E. Kontrola dodržování
zákonnosti ve vysílání
Zákony č. 468/91
Sb. a č. 103/92 Sb. ukládají Radě
ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
kontrolovat dodržování platných zákonů
a licenčních podmínek ve vysílání
všech provozovatelů.
Rozsah odvysílaných,
rozhlasových a televizních programů veřejnoprávních
a soukromých provozovatelů představuje v
současnosti přibližně 1 500 hodin denně.
I v roce 1994 byla použita
metodika kontroly, vycházející ze standardů
zemí Evropské unie aplikovaných na technické
a personální možnosti Úřadu Rady.
V praxi to znamenalo soustředění se na tyto
okruhy činností:
1. Televizní zpravodajství a publicistika
Pravidelné monitorování
a vyhodnocování nejsledovanějších
televizních zpravodajských a publicistických
pořadů podle předem vypracovaných
kritérií. Akcentována byla kritéria
vztahující se k objektivitě a vyváženosti
odvysílaných informací.
2. Monitoring a analýza
programů
Namátkové monitorování
a kontrola vysílání rozhlasových a
televizních stanic z hlediska plnění povinností
vyplývajících ze zákona č.
468/91 Sb.
Analýza vysílání
rozhlasových stanic z hlediska plnění zákona
a podmínek licence v rámci úkolu budování
databáze rozhlasových a televizních stanic.
3. Vysílání
reklam a sponzorovaných pořadů
Monitorování plnění
povinností provozovatelů při vysílání
reklam a sponzorovaných pořadů.
4. Dopisy veřejnosti
Prověřování
a vyřizování stížností
posluchačů a diváků rozhlasového
a televizního vysílání.
Byly získány následující
poznatky o dodržování zákonných
povinností při rozhlasovém a televizním
vysílání jednotlivými provozovateli:
ad 1. Televizní zpravodajství a publicistika
1. 2. - 9. 7. 1994
Na základě denního
hodnocení hlavních zpravodajských relací
televizních stanic ČT 1 a NOVA (celkem 680 hodin
programu) Rada konstatovala, že ve svém souhrnu bylo
zpravodajství těchto stanic v souladu se zákonem
č. 468/91.
Rada vydala správní
rozhodnutí vůči televizní stanici
NOVA, ve kterém se konstatovalo, že se stanice, ukázkami
rasistických názorů dětí a
mladých lidí v pořadu VOX POPULI, dopustila
porušení povinností stanovených §
5, písm. a), b) zákona č. 468/91 Sb. a článkem
2 licenčních podmínek.
9. 7. 1994 - 31. 1. 1995
Na základě poznatků
z každodenního vyhodnocování televizních
zpravodajských a publicistických pořadů
(775 hodin programu), Rada neshledala rozpor ve vysílání
těchto pořadů na stanicích ČT
1 a NOVA se zákonnými předpisy.
ad 2. Monitoring a analýza
programů
Rada se zaměřila
zvláště na analýzu vysíláni
soukromých rozhlasových stanic.
1. 2. - 9. 7. 1994
Bylo analyzováno vysílání celkem
12 soukromých rozhlasových
stanic, tj. 190 hodin odvysílaného programu, Při
výběru stanic k analýze se přihlíželo
mj. k harmonogramu udělování nových
licencí provozovatelům rozhlasového vysílání.
Současně s analýzou
programu rozhlasových stanic byla prováděna
kontrola dodržování zákonných
a licenčních podmínek vysílání.
Pokud Rada dospěla k závěru, že stanice
tyto podmínky porušila, uplatnila proti ní
§ 20 zákona č. 468/19 Sb., tj. stanici byla
stanovena přiměřená lhůta k
nápravě nedostatků.
Z celkového počtu
12 kontrolovaných stanic porušilo zákonné
povinnosti při vysílání reklam a sponzorovaných
pořadů celkem sedm stanic. Konkrétně
se jednalo o stanice Radio Černá Hora (porušení
§ 6, odst. 1, písm. a) zákona č. 468/91
Sb.), Radioclub, Radio Sprint, Radio Brno (§ 6, odst.
2, písm. a) a Radio Frekvence 1 (§ 6, odst. 2, písm.
b). Povinnost vyznačit zřetelně sponzora
pořadů porušily stanice Radio Alfa, Radio 21
a Radio Sprint (§ 8, písm, a) zákona č.
468/91,Sb.).
Kontrola plnění
licenčních podmínek ukázala, že
některé rozhlasové stanice podmínky
vztahující se k programu plní jen částečně.
Většina soukromých lokálních
stanic nedodržuje stanovený podál slova ve
vysílání, některé stanice neplní
licenčními podmínkami stanovené podíly
regionálních informací a složitějších
rozhlasových žánrů
(publicistika, literární žánry) nebo
konkrétních témat ve vysílání
(ekologie a životní prostředí, kultura,
vzdělávání jiné). Nedostatky
se týkaly například stanic Radio Frekvence
1, Radioclub, Radio Černá Hora a Radio Life. Tato
zjištění Rada
využívá při jednání o
prodloužení licencí těmto stanicím.
