(a tedy nejdražších) místech objevili
představitelé podniků s převážně
státní účastí, očekávajících
oddlužení či státní dotace, či
firem, které žijí ze státních
zakázek jako "kupónový" Podnik
výpočetní techniky?
Jakou můžete dát záruku, že
se podobná zneužití pravomoci veřejného
činitele nebudou opakovat? Jak budou postižena dosavadní
provinění? Jak zaručíte skutečné
oddělení politických stran od státu?
Základem pluralitní demokracie v demokratickém
státě jsou svobodné a demokratické
volby na základě všeobecného, rovného
a přímého volebního práva,
právo volit a být volen nelze omezit žádným
administrativním předpisem, nátlakem, projevy
fyzického či psychického násilí,
kandidáty nesmí kádrovat žádní
kádrováci či lustrační komise,
jakékoliv porušování průběhu
voleb musí být tvrdě penalizováno.
Tak tomu alespoň bývá v kulturních
a demokratických zemích. Bohužel naše
realita taková není a tak naše volby doprovází
řada volebních skandálů a manipulací.
Uveďme alespoň ty nejkřiklavější
případy.
Po listopadovém převratu jsme se všichni těšili
na skutečně svobodné volby založené
na principu pluralitní demokracie a více politických
stranách. Pokud ovšem nějaké demokratické
strany vznikaly, byla snaha je okamžitě je pacifikovat
začleněním do nové "Národní
fronty", do Občanského fóra. Pokud se
některá strana nechtěla podřídit,
měli okamžitě její představitelé
možnost poznat novou totalitní tvář
tohoto hnutí, nejrůznější pokusy
o vyhrožování a zastrašování:
osobně jsem to poznal jako obvodní koordinátor
Strany zelených v Praze 5.
Pod Mussoliniho heslem "strany jsou pro straníky,
OF je pro všechny" se do voleb hrnulo nové hnutí
zaštítěné falešným populismem
hesla "Václav Havel - záruka svobodných
voleb". Ve skutečnosti právě on byl
iniciátorem nezákonné manipulace, která
"svobodný" charakter těchto voleb popřela.
Manipulace, která vyvrcholila projevem nelidskosti dokazujícího,
že charakter nastupujícího režimu je z
hlediska humanity a lidských práv stejný
jako charakter režimu předchozího.
Období těsně před volbami bylo ovlivněno
tzv. "bojem o vnitro", jak situaci charakterizoval nadpis
článku z Mladého světa. Konkrétně
spory mezi ministrem vnitra JUDr. Richardem Sachrem a jeho prvním
náměstkem Janem Rumlem byly vnějším
projevem střetu zájmů dvou stran: hlavním
cílem představitelů OF a Jana Rumla bylo
utajit kompromitující materiály z 50. let,
kdy mnozí exponenti nového režimu či
jejich příbuzní zaujímali vysoké
funkce v KSČ a ve státě, či kompromitující
informace spojené se vznikem a činností Charty
77 a podobných "disidentských" organizací.
Typickým projevem těchto sporů byl 31. května
útok fašistické bojůvky aktivistů
organizace HOS na sekretariát nejsilnější
demokratické a nekomunistické politické strany,
Československé strany lidové (ČSL),
součástí volební koalice Křesťansko
demokratická unie (KDU). Citujme podle deníku ČSL
Lidové demokracie (dále LD) z 2. června z
článku "Násilí jako volební
argument" svědectví přímých
účastníků: "Jejich vystupování
připomínalo fašistickou bojůvku"
říká jedna z pracovnic kanceláře.
"Napadli našeho vrátného, pětašedesátiletého
pána. Náměstka generálního
sekretáře div neuškrtili vlastní kravatou."
Vskutku originální projev sametu!
V úterý 5. června byl předseda ČSL,
poslanec odstupujícího Federálního
shromáždění chráněný
poslaneckou imunitou a předseda Sněmovny lidu Federálního
Shromáždění dr. Josef Bartončík
(nar. 18. 3. 1943 v Pozlovicích) pozván na koberec
k prezidentu republiky Václavu Havlovi (nar. 5. 10. 1936
v Praze). Pod pohrůžkou zveřejnění
určitých skutečností byl na něho
činěn nátlak, aby odstoupil z kandidátky.
