DŮVODOVÁ ZPRÁVA
OBECNÁ ČÁST
Reforma důchodového systému je nedílnou
součástí reformy celé sociální
oblasti. Nový důchodový systém je
koncipován jako subsystém sociálního
pojištění (vedle pojištění
nemocenského), v rámci něhož jsou poskytovány
peněžité dávky nahrazující
příjem z výdělečné činnosti.
Cílem reformy důchodového systému
je dlouhodobě zajistit racionální vazbu mezi
příjmy v období ekonomické aktivity
a příjmy v postproduktivním věku,
a to jak z pohledu mezigenerační solidarity, tak
z hlediska vývoje individuálních příjmů
a vytvořit systém, který by finančně
nadměrně nezatěžoval budoucí
generace. Z návazných sociálních systémů
(státní sociální podpory, resp. sociální
pomoci) budou poskytovány dávky, které nebudou
vázány na oblast práce a mimo to budou příjmově
resp. majetkové testované. Výsledkem této
koncepce bude systém dávek zaručující
každému občanu, tedy i důchodci, že
jeho příjmy neklesnou pod úroveň společensky
uznaného životního minima a prostřednictvím
adresně poskytovaných dávek bude dosaženo
hospodárného financování sociálního
systému.
1. Hodnocení současného stavu důchodového
zabezpečení
Důchodové pojištění má
v českých zemích dlouhou tradici. Bylo zavedeno
již počátkem tohoto století a ve dvacátých
letech rozšířeno v podstatě na všechny
zaměstnané osoby s výjimkou osob samostatně
výdělečné činných. Zákonem
č. 99/1948 Sb., o národním pojištění,
bylo provedeno sjednocení právní úpravy
pro všechny skupiny pojištěnců. Důchodové
pojištění tak tradičně představuje
v České republice hlavní a mnohdy výlučný
zdroj příjmů ve stáří,
při invaliditě nebo jiných uznaných
sociálních událostech.
Dosavadní platně principy důchodového
zabezpečení byly koncipovány v padesátých
a v první polovině šedesátých
let v souladu s tehdy převládajícími
představami o uspořádání socialistické
společnosti a řízení hospodářských
a sociálních procesů.
Současná soustava důchodového zabezpečení
nemůže být funkční složkou
nově budovaného sociálního systému
především z následujících
důvodů:
1. Není schopna pružně reagovat na důsledky
ekonomického vývoje v důsledku "statičnosti"
systému [ Ta spočívá v tom, že
systém obsahuje řadu omezení (zejména
maximální výše důchodu a redukce
výdělků rozhodných pro výpočet
důchodů) vyjádřených pevnými
částkami, jejichž zvyšování
v souladu s ekonomickým vývojem nebylo zákonem
zaručeno. Důsledkem pak bylo kromě zaostávání
vývoje průměrné výše důchodů
i vytváření rozdílů mezi důchody
přiznanými v různých obdobích
(problém "starodůchodců").] Zejména
tento nedostatek by byl v budoucnu příčinou
vážného narušení racionálních
vztahů mezi příjmy ekonomicky aktivních
a neaktivních občanů.
2. Není připravena na budoucí demografický
vývoj, jehož důsledkem bude zvyšující
se podíl starých občanů a tedy i zhoršování
poměru počtu občanů pobírajících
důchod a počtu výdělečně
činných platících příspěvky
do systému.
3. Systém až do nedávné doby nedával
prostor ani možnost pro zajištění se pro
případ sociální události vlastním
přičiněním. Jedním z možných
řešení je již schválené
penzijní připojištění, jehož
reálné efekty však lze očekávat
nejdříve za 10 let.
4. Neexistuje dostatečná ochrana systému
proti možnému zneužívání
jeho relativně mírných podmínek.
5. Systém neumožňuje přenos získaných
nároků do jiných zemí, což omezuje
mobilitu pracovních sil a neumožňuje integraci
mezi vyspělé státy.
6. Není vytvořen dostatečný prostor
pro rozhodování o odchodu do starobního důchodu
podle individuálních možností a schopností.
7. Ve výši důchodu není zohledněna
celoživotní úroveň pracovních
příjmů.
I1. Záměry dalšího rozvoje důchodového
systému
Novým systémem bude založena dlouhodobá
koncepce důchodového pojištění.
Při jejím vytváření je nutné
respektovat vývojové trendy vlastní rozvoji
tržní ekonomiky, zejména rozvoj soukromého
sektoru, rostoucí diferenciaci příjmů
a větší odpovědnost občanů
i sociálních skupin za svou sociální
situaci. Je však současně nutné uvážit
i důsledky demografických změn projevujících
se prodlužování věku obyvatelstva a
tedy i prodlužováním doby pobírání
důchodu a tím i rostoucím počtem důchodců.
Základem nového důchodového systému
bude povinná soustava, garantovaná státem.
Nad rámec této základní povinné
soustavy budou rozvíjeny různé formy dobrovolného
důchodového připojištění
(zejména penzijní připojištění
prostřednictvím penzijních fondů).
Aktuální analýzy zahraničních
průběžně financovaných základních
důchodových systémů s poměrně
velkorysými přísliby dávek ukazují,
že se v poslední době tyto systémy v
některých vyspělých zemích
dostávají do závažných finančních
potíží, kdy vybrané příspěvky
nestačí pokrýt důchodové přísliby,
zejména proto, že v důsledku demografického
vývoje roste počet důchodů. Tyto systémy
se pak neobejdou jak bez významných dotací
ze státního rozpočtu, tak různých
"ozdravných opatření", která
musí být přijímána ke snížení
finanční náročnosti. Za této
situace sílí v zahraničí naléhavost
požadavků, aby dosavadní povinné systémy
byly přebudovány. Obecná doporučení
směřují vcelku jednoznačné
k tomu, aby státy co nejdříve přistoupily
k určitému omezení povinných důchodových
systémů založených na průběžném
financování a vedle těchto tradičních
systémů více podporovaly spoření
na stáří prostřednictvím soukromých
důchodových fondů a životního
pojištění.
V České republice a ostatních zemích
s široce rozvinutým státním systémem
důchodového zabezpečení a s nerozvinutým
systémem doplňkových důchodových
systémů není uvedená transformace
ve výhledu několika let reálná, neboť
jde o dlouhodobý proces v časovém horizontu
nejméně jedné generace. Přitom je
třeba zaručit, aby celková relace souhrnu
příjmů občanů důchodového
věku ve srovnání s příjmy ekonomicky
aktivních proti současné úrovni neklesala.