9. 7. 1994 - 31. 1. 1995
Bylo kontrolováno celkem
osm stanic 125 hodin programu). Převážně
se jednalo o pražské lokální stanice,
kterým končí licence k vysílání
koncem roku 1995 a dvě mimopražské, které
naopak začaly vysílat teprve v průběhu
roku 1994.
Analýza odvysílaného
programu těchto rozhlasových stanic ukázala,
že většina z nich zákonné povinnosti
dodržuje. Zároveň Rada shledala nedostatky
ve vysílání reklamy a sponzorovaných
pořadů u stanic Radio Bonton a Radio KISS 98 FM.
Vysílání Radia Bonton nebylo v souladu s
§ 6, odst. 2, písm. a) a s § 8, písm.
a) zákona č. 468/91 Sb., vysílání
Radia KISS s § 6, odst. 1, písm d), odst. 2, písm.
a), b) a § 8, písm. a), b). Rada stanice upozornila
na uvedené nedostatky
a stanovila jim lhůty k jejich odstranění.
Radio Golem a Radia Country byly
upozorněny na nedostatky v poskytnutém záznamu
vysílání, což by mohlo být kvalifikováno
jako porušení povinnosti vyplývající
z § 22 zákona č. 468/91 Sb.
Celkem u šesti rozhlasových
stanic byly shledány nedostatky v plnění
licenčních podmínek vztahujících
se k vysílanému programu. Týkalo se to následujících
rozhlasových stanic:
Radio Bonton vysílalo přibližně
dvakrát méně slova než udává
licence, zejména absentovaly informace o veřejném
a kulturním životě v hlavním městě.
Radio Country nevysílalo
v předpokládaném rozsahu pořady podporující
soukromé podnikání, kontaktní besed
na aktuální témata, pořady připravované
ve spolupráci s organizacemi, jakými jsou Česká
tábornická unie, Modrá hvězda života
a další. Informační servis stanice se
omezoval pouze na propagaci prodejních akci Radia Country.
Nedostatkem byla také skutečnost, že vysílání
neodpovídalo vysílacímu schematu, který
byl publikován v tisku.
Radio Golem nedostatečně
plnilo programové záměry poskytovat posluchačům
komplexní obraz o pražské kultuře, v
cizojazyčných mutacích vysílat informační
servis pro návštěvníky Prahy a vysílat
náboženské pořady.
Radio KISS 98 FM nevysílalo pravidelný metropolitní
servis, vztahující
se k historii Prahy, politice a obchodu ani pravidelné
programy o historii a současném životě
Irska. Radio Triangl se neprofiluje jako informační
stanice euroregionu NISA, jak stanovuje licence. Radio oproti
licenci vysílalo přibližně třikrát
méně slova, zejména
regionálního zpravodajství a publicistiky.
Radio Hellax prozatím vysílalo
přibližně dvakrát méně
zpravodajských a publicistických pořadů
než stanovuje licence.
v Bylo zjištěno porušení
podmínek licence ve vysílání Radia
Ekol. S a Radia 21 tím, ze přejímají
program stanice Radio Evropa 2 v rozsahu, ke kterému Rada
nedala souhlas. Stanice Ekol. S. své vysílání
v prosinci 1994 ukončila.
ad 3. Vysílání
reklam a sponzorovaných pořadů
1. 2. - 9. 7. 1994
Kontrola dodržování
povinností při vysílání reklamy
a sponzorovaných pořadů prokázala
obecně rostoucí podíl reklamy ve vysílání
televizních programů ČT 1, TV NOVA a Premiéry
TV v době mezi 19. a 22. hodinou. Zároveň
se objevily první případy odvysílání
reklamy na alkoholické nápoje.
I výraznému nárůstu
procenta reklamy a k častějšímu nedodržování
zákonných předpisů ve vysílání
reklamy docházelo i ve vysílání rozhlasových
stanic.
Na základě kontrolních
zjištění Rada vydala rozhodnutí, adresované
stanici Radiožurnál, o porušení §
7, odst. 2 zákona č. 468/91 Sb., v důsledku
překročení povoleného limitu odvysílané
reklamy dne 3. 5. 1994 o 12 %.
Dále konstatovala porušování
§ 6, odst. 2, písm, b zákona č. 468/91
Sb. ve vysílání pořadů stanice
TV NOVA (nedovolené přerušování
pořadů reklamou), upozornila provozovatele na toto
porušování zákona a stanovila lhůtu
k nápravě do konce roku 1994.
Rada upozornila provozovatele
ČT 1 na překročení limitu povolené
reklamy ve vysílání o jednu třetinu
(porušení ustanovení § 7, odst. 1).
9. 7. 1994 - 31. 1. 1995
Na základě výsledků
kontroly vysílání reklamy v rozhlasových
a televizních stanicích dne 26. 5. 1994 zaslala
Rada upozornění provozovatelům stanic NOVA
a Premiéra TV, aby nevysílali reklamy na alkohol.
Rada konstatovala porušení § 6, odst. e, zákona
č. 468/91 Sb. ve vysílání stanice
Radio Collegium a rozhodla, aby s okamžitou platností
nebyly zařazovány do vysílání
reklamy, v nichž účinkují hlasatelé
a redaktoři zpravodajských pořadů.
Dne 11. 10. 1994 vydala Rada rozhodnutí
o udělení pokuty televizním stanicím
NOVA a Premiéra za opětovné porušování
zákona č. 468/91 Sb. a zákona č. 37/89
Sb. (reklama na alkohol).
Rada upozornila provozovatele
stanice TV NOVA na porušení § 6, odst. 1, písm.
e) zákona č. 468/91 Sb. o nedovoleném odvysílání
reklamy, ve které vystupuje hlasatelka rozhlasových
zpráv.
Rada vydala stanovisko k přerušování
filmů reklamou v komerčních televizích
(viz příloha č. 3).
ad 4. Dopisy veřejnosti
1. 2. 1994 - 9. 7. 1994
Rada obdržela 31 stížností
posluchačů, které se převážně
týkaly ukončení vysílání
stanice Radiožurnál na středních vlnách
a přidělení této vysílací
frekvence soukromé stanici ECHO. Dále pak stížnosti
obsahovaly nespokojenost s technickou kvalitou příjmu
stanic v důsledku špatného odstupu frekvencí,
dále s vkládáním reklam
do pořadů televizní stanice NOVA a obecně
s úrovní některých rozhlasových
a televizních pořadů.
10. 7. 1994 - 1. 2. 1995
Rada obdržela 29 stížností,
ve kterých posluchači vyjadřovali nespokojenost
s přesunem stanic Českého rozhlasu do jiných
vysílacích pásem, s nevhodným výběrem
hostů do diskusních pořadů České
televize a televize NOVA. Posluchači se také vyjadřovali
k úrovni některých rozhlasových a
televizních pořadů a jejich moderátorů
a hlasatelů.
Poprvé se vyskytly hlasy odsuzující násilí
prezentované na obrazovce.
Stížnosti posluchačů
byly v zákonných termínech vyřízeny.
Tabulka č. 3
Přehled kontrolní
činnosti v období od 1. 2. 1994 do 31. 1. 1995
Rozsah kontrolovaného programu
Frekvence kontroly | počet stanic | hodin programu | název stanic |
každý den | 4 | 888 | ČT, ČT2, NOVA, PREMIÉRA |
namátkově | 4 | 730 | ČRo1, F1, ECHO, REGINA, |
jednorázově | 20 | 315 | lokální rozhl. stanice |
celkem | 28 | 1933 |
Počet upozornění
na porušení zákonných a licenčních
podmínek a počet stížností diváků
a posluchačů na rozhlasové a televizní
programy
upozornění | 32 |
z nich: | |
vzaté Radou na vědomí | 10 |
odeslané provozovateli | 22 |
stížnosti veřejnosti | 60 |
Vydaná správní rozhodnutí:
správní rozhodnutí k odstranění nedostatků - § 20 (1) | 10 |
správní rozhodnutí o udělení pokuty - § 20 (5) | 2 |
správní rozhodnutí o odnětí licence - § 15 (1) d) | 0 |
upozornění s výzvou k odstranění nedostatků | 1 |
F) Stanoviska k návrhům
a plnění mezinárodních smluv
Rada sledovala možné
dopady zapojení České republiky do evropských
struktur na její mediální politiku, získávala
a analyzovala příslušné dokumenty zejména
z hlediska jejich možného dopadu na legislativu v
oblasti vysílání.
Rada opakovaně poukazovala
na nezbytnost urychleného přijetí Úmluvy
Rady Evropy o televizí přesahující
hranice. Požádala resort ministerstva kultury o součinnost
v této věci. K 31. 1. 1995 nebyla úmluva
předložena vládě České
republiky. Česká republika je přitom jednou
z posledních evropských zemí, které
Úmluvu dosud nepodepsaly.
Rada má za to, že
v návaznosti na podpis této úmluvy by měla
být, podepsána též Úmluva Rady
Evropy o autorských právech a právech příbuzných
v satelitním televizním vysílání.
Radě bylo zasláno
k připomínkám celkem devět návrhů
mezinárodních smluv, z toho osm do 9. 7. 1994, většinou
šlo o dohody o kulturní spolupráci.
G. Další činnost
Rady
Vztahy Rady k veřejnosti
Rada koná v souladu se
svým statutem veřejná slyšení
žadatelů o licence, a to i v místech, kde budou
držitelé licencí působit (Zlín).
Dále Rada uskutečnila
čtyři tiskové konference, z toho dvě
po 9. 7. 1994, bylo vypracováno kolem čtyřiceti
zpráv tisku. Bylo poskytnuto přes sto rozhovor a
sdělení a novinářům.
Rada hodlá obnovit vydávání
svého Zpravodaje, je rozpracován informační
bulletin Rady a přehled držitelů licencí
se základními charakteristikami stanic.