Podle prohlášení Václava Havla z 9.
června: "Josef Bartončík mi dal určitý
slib, který nedodržel. Našemu hovoru byl přítomen
můj poradce Jiří Křižan (nar.
26. října 1941 ve Valašském Meziříčí),
který je připraven v sobotu ve 14 hodin vydat
o celé záležitosti svědectví.
Ke svému jednání, jakož i k tomu,
co činím tímto prohlášením,
se cítím být zavázán úkolem,
který jsem přijal při své volbě
presidentem ČSFR, totiž garantovat svobodu voleb a
chránit demokratický étos demokratických
změn v naší zemi." Přesně
jako to komentovala LD několik dní předtím:
"Ti, kdo se ohánějí smyslem pro demokracii
a hovoří sami o sobě jako o jejím
garantu, začínají kopat její hrob."
Po přijetí u "humanisty" Havla se postižený
JUDr. Bartončík zdravotně zhroutil. Podle
zprávy podepsané třemi význačnými
lékaři "JUDr. Josef Bartončík
... byl dne 5. června 1990 přijat na koronární
jednotku Fakultní nemocnice 2 s poliklinikou v Praze 2
pro podezření na srdeční onemocnění.
Toto podezření objektivní vyšetření
potvrdilo." Zpráva byla publikována 8.
června ráno v LD, samotný fakt hospitalizace
byl znám odpovědným činitelům
již ve středu, proto věděli že
jednají s člověkem jehož život
je vážně ohrožen.
Podle LD z 8. června "ve středu, druhý
den po hospitalizace, obdrželo vedení ČSL následující
zprávu: při náhodném setkání
generálního prokurátora Čr dr. Rychetského
a člena ÚV ČSL ing. Motyčky oznámil
dr. Rechetský, že na dr. Bartončíka
je držen materiál, na jehož základě
je nutné, aby dr. Bartončík odstoupil ze
všech funkcí a odešel z politického života.
Přítomní členové vedení
ČSL zaujali stanovisko, že pokud nemají bližší
informace, považují tento způsob za určitý
druh vydírání.
Podle platného volebního zákona byla po dobu
voleb a 48 hodin před nimi (tj. od středy 6. června
od 14 hodin) jakákoliv předvolební propaganda
zakázána. Přesto došlo 6. června
večer k události, kterou výstižně
popisuje článek "Gangsterské metody
v politické praxi" z LD ve čtvrtek 7. června:
"Konsternovaní televizní diváci se
ve středu dověděli politickou senzaci: předseda
ČSL JUDr. Josef Bartončík, místopředseda
Parlamentu, prý nemá pro svoji funkci mravní
kvalifikaci. Zjistil to - a vyhlásil do světa -
náměstek federálního ministra vnitra
Jan Ruml, v jehož kompetenci je řízení
Úřadu pro ochranu ústavy a demokracie FMV.
Demonstroval tak demokracii zvlášť výstižně
- takovou demokracii, již komunisté předváděli
po celá desetiletí své vlády. Oni
totiž také srdečně kašlali na jakékoliv
dohody, na mravnost a slušnost. Vše pro vítězství
socialismu.
.....
Televize ukázala v poslední době některé
záběry z totalitního režimu. Metody
nejsou zcela stejné, dnes nejde někoho donutit
k doznání bitím. Ale určité
prvky jsou stejné. Metody gangsterů uplatněné
v politice mívají zpravidla úspěch
jen dočasný - viz Stalin či Gottwald, ony
modly, jímž se klaněli mnozí z dnešních
demokratů.
Uveďme ještě prohlášení uveřejněné
7. června v LD: Vedení Československé
strany lidové vydává prohlášení
ke sdělení náměstka federálního
ministra vnitra Jana Rumla, které bylo zveřejněno
v Československé televizi 6. 6. v televizních
novinách.
Prohlášení náměstka Jana Rumla
je cílevědomě načasováno jako
součást předvolební kampaně,
která už skončila. V tomto činu spatřujeme
hrubé porušení volebního zákona.
