Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1547

INTERPELACE

poslanců Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera

na ministra vnitra Jana Rumla

ve věci neposkytnutí výjimky z § 3 vyhlášky MV č. 87/1964 Sb., o řidičských průkazech, provozovatelům autobusové MHD

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslanců Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava Valacha a Jarďslava Ungera na ministra vnitra Jana Rumla. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 2. března 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

INTERPELACE

poslanců Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera

na ministra vnitra Jana Rumla

ve věci neposkytnutí výjimky z § 3 vyhlášky MV č. 87/1964 Sb., o řidičských průkazech, provozovatelům autobusové MH

V Praze dne 28. února 1995
 V Praze dne 28. února

Vážený pane ministře,

podniky zajišťující v ČR městskou hromadnou dopravu se již několik desítek let potýkají s nedostatkem řidičů a vysokou fluktuací. Tento problém je výraznější ve větších městech.

Zájemci o povolání řidiče některého z vozidel musí samozřejmě před zařazením do výcviku, eventuálně do vlastního provozu MHD splňovat celou řadu podmínek, které jsou stanoveny obecně závaznými předpisy.

Je pravdou, že řidičské oprávnění k řízení autobusu není omezeno jen na řízení autobusů, jak je tomu při získání oprávnění k řízení tramvají a trolejbusů. Možnost uplatnění řidičů autobusů i mimo oblast je však z pozice provozovatele negativním nežádoucím jevem.

Má-li řidič autobusu možnost výběru, je logické, že raději volí atraktivnější, zajímavější, svým způsobem méně náročný a často i lépe placený druh práce, např. řízení autobusu v nepravidelné mezinárodní či vnitrostátní dopravě (zájezdy), expresní linkové dopravě apod. Řízení autobusu MHD je z mnoha hledisek pro velkou část řidičů na nejnižší příčce zájmu, často pouze dočasným východiskem z nouze.

Důkazem toho, že se s nedostatkem řidičů autobusů potýkaly a potýkají v podstatě všechny podniky provozující, je zhruba dvacetiletá doba, po kterou Správa pro dopravu MV zajišťovala u MV udělení výjimky z ustanovení § 3, odst. 1, vyhlášky MV č. 87/1964 Sb., o řidičských průkazech.

Výjimka, jejíž platnost skončila dne 31.12.1994, umožňovala zařadit do provozu po absolvování kurzu dle stanovených podmínek zájemce, kteří:

a) vlastní řidičské oprávnění skupiny "B" po dobu nejméně 2 let

b) vlastní řidičské oprávnění skupiny "C", avšak nesplňují stanovenou praxi v řízení motorových vozidel skupiny "C", jejichž celková hmotnost přesahuje 3,5 tuny, v posledních dvou létech.

Vzhledem k tomu, že neudělení výjimky z § 3, odst. 1, vyhlášky MV č. 87/1964 Sb. má za následek nepříznivý vývoj v počtu řidičů autobusů, což nutně vede k přidělování nadměrné přesčasové práce a přetěžování řidičů. Toto má za důsledek, že dochází k dalším odchodům řidičů autobusů MHD z pracovního poměru. Nemožnost přijmout bez výjimky zájemce z řad držitelů oprávnění skupiny "C", případně skupiny "B", může vést k téměř úplnému zastavení autobusové dopravy v celé ČR.

Vzhledem k tomu, že výše popsaný stav a z toho vyplývající problémy považujeme za velice závažné, dovolujeme si Vám položit tuto otázku:

Z jakého důvodu nebyla prodloužena výjimka z § 3 odst. 1, vyhlášky MV č. 87/1964 pro provozovatele autobusové dopravy MHD od 1. 1.1995?

S projevem hluboké úcty

 
Ing. dr. Pavel Hirš
 
předseda Klubu poslanců LSNS



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP