§ 28

Zrušují se :

1. Zákon ČNR č. 278/1992 Sb., o státní statistice.

2. § 1 až 22, 23 odst. 1,2,3 a 5, 24 až 35 zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve

znění zákona č. 128/1989 Sb.

3. Zákon České národní rady č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálně ekonomických informací.

4. Zákon České národní rady č. 171/1989 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti sociálně ekonomických informací.

5. Vyhláška Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí č. 243/1988 Sb., o statistických zjišťováních a účetním výkaznictví.

6. Vyhláška Ústřední komise lidové kontroly a statistiky č. 71/1965 Sb., o zavedení a využívání jednotné klasifikace průmyslových oborů a výrobků a jednotné klasifikace výrobků v zemědělství a v lesnictví.

7. Vyhláška Ústřední komise lidové kontroly a statistiky č. 9/1966 Sb., o provádění kontroly a statistiky cen.

8. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 113/1972 Sb., o zavedení a využívání jednotné klasifikace odvětví národního hospodářství.

9. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 114/1972 Sb., o zavedení a využívání jednotné klasifikace výkonů.

10. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 115/1972 Sb., o zavedení a využívání jednotné klasifikace zemí.

11. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 116/1972 Sb., o vytváření a udržování oborových číselníků průmyslových výrobků.

12. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 117/1972 Sb., o jednotném číselníku organizací v ČSSR.

13. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 95/1976 Sb., o jednotném třídění základních prostředků.

14. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 124/1980 Sb., o jednotné klasifikaci stavebních objektů a stavebních prací výrobní povahy.

15. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 156/1980 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 95/1976 Sb., o jednotném třídění základních prostředků.

16. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 117/1981 Sb., o zavedení a využívání jednotné klasifikace průmyslových prací výrobní povahy.

17. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 81/1982 Sb., o jednotné klasifikaci oborů vzdělávání.

18. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 58/1983 Sb., o prověřování sociálně ekonomických informací v oborech řízených Federálním statistickým úřadem.

19. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 47/1985 Sb., o jednotné soustavě národohospodářských ukazatelů.

20. Vyhláška Federálního statistického úřadu č. 97/1985 Sb.,

o jednotné klasifikaci zaměstnání.

21. Výnos Státního úřadu statistického (čj.Vk 463/318-30/7-54) a ministerstva financí (čj. 181/99.680/54) ze dne 4.8.1954 o vzorech prvotní evidence provádění investičních (stavebních a montážních) prací (částka 99/1954 Ú.l.).

22. Výnos Státního úřadu statistického (čj.Vk 463/35-17/3-55) a ministerstva financí (čj. 182/31.400/55) ze dne 31.3.1955 o vzorech prvotní evidence bytového hospodářství (částka 39/1955 Ú.l.).

23. Výnos Státního úřadu statistického (čj.Vk 463/56-16/5-55) a ministerstva financí (čj. 181/45.713/55) ze dne 17.5.1955 o vzorech prvotní evidence peněžního styku - vyúčtování zálohy a záhlaví faktury (částka 52/1955 Ú.l.).

24. Výnos Státního úřadu statistického (čj.Vk 463/124-23/9-55) a ministerstva financí (čj. 181/106.396/55) ze dne 27.9.1955 o prodloužení lhůt k zavedení některých vzorů prvotní evidence a jejich objednávky (částka 102/1955 Ú.l.).

25. Výnos Státního úřadu statistického (čj.Vk 463/26-19/4-58) a ministerstva financí (čj. 182/126 854/58) ze dne 29.4.1958 o decentralizaci řízení jednotné prvotní evidence (částka 35/1958 Ú.l.).

26. Pokyny Federálního statistického úřadu ze dne 31.7. 1973 (č.j. 16 326/73) pro vykazování ukazatelů jednotné evidence pracujících ve vybraných organizacích a vybraných územních celcích (reg. v částce 3/1974 Sb.).

27. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 28.12. 1978 (č.j. 19844/74) o úkolech koncernů v oblasti sociálně ekonomických informací (reg. v částce 28/1974 Sb.).

28. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 1.2. 1975 (č.j. 13662/75) o pověření organizací funkcí gestorů a spolugestorů při vytváření a udržování oborových číselníků průmyslových výrobků (reg. v částce 16/1975 Sb.).

29. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 29.10. 1975 (č.j. 18685/1975) o odvětvovém zatřiďování organizací (reg. v částce 38/1975 Sb.).

30. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 30.10. 1975 (č.Vk 1842/75) k státním statistickým výkazům za úsek měsíční vybrané ukazatele - 27MVU (reg. v částce 11/1976 Sb.).

31. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 26.5. 1976 (č.j. 8743/1976), kterým se vydává doplněná a upravená klasifikace výrobků v zemědělství a lesnictví (reg. v částce 33/1976 Sb.).

32. Zásady federálního ministerstva financí ze dne 29.10. 1973 (č.j. XV/31-24 439/1973) pro prověřování a schvalování ročních účetních závěrek rozpočtových a příspěvkových organizací (reg. v částce 7/1974 Sb.).

33. Vymezení základních předpisů závazných pro vedení účetnictví v organizacích ze dne 10.12. 1976 (č.j. XV/1/24 432/1976) (reg. v částce 12/1977 Sb.).

