PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1565

Návrh

polsanců Pavla Hirše a dalších

na vydání

zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. 1

Zákon o silniční dopravě č. 111/1994 Sb., se mění takto:

§ 9

Povinnosti podnikatele v silniční dopravě

odst. 2, písmeno c) se mění takto:

Vypouští se stávající text a nahrazuje se novým textem:

(2) Podnikatel je dále povinen zajistit, aby

c) práce řidiče v osobní dopravě a v nákladní dopravě, pokud se provozuje nákladním automobilem o celkové hmotnosti vyšší než 7,5 tun vykonávala pouze osoba, která dovršila věk 21 let a je bezúhonná), a pokud se osobní doprava provozuje autobusem, aby před nastoupením výkonu činnosti řidiče pracovala nejméně 2 roky jako řidič v silniční dopravě.

Čl. 2

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Pavel Hirš v.r.

Pavel Kulička v.r.

Miroslav Kašpárek v.r.

Vítězslav Valach v.r.

Jaroslav Unger v.r.

Důvodová zpráva

Zákon 111/1994 Sb., o silniční dopravě v § 9, odst. 2, písm. c) ukládá podnikateli v silniční dopravě, že:

"je dále povinen zajisit, aby.

c) praxe řidiče v mezinárodní dopravě a v autobusové dopravě vykonávala pouze osoba, která dovršila věk 21 let a je bezúhonná a před nastoupením výkonu činnosti řidiče pracovala nejméně dva roky jako řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti vyšší než 7,5 tuny."

Aplikace tohoto ustanovení v praxi znamená vážné ohrožení zajišťování provozu městské hromadné dopravy nejen v Praze, ale i v jiných městech ČR, což může vyústit v kolaps.

Podniky zajišťující v ČR městskou hromadnou dopravu se již několik desítek let potýkají s nedostatkem řidičů a s vysokou fluktuací. Tento problém je výraznější ve větších městech. Zájemci o povolání řidiče některého z vozidel MHD musí samozřejmě před zařazením do výcviku, eventuálně do vlastního provozu MHD splňovat celou řadu podmínek, které jsou stanoveny obecně závaznými předpisy.

Je pravdou, že řidičské oprávnění k řízení autobusu není omezeno jen na řízení autobusů MHD, jak tomu je při získávání oprávnění k řízení tramvají a trolejbusů. Možnost uplatnění řidičů autobusů i mimo oblast MHD je však z pozice provozovatele MHD negativním nežádoucím jevem, a to tím spíše, že většině uchazečů o povolání řidiče autobusu MHD zajišťuje ve vlastní režii výcvik a získání řidičského oprávnění skupiny "D".

Do 31. 7. 1994, než nabyl účinnosti od 1.8. 1994 zákon č. 111/1994 Sb., bylo možné udělit řidičské oprávnění při splnění dalších podmínek:

- k řízení autobusů (podle vyhlášky MV č. 87/1964 Sb., o řidičských průkazech), resp. motorových vozidel pro dopravu osob (skupina D) jen řidičským oprávněním skupiny "C", který je starší 21 let a prokáže praxi v řízení motorových vozidel skupiny "C" v posledních dvou letech.

S ohledem na výše uvedené se dá konstatovat, že plněním zákonného ustanovení by došlo k téměř úplnému zastavení autobusové dopravy v celé ČR. Většina osob (v DP hl.m. Prahy např. cca 80%), které práci řidiče autobusu vykonávají, totiž požadovanou praxi nemá. Je zde míněna praxe v řízení nákladního automobilu skupiny "C" o celkové hmotnosti nad 7,5 tuny. Přitom mnozí z nich mají mnohaletou praxi v řízení autobusu, jehož celková hmotnost je vyšší než 15 tun a např. při změně bydliště nemohou být jako řidiči autobusu zaměstnáváni, protože nesplňují u nového zaměstnavatele požadavek,. před nastoupením výkonu činnosti řidiče pracovala nejméně dva roky jako řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti vyšší než 7,5 tuny."

Pro úplnost je třeba poznamenat, že znění sporného paragrafu zákona tak, jak je navrhováno tímto zákonem, je shodné se zněním vládního návrhu Zákona o silniční dopravě.

Na závěr je potřeba uvést i tu skutečnost, že stávající znění sporného paragrafu zákona je v rozporu s Dodatkem č. 2 k Evropské dohodě o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR) sjednané v Ženevě 1. července 1970, vyhlášené pod č. 80/1994 Sb., kde v čl. 5 "Osádky" se v odst. (2) stanoví podmínky pro řidiče autobusů, a to v tomto znění:

2. Řidiči autobusů musí mít věk nejméně 21 roků.

Řidiči autobusů na tratích přesahujících délku 50 km od místa obvyklého odstavení vozidel musí odpovídat rovněž jedné z následujících podmínek, že:

a) vykonávali po dobu nejméně jednoho roku činnost řidiče nákladní dopravy na vozidlech, jejichž max. celková hmotnost je vyšší než 3,5 tuny,

b) vykonávali po dobu nejméně jednoho roku činnost řidiče autobusu na tratích nepřesahujících délku 50 km od místa obvyklého odstavení vozidla nebo pro jiné druhy přepravy cestujících, které nejsou předmětem této dohody, pokud příslušný orgán shledá, že tímto způsobem získali potřebné zkušenosti,

c) jsou držiteli osvědčení o odborných schopnostech, potvrzujících úspěšné absolvování odborného kurzu pro řidiče autobusů, které je uznáváno jednou ze smluvních stran.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP