Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď
na interpelaci poslance Tomáše Štěrby
dopisem ze dne 20. března 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Tomáše
Štěrby. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS | |
předseda vlády České republiky |
V Praze dne 20. března 1995 | |
Čj.: 23435/95-OVA |
Vážený tane poslanče.
Ve své interpelaci z 15. 2. 1995, která se týká
způsobu privatizace Nemocnice s poliklinikou Sušice
a privatizace Vojenských nemocnic v Klatovech a Karlových
Varech mne žádáte o vysvětlení
okolností privatizace výše zmíněných
objektů. Dovolte mi tedy, sdělit Vám následující
informace.
Pokud se týká Vašeho prvního dotazu,
je třeba uvést, že žádný
z projektů na privatizaci Nemocnice s poliklinikou Sušice
předložených ve stanoveném termínu
neobsahoval návrh privatizace lůžkové
části subjektu. Základní projekt doporučoval
tuto část ponechat nadále státní.
Dne 30. 5. 1994 podal MUDr. Korec, předkladatel konkurenčního
privatizačního projektu č. 27213, dodatek,
který zásadně měnil původní
projekt. Navrženým nabyvatelem se namísto fyzické
osoby stává obchodní společnost a
předmět privatizace je rozšířen
o lůžkovou část subjektu. Dodatek byl
doručen přímo na MSNMP ČR a neobsahoval
vyjádření zřizovatele příslušného
zdravotnického zařízení.
Všechny projekty včetně zmíněného
dodatku byly řádně projednány dle
zásad stanovených usnesením vlády
ČR č. 393/1994. Na základě výsledku
jednání bylo rozhodnuto o zamítnutí
projektu č. 27213, privatizaci polikliniky podle projektu
27216 (viz odpověď k Vaší druhé
otázce) a ponechání lůžkové
části prozatím ve vlastnictví státu.
Jelikož schvalovací řízení ve
věci privatizace Nemocnice s poliklinikou Sušice proběhlo
v souladu s platnými předpisy, není důvod
k revokaci rozhodnutí o privatizaci části
majetku subjektu, o které žádáte ve
své interpelaci.
K Vaší druhé otázce uvádím,
že při projednávání privatizace
Polikliniky Sušice, která je součástí
majetku Nemocnice s poliklinikou Sušice, bylo dne 13. 9.
1994 přijato usnesení vládní privatizační
komise č. 33. Tato komise doporučila schválit
přímý prodej nabyvateli Poliklinika Sušice,
s.r.o. na základě projektu č. 2.721.6. V
souladu se zněním uvedeného usnesení
vydala pak vláda rozhodnutí o privatizaci Polikliniky
Sušice.
Pokud jde o Vaše další otázky, týkající
se vojenských nemocnic, je třeba nejdříve
uvést, že tyto nemocnice v Klatovech a Karlových
Varech nebyly zařazeny do žádného ze
seznamu privatizovaných subjektů, a nejde tedy o
státní majetek, který by měl být
převáděn na jiné osoby ve smyslu zákona
č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Z textu Vaší interpelace a
jejích příloh vyplývá, že
v tomto případě nejde o privatizaci majetku,
ale o výběrové řízení
na pronájem částí vojenských
nemocnic. Předmětný majetek tudíž
nebyl ve smyslu zákona č. 92/1991 Sb. privatizován,
a je proto bezpředmětné hovořit o
revokaci rozhodnutí o privatizaci.
V tomto případě se jednalo o pronájem
majetku a stalo se tak zejména na základě
Koncepce vojenského zdravotnictví po roce 1993,
kterou zpracovalo Ministerstvo obrany.
Základním záměrem této koncepce
byl návrh na realizaci dalšího využití
vojenských posádkových nemocnic formou pronájmu
movitého a nemovitého majetku, který by umožňoval
průběžné plnění specifických
požadavků Armády ČR.
Docházelo k přehodnocování významu
těchto nemocnic, vzhledem k tomu, že postupně
klesal počet příslušníků
armády, patřících do spádových
oblastí těchto nemocnic a tím také
neúměrně rostly provozní náklady
nemocnic.
Uvedenou situaci by bylo možné řešit buď
prodejem nebo pronájmem nestátním zdravotnickým
zařízením. Vzhledem k potřebám
Armády ČR a nutnosti dostupnosti těchto nemocnic
za účelem poskytování zdravotní
péče vojákům v činné
službě, se jevil prodej nemocnic jako nevýhodný,
zatímco pronájem umožní průběžně
plnit specifické požadavky AČR ze strany nájemce.
Na základě těchto skutečností
proběhlo výběrové řízení
na pronájem nemocníce v Klatovech. Do soutěže
se přihlásili 3 uchazeči: Gabreta Hospital,
s.r.o., Česká národní nadace Vojenské
nemocnice Klatovy a Sdružení k obchodní činnosti.
Jako nejvýhodnější se jevila nabídka
Sdružení k obchodní činnosti. Současně
však požádal přednosta OkÚ Klatovy
o převod práva hospodaření k této
nemocnici s tím, že bude využita pro účely
civilního i vojenského zdravotnictví.
Po zvážení všech okolností a v
souladu s vyhlášenými podmínkami výběrového
řízení komise ministra obrany pro nakládání
s přebytečným a neupotřebitelným
nemovitým majetkem toto výběrové řízení
zrušila. Doporučila upřednostnit zájem
státu s tím, že do doby, kdy Vojenská
nemocnice Klatovy bude pro potřeby armády přebytečná
a neupotřebitelná, bude tato bezúplatně
zapůjčena pro potřeby státního
zdravotnického zařízení - Nemocníce
s poliklinikou Klatovy. Tato forma dočasné výpůjčky
je podložena konkrétními podmínkami
stanovenými v zájmu zabezpečení zdravotní
péče pro potřeby vojenské správy,
která měla být původně zajištěna
vítězem výběrového řízení
na pronájem této vojenské nemocnice. Současně
je stanovena úhrada provozních nákladů.
Pokud jde o pronájem Vojenské posádkové
nemocnice v Karlových Varech, do výběrového
řízení se přihlásili dva uchazeči.
Volné sdružení podnikatelů lékařů
vojenské nemocnice a Gabreta Hospital s.r.o. Po zhodnocení
nabídek, bylo komisí doporučeno Volné
sdružení podnikatelů, jejichž návrh
byl pro vojenskou správu jednoznačně výhodnější.
V současné době je ve stádiu příprav
nájemní smlouva.
Věřím, vážený pane poslanče,
že informace, které sem Vám podal budou pro
Vás uspokojující.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Tomáš Štěrba
poslanec PSP ČR