Rada udržuje pracovní
styky s Radou České televize a Radou Českého
rozhlasu, s A.sociací provozovatelů soukromého
vysílání a setkala se i se zástupci
Asociace provozovatelů kabelové televize. Jednala
se zástupci řady institucí a organizaci -
Ochranným svazem autorským, Intergramem, zástupci
Bílého kruhu bezpečí, Asociací
reklamních agentur, zástupci Rady pro reklamu aj.
Rada se setkala rovněž
se zástupci některých politických
stran a měst.
Zahraniční styky
Zástupci Rady se jako členové
oficiální delegace a experti zúčastnili
IV. ministerské konference o politice masmédií
Rady Evropy (Praha, prosinec 1994). Podíleli se na zpracování
projevu české delegace i na vypracování
připomínek k závěrečným
dokumentům konference.
Hlavním tématem konference
byla média v demokratické společnosti, podtématy
budoucnost veřejnoprávního vysílání
a novinářské svobody a lidská práva.
Česká delegace uplatnila
některé podstatné připomínky
k návrhu rezoluce, související zejména
s připravovaným tiskovým zákonem.
Šlo zejména o výslovné určení
rovného práva všech občanů na
přístup k informacím a ochranu zdrojů
informací.
Zástupci Rady se pravidelně
účastní jednání Výboru
Úmluvy o televizi bez hranic Rady Evropy (CDTT) a práce
na databázi Medialex Rady Evropy. Jednání
v dalších výborech a expertních skupinách
vztahujících se k masmédiím se dosud
neúčastní.
Rada se podílela na aktivitách
IV. středoevropské University komunikací
v Praze, zvláště v její sekci Regulační
instituce.
Rada hodlá usilovat o plné
členství v Evropském institutu médií,
sdružujícím evropské regulační
instituce a řadu soukromých i veřejných
médií.
Mezi významné návštěvy
Rady patřili např. předseda Kanadské
rady pro vysílání p. K. Spicer, zástupci
Zemské centrály pro média Porýní
- Vestfálska, mediální komise FDP
(SRN) aj.
V roce 1994 se uskutečnilo
celkem deset zahraničních služebních
cest převážně studijního charakteru,
z toho po 9. 7. 1994 čtyři.
H. Organizace a fungování
Úřadu Rady
Činnost Rady zajišťuje,
v souladu se zákonem č. 103/1992 Sb. Úřad
Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
(dále jen "Úřad"). Úřad
je orgánem Rady, plní úkoly spojené
s odborným, organizačním a technickým
zabezpečením činnosti Rady a je financován
z rozpočtu Rady.
V uplynulých dvou letech
se plně potvrdilo pojetí Úřadu jako
malé, operativní instituce, která dle potřeb
zadává nezávislé expertízy
(např. právní a technické povahy),
analytické práce a výzkumy vztahující
se zvláště k otázkám poslechovosti
rozhlasových a televizních stanic a k programovým
standardům vysílání.
Úřad v zásadě již disponuje odpovídajícím
profesním a technickým zázemím.
Rada v návaznosti na dosavadní
zkušenosti v červnu 1994 rozhodla o reorganizaci a
dalším sníženi počtu zaměstnanců
Úřadu z původních 32 na 30. K 31.
1. 1995 bylo v Úřadu zaměstnáno celkem
27 pracovníků.
V březnu 1994 byl na základě
dohody uvolněn z funkce vedoucího Úřadu
Mgr. Milan Jakobec. Vedením Úřadu byla do
doby ukončení výběrového řízení
pověřena PhDr. Marína Landová. Na
základě výběrového řízení
byl do funkce vedoucího Úřadu jmenován
v listopadu 1994 Ing. Pavel Gregora. Zástupcem vedoucího
Úřadu je nadále PhDr. Marína Landová,
která je zároveň tiskovou mluvčí
Rady.
Úřad je členěn
do pěti odborů a sekretariátu:
1. Licenční odbor
Počet zaměstnanců:
plán 6, skutečnost 6, vedoucí odboru PhDr.
Helena Havlíková
2. Programový odbor
Počet zaměstnanců:
plán 4, skutečnost 4, vedením odboru pověřena
Ing. Taťana Košťálová
3. Technický odbor
Počet zaměstnanců:
plán 2, skutečnost 2, odbor řídí
přímo vedoucí Úřadu
4. právní odbor
Počet zaměstnanců:
plán 4, skutečnost 4, vedoucí odboru Mgr.
Hana Košťálová
5. Ekonomický odbor
Počet zaměstnanců:
plán 5, skutečnost 5, vedoucí odboru Blanka
Barcalová
6. Sekretariát Úřadu
Počet zaměstnanců:
plán 7, skutečnost 4, sekretariát řídí
přímo zástupkyně vedoucího
Úřadu.