34. Výnos federálního ministerstva financí ze dne 31.12. 1976 (č.j. XV/3/30 823/1976), kterým se vydává oborový kalkulační vzorec pro kalkulaci vlastních nákladů a dalších složek ceny

výrobků, prací a služeb v hospodářských organizacích v oblasti kultury a pokyny k němu (reg. v částce 12/1977 Sb.).

35. Výnos federálního ministerstva financí ze dne 31.12. 1976 (č.j. XV/3/30 988/1976), kterým se vydává oborový kalkulační vzorec pro kalkulaci vlastních nákladů a dalších složek ceny výrobků, prací a služeb, s výjimkou ubytování, v podnicích vnitřního obchodu a v organizacích spotřebního družstevnictví a pokyny k němu (reg. v částce 12/1977 Sb.).

36. Seznam organizací ze dne 12.4. 1977 (č.j. XV/2-7 868/1977), pro něž je závazná účtová osnova pro společenské a ostatní organizace (reg. v částce 9/1978 Sb.).

37. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 9.6. 1978 (č.j. 1793/78-032-918), kterým se upravuje číselné označování krajů a okresů v ČSSR (reg. v částce 25/1978 Sb.).

38. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí ze dne 20.2. 1978 (FSÚ č.j. 962/78-03 a FMF č.j. 3045/78), kterým se vyhlašují jednotné vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast práce a mezd (reg. v částce 25/1978 Sb.).

39. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí (FSÚ č.j. 2128/78-03 a FMF č.j. XV/4-9352/78), jímž se vyhlašuje jednotný vzor faktury za dodávky neinvestiční povahy (reg. v částce 25/1978 Sb.).

40. Změny a doplňky k směrnicím Federálního statistického úřadu "13/1 ODV" k státním statistickým výkazům za úsek odběratelsko-dodavatelské a výrobně spotřební vztahy, ze dne 14.7. 1978 (č.Vk 4369/79) (reg. v částce 17/1979 Sb. a 25/1978 Sb.).

41. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 15.8. 1978 (č.j. 2997/78-032-1615), kterým se mění a doplňuje jednotná klasifikace výrobků v zemědělství a v lesnictví (reg. v částce 31/1978 Sb.).

42. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí (FSÚ č.j. 2079/78-03 ze dne 31.5. 1978 a FMF č.j. XV/4-14308/78 ze dne 20.7. 1978), kterým se vyhlašují jednotné vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast základní prostředky a investice (reg. v částce 31/1978 Sb.).

43. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 15.8. 1978 (č.j. 4404/78), kterým se doplňují směrnice "5 Iv" (reg. v částce 31/1978 Sb.).

44. Oborový kalkulační vzorec pro kalkulaci vlastních nákladů a dalších složek ceny televizního pořadu a pokyny k němu ze dne 9.3. 1979 (č.j. XV/3 - 4 731/1979) (reg. v částce 9/1979 Sb.).

45. Směrnice pro vedení účetnictví místních národních výborů malých obcí, drobných provozoven národních výborů, zálohovaných organizací, malých příspěvkových organizací, malých církevních organizací a jiných drobných organizací ze dne 6.12. 1978 (č.j. XV/2 - 23 530/1978) (reg. v částce 9/1979).

46. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 20.3. 1979 (č.j. 981/79-033.87), jímž se vydávají jednotné vzory pasportů na úseku energetického hospodářství (reg. v částce 22/1979 Sb.).

47. Výnos Federálního statistického úřadu z 8.3. 1979 č.j. 876/79-032-331 o doplnění jednotné klasifikace odvětví národního hospodářství (reg. v částce 22/1979 Sb.).

48. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 4.12. 1979 (č.j. 3668/79-03) o další aktualizaci jednotné klasifikace zemí (reg. v částce 28/1979 Sb.).

49. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 10.4. 1979 (č.j. 1388/79-032.545), kterým se mění kódy jednotného číselníku organizací v ČSSR (reg. v částce 22/1979 Sb.).

50. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí ze dne 16.6. 1980 (FSÚ č.j. 1685/80-033-117 a FMF č.j. XV/1-5980/1980), kterým se vyhlašují jednotné vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast finanční operace (reg. v částce 23/1980 Sb.).

51. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí ze dne 7.12. 1979 (FSÚ č.j. 3704/79-03 a FMF č.j. XV/4-18806/79), kterým se vyhlašují vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast silniční automobilová doprava (reg. v částce 23/1980 Sb.).

52. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí (FSÚ č.j. 795/80-033-49 ze dne 21.3. 1980 a FMF č.j. XV/4-14421/79 ze dne 20.8. 1979), kterým se vyhlašují jednotné vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast odbyt a zásobování (reg. v částce 23/1980 Sb.).

53. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 28.4. 1980 (č.j. 877/80-03), kterým se vyhlašují jednotné vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast technického rozvoje, vynálezectví a zlepšovatelství (reg. v částce 23/1980 Sb.).

54. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 27.9. 1979 (č.j. 3051/79-03), kterým se vyhlašují jednotné vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast energetika (reg. v částce 23/1980 Sb.).

55. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 3.6. 1980 (č.j. 1585/80-03) o úpravě písemných nosičů sociálně ekonomických informací a o předávání sociálně ekonomických informací na technických nosičích (reg. v částce 23/1980 Sb.).

56. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 24.10. 1980 (č.j. 2754/80-032-1504) o doplnění a změnách jednotné klasifikace průmyslových oborů a výrobků (reg. v částce 2/1981 Sb.).

57. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 27.1. 1981 (č.j. 250/81-03-160) o dalším doplnění a změnách jednotné klasifikace výrobků v zemědělství a lesnictví (reg. v částce 12/1981 Sb.).

58. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 22.12. 1980 (č.j. 3151/80) o jednotné údajové základně organizací v oblasti práce a mezd a sociálních věcí (reg. v částce 12/1981 Sb.).

59. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 30.1. 1981 (č.j. 210/81-03) o jednotné údajové základně organizací v oblasti základních osobních charakteristik (reg. v částce 12/1981 Sb.).

60. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 23.7. 1980 (č.Vk 407/81 k státním statistickým výkazům za úsek velkoobchodní ceny v průmyslu (reg. v částce 12/81 Sb.).

61. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí ze dne 30.1. 1981 (FSÚ č.j. 209/81-03 a FMF č.j. XV/1-1796/81) o obsahu a formě katalogů jednotné údajové základny organizací (reg. v částce 13/1981 Sb.).

62. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí ze dne 30.1. 1981 (FSÚ č.j. 208/81-03 a FMF č.j. XV/1-1768/81) o jednotné údajové základně organizací v oblasti charakteristik obecné povahy (reg. v částce 13/1981 Sb.).

63. Pokyny Federálního statistického úřadu pro postup při podávání návrhů na resortní statistická zjišťování a na vytváření dílčích systémů statistických zjišťování (č.j. 1454/81-03 ze dne 27.5. 1981) (reg. v částce 17/1981 Sb.).

64. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 11.3. 1981(č.j. 700/81-03), kterým se vyhlašují jednotné vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast veřejného a závodního stravování (reg. v částce 21/1981).

65. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 29.6. 1981 (č.Vk 1102/82), kterým se mění a doplňují směrnice "23/2 Ceny VC" (reg. v částce 21/1981 Sb.).

66. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 1.12. 1981 (č.Vk 1504/82), kterým se mění a doplňují směrnice "2/2 Roč. Prům." (reg. v částce 34/1981 Sb.).

67. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí ze dne 26.8. 1981 (FSÚ č.j. 2261/81-03 a FMF č.j. XV/14312/81), kterým se vyhlašují vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro silniční automobilovou dopravu při automatizovaném zpracování informací (reg. v částce 3/1982 Sb.).

68. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 19.3. 1982 (č.j. 710/1982) o sledování překročení závazných limitů některých druhů ropných výrobků (reg. v částce 7/1982 Sb.).

69. Pokyny pro účtování oprav nesprávností zjištěných v účetnictví hospodářských organizací a organizací, které účtují podle účtové osnovy pro hospodářské organizace ze dne 23.6. 1981 (č.j. XV/1 - 10 964/1981) (reg. v částce 8/1982 Sb.).

70. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 24.7. 1981 (č.j. 1984/81-03) o novém vydání jednotné klasifikace výkonů (reg. v částce 10/1982 Sb.).

71. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 2.7. 1982 (č.Vk 1787/83) k státním statistickým výkazům za úsek geologický průzkum a těžba živic "26 Geo" (reg. v částce 31/1982 Sb.).

72. Účtová osnova a Směrnice k účtové osnově pro rozpočtové organizace ze dne 9.3. 1982 (č.j. XV/2 - 4 066/1982) (reg. v částce 35/1982 Sb.).

73. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 28.12.1982 (č.Vk 2077/83), kterým se mění a doplňují směrnice "2/1 Prům" (reg. v částce 4/1983 Sb.).

74. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 2.12. 1982 (č.j. 2067/83), kterým se mění a doplňují směrnice "18 Nem. Úr." (reg. v částce 5/1983 Sb.).

75. Oborový kalkulační vzorec výzkumných a vývojových prací a pokyny k němu ze dne 20.5. 1982 (č.j. XV/1 - 9 100/1982) (reg. v částce 10/1983 Sb.).

76. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 8.4. 1983 (č.j. 2096/83) o sledování experimentálního ověřování opatření ke zvýšení účinnosti zahraničně ekonomických vztahů (reg. v částce 19/1983 Sb.).

77. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 2.11. 1983 (č.j. 2407/83), kterým se vyhlašují jednotné vzory "Zjišťovací protokol o provedených stavebních pracích", "Zjišťovací protokol so provedených dodávkách strojů a zařízení (vč. montážních prací) - montážních prací" a "Soupis provedených prací a dodávek" (reg. v částce 5/1984 Sb.).

78. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 4.8. 1983 (č.Vk 2371/84) k výkazu "ORG 2-99" - Výkaz o aktualizaci registru organizačních jednotek (reg. v částce 5/1984 Sb.).

79. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 28.11. 1983 (č.Vk 2497/84) k prověření a doplnění výběrového souboru výrobků - reprezentantů sledovaných FSÚ pro výpočet indexu cen dodávek do zemědělství a zjištění údajů pro stanovení váhového systému "Ceny D Zem" (reg. v částce 5/1984 Sb.).

80. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 8.12. 1983 (č.j. 2682/83-413) o dalším doplnění a změnách Jednotné klasifikace výrobků v zemědělství a v lesnictví (reg. v částce 14/1984 Sb.).

81. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 15.11. 1982 (č.j. 2020/83) čs. statistiky k vyplňování registračního listu stavby "Iv RS 3-50", změnového registračního listu stavby "Iv RS 3a-50" a seznamu registračních čísel staveb "Iv RS L - 24" (reg. v částce 14/1984 Sb.).

82. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 6.7. 1984 (č.j. 2766/84), kterým se mění a doplňují směrnice "23/2 Ceny VC" (reg. v částce 21/1984 Sb.).

83. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 22.2. 1984 (č.j. 2633/84) k jednorázovému výběrovému šetření o mzdách pracovníků za červen 1984 pro vykazující jednotky (reg. v částce 14/1984 Sb. a v částce 21/1984 Sb.).

84. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 20.9. 1984 (č.j. 2872/85) k zvlášť organizovanému šetření o využití vybraných strojů a zařízení za září 1985 "Zp 1985-B" (reg. v částce 22/1984 Sb.).

85. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 12.7. 1984 (č.j. 1687/84-41) o novém vydání jednotné klasifikace průmyslových oborů a výrobků (reg. v částce 1/1985 Sb.).

86. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 21.11. 1984 (č.j. 2538/84-41) o dalším doplnění a změnách jednotné klasifikace výrobků v zemědělství a lesnictví (reg. v částce 1/1985 Sb.).

87. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 8.8. 1985 (č.j. 1753/85-22) o změnách a doplňcích jednotné klasifikace průmyslových oborů a výrobků (reg. v částce 33/1985 Sb.).

88. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 8.8. 1985 (č.j. 1752/85-22) o změnách a doplňcích jednotné klasifikace výrobků v zemědělství a lesnictví (reg. v částce 33/1985 Sb.).

89. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 8.8. 1985 (č.j. 1751/85-22) o úpravách jednotné klasifikace odvětví národního hospodářství (reg. v částce 33/1985 Sb.).

90. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 8.8. 1985 (č.j. 1754/85-22) o změnách a doplňcích jednotné klasifikace výkonů (reg. v částce 33/1985 Sb.).

91. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 11.6. 1985 (č. Vk 6/86) ke státním statistickým výkazům za úsek základní prostředky (reg. v částce 1/1986 Sb.).

92. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 11.6. 1985 (č. Vk 2/86) ke státním statistickým výkazům za úsek zemědělské meliorace a zúrodnění půdy (reg. v částce 1/1986 Sb.).

93. Směrnice Federálního statistického úřadu ze dne 17.6. 1985 (č. Vk 208/86) ke státním statistickým výkazům za úsek demografie (reg. v částce 1/1986 Sb.).

94. Příloha ke směrnicím Federálního statistického úřadu "13/2 Energ." "Přehled náplně ukazatelů měrných spotřeb paliv a energie" ze dne 11.7. 1985 (č.j. 257/86) (reg. v částce 1/1986 Sb.).

95. Účtová osnova a Směrnice k účtové osnově pro peněžní a pojišťovací ústavy ze dne 12.12. 1985 (č.j. VII/2 - 21 700/1985) (reg. v částce 7/1986 Sb.).

96. Účtová osnova a Směrnice k účtové osnově pro společenské a ostatní organizace ze dne 17.12. 1985 (č.j. VII/2 - 23 316/1985) (reg. v částce 7/1986 Sb.).

97. Změny a doplňky účtové osnovy a Směrnice k účtové osnově pro rozpočtové organizace ze dne 23.12. 1985 (č.j. VII/2 - 22 873/1985) (reg. v částce 13/1986 Sb.).

98. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí (FSÚ č.j. 2105/85-456-22 ze dne 17.12. 1985 a FMF č.j. VII/1-21286/85 ze dne 13.11. 1985), kterým se mění

příloha k výnosu FSÚ a FMF, kterým se vyhlašují vzory prvotních záznamů a běžných zápisů pro oblast silniční automobilová doprava (reg. v částce 19/1986 Sb.).

99. Výnos Federálního statistického úřadu a federálního ministerstva financí, jímž se mění příloha č. 4 výnosu FSÚ a FMF, kterým byl vyhlášen jednotný vzor faktury za dodávky neinvestiční povahy (vysvětlivky k jednotnému vzoru faktury za dodávky neinvestiční povahy ) (FSÚ č.j. 2392/85-22-407 ze dne 21.11. 1985 a FMF VII/2-17763/85 ze dne 7.10. 1985) (reg. v částce 19/1986 Sb.).

100. Výnos Federálního statistického úřadu ze dne 17.12. 1986 (č. VK 716/86) o statistickém výkaznictví za vybrané integrační akce v SSSR (reg. v částce 7/1987 Sb.).

101. Výnos federálního ministerstva financí ze dne 30.6. 1987 (č.j. VII/1 - 11 532/1987), kterým se mění směrnice pro kalkulaci vlastních nákladů a dalších složek ceny výkonů (reg. v částce 18/1987 Sb.).

102. Výnos federálního ministerstva financí ze dne 28.11. 1988 (č.j. V/2 - 19 400/1988) o vedení účetnictví malých organizací (reg. v částce 47/1988 Sb.).