Chápeme ji jako vyvrcholení všech předcházejících
útoků ve sdělovacích prostředcích
včetně fyzického napadení pracovníků
sekretariátu ÚV ČSL. Vedení Československé
strany lidové očekává, že náměstek
federálního ministra vnitra Jan Ruml předloží
nezvratné důkazy, které jednoznačně
dokáží jeho tvrzení a současně
také vyloučí, že údaje mohly
být v předcházejícím období
kýmkoli zfalšovány nebo podloženy.
Československá strana lidová podává
trestní oznámení na náměstka
federálního ministra vnitra Jana Rumla pro porušení
volebního zákona.
Pro úplnost ještě uveďme prohlášení
předsedy koaličního partnera ČSL Křesťansko
demokratické strany Václava Bendy: Upozornil
také na pověsti, které kolují po Praze,
že OF vyšlo z lustrací mimořádně
nepříznivě. Někteří
lidé tak dávají útok Jana Rumla do
souvislosti s těmito nepříznivými
výsledky OF. Jedná se o lustrace kandidátů
v parlamentních volbách. Podle sdělení
generálního sekretariátu ČSL "
v provedené lustraci, za kterou odpovídá
pan náměstek Ruml, osoba dr. Bartončíka
uvedena nebyla." V právním státě
je takové úřední osvědčení
oficiálně platné a znění tak
snadno zpochybnitelné, veřejný činitel
který by je bezdůvodně napadl by byl pohnán
k trestní zodpovědnosti.
Jak hodnotila útok na dr. Bartončíka volební
komise? Ústřední volební komise
konstatuje, že uveřejněné prohlášení
p. Jana Rumla, náměstka federálního
ministra vnitra, o panu JUDr. J. Bartončíkovi v
masových sdělovacích prostředcích
prostřednictvím ČTK ej hrubým porušením
§ 27 odst. 7 zákona č. 47/1990 Sb., o volbách
do federálního shromáždění,
podle kterého 48 hodin před zahájením
voleb je zakázána volební agitace pro politické
strany slovem, písmem, zvukem a obrazem ve státních
veřejných sdělovacích prostředcích.
Přesná dikce § 27 odst. 7 volebního
zákona zní:
(7) V době 48 hodin před zahájením
voleb a v den voleb je zakázána volební agitace
pro politické strany a je zakázáno zveřejňování
údajů, které by mohly poškodit politickou
stranu nebo kandidáta, a to slovem, písmem,
zvukem a obrazem ve veřejných informačních
prostředcích, v budovách, kde sídlí
okrskové volební komise, a v jejich bezprostředním
okolí. Zveřejňovat výsledky předvolebních
průzkumů veřejného mínění
je dovoleno nejvýše do sedmého dne před
dnem voleb.
Po skončení voleb žádné skutečné
důkazy předloženy nebyly. Tři bandité,
náměstek ministerstva vnitra Jan Ruml (nar. 5. března
1953), generální prokurátor Pavel Rychetský
(nar. 17. 8. 1943 v Praze) a mluvčí presidenta republiky
Michael Žantovský (nar. 3. 1. 1948 v Praze) neváhali
zaútočit na tohoto bezbranného člověka
a v přímém televizním přenosu
potvrdili údajné ověření vysloveného
podezření na základě tzv. registru
svazků a problematickém svědectví
spolupracovníka StB JUDr. Miroslava Machatého (nar.
5. června 1944) Materiálu, který byl dále
využit v tzv. lustračním zákoně
a při následujících soudních
sporech byla mnohá na něm založená obvinění
zrušena. Těžko říct, zda díky
nespolehlivosti materiálu nebo problematické "nezávislosti"
soudu: existují dokonce lidé, kteří
vlastní pozitivní i negativní lustrační
osvědčení, takže takový materiál
se k ničemu jinému než manipulaci voleb a útok
proti momentálně bezbrannému člověku
použít nedá.
Stojí za zmínku, že podle téhož
materiálu spolupracoval s StB i jeden z aktérů
tohoto zločinu, pan Václav Havel. Jeden z těch,
kteří prohlašují, že tzv. lustrační
zákon 451/1991 Sb., je porušením lidských
práv. Čím je potom tento nelidský
zločin, na kterém se osobně podílel?
V konečném protokolu konstatuje volební komise
nedodržení volebních zákonů ze
strany státních sdělovacích prostředků.