Financování činnosti
Rady:
Činnost Rady a jejího
Úřadu byla, podle zákona č. 331/1993
Sb., části sedmé § 15, financována
od 1. ledna 1994 do 31, prosince 1994 z 0,7 % výnosu ze
sazeb za používání rozhlasových
a televizních přijímačů podléhajících
evidenci.
Od 1. ledna 1995 je činnost
Rady a jejího Úřadu financována ze
státního rozpočtu, o čemž rozhodla
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR na svém
prosincovém zasedání, když přijala
v rámci zákona č. 253/1994 Sb., čl.
IV; novelu zákona č. 103/1992 Sb., o Radě
ČR pro rozhlasové a televizní vysílání.
V průběhu roku 1994
se zástupci Rady zúčastnili v příslušných
parlamentních výborech projednávání
závěrečného účtu Rady
za rok 1993 a návrhu rozpočtu Rady na rok 1995.
Rada je v souladu se zákonem
č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích
v platném znění, zmocněna k výběru
správní poplatků za správní
řízení, a to:
- ve věci udělení
licence k televiznímu vysílání 100
tis. Kč
- ve věci udělení
licence k rozhlasovému vysílání 30
tis. Kč
- za provedené změny
udělené licence k TV vysílání
20 tis. Kč
- za provedené změny
udělené licence k rozhl. vysílání
6 tis. Kč
Správní poplatky
jsou příjmem státního rozpočtu,
v roce 1994 bylo vybráno celkem 1 157 tisíc Kč.
Následující
text předkládá některé koncepční
problémy a otázky vztahující se k
rozvoji rozhlasového a televizního vysílání
v České republice. K části z nich
Rada formuluje své stanovisko, u jiných se názor
Rady vyvíjí, stejně jako je tomu v celé
společnosti. U některých otázek může
politická vůle zákonodárce výrazně
převažovat nad odbornými aspekty.
Rada tyto problémy pouze
formuluje a ukazuje jako otevřené, neboť ne
vždy měla a má k dispozici dostatek informací,
zkušeností a nástrojů potřebných
k řešení.
Klíčové otázky
dalšího vývoje rozhlasového a televizního
vysílání se z pohledu Rady soustřeďují
do dvou okruhů;
- míra regulace médií
a hledání vyváženosti v rozhodování
Rady
- multimediální
prostředí a funkce Rady v něm.
Společenská reakce
na události roku 1989 se vyznačovala důrazem
na svobodu slova, přístup k informacím a
odstranění bariér jejich naplňování
v masmédiích. V praxi, zvláště
v rozhodování tzv. meziresortních komisí
udělujících první rozhlasové
licence, ale i v rozhodování
samotné Rady nutně a koneckonců pozitivně
došlo k nástupu místy až vypjatého
liberalismu jako reakci na předcházející
paternalismus a státní dirigismus v oblasti médií.
Důsledkem bylo odstátnění televize
a rozhlasu a prudký rozvoj soukromého rozhlasového
vysílání. Oba tyto procesy provázela
jen minimální míra regulace.
Tato etapa charakterizovaná
ve své době nutnou a užitečnou živelností
umožnila v rekordně krátkém čase
vytvořit základy duálního systému
vysílání. Situace v České republice
se tím značně přiblížila
standardnímu evropskému modelu mediální
sféry, což vyžaduje i odpovídající
vývoj funkcí Rady.
Poslední období
signalizuje, že Rada je ve společnosti v rostoucí
míře akceptována jako subjekt, který
nejen rozhoduje o přidělování licencí,
ale také má působit jako regulativ potenciálního
konfliktu mezi zájmy společnosti a zájmy
provozovatelů vysílání. Jednotlivé
subjekty na mediálním trhu, který se postupně
stabilizuje, požadují rovněž - z různých
důvodů - posílení regulační
role Rady a dokonce přistupují
k dílčím autoregulačním opatřením.
Nastupuje období uplatňování
přiměřené a vyvážené
regulace mediálního prostředí, a to
i v širším společenském kontextu.
Ne vždy jsou tu však k dispozici potřebné
právní nástroje.
V konkrétní rovině
se výše zmíněné problémy
dle názoru Rady soustřeďují na tyto
body:
A. Vyváženost duálního
systému vyslání - možnosti a cesty
Aktuálním problémem
televizního vysílání je budoucnost
druhého televizního okruhu České televize.
Rada zastává názor, že tento televizní
okruh by měl být definitivně vyhrazen České
televizi.
Pro zachování stability
a vyváženosti televizního vysílání
je však nezbytné zákonem nejen přesně
mezit pro eskou televizi dva vysílací okruhy, ale
také zřetelně definovat roli a odlišnosti
veřejnoprávního sektoru vysílání.
Rada má za to, že novela zákona by měla
mj. přesněji stanovit meze komerčních
aktivit veřejnoprávního sektoru (včetně
reklamy), určit prostor pro českou nezávislou
produkci v České televizi aj. V nových souvislostech
je třeba dořešit problematiku regionálního
televizního vysílání.