Proto po dostatečně dlouhou dobu (nejméně
po dobu prvních 10 let účinnosti nového
zákona) je třeba tuto relaci garantovat základním
povinným důchodovým systémem. Teprve
v následném období, ve kterém lze
již předpokládat vyšší příjmy
z penzijního připojištění, by
se mohl podíl základního povinného
systému na příjmech občanů
postupně snižovat. Odpovídajícím
způsobem by pak bylo možné snižovat i
povinné odvodové zatížení občanů
a tím vytvářet občanům další
finanční prostor pro využívání
systému penzijního připojištění.
Aby však tento trend nebyl narušen růstem výdajů
na základní systém, především
v důsledku rostoucího počtu důchodců,
je nezbytné zahájit proces racionalizace systému.
II1. Hlavní navrhované změny hmotněprávní
úpravy základního důchodového
systému
Navrhovaná reforma základního důchodového pojištění vytvoří povinný důchodový systém se sociálními prvky, které se projeví určitou mírou solidarity a přerozdělování. Za hlavní změny oproti současnému stavu je nutné považovat:
1. změny v osobním rozsahu soustavy,
2. korekci věcného rozsahu soustavy,
3. nové stanovení podmínek nároků na dávky,
4. přechod ke dvousložkové konstrukci výpočtu dávek,
5. zavedení valorizačních mechanismů
umožňujících stejný vývoj
nově přiznaných a vyplácených
důchodů a dynamizaci systému.
1.Osobní rozsah soustavy
Základní důchodová soustava musí
být povinná pro všechny fyzické osoby
výdělečně činné na území
české republiky. Požadavek povinné účasti
je jednou z forem, jak zabránit vzniku chudoby v životních
situacích, zabezpečovaných d rámci
systému a základním prvkem principu občanské
solidarity. Je nezbytný i z důvodu zajištění
potřebných prostředků na úhradu
vyplácených důchodů.
Nová důchodová soustava se navrhuje jako
jednotná pro všechny fyzické osoby výdělečně
činné na území České
republiky. V systému tak nebudou žádné
skupiny osob diskriminovány či zvýhodňovány
na úkor ostatních (např. v minulostí
pracovní kategorie, osobní důchody). Respektování
tohoto principu znamená také zavedení obdobných
podmínek pro přiznávání vdovského
a vdoveckého důchodu.
2. Věcný rozsah soustavy
Ze základní důchodové soustavy budou
poskytovány dlouhodobé peněžité
dávky odvozené především z příjmů
z výdělečné činnosti. V rámci
soustavy budou zabezpečeny všechny případy
dlouhodobého ohrožení následkem sociální
události, při které dochází
ke ztrátě zdroje obživy (výdělku)
a schopnosti si takový zdroj opatřit. Podle příčiny
vzniku a jim odpovídajících způsobů
řešení budou rozlišovány následující
sociální situace zabezpečené dlouhodobými
dávkami: stáří, invalidita, ovdovění
a osiření.
V základní důchodové soustavě
budou existovat tomu odpovídající druhy důchodů:
důchody starobní, invalidní (plný
invalidní a částečný invalidní)
a pozůstalostní (vdovský, vdovecký
a sirotčí). V systému tak již nebude
existovat institut zvyšování nízkých
důchodů, které jsou jediným zdrojem
příjmu. Důvodem k tomu je, že toto zvýšení
by nemělo být do budoucna poskytováno plošně,
ale adresně, a bude proto převedeno do systému
sociální pomoci. Tím se však nevylučuje,
aby výplatu této dávky prováděl
plátce důchodu a občan tak dostával
celou částku z jednoho výplatního
místa. Zvýšení důchodů
pro bezmocnost bude dočasně, do doby, než bude
možné jeho transformaci provést, ponecháno
v systému důchodového zabezpečení
(v zákoně č. 100/1988 b.). Ostatní
dosud poskytované dávky budou přeměněny
na některý z výše uvedených základních
důchodů, popř. zrušeny a vypořádány
jednorázovou výplatou (důchody za výsluhu
let).
3. Podmínky nároku na důchody
Podmínky nároku na dávky v nové důchodové
soustavě musí vytvořit předpoklady
pro to, aby v nově se formujícím ekonomickém
prostředí a s ohledem na očekávaný
demografický vývoj byly náklady na základní
systém přiměřené možnostem
jejich úhrady a nevytvářely se předpoklady
pro nepřiměřené zvyšování
finančních požadavků v budoucnu.
Náklady na důchodový systém jsou dány
výsledkem celospolečenského konsensu o úrovni
dávek a o podmínkách nároku na ně.
Zejména při diskuzích o stanovení
podmínek nároku je nutné vycházet
ze skutečnosti, že důchod nahrazuje výdělek
v situacích, kdy již občan není schopen
si zajistit dostatečné příjmy vlastní
prací.
Při zachování současných podmínek
nároku na důchod by v důsledku očekávaného
vývoje faktorů ovlivňujících
počet příjemců dávek (věkové
struktury obyvatelstva, invalidizace, nezaměstnanosti,
porodnosti, úmrtnosti a dalších) došlo
k významnému zhoršení poměru
mezi počtem ekonomicky aktivních a neaktivních
občanů, které by nepříznivě
ovlivnilo financování důchodového
systému.
Jako účinné řešení se
ukazuje problém neodkládat a co nejdříve
nově stanovit některé podmínky nároku
na dávky, přičemž se navrhuje tyto změny
rozložit do dostatečné dlouhého časového
období, které by umožnilo všem občanům
se na takové řešení připravit.
To se týká zejména postupného zvyšování
věkové hranice pro nárok na starobní
důchod. Navrhuje se postupné zvyšování
věkové hranice o 2 měsíce za rok pro
muže a o 4 měsíce za rok pro ženy. Od
roku 2007 tak budou muži odcházet do starobního
důchodu v 62 letech a ženy podle počtu vychovaných
dětí v 57 - 61 letech.
