Ministr dopravy Jan Stráský
zaslal odpověď na interpelaci poslanců Pavla
Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka,
Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera dopisem ze
dne 15. března 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra dopravy Jana
Stráského na interpelaci poslanců Pavla Hirše,
Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava
Valacha a Jaroslava Ungera. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 15.března 1995 | |
Č.j.: 5178/95-KM |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem dvě interpelace
Vašeho poslaneckého klubu, datované dne 28.
února 1995, k zákonu č. 266/1994 Sb., o dráhách
ve věcech:
1. vyšetřování
nehod na dráhách,
2. povinnost zajistit provozování
drážní dopravy.
Mou odpověď k jednotlivým
interpelacím přikládám v přílohách.
Seznamte, prosím, s mým stanoviskem i Vaše
kolegy, pány poslance Kuličku, Kašpárka,
Valacha a Ungera, spolupodavatele interpelace.
S pozdravem
Přílohy
Vážený pan
Ing. Dr. Pavel Hirš
předseda Klubu poslanců LSNS
Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Příloha č. 1 |
Stanovisko ministra dopravy
k interpelaci Ing. Dr. Pavla Hirše, předsedy poslaneckého
klubu poslanců LSNS, k otázce vyšetřování
nehod podle zákona č. 26611994 Sb., o dráhách
Interpelace považuje skutečnost,
že zákon o dráhách nekonstituuje zvláštní
orgán pro šetření nehod na železnici,
za závažný nedostatek.
Jsem naprosto jiného názoru.
Předně nutno důsledně respektovat
působnost orgánů činných v
trestním řízení, proto vyšetřování
přísluší podle trestního řádu
výhradně státnímu zástupci
nebo vyšetřovateli podle konkrétní věci.
Generální inspekce Českých drah také
nikdy vyšetřování nehodových
událostí v oblasti působnosti Českých
drah státní organizace nezajišťovala.
Tato organizační složka v souladu s ustanovením
zákona č. 9/1993 Sb., o Českých
dráhách ve znění zákona č.
212/1993 Sb., zajišťuje výkon působnosti
generálního inspektora jako dozorčího
a kontrolního orgánu Českých drah.
Součástí Generální inspekce
je sice inspektorát bezpečnosti železniční
dopravy, ale tato organizační složka působí
zásadně vnitropodnikově a jako takové
ji přísluší pouze podávat odborná
stanoviska, vyplývající ze šetření
příčin železničních nehod.
Její postavení je tedy obdobné, jako postavení
vnitropodnikových útvarů u jiných
právnických osob, které zajišťují
působnost při
zjišťování příčin
provozních nehod (havárií) podle vyhlášky
č. 110/1975 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a nejde tedy v žádném
případě o výkon státní
správy.
Generální inspekce
rovněž nemůže jako součást
podnikového subjektu garantovat nezávislost a nestrannost
svého posuzování. Pro konečné
rozhodování příslušného
orgánu činného v trestním řízení
mohou být podkladem jen znalecké posudky příslušných
vysoce specializovaných znalců z oboru. Ani v minulosti
v praxi se soudy při posuzování jednotlivých
případů nespokojovaly se závěry
organizace a ustanovovaly nezávislé znalce.
Tato problematika může
sice vystoupit do popředí, účastní-li
se více subjektů při podnikání
na dráhách, ale postup orgánů činných
v trestním řízení při vyšetřování
trestných činů, vzniklých porušením
povinností při provozování dráhy
a provozování drážní dopravy,
podle mého názoru nedozná podstatných
změn a především bude dále podléhat
trestnímu řádu.
Vzhledem k nízké
četnosti trestných činů, vznikajících
porušením povinností při provozování
dráhy a drážní dopravy, se nedomnívám,
že je nutné vytvářet zvláštní
orgán pro šetření železničních
nehod, nehledě k tomu, že by bylo nutné především
vyřešit zákonem působnost Vámi
navrhovaného orgánu a zejména postavení
tohoto orgánu ve vztahu
k organum činným v trestním řízení.