Rozdělení rozhlasových
sítí mezi veřejnoprávní a soukromý
sektor vysílání považuje Rada za vyhovující,
postrádá však neměnnou a ucelenou představu
Českého rozhlasu o rozdělení jeho
programů do jednotlivých sítí. Úvahy
vztahující se k povaze veřejnoprávního
vysílání Českého rozhlasu jsou
ještě zřetelnější a potřeba
definování jeho identity je ještě naléhavější.
Rada má mj. za to, že zejména po zvýšení
rozhlasových poplatků jsou reklamní aktivity
pro Český rozhlas postradatelné.
Stupeň rozvoje soukromého rozhlasového vysílání
a sdružení stanic do několika sítí
zaručují reklamnímu trhu dostatečně
diferencované prostředí.
B. Výhledy činnosti
Rady
Rada pokládá za nezbytné profilovat se do
budoucna jako instituce, která od
kvantitativních kroků (masivní rozvoj soukromého
sektoru vysílání, udělování
licencí) zkoncentruje svou pozornost na kvalitativní
otázky. Jde zejména o rozpracování
kontrolních a regulačních mechanismů,
zvláště metodiky sledování, záznamu,
analýzy a hodnoceni
programů, zadávání a analýzu
nezávislých výzkumů médií,
sledování dodržování zákonů
a licenčních podmínek a jejich korekce v
návaznosti na vývoj v médiích.
Bude nezbytné, aby Rada
reflektovala ve své činnosti nové mediální
fenomény, na jejichž vzniku se svými rozhodnutími
podílela. Musí přitom vystupovat jako aktivní
a reálně fungující společenská
instituce ovlivňující působení
a podobu masmédií.
C. Nové technologie
Očekávaný
nástup nových informačních technologií
se v České republice prozatím zřetelněji
projevuje rozvojem kabelových sítí a intenzivním
zájmem zahraničních investorů o oblast
telekomunikací. Zájemci o provozování
televizního vysílání postupně
přesunují pozornost právě na kabelové,
případně satelitní vysílání.
Vývoj směrem k multimédiím
by však mohl být negativně ovlivněn
omezením plurality na telekomunikačním trhu.
Je zřejmé, že
nové technologie způsobí v nejbližších
desetiletích expanzi množství médií
i v zemích se slabě a středně rozvinutými
mediálními trhy, tedy i v České republice.
Tento nástup, v mnoha důsledcích
pozitivní a neodvratný, nemusí však
za určitých okolností automaticky znamenat
výrazný posun k pluralitě médií.
Vlastní tzv. "informačních dálnic"
bude moci svým klientům zajistit prakticky neomezené
množství televizních kanálů,
ale živelné procesy vertikální integrace
mohou zlikvidovat princip plurality provozovatelů vysílání,
tj. "dodavatelů televizních kanálů".
Úloha Rady v kontextu s
nástupem nových technologií spočívá
v nutnosti zajistit konkurenční prostředí
v nových médiích, prosazovat volný
a finančně dostupný přístup
k pluralitním médiím a podporovat další
existenci veřejnoprávního sektoru médií
jako jediného garanta dostatečné plurality
programů dostupných široké veřejnosti.
Bude nezbytné usilovat o účelnou diverzifikaci
vlastníků technologií a programů a
sledovat nadnárodní regulace médií
vyplývající z nástupu nových
technologií. Včasné přijetí
nadnárodních regulací a neustálý
kontakt s jejich tvůrci považuje Rada za jednu z priorit.
Je zřejmé, že
další rozvoj v této oblasti není pouze
věcí Rady a je těsně spjat se státní
politikou v oblasti telekomunikací.
D. Koncentrace a křížení
vlastnictví v médiích
Koncentrace a křížení
vlastnictví v médiích jako nadnárodní
proces v průběhu uplynulých pěti let
bezprostředně ovlivnily i vývoj v České
republice. Po expanzi velkých evropských mediálních
skupin do českého tisku se stává zřetelným
jejich úsilí o výraznou participaci v elektronických
médiích.
Pozitivním důsledkem
uvedených trendů je zejména razantní
nástup nových technologií, možnost vyššího
programového standardu a oživení mediálního
trhu. Vyvstávají však i negativa, která
ve vyhraněné podobě mohou vést až
k likvidaci plurality médií a ovládnutí
trhu a ovlivnění veřejného mínění)
jedním nebo dvěma subjekty.
Za podstatný předpoklad
zamezení zmíněných negativních
důsledků, případně zabránění
dominantnímu postavení považuje Rada v souladu
s doporučeními řady evropských mediálních
institucí zajištění transparentnosti
vlastnických vztahů v médiích.
Reálná situace v
ČR v posledních dvou letech byla poznamenána
nástupem reklamních sítí s výraznou
zahraniční účastí a výrazným
nástupem českého i zahraničního
bankovního kapitálu. Postupně se projevu
je otevřený i skrytý příchod
tzv. "velkých" mediálních skupin
z Evropy i zámoří.