Zvyšování věkové hranice je plně
v souladu s dlouhodobými trendy ve vyspělých
evropských zemích. Přitom musíme vycházet
z konkrétní situace České republiky,
kde průměrná doba života je zatím
stále ještě nižší. O co však
je nutné usilovat, je dosažení zhruba stejné
doby pobírání důchodu. Ta se v Evropě
v průměru pohybuje okolo 15 let u mužů
a 20 let u žen. V České republice dosahovala
v roce 1993 16 let pro muže a 24 let pro ženy, přičemž
vzrostla od roku 1987 u mužů i u žen o cca 1
rok. Tento trend zřejmě bude pokračovat.
Pokud bychom nepřistoupili ke změně věkové
hranice, Česká republika by se základními
parametry důchodového systému dále
vzdalovala průmyslově vyspělým zemím
(Příloha č. 1a). Mezinárodní
konvence směřují k zrovnoprávnění
postavení mužů a žen v důchodovém
zabezpečení. Při realizaci navrhovaného
procesu zvyšování věkové hranice
bude docházet k jejímu postupnému sbližování
u mužů a žen i v České republice.
Věk, do kterého je člověk schopen
pracovat, je individuální záležitostí.
Je proto věcí osobního rozhodnutí
občana, kdy ukončí svou výdělečnou
činnost. Navrhovaný zákon proto umožňuje
jak dřívější, tak odložený
odchod do starobního důchodu. Do starobního
důchodu bude možné odejít před
dosažením důchodového věku buďto
o 2 roky dříve, a to za předpokladu alespoň
půlročního nepřetržitého
vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání
(v tomto případě se výše důchodu
přechodně sníží o jedno procento
výpočtového základu za každých
90 započatých kalendářních
dní dřívějšího odchodu
co důchodu, anebo o 3 roky dříve bez dalších
podmínek v tomto případě se výše
důchodu trvale sníží o 0,6 výpočtového
základu za každých započatých
90 kalendářních dnů dřívějšího
odchodu do důchodu). Při odloženém odchodu
do důchodu po dosažení věkové
hranice se bude naopak důchod zvyšovat, a to 0,1 výpočtového
základu za každých 90 dní odloženého
odchodu do důchodu: doba odložení odchodu do
důchodu přitom není nijak limitována.
Při stanovení sazby procentního snížení,
resp. zvýšení (zvyšování
či snižování podléhá jen
část důchodu, neboť základní
výměra náleží ve stejné
výši všem důchodcům) za předčasný
nebo odložený odchod do důchodu se vychází
z pojistněmatematických výpočtů
a celkový objem prostředků, které
takový občan z důchodového systému
obdrží, se vlastně pauze rozkládá
do více, resp. méně let.
Pokud individuální zdravotní situace objektivně
zabraňuje či omezuje možnost dalšího
pracovního uplatnění, může občan
požádat o invalidní důchod (plný
nebo částečný), při jehož
výpočtu se započítávají
jako roky pojištění i roky od vzniku invalidity
do dosažení věkové hranice pro odchod
do starobního důchodu. Nová definice invalidity
již nepřipouští tzv. profesní a
stavovskou invaliditu, tzn., že nadále již nebudou
přiznávány invalidní důchody
těm, kteří v důsledku zdravotního
stavu změní zaměstnání a pokles
jejich pracovních schopností nepřekročí
stanovené hranice. Pro zmírnění nepříznivých
sociálních dopadů budou podmínky pro
výplatu takovýchto důchodů přiznaných
před 1.1.1995 zachovány pro osoby, jejichž
věk bude k 31.12.1995 alespoň o 10 let nižší,
než jejich příslušná věková
hranice pro nárok na starobní důchod.
Nově se stanovují také podmínky nároku
na vdovský důchod. Současně se za
stejných podmínek zavádí důchod
vdovecký. Přitom zákon zaručí,
že u vdov, které získaly nárok na vdovský
důchod do 31.12.1995, budou podmínky nároku
na důchod i nadále posuzovány podle dosavadních
předpisů.
4. Konstrukce výpočtu důchodů
Relace průměrného starobního důchodu
k průměrné čisté mzdě
v současné době dosahuje 56. Na této
úrovni by měla zůstat zachována i
po nabytí účinnosti nového zákona.
Teprve po zvýšení příjmů
důchodců z penzijního připojištění
v perspektivě 10 a více let lze s ohledem na možnost
výraznější diferenciace příjmů
z penzijního připojištění podle
individuálních představ občanů
v základním systému postupně snižovat
diferenciaci důchodů podle výše výdělků
a počtu odpracovaných let.
K postupnému dosažení těchto cílů
je vhodným nástrojem dvousložková konstrukce
důchodu, při níž se důchod skládá
z pevné základní výměry (1.
složka) a procentní výměry (2.složka),
jejíž výše závisí na výši
výdělku a době pojištění.
Základní výměru se navrhuje stanovit
ve výši 680 Kč, tj. na úrovni pevného
zvýšení důchodu platného k počátku
účinnosti zákona (s přihlédnutím
ke zvýšení důchodů od července
1995) a postupně tuto částku zvyšovat.
Základní výměra bude stejná
pro nově přiznané i vyplácené
důchody. Tato částka bude náležet
každému důchodci pouze jednou, tzn., že
např. při souběhu starobního a vdovského
důchodu bude náležet základní
výměra jen k jednomu důchodu.
Procentní výměra bude počítána
tak, že za každý rok pojištění
bude náležet 1,5 % výpočtového
základu. Procentní výměra částečného
invalidního důchodu bude stanovena jako 50 procentní
výměry plného invalidního důchodu,
procentní výměra vdovského (vdoveckého
důchodu bude činit 50 a procentní výměra
sirotčího důchodu 40 procentní výměry
důchodu, na který měl nebo by měl
nárok zemřelý. V systému se uší
pevné omezující částky jako
např. maximální vyměřovací
základ, maximální důchod, maximální
výše souběhu dvou důchodů apod.