Č á s t d r u h á

§ 29

Změna zákona České národní rady č. 2 /1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky ve znění pozdějších předpisů

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 34/1970 Sb., zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 9/1990 Sb., zákona České národní rady č. 126/1990 Sb., zákona České národní rady

č. 203/1990 Sb., zákona České národní rady č. 288/1990 Sb.,

zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 305/1990 Sb., zákona České národní rady č. 575/1990 Sb., zákona České národní rady č. 173/1991 Sb., zákona České národní rady č. 283/1991 Sb., zákona České národní rady č. 19/1992 Sb., zákona České národní rady č. 23/1992 Sb., zákona České národní rady č. 167/1992 Sb., zákona České národní rady č. 239/1992 Sb., zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 350/1992 Sb., zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., zákona České národní rady č. 359/1992 Sb., zákona České národní rady č. 474/1992 Sb., zákona České národní rady č. 548/1992 Sb., zákona České národní rady č. 21/1993 Sb., zákona č. 166/1993 Sb. a zákona č. 47/1994 Sb., se mění takto :

V § 2 odst. 3 se slova "předsednictvo České národní rady" nahrazují slovy "na návrh vlády prezident republiky".

Č á s t t ř e t í

§ 30

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

Obecná část:

Právní úprava oblasti státní statistické služby je obsažena především v zákoně ČNR č. 278/1992 Sb., o státní statistice (dále jen "zákon ČNR"). Tento zákon byl připraven a projednáván v podmínkách existence federace a vycházel z ústavního rozdělení kompetencí mezi federaci a republiky. Ve svých ustanoveních počítal tedy s tím, že některé otázky budou upraveny ve federálním zákoně, který byl v té době již připraven.

Federální shromáždění však návrh zákona o státní statistice již neprojednalo. V důsledku toho zůstal v platnosti zákon č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. 128/1989 Sb. a všechny předpisy vydané k jeho provedení, kromě nařízení vlády č. 136/1989 Sb., o jednotné informační soustavě organizací (bylo zrušeno zákonem

č. 563/1991 Sb., o účetnictví). Většina ustanovení zákona č. 21/1971 Sb., i prováděcích předpisů je v současné době v praxi nepoužitelná.Postavení a úkoly statistických orgánů se podstatně změnily, jednotlivé klasifikace a číselníky vydané a zavedené vyhláškami bývalých ústředních statistických orgánů jsou postupně nahrazovány novými, připravenými v souladu s mezinárodními standardy a vydávanými podle ustanovení zákona ČNR. Původní vyhlášky však zůstávají v platnosti, neboť v současné době mohou být zrušeny pouze zákonem. V důsledku uvedených skutečností je právní úprava v oblasti statistiky neúplná a poněkud nepřehledná.

Zákon ČNR ve svých ustanoveních zakotvil základní principy činnosti státní statistické služby, které jsou obvyklé v právních úpravách statistické služby v zemích s vyspělým tržním hospodářstvím a stal se dobrým základem pro činnost statistických orgánů v nových podmínkách. Jeho nedostatky spočívají především

- v nedostatečné úpravě ochrany individuálních údajů,

- v nevyhovující úpravě soustavy statistických orgánů, stávající úprava neumožňuje dostatečně pružně využívat kapacitu pracovních sil i výpočetní techniky v územních statistických orgánech,

- v neúplné úpravě, zejména pokud jde o otázky působnosti ČSÚ v oblasti mezinárodní spolupráce a otázky související s přidělováním identifikačních čísel.

Změny, jak formální, tak věcné, které je třeba v současném zákoně ČNR provést, jsou velmi rozsáhlé a nebylo by vhodné řešit je pouhou novelizací zákona. Proto byl připraven nový zákon, do kterého byly promítnuty zkušenosti získané z uplatňování zákona ČNR i nové poznatky z právních úprav statistiky v zemích s vyspělou tržní ekonomikou.

Návrh zákona o státní statistické službě byl připraven podle zásad schválených vládou dne 22. června 1994.

Nad rámec zásad bylo do zákona zařazeno ustanovení o zajištění statistiky obyvatelstva (narození dítěte, úmrtí, uzavření manželství, rozvod, změny bydliště). Tato statistika je v České republice na velmi dobré úrovni a je i ve světě příznivě hodnocena. Údaje pro tuto statistiku se nezískávají statistickým zjišťováním u fyzických osob, potřebné údaje poskytují příslušné státní orgány, popřípadě zdravotnická zařízení. Jedná se však o údaje, se kterými je možno podle § 16 zákona č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech, nakládat jen stanoví-li tak zvláštní zákon.

Dále bylo nad rámec zásad zařazeno ustanovení o možnosti výjimečně za stanovených podmínek poskytnout individuální údaje pro vědecké účely a o možnosti v určitých případech zveřejnit nebo poskytnout v anonymizované formě údaj, který se týká jediného případu, nelze-li více údajů v daném souboru získat. Tyto výjimky ze zákazu poskytování a zveřejňování individuálních údajů jsou nezbytné vzhledem k potřebě zajistit vědeckou činnost tam, kde zjišťování potřebných údajů by bylo pracné a finančně náročné a umožnit zveřejňování údajů o jednom případu tam, kde není nebezpečí, že bude přiřazen k určité osobě.

Do návrhu zákona byly zapracovány i připomínky, které vyplynuly z projednání zásad zákona v orgánech Parlamentu. Nebyla akceptována pouze připomínka rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny, aby nebyla prováděna změna zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR, pokud jde o způsob jmenování předsedy Českého statistického úřadu.

Úprava provedená citovaným zákonem č. 2/1969 Sb., byla odůvodněna tím, že předsednictvo ČNR vykonávalo v té době v podstatě funkci kolektivní hlavy státu. V současné době není již k takovéto úpravě důvod.

