Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslanců Pavla
Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka,
Vítězslava Valacha a Jarďslava Ungera na ministra
vnitra Jana Rumla. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 28. února |
Vážený pane
ministře,
podniky zajišťující
v ČR městskou hromadnou dopravu se již několik
desítek let potýkají s nedostatkem řidičů
a vysokou fluktuací. Tento problém je výraznější
ve větších městech.
Zájemci o povolání
řidiče některého z vozidel musí
samozřejmě před zařazením do
výcviku, eventuálně do vlastního provozu
MHD splňovat celou řadu podmínek, které
jsou stanoveny obecně závaznými předpisy.
Je pravdou, že řidičské
oprávnění k řízení autobusu
není omezeno jen na řízení autobusů,
jak je tomu při získání oprávnění
k řízení tramvají a trolejbusů.
Možnost uplatnění řidičů
autobusů i mimo oblast je však z pozice provozovatele
negativním nežádoucím jevem.
Má-li řidič
autobusu možnost výběru, je logické,
že raději volí atraktivnější,
zajímavější, svým způsobem
méně náročný a často
i lépe placený druh práce, např. řízení
autobusu v nepravidelné mezinárodní či
vnitrostátní dopravě (zájezdy), expresní
linkové dopravě apod. Řízení
autobusu MHD je z mnoha hledisek pro velkou část
řidičů na nejnižší příčce
zájmu, často pouze
dočasným východiskem z nouze.
Důkazem toho, že se
s nedostatkem řidičů autobusů potýkaly
a potýkají v podstatě všechny podniky
provozující, je zhruba dvacetiletá doba,
po kterou Správa pro dopravu MV zajišťovala u
MV udělení výjimky z ustanovení §
3, odst. 1, vyhlášky MV č. 87/1964 Sb., o řidičských
průkazech.
Výjimka, jejíž
platnost skončila dne 31.12.1994, umožňovala
zařadit do provozu po absolvování kurzu dle
stanovených podmínek zájemce, kteří:
a) vlastní řidičské
oprávnění skupiny "B" po dobu nejméně
2 let
b) vlastní řidičské
oprávnění skupiny "C", avšak
nesplňují stanovenou praxi v řízení
motorových vozidel skupiny "C", jejichž
celková hmotnost přesahuje 3,5 tuny, v posledních
dvou létech.
Vzhledem k tomu, že neudělení
výjimky z § 3, odst. 1, vyhlášky MV č.
87/1964 Sb. má za následek nepříznivý
vývoj v počtu řidičů autobusů,
což nutně vede k přidělování
nadměrné přesčasové práce
a přetěžování řidičů.
Toto má za důsledek, že dochází
k dalším odchodům řidičů
autobusů MHD z pracovního poměru. Nemožnost
přijmout bez výjimky zájemce z řad
držitelů oprávnění skupiny "C",
případně skupiny "B", může
vést k téměř úplnému
zastavení autobusové dopravy v celé ČR.
Vzhledem k tomu, že výše
popsaný stav a z toho vyplývající
problémy považujeme za velice závažné,
dovolujeme si Vám položit tuto otázku:
Z jakého důvodu
nebyla prodloužena výjimka z § 3 odst. 1, vyhlášky
MV č. 87/1964 pro provozovatele autobusové dopravy
MHD od 1. 1.1995?
S projevem hluboké úcty