Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Františka Kačenky na předsedu
vlády Václava Klause. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
poslanec
FRANTIŠEK KAČENKA
Praha 1. března 1995 |
ve věci úhrad ztráty z podnikání
soukromé televizní stanice z prostředků
peněžního ústavu, ve kterém má
stát majoritní podíl
Vážený pane předsedo vlády,
v České republice již více než
rok existuje v oblasti televizního vysílání
duální systém, pro který je charakteristické,
že vedle sebe působí veřejnoprávní
Česká televize a soukromoprávní televize
- NOVA a Premiéra. Základní rozdíl
mezi veřejnoprávní a komerční
televizí spočívá v jejich poslání
a ve způsobu financování. Česká
televize plní úkoly stanovené jí zákonem
např. v oblasti kultury, vzdělávání
apod. a její provoz má být financován
z prostředků daňových poplatníků,
kdežto provoz komerční televize je financován
z prostředků získaných televizní
reklamou a tomu odpovídá i složení jejího
programu.
Příjmy z televizní reklamy jsou však
omezené a odborníci odhadují, že v České
republice je možné získat touto činností
částku pohybující se okolo 2,1 mld.
Kč, při čemž nezanedbatelná část
z ní připadne České televizi. Podle
stejných odborníků tato částka
stačí na financování provozu 1,7 soukromých
televizních stanic. U nás se o ní dělí
stanice 3.
Přihlédneme-li ke sledovanosti jednotlivých
televizních stanic, toto kritérium je nejdůležitější
pro zadávání i stanovení výše
ceny reklamy, pak na prvním místě je TV NOVA,
následuje ČT a na posledním místě
se sledovaností pohybující se okolo 1,5%
je TV Premiéra. Je tedy zřejmé, že podíl
Premiéry na zisku z reklam je tak malý, že
nemůže stačit k financování jejího
provozu. z důvěryhodných zdrojů pochází
informace, je tedy obecně přijímána
jako pravdivá, že ztrátu TV Premiéra,
která je za minulý rok odhadovaná na jednu
mld. Kč, uhradila INVESTIČNÍ A POŠTOVNÍ
BANKA. Kdyby se jednalo o banku soukromou, bylo by věcí
jejího vedení a členů, k jakému
účelu zisk použije. Protože však
v IPB má majoritní podíl a tedy i majoritní
postavení stát, není takovýto způsob
financování soukromého sektoru státními
prostředky obvyklý a bez předchozího
schválení Parlamentem ani správný.
V první řadě tím byla bezdůvodně
založena nerovnost subjektů, které začínají
podnikat ve stejné oblasti, protože TV NOVA žádný
příspěvek státu neobdržela. V
druhé řadě nebyl vhodný ani z hlediska
politického, protože vyvolal řadu dohadů
a spekulací, proč se tak stalo. Vyskytují
se např. názory, že za to bude poskytnuta konkrétní
politické straně protislužba např. v
podobě skryté reklamy či jinak, nebo že
se vláda snaží vybudovat v oblasti masmedií
vlastní, jí podřízenou strukturu,
či dokonce, že za to IPB obdržela státní
zakázku na výplatu státních dávek
sociální podpory.
Vážený pane předsedo vlády,
jako člen stálé parlamentní komise
pro sdělovací prostředky jsem často
dotazován, zda a proč tomu tak bylo. Dotazy však
nemohu zodpovědět. Proto se na Vás obracím
s žádostí o odpověď na následující
otázky:
1) Podílela se IPB, popř. jiné peněžní
ústavy ve kterých má stát majoritní
postavení, na krytí ztráty TV Premiéra?
2) V případě, že ano, o jakou částku
(částky) se jednalo, zda a proč k této
úhradě dala souhlas vláda, nebo jde jen o
soukromou aktivitu některých jednotlivců?
S úctou