Změny navrhované v nové právní úpravě

1) Statistický informační systém obsahuje informace o jevech a procesech hromadné povahy v oblasti národního hospodářství, společnosti a životního prostředí. Jeho vytváření a využívání je v novém zákoně pojato jako služba, která zajišťuje statistické informace potřebné pro poznání stavu a vývoje ekonomiky a společnosti. Její informace však zároveň slouží právnickým a fyzickým osobám (podnikatelům) a široké veřejnosti k orientaci v hospodářské a sociální situaci.

2) Nová právní úprava především vytváří zákonné podmínky pro důslednou ochranu individuálních údajů, a to jak v Českém statistickém úřadě, tak v ministerstvech a jiných správních úřadech, které provádějí statistická zjišťování. Proto se stanoví, že v ústředních orgánech, které budou vykonávat také činnost v oblasti státní statistické služby, musí být vytvořeny podmínky pro ochranu individuálních údajů získaných pro statistické účely a že se s těmito údaji mohou seznamovat pouze osoby, které složí slib mlčenlivosti. Jiné osoby se budou moci seznámit jen s údaji, které stanoví zákon.

3) Ke změně dochází i v organizaci statistických orgánů republiky. Soustavu těchto orgánů dosud tvoří Český statistický úřad a územní (okresní a krajské) statistické orgány, které jsou samostatnými orgány státní správy. Krajské statistické správy jsou rozpočtovými organizacemi.

Není nezbytné, aby všechny činnosti ČSÚ byly zajišťovány přímo v Praze. Většina zpracování a některé další práce mohou být zajištěny i v dosavadních územních statistických orgánech, kde jsou k dispozici zaměstnanci s potřebnými odbornými znalostmi a zkušenostmi.

Pružnější přizpůsobování struktury územních pracovišť - přeskupování kapacit a zdrojů, zlepšování dělby práce - potřebám fungování statistického informačního systému umožní plynule dosahovat vyšší efektivnosti statistické činnosti a harmonizaci české státní statistické služby na úroveň a rozsah požadovaný OECD, Evropskou unií a jejími statistickými úřady.

Krajské a okresní statistické správy se zabývají především poskytováním metodické pomoci zpravodajským jednotkám, sběrem a zpracováním údajů a poskytováním informací. Vlastní správní činnost spočívá v přidělování identifikačních čísel některým skupinám zpravodajských jednotek (většině zpravodajských jednotek přidělují identifikační čísla živnostenské úřady a rejstříkové soudy) a v ukládání sankcí. Možnost uložit sankci statistické orgány využívají velice omezeně, jako krajní řešení. Obě správní činnosti vzhledem k svému charakteru mohou být bez problémů zajištěny přímo Českým statistickým úřadem.

Navrhuje se proto, aby krajské a okresní statistické správy byly zrušeny a aby státní správu v oblasti státní statistické služby na celém území republiky zajišťoval Český statistický úřad s tím, že bude mít možnost zřídit odloučená pracoviště mimo sídlo úřadu. Předpokládá se, že ke dni zrušení územních statistických orgánů budou odloučená pracoviště zřízena ve všech místech, kde dosud působí okresní nebo krajské statistické správy. Postupně budou tato pracoviště přizpůsobována novým podmínkám.

4) Zákon nově upravuje působnost Českého statistického úřadu v oblasti mezinárodní spolupráce, a to v rozsahu v jakém ji pro území České republiky vykonával Federální statistický úřad.

5) Dále se rozšiřuje okruh skutečností, o kterých je možné konat statistická zjišťování u fyzických osob. Současná právní úprava umožňuje uložit fyzické osobě zpravodajskou povinnost jen pokud jde o její podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost. V praxi je však třeba konat statistická zjišťování i o stavu a využití některých nemovitostí, zejména zemědělské a lesní půdy, o počtu chovaných hospodářských zvířat nebo výměrách osevních ploch. V těchto případech je třeba zpravodajskou povinnost uložit fyzické osobě jako vlastníku nebo uživateli nemovitosti nebo jako chovateli hospodářských zvířat.

6) Podle zákona ČNR vytváří Český statistický úřad registr zpravodajských jednotek. Zákon předpokládal, že v tomto registru budou vedeny všechny zpravodajské jednotky, tedy všechny právnické osoby a dále všechny fyzické osoby, které provozují podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost podle zvláštních předpisů. Tento záměr zákona se nepodařilo v plné míře uskutečnit, zejména pokud jde o fyzické osoby provozující výdělečnou činnost, která není živností. Těmto osobám žádný zákon neukládá povinnost oznámit svoji podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost statistickým orgánům, popřípadě požádat o přidělení identifikačního čísla, takže statistické orgány nemají potřebné podklady pro jejich zapsání do registru.

Zákon proto stanoví, že v tomto registru se vedou pouze ekonomické subjekty, t.j. všechny právnické osoby a dále ty fyzické osoby, které provozují podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost, k níž je podle zvláštních předpisů zapotřebí povolení, registrace nebo zapsání do seznamu (živnostenské podnikání, činnost advokátů, lékařů apod.). Vychází se z předpokladu, že o těchto osobách lze získat údaje od příslušných institucí a není tedy nutné ukládat jim další ohlašovací povinnost. Na základě takto získaných údajů ČSÚ těmto osobám přidělí identifikační číslo, pokud o ně sami již dříve nepožádaly.