Podle prohlášení ČSL ze stejného
úhlu by měla podle stížnosti ČSL
být posouzena prohlášení presidenta
Václava Havla k případu J. Bartončíka,
která ve svých důsledcích působí
obdobně. Československá strana lidová
dále žádá Ústřední
volební komisi, aby ze všech případů
hrubého porušení volebních zákonů,
zvláště z případu stanoviska
náměstka federálního ministra vnitra
J. Rumla vyvodila proti odpovědným osobám
ty nejpřísnější důsledky.
To ovšem v totalitním státě nebývá
zvykem.
Zažil jsem nedlouho potom podobnou zdravotní příhodu
jako dr. Bartončík, dokonce jsem tvrdě narazil
na tehdejší tvrdou realitu (ne na politiku, ale na
špatný tehdejší stav zdravotnictví),
proto si plně dovedu představit naprostou bezmocnost
člověka v této situaci, kdy každá
komplikace mu působí nesmírné duševní
a často i fyzické utrpení. Nehledě
na to, že může přímo ohrozit zdraví
a život postiženého. Proto mám pro dr.
Bartončíka plné pochopení.
V Právním státě nelze občana
potrestat bez soudu. Konečně Mezinárodní
pakt o občanských a politických právech
říká v článku 14 odst. (1):
Každý má úplně stejné
právo, aby byl spravedlivě a veřejně
vyslechnut nezávislým a nestranným soudem,
který rozhoduje buď o jeho právech a povinnostech,
nebo o jakémkoliv trestním obvinění
vzneseném proti němu. Konečně
právo být volen je nezadatelné a nezcizitelné
právo každého, které nelze omezit nějakým
lustračním zákonem či jiným
právním předpisem ani aktem násilí
vládnoucí garnitury.
Jak to vypadalo v případě Bartončík?
Dovolím si ocitovat JUDr. Michala Lakatoše z Ústavu
státu a práva ČSAV podle LD z 10. června:
"Pan náměstek Ruml to vzal z jedné
vody načisto, údajně zjistil nějaké
skutečnosti, poté vykonal nad dr. Bartončíkem
soud a obrazně řečeno ho i popravil."
Jako za časů Čengischána! A to pořád
žvaníme o vstupu do Evropy!
K ilustraci humanitárně etické stránky
věci ještě ocituji z článku "Hlas
lékaře", který publikoval MUDr.
Jiří Pešl v LD dne 11. června 1990:
Prohlášení bylo vysíláno v
době, kdy už vedení ČSL nemohlo legálně
odvolat dr. Bartončíka z kandidatury, nemělo
tedy jiný politický smysl. Vedení ČSL
nemohlo naléhat na pacienta s čerstvým infarktem
myokardu, aby odstoupil z kandidatury bez rizika stresu a tím
i druhého infarktu s eventuálně smrtelným
zakončením. Jako lékař bych takový
postup jednoznačně zakázal. ...
Pan J. Ruml a ostatní si toho byli vědomi a přesto
jednali s vědomím všech zdravotních
důsledků. Tato představa mne děsí
ještě více. Jako lékař soudím,
že tato skandalizace - bez ohledu na vinu pana doktora
Bartončíka - ... by mohla vést k recidivě
infarktu, což by se mohlo rovnat rozsudku smrti. Ten jsme
však jako humanisté zrušili. V civilizované
zemi může vynést takový rozsudek jen
soud. Nikdo se nemůže vymlouvat, že o závažnosti
stavu dr. Bartončíka nevěděl alespoň
9. června do 14 hodin.
Lze potom protestovat, když je tento hrůzný
čin posuzován podobně jako zločiny
z nacistických koncentračních táborů
nebo komunistů z padesátých let?
Jak toto exemplární porušení těch
nejelementárnějších pravidel lidskosti
klasifikovat? Podívejme se na dokumenty OSN. Článek
(1) úmluvy proti mučení a jinému
krutému, nelidskému či ponižujícímu
zacházení nebo trestání obsahuje
tuto definici:
Pro účely této Úmluvy výraz
"mučení" znamená jakékoliv
jednání, jímž je člověku
úmyslně působena silná bolest nebo
tělesné či duševní utrpení
s cílem získat od něho nebo od třetí
osoby informace nebo přiznání, potrestat
jej za jednání, jehož se dopustil on nebo třetí
osoba nebo z něhož jsou podezřelí, nebo
s cílem zastrašit nebo přinutit jej nebo třetí
osobu nebo z jakéhokoliv důvodu založeného
na diskriminaci jakéhokoliv druhu, když taková
bolest nebo utrpení jsou působeny veřejným
činitelem nebo jinou osobou jednající z úředního
pověření nebo z jejich podnětu či
s jejich výslovným nebo tichým souhlasem.