Výpočtový základ bude počítán
jako průměr indexovaných příjmů
za rozhodné období, přičemž počet
let, z nichž se tento poměr bude zjišťovat,
se bude postupně během 20 let zvyšovat z 10
až na 30 let. Rozhodné období se bude stanovovat
z tohoto počtu let v úseku před dosažením
důchodového věku. Důchod bude vypočítáván
z měsíčního průměrného
příjmu stanoveného z příjmů,
z kterých bylo odváděno pojistné,
dosažených v celém rozhodném období;
přitom se budou při výpočtu měsíčního
průměrného příjmu některé
stanovené doby v určitém rozsahu vylučovat
(doba, kdy netrvaly stanovené důvody a nebyl dosažen
příjem, se však vylučovat nebude). Tento
postup umožní spravedlivě zhodnotit dlouhodobé
přičinění občana na výši
svého důchodu. Výdělky dosahované
v průběhu aktivního života a rozhodné
pro výpočet důchodu budou indexovány
podle vývoje průměrné mzdy na úroveň
roku předcházejícího o dva kalendářní
roky rok odchodu do důchodu. V rámci solidarity
systému bude vyšší výdělek
redukován. Výsledkem bude obecně vyšší
základ pro výpočet důchodu než
při současném stavu, zejména pak pro
vyšší výdělky (Příloha
č. 2.3.). Hranice pro redukce výdělků
se navrhuje podle stanovených kriterií pružně
zvyšovat nařízením vlády tak,
aby byl zajištěn soulad vývoje vyplácených
a nově při znaných důchodů.
Proto se navrhuje, aby ke zvýšení hranic redukcí
výdělků rozhodných pro výpočet
důchodu došlo vždy k 1. lednu, pokud procentní
výměra vyplácených důchodů
bude od předchozího stanovení hranic redukcí
zvýšena alespoň o 5%.
V rámci zachování získaných
nároků zákon zajišťuje dostatečně
dlouhé (desetileté) období, ve kterém
budou Starobní a invalidní důchody počítány
podle nové i staré konstrukce a přiznán
bude vyšší z nich. Srovnání výpočtu
starobního důchodu podle současné
právní úpravy a podle předloženého
návrhu je uvedeno v Příloze č. 4 a
příklad výpočtu důchodu v Příloze
č. 6.
5. Valorizace důchodů
Proti dosavadnímu stavu se navrhuje při zvyšování
důchodů daleko těsněji sledovat základní
makroekonomické ukazatele. Vyplácené důchody
se navrhuje zvyšovat nařízením vlády
vždy, když od předchozího zvýšení
vzroste úhrnný index spotřebitelských
cen aspoň o 5%. Výši zvýšení
vláda bude povinna stanovit tak, aby v souhrnu všech
vyplácených důchodů byla zachována
reálná hodnota. Pokud však v období
dvou po sobě jdoucích kalendářních
let -,vzroste reálná mzda, zvýší
se důchody nejen podle růstu cen, ale navíc
ještě nejméně o jednu třetinu
nárůstu reálné mzdy. Vláda
tak bude ze zákona povinna zvyšovat důchody
nejméně ve stanoveném rozsahu, přičemž
bude moci být provedeno i zvýšení vyšší
(Příloha č. 12).
Snížení startovací podmínky pro
valorizaci ze současných 10% na 5% povede k důslednějšímu
zachování reálné hodnoty důchodů.
Koordinovanými souběžnými úpravami
parametrů dvousložkové konstrukce nově
přiznávaných důchodů bude současně
zajišťováno, že nově přiznávané
důchody nebudou předstihovat růst vyplácených
důchodů.
IV. Soulad s právem Evropského společenství
Přístup Evropské unie (EU k otázkám
sociálního zabezpečení je součástí
celkové sociální politiky EU jako prvku,
který umožňuje upevňovat vztahy členských
států EU především z hlediska
potřeb společného trhu. Na rozdíl
od předchozích období není v současné
době cílem EU úplná harmonizace sociálních
politik: za základní princip je považováno
jejich sbližování při stanovení
společných cílů, což umožní
koexistenci národních systémů v rámci
EU.
Aktivity EU v oblasti sociálního zabezpečení
(tedy i důchodového pojištění)
lze členit do tří rovin:
1) koordinace systémů sociálního zabezpečení v zájmu těch pracovníků, kteří realizují právo na volný pohyb (včetně pracovní činnosti) v rámci EU,
2) harmonizace systémů sociálního zabezpečení, pokud jde o rovnoprávné postavení mužů a žen,
3) aktivity k naplnění společných
obecných cílů (ve formě doporučení
členským státům).
Jak koordinace systémů sociálního
zabezpečení, tak harmonizace na principu rovnoprávnosti
žen a mužů jsou zajišťovány
prostřednictvím závazných právních
aktů:
Cílem nařízení Rady (EHS) č.
1408/71 z 14. června 1971 o aplikaci soustav sociálního
zabezpečení na zaměstnané osoby a
členy jejich rodin pohybující se v rámci
Společenství a nařízení Rady
(EHS) č. 574/72 z 21. března 1972 stanovícího
způsob aplikace nařízení Rady (EHS)
č. 1408/71 o aplikaci soustav sociálního
zabezpečení na zaměstnané osoby a
členy jejich rodin pohybující se v rámci
Společenství je koordinovat právní
úpravy sociálního zabezpečení
tak, aby pracovníci - státní příslušníci
členských států EU -- měli
zaručeno rovnoprávné postavení bez
ohledu na místo výkonu práce nebo místo
pobytu v kterémkoli státě EU.
Návrh zákona o důchodovém pojištění
představuje významný posun směrem
k praxi obvyklé mezi členskými státy
EU, neboť nepodmiňuje nárok na dávky
důchodového pojištění pobytem
na území ČR. Navržená právní
úprava, v souladu s praxí v členských
státech EU, neklade rovněž překážky
pro výplatu dávek důchodového pojištění
do ciziny.
Návrh je v souladu s příslušnými
směrnicemi EU týkajícími. se stejného
zacházení s muži a ženám, a to
směrnici Rady 79/7/EHS z 19. prosince 1978 o postupném
uskutečňování zásady stejného
zacházení s muži a ženami v oblasti sociálního
zabezpečení a směrnicí Rady 86/613/EHS
z 11. prosince 1986 o uplatnění zásady stejného
zacházení s muži a ženami, kteří
vykonávají samostatnou výdělečnou
činnost, včetně činnosti v zemědělství,
a o zabezpečení žen v těhotenství
a mateřství. V souladu s čl.4 směrnice
79/7/EHS jsou zejména v okruhu pojištěných
osob zrovnoprávněni muži, pokud jde o dobu
péče o dítě, dále vdovci zrovnoprávněním
podmínek vzniku nároku na vdovské a vdovecké
důchody. V souladu s čl.7 cit. směrnice,
pokud jde o stejné stanovení důchodového
věku pro účely poskytování
starobního důchodu pro muže a ženy, bylo
využito výjimky umožňující
členským státům, aby věková
hranice byla pro obě pohlaví. stanovena odlišně.