Možná "velká"
mediální spojení nepovažuje Rada nutně
za ohrožení nezávislosti českých
médií, pokud půjde o dostatečně
diverzifikované, transparentní a spolehlivé
vlastníky, a bude zajištěn přiměřený
prostor pro národní subjekty. Za podstatné
považuje Rada rovněž zamezit silné pozici
subjektů s majetkovou účastí státu.
E. Vysílání v kontextu Evropy
Česká média
tvoří již přirozenou součást
evropské mediální scény. Odlišnost
je dána zejména obecnými ekonomickými
podmínkami a "silou" ekonomiky, které
ve svém důsledku přinášejí
nižší objem finančních prostředků
pro reklamu a média.
Nástup televize Nova jako
mimořádně úspěšné
soukromé televizní stanice přirozeně
podpořil zájem investorů o česká
média, a lze očekávat výrazný
tlak na uvolnění cesty zahraničního
kapitálu do médií. V této souvislosti
vyvstává otázka ochrany a podpory domácí
audiovizuální produkce a tzv. systému kvót.
Rada uplatnila a btde ve smyslu zákona 468/91 Sb. i nadále
uplatňovat v licenčních podmínkách
pro jednotlivé subjekty vysílání
vhodné regulační mechanismy, vedoucí
k podpoře domácí, případně
evropské produkce. Má za to, že více
jak roční zkušenosti s vysíláním
komerčních televizí ukazují oprávněnost
požadavku na za.jištění dostatečného
prostoru pro domácí produkci.
Důsledky deklarované
politické vůle být součástí
Evropské unie přinesou přitom zcela nepochybně
nové prvky do mediální a audiovizuální
politiky i legislativy. Ty tvoří v evropském
kontextu jeden z velmi citlivých bodů.
Zabezpečení odpovídajícího
materiálního a legislativního rámce
umožní Radě aktivní reflexi výše
naznačených problémů, jejichž
postupné řešení s plným využitím
vytvořených podmínek pokládá
Rada za svůj trvalý úkol.
Příloha č.
1
Řazeno dle oblastí,
v rámci oblasti dle lokalit a chronologicky dle udělené
licence.
Meziresortní komise
vlády ČSFR (dále Mez.k.vlády ČSFR
působila do dubna 1991, Meziresortní komise Ministerstva
kultury ČR pro výběr uchazečů
o nestátní vysílání (dále
Mez.k.MK do listopadu 1991, Federální rada ČSFR
do prosince 1992. Rada působí od 14. dubna 1992,
ke změně ve složení Rady ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání
(dále Rada ČR rtv) došlo
9. července 1994.
Licence udělené
meziresortními komisemi jsou dle § 25 odst. 2 zákona
č. 468/91 Sb. platné do 31. 12. 1995.
/* Takto označení
držitelé licencí k 31. 1. 1995 vysílání
nezahájili.
/+ Znovu udělené
licence držitelům licencí, jejichž platnost
končí nejpozději k 31. 12. 1995.
TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ
I. televizní vysílání celoplošné
Držitel licence
Název stanice | Oblast pokrytí | Kým lic.vydána Platná od - do |
CET 21,s.r.o. NOVA | ČR | Rada ČR rtv
30.1.93 - 30.1.2005 |
FTV PREMIÉRA, s.r.o. Premiéra TV | /pozn. cílově ČR | Rada ČR rtv
28.6.94 - 28.6.2006 |
Pozn.: FTV Premiéra, s.r.o.
šíří program zatím pouze z vysílačů
v Praze, Liberci, Zlíně a Plzni.
Držitel licence k vysílání
teletextu
Držitel licence
Název stanice | Oblast pokrytí | Kým lic.vydána Platná od - do |
imAGe, a.s. imAGe 1 TELETEXT | ČR (ČT 2) | Rada ČR rtv
12.11.92 - 12.11.98 |
II. televizní vysílání regionální
Držitel licence
Název stanice | Oblast pokrytí | Kým lic.vydána Platná od - do |
FTV PREMIÉRA,s.r.o. Premiéra TV | střední Čechy | Rada ČR rtv
26.11.92 - 26.11.2004 |
časově omezené licence (MFF Kalovy Vary) | ||
ETAMP FILM PRODUCTION,s.r.o.
MOTÝL | Karlovarsko | Rada ČR rtv
5.7.92 - 19.7.92 |
NEZÁVISLÝ TV VYSÍLAČ
THERMAL KARLOVY VARY,s.r.o. | Karlovarsko | Rada ČR rtv
13.6.94 - 17.7.94 |
III. televizní vysílání lokální
Držitel licence
Název stanice | Oblast pokrytí | Kým lic.vydána Platná od - do |
NEZÁVISLÝ TV VYSÍLAČ
FONTÁNA TV | Karlovy Vary/* | Rada ČR rtv
28.6.94 - 28.6.99 |
SVOBODA Jiří, ing.
J.S.C.LOCAL TV | Pelhřimov | Rada ČR rtv
28.6.94 není v práv. moci |
KABEL PLUS STŘED.MORAVA,a.s.
