kterým se doplňuje zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
V § 6 zákona č. 111/1990 Sb., o státním podniku, se doplňuje odstavec 4, který včetně odkazu pod čarou č. 6a) zní:
"(4) Podnik nesmí z majetku, s nímž hospodaří, poskytovat dary a jiná bezúplatná plnění, pokud v témže kalendářním roce obdrží prostředky ze státního rozpočtu nebo z rozpočtu okresního úřadu; v ostatních případech může podnik z majetku, s nímž hospodaří, poskytovat dary a jiná bezúplatná plnění jen k účelům a v rozsahu vymezeným v zákoně o daních z příjmů.6a)
______________________
6a) § 20 odst. 8 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.".
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Předložený návrh zákona reaguje na potřebu regulovat dispozice s majetkem ve vlastnictví státu, k němuž mají právo hospodaření státní podniky, pokud jde o poskytování darů a jiných bezúplatných plnění těmito podniky. Právní postavení státních podniků je takové, že je zcela v jejich pravomoci se rozhodnout, komu, v jaké podobě a k jakému účelu dar či jiné bezúplatné plnění poskytnou. Stát by však měl společensky prospěšné činnosti podporovat především přímo, například ze státního rozpočtu, a není proto důvodu ponechat alternativní podporu různých činností a subjektů ze strany státu na zcela volném uvážení státních podniků hospodařících s majetkem státu.
Navrhuje se proto sponzorskou činnost státních podniků výrazně omezit a zúžit jí pouze na vyjmenované účely a rozsah, které jsou vymezeny v zákoně o daních z příjmů jako položky, které jsou z hlediska daňového uznatelné, což jim dává povahu společenské prospěšnosti. Za bezdůvodné se však považuje, aby dary a jiná bezúplatná plnění poskytovaly státní podniky, jejichž činnost je dotována ze státního rozpočtu.
Forma zákona je pro uvedené opatření volena proto, že podle zákona o státním podniku lze činnost podniku omezovat nebo do ní zasahovat pouze za podmínek a způsobem stanoveným v zákoně.