Současně však navrženým rychlejším
tempem zvyšování věkové hranice
žen dochází ke sblížení
podmínek mužů a žen pro nárok na
důchod.
Návrh zákona o důchodovém pojištění
přihlíží i k právním aktům
EU doporučující povahy (zejména doporučení
Rady 92/442/EHS z 27.července 1992 o sbližování
cílů a politik sociální ochrany a
doporučení Rady 92/441/EHS o společných
kritériích týkajících se dostatečných
zdrojů a sociální pomoci v systémech
sociální ochrany?, např. pokud jde o
- garance minimálních příjmů
pro osoby ve věku nároku na starobní důchod,
- přizpůsobení systému důchodového
pojištění demografickému vývoji.
Lze tedy konstatovat, že návrh zákona je v
souladu s právem Evropského společenství.
Evropská dohoda zakládající přidružení
mezi Českou republikou a Evropskými společenstvími
a jejich členskými státy, která vstoupila
v platnost dnem 1. února 1995, navazuje Českou republiku
k převoditelnosti dávek, důchodového
pojištění pro pracovníky, kteří
jsou státními, občany členského
státu a jsou legálně zaměstnáni
na území ČR (včetně členů
jejich rodin). Návrh zákona o důchodovém
pojištění uvedený závazek respektuje.
V. Sociálně ekonomické důsledky
navrhované úpravy
Navrhované úpravy ovlivní sociálně-ekonomické prostředí v České republice po několik generací, neboť budou působit, na životní podmínky důchodců a jejich rodin, na příjmy starých a invalidních občanů, právě tak jako na příjmy ekonomicky aktivních a jejich rodin, na situaci na trhu práce, na míru úspor a v neposlední řadě na náklady na pracovní sílu a tedy i na konkurence schopnost české výroby. Z hlediska dopadů na pojištěnce jsou nejzávažnější následující změny:
1. Navrhované zvyšování věkové
hranice o 2 měsíce ročně v letech
1996 - 2007 povede ke snížení počtu
starobních důchodců v tomto období
a k výraznému zlepšení poměru
počtu důchodců a ekonomicky aktivních
(Příloha č. 2.2.). Zvýšení
věkových hranic nezpůsobí nárůst
absolutního počtu ekonomicky aktivního obyvatelstva,
a. proto neohrozí trh práce. Při navrhovaném
zvyšování věkových hranic bude
počet ekonomicky aktivních osob velmi stabilní
v rozpětí 4,73 - 4,88 mil. Posun věkové
hranice však povede k určitému zvýšení
počtu invalidních důchodů ve vyšším
věku. Proti tomuto trendu však bude působit
okolnost, že se upravují podmínky pro nárok
na invalidní důchod.
2 Upravují se podmínky nároku i na další dávky:
- Modifikují se podmínky pro nárok na plný invalidní důchod, zejména se ruší tzv stavovská invalidita. Zavádí se 2 pásma pro výši částečného invalidního důchodu, aby bylo možné citlivěji reagovat na stupeň snížení pracovní schopnosti.
- Upravují se podmínky nároku na vdovský důchod, který při zvýšené zaměstnanosti žen již přestal plnit svou původní funkci. V souladu s mezinárodními doporučeními se však zavádí rovnocenný důchod vdovecký. Výhodněji jsou upraveny důchody sirotčí.
- Rozšiřují se možnosti předčasného odchodu do důchodu, a to tři roky před dosažením věku rozhodného pro nárok na starobní důchod. Výše předčasného důchodu bude stanovena tak, že celkový objem finančních prostředků vyplacených jedné osobě bude zachován a podle pojistněmatematických principů rozpočten na delší období.
- Souběh důchodu a výdělku první dva roky po dosažení věkové hranice se omezuje výdělkovou hranicí na úrovni životního minima jednotlivce. Tato opatření může vést u řady osob k žádoucímu rozhodnutí pokračovat v zaměstnání bez pobírání důchodu.
3. Ze systému se postupně (jak je bude přejímat systém státní sociál.ní podpory a sociální pomoci) přestanou poskytovat některé dávky. Dávky v těchto jiných systémech budou poskytovány adresně, na základě příjmových resp. majetkových testů rodin jejich příjemců, a to následně povede k celkovým úsporám v sociální oblasti. Zrušení některých dávek v novém systému (důchody za výsluhu let) bude kompenzováno odstupným ve výši 24 měsíčních splátek, pokud nebudou převedeny na jiné druhy důchodů. Náklady na toto odstupné nejsou významné a budou kompenzovány jinými úspornými opatřeními.
4. Výhodněji se stanovuje výdělek rozhodný pro výpočet důchodu. Neredukovaný výdělek je v důsledku indexace podle vývoje mezd zhruba o 25 % vyšší. Rovněž redukce výdělku bude výhodnější, lépe zohledňující i vyšší příjmy. Mimo to budou podle pravidel zákona hranice pro redukci výdělků pravidelně zvyšovány.
5. Navrhovaná konstrukce výpočtu důchodu v zásadě zachová současnou úroveň důchodů při průměrných výdělcích. V nové soustavě nebude stanovena maximální výše důchodu.
6. Navrhuje se výhodnější valorizace vyplácených důchodů, jak z hlediska její frekvence, tak její úrovně.
7. Rozšiřuje se okruh náhradních dob, tj. dob postavených na roveň dobám zaměstnání.
8. Zavádí se institut dobrovolného pojištění, umožňující si doplatit za stanovených podmínek až 10 let pojištění. Tím se reaguje na požadavky důchodově krýt i doby, ve kterých není osoba výdělečně činná a které nejsou považovány za náhradní doby pojištění (např. péče o starší děti, následování manžela při jeho pracovním pobytu v zahraničí apod.).
9. Uvolňuje se výplata důchodů do ciziny a tím se odstraňuje hlavní překážka pro integraci se státy EU.
10. V rámci přechodných opatření je v nejvyšší možné míře zohledněno, aby nedošlo ke krácení nabytých důchodových nároků:
- V zájmu plynulého přechodu k novému systému bude po dobu prvních 10 let účinnosti zákona starobní a invalidní důchod počítán automaticky, tj. bez žádosti občana, podle dřívějších (tj. platných ke dni 31.12.1995) i nových předpisů s tím, že přiznán bude vyšší důchod.