KABEL PLUS OLOMOUC | Olomouc | Rada ČR rtv
28.6.94 - 28.6.99 |
STUDIO ZUBR PARDUBICE,s.r.o. ZUBR PARDUBICE | Pardubice | Rada ČR rtv
28.6.94 - 28.6.99 |
ELEKTRONIKA TVS,s.r.o. TVS | Příbram/* | Rada ČR rtv
15.9.94 - 15.9.99 |
SEMAR,s.r.o. PVTV | Prostějov/* | Rada ČR rtv
15.9.94 - 15.9.99 |
RTT MEDIA, s.r.o. TV ZUBR PŘEROV | Přerov/* | Rada ČR rtv
15.9.94 - 15.9.99 |
STUDIO OTAKARA BRENTENA, s.r.o.,Brno TVT | Třebíč | Rada ČR rtv
15.9.94 - 15.9.99 |
DEPOZ, s.r.o. TELEKO-TV ZDOUNKY | Zdounky/* | Rada ČR rtv
11.10.94 není v práv.moci |
LOCAL TV PLUS,s.r.o. LOCAL TV BOJKOVICE | Bojkovice/* | Rada ČR rtv
11.10.94 - 11.10.99 |
LOCAL TV PLUS,s r.o. LOCAL TV SLAVIČÍN | Slavičín/* | Rada ČR rtv
11.10.94 - 11.10.99 |
KABEL PLUS ČB,a.s.
KABEL PLUS JINDŘICHŮV HRADEC | Jindř. Hradec/* | Rada ČR rtv
11.10.94 - 11.10.99 |
BERTINY LÁZNĚ TŘEBOŇ,s.r.o.
TŘEBOŇSKÝ TV SVĚT | Třeboň/* | Rada ČR rtv
11.10.94 - 11.10.99 |
KABEL PLUS JIŽNÍ MORAVA,a.s.
KABEl. PLUS ZNOJMO | Znojmo/* | Rada ČR rtv
11.10.94 - 11.10.99 |
KABELOVÁ TV DAKR,s.r.o. TV MOST |
Most/* | Rada ČR rtv
16.11.94 - 16.11.99 |
KABELOVÁ TV DAKR,s.r.o. TV TEPLICE | Teplice/* | Rada ČR rtv
16.11.94 - 16.11.99 |
KABELOVÁ TV DAKR,s.r.o. TV CHOMUTOV | Chomutov/* | Rada ČR rtv
16.11.94 - 16.11.99 |
KABEL PLUS SEVER.MORAVA,a.s. KABEL PLUS OSTRAVA | Ostrava/* | Rada ČR rtv
16.11.94 - 16.11.99 |
MT KYNŠPERK,s.r.o. MT KYNŠPERK | Kynšperk n.Ohří/* | Rada ČR rtv
22.11.94 není v práv.moci |
GIMI,s.r.o. GIMI-ELSAT | Č.Budějovice/* | Rada ČR rtv
22.11.94 - 22.11.99 |
STONAVIA,s.r.o. TV LOCAL STONAVA | Stonava/* | Rada ČR rtv
22.11.94 - 22.11.99 |
REMARK,s.r.o. TELEMARK | Opava/* | Rada ČR rtv
22.11.94 - 22.11.99 |
LOCAL TV PLUS,s.r.o. LOCAL TV BATELOV |
Batelov/* | Rada ČR rtv
22.11.94 - 22.11.94 |
LOCAL TV PLUS,s.r.o. LOCAL TV KORYČANY | Koryčany/* | Rada ČR rtv
22.11.94 - 22.11.94 |
KABEL PLUS STŘED.MORAVA,a.s.
KABEL PLUS KOJETÍN | Kojetín/* | Rada ČR rtv
20.12.94 není v práv.moci |
SATELITNÍ VYSÍLÁNÍ
Držitel licence
Název stanice | Kým lic.vydána Platná od - do | |
ART PRODUCTION K,a.s. BOHEMIA | /* | Rada ČR rtv
28.6.94 - 28.6.2006 |
CET 21,s.r.o. SUPERNOVA | /* | Rada ČR rtv
28.6.94 - 28.6.2006 |
FTV PREMIÉRA,s.r.o. PREMIÉRA TV | /* | Rada ČR rtv
28.6.94 - 28.6.2006 |
ROZHLASOVÉ VYSÍLÁNÍ
I. Rozhlasové vysílání celoplošné
FM a AM
Držitel licence
Název stanice | Pásmo Oblast pokrytí |
Kým lic.vydána Platná od - do |
RADIO FREE EUROPE,Inc. Radio FREE EUROPE | AM ČR | Federální rada
7.7.92 - 7.7.98 |
R.G. EVROPA 1,a.s. Radio FREKVENCE 1 |
FM ČR | Rada ČR rtv
24.2.93 - 24.2.99 |
KASKOL,s.r.o. Radio ALFA | FM ČR | Rada ČR rtv
24.2.93 - 24.2.99 |
ECHO, s.r.o. Radio ECHO | AM ČR | Rada ČR rtv
15.4.94 - 15.4.2000 |