7) Ze zákona se vypouštějí ustanovení o zvláštních oprávněních pracovníků statistických orgánů (provádění prověrek, nahlížení do dokladů, vstup do objektů), neboť zasahují do práv jednotlivých osob víc, než je nezbytné.

8) Podstatně se zjednodušuje systém podzákonných předpisů (zrušuje se platnost 102 právních norem).

Předpokládaný zákon neobsahuje právní úpravu přidělování a používání rodných čísel, neboť tato problematika se státní statistickou službou přímo nesouvisí. Rodná čísla jsou využívána především pro účely evidence obyvatelstva, zdravotnické evidence, sociálního zabezpečení apod. Proto bylo již v roce 1991 až 1992 s tehdejším federálním ministerstvem vnitra dohodnuto, že problematika rodných čísel bude převedena do jeho působnosti a že toto ministerstvo připraví návrh nové právní úpravy. Vzhledem k rozpadu federace nebyl tento záměr realizován.

Právní úprava rodných čísel, kterou obsahuje zejména zákon č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. 128/1989 Sb., a vyhláška FSÚ č. 55/1976 Sb., o rodném čísle, neodpovídá současné praxi přidělování rodných čísel, ani požadavkům na právní úpravu z hlediska Listiny základních práv a svobod. Nová právní úprava přidělování a používání rodných čísel nemůže však být součástí zákona o státní statistické službě, ale měla by být upravena ve zvláštním zákoně, který bude upravovat pouze tuto problematiku. Proto se dosavadní právní úprava ponechává v platnosti, i když se zrušují všechna ostatní ustanovení zákona č. 21/1971 Sb.

Slučitelnost s právem Evropské unie

Navrhovaná úprava státní statistické služby respektuje všechny principy, instituty a metody, které jsou společné statistickým službám členských států Evropské unie i statistickým službám ostatních vyspělých demokratických států. V právu Evropské unie není oblast statistiky jednotně upravena. Při přípravě těchto zásad bylo proto přihlédnuto k právním úpravám některých zemí, zejména Nizozemska a Dánska. Při úpravě ochrany individuálních údajů bylo vzato v úvahu i připravované Doporučení Rady Evropy k ochraně osobních údajů shromažďovaných a zpracovávaných pro statistické účely.

Při tvorbě metodiky statistických zjišťování a vytváření statistických klasifikací, číselníků a registrů zajišťuje Český statistický úřad jejich slučitelnost s metodikou a standardy používanými v Evropské unii a v zemích OECD. Tyto otázky však nejsou předmětem zákonné úpravy.

Nároky na státní rozpočet

Ceteris paribus přijetí tohoto zákona si samo o sobě nevyžádá nové nároky na státní rozpočet. Změna v organizaci statistických orgánů naopak vytvoří předpoklady k vnitřním úsporám pro realizaci širší a kvalitnější statistické služby a k vhodnější alokaci prostředků v rámci rozpočtu kapitoly Českého statistického úřadu.

ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K § 1:

Toto ustanovení upravuje základní úkoly státní statistické služby. Její činnost je omezena na vytváření a poskytování statistických informací, t.j. agregovaných informací o hromadných jevech sociálního, ekonomického nebo ekologického charakteru. Státní statistické službě nepřísluší shromažďovat nebo vyžadovat informace k jiným než statistickým účelům.

K § 2:

Definují se některé základní pojmy používané v zákoně. Pojem "individuální údaj" definovaný pro účely tohoto zákona má širší obsah, než pojem "osobní údaj" definovaný v zákoně č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech. Individuálním údajem není jen údaj o určité osobě, ale též informace, ze které lze údaj o určité osobě snadno, t.j. bez vynaložení značného množství času, finančních prostředků nebo práce, zjistit. (Např. informace, o které je známo, že vznikla pouhým součtem údajů od dvou osob.) Údaje o fyzických a právnických osobách požívají stejné ochrany.

Za statistickou informaci se považuje jen agregovaný údaj, tj. údaj vzniklý sečtením, zprůměrováním nebo jiným zpracováním více údajů.

Zpravodajskou jednotkou může být nejen fyzická nebo právnická osoba, ale i státní orgán jestliže údaje, které shromažďuje ve své činnosti jsou požadovány formou statistických zjišťování. Dosavadní právní úprava vychází z předpokladu, že každý orgán státní správy nebo jiný státní orgán je právnickou osobou a jako takový je považován i za zpravodajskou jednotku. V praxi však dochází k nesrovnalostem, pokud jsou statistickým zjišťováním požadovány údaje získané správní činností. Proto se výslovně stanoví, že i jiný státní orgán, správní úřad, soud apod. může být zpravodajskou jednotkou. Zpravodajskou jednotkou mohou být i obce, neboť jsou právnickými osobami.

K § 3:

Státní statistickou službu zajišťuje především Český statistický úřad, který je podle zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR v platném znění, ústředním orgánem státní správy pro tuto oblast. Zákon umožňuje, aby státní statistickou službu zajišťovaly i ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy, pokud to budou považovat za potřebné a pokud pro tuto službu zajistí podmínky stanovené tímto zákonem.

K § 4

Ustanovení uvádí jednotlivé činnosti Českého statistického úřadu související s výkonem státní statistické služby. Český statistický úřad bude vykonávat i jiné činnosti, stanovené zvláštními zákony, např. zpracování výsledků voleb. Bude nadále zajišťovat i agendu rodných čísel, dokud nebude tato agenda převedena do působnosti jiného ústředního orgánu.