- Věkové hranice pro odchod do starobního důchodu v případě, že občan získal potřebnou dobu zaměstnání v 1. pracovní kategorii, zůstávají nadále v rozsahu dosavadních předpisů nižší až do 31.12.2016. Tato výhoda se týká především horníků a příslušníků ozbrojených sil.
- Nadále se bude vyplácet a za dosavadních
podmínek přiznávat zvýšení
důchodu pro bezmocnost, a to do doby, než tuto dávku
bude schopen převzít jiný sociální
systém.
Přestože je velmi obtížné promítnout
všechny důsledky navrhovaných změn do
konkrétních výpočtů, byly provedeny
alespoň odhady za určitých předpokladů
o dalším vývoji základních parametrů.
Vývoj výdajů na důchodové pojištění
bude záviset nejen na počtu důchodů
(ten bude ovlivňován demografickou strukturou, mírou
nezaměstnanosti, mírou invalidizace, podmínkami
nároku na starobní, invalidní i pozůstalostní
důchody) a na vývoji mezd (tím bude ovlivněna
úroveň nově přiznaných důchodů),
ale do značné míry na úrovni valorizace
vyplácených důchodů a souběžných
úpravách parametrů důchodové
konstrukce.
V období 1995 - 2005 lze očekávat za předpokladů
uvedených v Příloze č. 11 následující
vývoj výdajů na základní důchodový
systém.
Vývoj základních ekonomických ukazatelů
důchodového systému
Rok | |||
1995 x) | |||
1996 | |||
2000 | |||
2005 | |||
1995 x) | |||
1996 | |||
2000 | |||
2005 | |||
1995 x) | |||
1996 | |||
2000 | |||
2005 |
Poznámky:
Varianta 1: Současný právní stav s valorizací podle indexu spotřebních cen
Varianta 2: Současný právní stav při zachování relace důchodu ke mzdě
Varianta 3: Nově navrhovaná právní
úprava při zachování relace důchodu
ke mzdě
x)zahrnuto 6,6 mld Kč na předpokládané
zvýšení důchodů v červenci
1995
Realizace navrhovaného zákona, za předpokladu,
že do roku 2005 bude zachována relace důchodu
k čisté mzdě na úrovni 56%, bude vyžadovat
pouze krátkodobé zvýšení výdajů
v rozsahu cca 0.5 objemu vyměřovacích základů
v roce 1996 v důsledku dílčích opatření
(jejich podrobný rozpis je v Příloze č.
5). I tak však pro jejich úhradu postačí
zhruba 27% z objemu vyměřovacích základů.
V dalším období bude tento podíl ve
srovnání se současným stavem postupně
mírně klesat.
ZVLÁŠTNÍ ČÁST
K části první
K § 1
Důchodové pojištění bude součástí
nově koncipovaného systému sociálního
zabezpečení. Ze systému důchodového
pojištění budou poskytovány dávky
odvozené v zásadě z předchozí
výdělečné činnosti - důchody.
Otázky organizace a provádění, tj.
soustava orgánů, jejich působnost, pravidla
řízení, povinnosti a odpovědnost,
a finanční otázky, tj. placení příspěvků
na důchodové pojištění, budou
jako dosud upravovat vzhledem ke specifické povaze těchto
otázek zvláštní zákony.
K § 2
Systém důchodového pojištění
bude založen na sociální solidaritě
a hrazen průběžným způsobem.
Proto účast na něm musí být
povinná pro všechny fyzické osoby výdělečně
činné na území České
republiky. Tato povinná soustava bude garantována
státem. Za určitých podmínek bude
možná i dobrovolná účast na důchodovém
pojištění.
K § 3
Způsobilost fyzické osoby k právním
úkonům ve vztazích důchodového
pojištění vychází z obecné
občanskoprávní úpravy s určitými
odchylkami u jednotlivých druhů těchto vztahů.
Tam, kde má zdravotní stav vazbu na výdělečnou
činnost pojištěnce (plný a částečný
invalidní důchod), je způsobilost přizpůsobena
pracovněprávní způsobilosti: v ostatních
případech je přizpůsobena občanskoprávní
způsobilost..
K § 4
Systém dávek důchodového pojištění
zahrnuje v zásadě jen důchody, které
jsou odvozeny (přímo nebo u důchodů
pozůstalých nepřímo) z příjmů
Z výdělečné činnosti. Ze základního
povinného pojištění bude zajištěna
peněžitou dávkou osoba v případě
ztráty příjmu z předchozí výdělečné
činnosti v důsledku stáří,
invalidity a úmrtí živitele. V zájmu
lepšího rozlišení se místo invalidního
důchodu zavádí plný invalidní
důchod.
Dávkou důchodového pojištěni
nebude nadále důchod za výsluhu let ani důchod
manželky a sociální. Do systému státní
sociální podpory bude převedeno výchovně
k důchodům, příplatek k výchovnému
a další dávky poskytované důchodcům
(podpora při narození dítěte, pohřebné).
Důchod se skládá ze dvou složek, a to
ze základní výměry a z procentní
výměry. Základní výměra
je určena pevnou částkou. Při souběhu
nároků na více důchodů bude
náležet základní výměra
pouze jednou. Procentní výměra důchodu
starobního, plného invalidního a částečného
invalidního se stanoví procentní sazbou závislou
na délce doby pojištění z výpočtového
základu. Procentní výměra důchodu
vdovského, vdoveckého a sirotčího
se stanoví příslušnou procentní
sazbou z procentní výměry důchodu
zemřelého.
Základ dvousložkového důchodu byl položen
již za účinnosti předpisů platných
před 1. lednem 1996, kdy podle zákona č.
183/1994 Sb. byly důchody zvýšeny i o jednotnou
pevnou částku (kromě procentního zvýšení).
Dvousložková konstrukce důchodů umožní
úpravami jednotlivých složek variabilně
reagovat na ekonomické pohyby a znamená zvýšení
míry sociální solidarity.
K části druhé
K § 5
Ustanovení upravuje osobní rozsah povinné
účasti na důchodovém pojištění,
který je širší než osobní
rozsah účasti na nemocenském pojištění.