Toto vymezení nezahrnuje bolest nebo utrpení, které
vznikají pouze v důsledku zákonných
sankcí, jsou od těchto sankcí neoddělitelné
nebo jsou jimi vyvolány náhodou.
Zmíněná akce je tedy nesporně překročením
citované mezinárodní úmluvy. Nelze
asi vinit Václava Havla z úmyslu ohrozit zdraví
a život dr. Bartončíka při jeho prvotním
obvinění (i když i takové domněnky
jsem zaslechl v souvislosti s podobnou smrtí moravského
vlastence doc. Boleslava Bárty), ale nelidský útok
na postiženého člověka je zjevným
naplněním citovaného článku.
Obvyklá námitka při takovém obvinění
bývá, že první "svobodné
volby" po převratu byly tak výjimečnou
okolností, že takovou akci ospravedlňují.
Takový argument by umožňoval pochopit, i když
ne ospravedlnit, útok na představitele bývalého
režimu, například funkcionáře
KSČ, ale ne na představitele nejsilnější
nekomunistické strany. Takový útok lze chápat
pouze jako prostředek nevybíravého boje nové
vrchnosti o moc, navíc právě v takovém
okamžiku je důležité, aby volby byly skutečně
svobodné. Konečně podívejme, jak
se na použití takových nelidských prostředků
dívá článek 2 odstavec (2) citované
úmluvy:
Žádné výjimečné okolnosti,
ať jsou jakéhokoliv druhu, buď válečný
stav nebo hrozba války, vnitropolitická nestabilita
nebo jakákoliv mimořádná situace,
nemohou sloužit k ospravedlnění mučení.
Další námitkou bývá omluva některých
pachatelů tohoto nelidského zločinu, že
jednali na přímý rozkaz nadřízených.
Na takový případ pamatuje odstavec (3) citovaného
článku úmluvy:
Nařízení nadřízeného
činitele nebo orgánu státní moci nemůže
sloužit k ospravedlnění mučení.
Poslední dobou je často lustrační
zákon předkládán jako příklad
politické diskriminace a porušování
lidských práv. Často právě
těmi, kteří se podíleli na té
nejkřiklavější "lustrační"
aféře, na případu Bartončík.
Zřejmě cit těch největších
zastánců lidských práv v minulosti
pro realitu a skutečný význam tohoto pojmu
zcela chybí.
Nutnou podmínkou zabraňující opakování
tohoto činu je odsouzení jeho pachatelů skutečně
nezávislým soudem, podobným, jako byl Mezinárodní
vojenský tribunál v Norimberku nebo současný
tribunál posuzující válečné
zločiny v bývalé Jugoslávii. Co udělá
Česká republika pro postavení jeho pachatelů
před podobný tribunál?
Na rozdíl od parlamentních voleb je president naší
republiky volen Parlamentem. Presidentské volby v létě
1992 byly poznamenány akcemi skupin, která ozdobeny
portréty Václava Havla pod dozorem státní
policie terorizovaly poslance Federálního shromáždění
po neúspěšné volbě V. Havla za
presidenta ČSFR. Výzvy slovenského poslance
ing. Víťazlava Mórice CSc. na obnovení
pořádku vyzněly do prázdna, vládním
místům terorismus těchto skupin plně
vyhovoval. I tato ignorace určitě přispěla
k systematickému rozkladu naší československé
vlasti.
Přitom podle § 1 odst. 5 zákona 84/1990 Sb.
o shromažďování občanů:
(5) Jsou zakázána shromáždění
v okruhu 100 m od budov zákonodárných sborů
nebo od míst, kde tyto sbory jednají.
Takový zákon je samozřejmě uplatňován
pouze tehdy, když se to režimu hodí.