Vedle pojištěnců účastných
nemocenského pojištění zahrnuje i osoby,
které z vážných důvodů
nemohou být výdělečně činné,
t.j. např. osoby pobírající dávky
nemocenského pojištění, osoby pečující
o dítě do čtyř let věku, osoby
konající vojenskou službu v Armádě
České republiky, pokud nejde o vojáky z povolání,
osoby pečující o blízkou převážně
nebo úplně bezmocnou osobu, osoby připravující
se na budoucí povolání studiem, poživatele
plného invalidního důchodu. Muž bude
účasten pojištění jako osoba
pečující o dítě, pokud podá
přihlášku k účasti na pojištění
nejpozději do dvou let od skončení této
péče. obdobná podmínka platí
i pro osoby pečujíc o blízkou osobu. Podmínka
přihlášky je stanovena jednak z důvodu
konkurence, kdy by při péči o tutéž
osobu mohly nárok na započtení doby pojištění
uplatnit i dvě osoby, jednak z důvodů důkazních,
neboť s odstupem času lze některé skutečnosti
obtížně prokázat.
K § 6
Od 1.května 1990 byl zaveden institut nepovinného
důchodového pojištění, který
umožňuje osobám výdělečně
činným v cizině dodatečně započítat
tuto dobu pro nárok a výši důchodu v
ČR. Tento institut se osvědčil. Řadu
dob, které nebudou povinně pojištěny,
tak bude možné pokrýt právě v
rámci institutu dobrovolného pojištění,
který má vlastně charakter dobrovolného
pokračování v pojištění.
Dobrovolně pojistit po dovršení věku
18 let bude možné dobu vedení v evidenci uchazečů
o zaměstnání, po kterou nenáleží
hmotné zabezpečení, dobu studia delší
pěti roků a dobu výdělečné
činnosti v cizině. Podat přihlášku
k pojištění a zaplatit pojistné bude
v těchto případech možné až
do dne podání žádosti o důchod
s tím, že u doby zaměstnání v
cizině lze pojistné doplatit zpětně
pouze dva roky ode dne podání přihlášky
k pojištění. Dobrovolného pojištění
budou dále účastny osoby starší
18 let, jestliže podají přihlášku
k tomuto pojištění, pokud doba povinného
pojištění zaměstnání před
1. lednem 1996) trvala aspoň jeden rok. Je odůvodněné,
aby u okruhu těchto osob byla stanovena maximální
doba dobrovolného pojištění. Jinak by
bylo možné si zakoupit celý nárok na
důchod, což by neodpovídalo charakteru dobrovolného
pokračování pojištění.
V těchto případech bude třeba pojistné
platit průběžně v pravidelných
měsíčních, příp., delších
lhůtách, nejvýše však rok nazpět
od podání přihlášky k dobrovolnému
pojištění.
K § 7
Přejímá se dosavadní právní
úprava, která umožňuje získat
nárok na plný invalidní důchod i osobám,
které nebyly účastny důchodového
pojištění. Nárok na tento důchod
se zachovává ze sociálních hledisek.
K § 8
Důchodové pojištění má
povahu v zásadě pojištění povinného,
a proto zákon váže účast na důchodovém
pojištění především na existenci
pracovní nebo obdobné závislé činnosti,
která zakládá účast na nemocenském
pojištění.
K § 9
Okruh pojištěných osob se proti dosavadní
úpravě věcně nemění,
tzn. že ty osoby, které byly dosud - za stanovených
podmínek - účastny důchodového
pojištění osob samostatně výdělečně
činných, jej budou účastny i nadále.
Změna spočívá v tom, že nadále
již nebude existovat pojem spolupracující osoba",
nýbrž i spolupracující osoby budou považovány
za osoby samostatně výdělečně
činné. Úprava v oblasti důchodového
pojištění se přizpůsobuje úpravě
platné pro oblast daní.
Výčet činností, které se považují
za samostatnou výdělečnou činnost,
se oproti dosavadní úpravě pouze formulačně
zpřesňuje.
K § 10
Základní podmínkou pro povinnou účast
osoby samostatně výdělečné
činné na důchodovém pojištění
i nadále zůstává dosažení
určitého příjmu. Ke změně
však dochází v tom, že pro účast
osoby samostatně výdělečně
činné na důchodovém pojištění
v jednotlivém kalendářním roce bude
rozhodný příjem, kterého dosáhla
v tomto roce, a nikoliv již v předchozím kalendářním
roce, jak tomu bylo dosud. S ohledem na tuto změnu není
proto potřebné stanovit odchylné podmínky
pro účast na důchodovém pojištění
v roce zahájení samostatné výdělečné
činnosti (spolupráce) pro ty osoby samostatně
výdělečně činné, které
vedle samostatné výdělečné
činnosti jsou ještě zaměstnány
nebo pobírají starobní či invalidní
důchod. Z dosavadní úpravy se přejímá
i institut dobrovolné účasti na důchodovém
pojištění, který se však ještě
rozšiřuje. Povinnosti osob samostatně výdělečně
činných oznamovat skutečnosti rozhodné
pro účast na důchodovém pojištění,
stejně jako povinnosti přihlašovat se k důchodovému
pojištění ve stanovených lhůtách,
jakož i lhůty pro splnění těchto
povinností a lhůty pro dobrovolné přihlašování
se k důchodovému pojištění a
odhlašování se z něho budou upraveny
v procesní normě.
K části třetí
K §11
Účast na důchodovém pojištění
je vázána především na existenci
činnosti, z níž osoba zaplatila pojistné
na důchodové pojištění.Tato účast
bude považována za dobu pojištění.
Podmínka zaplacení pojistného přitom
bude považována za splněnou, i když plátce
pojistného (zaměstnavatel) pojistné neodvedl,
ačkoliv byl povinen je odvést, pokud bude prokázáno,
že osoba vykonávala činnost v rozsahu podléhajícím
pojištění. Kromě toho se za dobu pojištění
bude považovat i doba účasti na pojištění
osob, které se připravují na budoucí
povolání studiem po dobu prvních pěti
let studia po dosažení věku 18 let a osob vedených
v evidenci uchazečů o zaměstnání
po dobu, po kterou jim náleží hmotné
zabezpečení.
K § 12
Zachovává se v určitém rozsahu dosavadní
princip tzv. náhradních dob, t.j. dob, kdy z vážných,
společností uznávaných důvodů
není vykonávána výdělečná
činnost a kdy tedy není placeno pojistně.
Tyto doby jsou v podstatě postaveny na roveň dobám
pojištění. Jde např. o dobu přípravy
pro pracovní uplatnění osoby se změněnou
pracovní schopností, dobu vojenské služby,
pokud nejde o vojáky z povolání, dobu civilní
služby, dobu péče o dítě do čtyř
let věku (započítávaná doba
čtyř let patří přitom po prodloužení
ze tři let k nejdelším na světě,
dobu péče o blízkou převážně
nebo úplně bezmocnou osobu, dobu pobírání
dávek nemocenského pojištění,
dobu pobírání plného invalidního
důchodu. Hodnocení náhradních dob
pojištění je podmíněno tím,
že byly získány na území České
republiky s výjimkou doby péče o dítě
do čtyř resp. 18 let věku.
K § 13
Zajišťuje se přechod z dosavadní na novou právní úpravu, kdy se za dobu pojištění a náhradní dobu pojištění považují též doby zaměstnání a náhradní doby získané před účinností nového zákona. Pro výši procentní výměry důchodu se bude započítávat i doba pojištění před dosažením věku 18 let. Tato úprava je oproti současnému stavu výhodnější, protože podle předpisů platných před 1. lednem 1996 se doba zaměstnání před 18 rokem věku započítávala pouze pro nárok na důchod, nikoliv pro zvýšení základní výměry důchodu za dobu zaměstnání nad 25 (20) roků. Pokud jde o dobu zaměstnání v cizině, bude se hodnotit, jen pokud bylo za ni zaplaceno pojistné. Aby bylo možné podle nových předpisů hodnotit dobu zaměstnání vykonávanou v cizině i před 1.květnem 1990, bude nutné pojistné za tuto dobu podle zvláštních předpisů doplatit.
Důchod za výsluhu let přiznaný podle
předpisů platných před 1. lednem 1996
se od uvedeného data ruší. Doba pobírání
tohoto důchodu do 31. prosince 1995 se však bude hodnotit,
a t.o jako náhradní doba pojištění.
K § 14
Přejímá se dosavadní právní
úprava, která stanoví postup v případech,
kdy e kryjí doby pojištění a náhradní
doby pojištění. Započtena bude ta doba,
která je pro pojištěnce výhodnější.
Je odůvodněné, aby tatáž doba
péče o dítě nebo blízkou osobu
byla započítána pouze jedné osobě,
a to té, která pečovala v největším
rozsahu.
K § 15
Výše důchodu se stanoví procentní
sazbou z výpočtového základu podle
získané doby pojištění. Ve způsobu
stanovení výpočtového základu
se do základního důchodového systému
promítá princip sociální solidarity.
Tím, že osobní vyměřovací
základ nedosahující stanovenou hranici se
pro výpočet důchodu zohledňuje plně
a z vyššího osobního vyměřovacího
základu se zohledňuje pouze část,
jsou důchody stanovené z neredukovaných osobních
vyměřovacích základů ve vztahu
ke mzdě relativně vyšší než
důchody stanovené z osobních vyměřovacích
základů převyšujících
stanovenou hranici. Redukce osobních vyměřovacích
základů má progresivní charakter,
přičemž částky rozhodné
pro uplatnění výraznější
redukce jsou oproti dosavadnímu právnímu
stavu zvýšeny a není stanovena ani maximální
započitatelná částka.
K § 16
Osobní vyměřovací základ je
rozhodující pro stanovení výpočtového
základu. Při jeho výpočtu se vychází
z vyměřovacích základů pojištěnce
pro placení pojistného (z hrubých výdělků
v období před zavedením placení pojistného)
v jednotlivých letech rozhodného období,
vynásobených koeficientem nárůstu
všeobecného vyměřovacího základu.
Takto vypočtené roční vyměřovací
základy odpovídají takovému vyměřovacímu
základu pojištěnce, jaký by měl
v předposledním roce před přiznáním
důchodu, kdyby poměr jeho vyměřovacího
základu k všeobecnému vyměřovacímu
základu zůstal zachován na úrovni,
které dosahoval v jednotlivých letech rozhodného
období. Za celé rozhodné období tak
bude lépe zohledněno pojištěncovo vlastní
přičinění a odpovídajícím
způsobem se zhodnotí i výdělky z let,
kdy mzdy byly nižší než v období
odchodu do důchodu.
Z vypočtených ročních vyměřovacích
základů se stanoví osobní vyměřovací
základ, přičemž je výpočtovou
formulí eliminován vliv vyloučených
dob, jejichž zahrnutí by zkreslilo osobní vyměřovací
základ. Přitom se stanoví v případě
některých dob maximální rozsah jejich
vyloučení z rozhodného období při
stanovení osobního vyměřovacího
základu, a to vzhledem k jejich charakteru. Způsob
výpočtu osobního vyměřovacího
základu je obdobný dosavadnímu způsobu
výpočtu průměrného měsíčního
výdělku.
Koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího
základu vyjadřuje nárůst průměrné
měsíční nominální mzdy
zaměstnanců v organizacích, u nichž
Český statistický úřad tento
údaj sleduje, od roku, pro nějž se roční
vyměřovací základ pojištěnce
vypočítává, do roku, který
o 2 roky předchází roku přiznání
důchodu. Při stanovení všeobecného
vyměřovacího základu je třeba
vycházet z údajů, které jsou statisticky
zjistitelné a existují i za minulá léta
ve srovnatelné řadě. S ohledem na termíny
zjišťování potřebných údajů
a jejich zpracování Českým statistickým
úřadem je zvolen termín, kdy vláda
vyhlásí všeobecný vyměřovací
základ za předchozí kalendářní
rok.
V zájmu ochrany pojištěnců se stanoví,
že koeficient nárůstu všeobecného
vyměřovacího základu musí činit
vždy nejméně hodnotu 1. To znamená,
že výše všeobecného vyměřovacího
základu za kalendářní rok nemůže
být nižší než výše všeobecného
vyměřovacího základu za bezprostředně
předcházející kalendářní
rok, a to ani v případě, že by výše
průměrné měsíční
nominální mzdy v některém kalendářním
roce poklesla.