K § 5:

Nezbytným předpokladem zabezpečení objektivity statistických informací a vyloučení možnosti jejich zkreslování nebo omezování je nestrannost Českého statistického úřadu při výkonu státní statistické služby. Statistické informace musí být vytvářeny na nestranném odborném základě a musí být prakticky využitelné, aby byly zajištěny potřeby státních orgánů a uspokojeno právo občanů na veřejné informace. Tato nestrannost se týká procesu vytváření a zveřejňování statistických informací, v ostatním má Český statistický úřad stejné postavení jako jiné správní úřady.

Odpovědnost Českého statistického úřadu za zabezpečení statistických informací, které státní orgány potřebují ke své činnosti, není nestranným výkonem státní statistické služby dotčena.

K § 6:

Zřizuje se Česká statistická rada jako poradní orgán, který dává odborné dobrozdání, zejména k programu statistických zjišťování. Členové rady budou jmenováni z řad odborníků ústředních orgánů státní správy, zájmových svazů podnikatelů, zaměstnavatelů, zaměstnanců a družstev, orgánů územní samosprávy a odborných pracovníků vědy a výzkumu.

K § 7:

Rozsah státní statistické služby vykonávané ministerstvy a jinými ústředními orgány státní správy je určen rozsahem jimi prováděných statistických zjišťování, konaných na základě programu statistických zjišťování nebo mimo tento program, na základě dobrovolného poskytnutí údajů. Mimo program statistických zjišťování mohou tyto orgány konat statistické zjišťování jen po předchozím projednání s Českým statistickým úřadem, aby bylo možné předejít duplicitnímu zjišťování údajů.

K § 8

Statistická zjišťování jsou jednou z hlavních forem získávání údajů potřebných pro statistické účely. Mohou být prováděna jako statistická zjišťování, pro něž jsou zpravodajské jednotky povinny poskytnout údaje (se zpravodajskou povinností), nebo jako statistická zjišťování, pro něž je poskytnutí údajů dobrovolné (bez zpravodajské povinnosti).

Jakákoliv statistická zjišťování u fyzických osob jsou velmi citlivou záležitostí. Jejich prováděním mohou být dotčena základní práva a svobody občanů. Zákon proto stanoví alespoň rámcově obsah statistických zjišťování, pro která jsou fyzické osoby povinny poskytnout údaje. Dosud bylo možno požadovat údaje pouze o podnikatelské nebo jiné výdělečné činnosti. Praxe však ukázala, že je třeba konat zjišťování též u vlastníků a uživatelů nemovitostí (stav lesů, výměry, polních, lesních a vodních kultur) nebo chovatelů hospodářských zvířat, i když v této oblasti nepodnikají. Jiné údaje o fyzických osobách bude možné získávat jen podle ustanovení § 13 tohoto zákona nebo na základě zvláštního zákona nebo na základě dobrovolnosti.

K § 9:

Statistická zjišťování jsou časově i finančně velmi náročná jak pro orgány statistické služby, tak pro jednotlivé fyzické a právnické osoby. Je tedy v zájmu všech, aby tato zjišťování byla racionální a omezená na rozumnou míru. Zákon proto především ukládá využívat pro státní statistickou službu údaje, které jiné správní úřady získaly při své činnosti i jiným způsobem než statistickým zjišťováním. Zároveň ukládá příslušným subjektům povinnost údaje, které mají k dispozici, pro tyto účely poskytnout. Totéž platí i pro obce a jiné samosprávné orgány.

Pro statistické účely, t.j. pro účely číselného popisu hromadných jevů, je možné využívat i údaje a informační systémy sloužící k rozdílným účelům.

K § 10:

Zákon upravuje program statistických zjišťování jako jednotný dokument o statistických zjišťováních prováděných orgány státní správy, pro která jsou fyzické a právnické osoby povinny poskytnout požadované údaje. Sestavuje jej každoročně úřad ve spolupráci s ostatními zainteresovanými orgány, neboť program musí obsahovat všechna statistická zjišťování potřebná k posouzení sociálního a ekonomického vývoje společnosti. Český statistický úřad uplatňováním metodické a koordinační funkce dbá na to, aby statistická zjišťování jednotlivých resortů vycházela z jednotné metodiky; při rozhodování o tom, která statistická zjišťování a v jakém rozsahu se mají provádět, se řídí zejména hledisky potřebnosti a hospodárnosti zjišťování a dbá na to, aby zatěžování zpravodajských jednotek nepřekročilo nezbytně nutnou a objektivně zdůvodněnou míru. Předávání údajů pro statistická zjišťování musí odpovídat standardům vyhlášeným ústředním orgánem, který statistická zjišťování provádí, nebo zvláštním předpisem.

Protože program statistických zjišťování je dokument, který se dotýká značného okruhu osob, stanoví zákon Českému statistickému úřadu povinnost uveřejnit jej v plném znění a včas ve Sbírce zákonů.

Příprava programu je poměrně složitou, časově a organizačně náročnou záležitostí, a proto se Český statistický úřad zmocňuje upravit ji vyhláškou.

K § 11:

Mimo program statistických zjišťování mohou být prováděna jen statistická zjišťování, pro která nejsou zpravodajské jednotky povinny poskytnout informace, poskytnutí údajů je tedy dobrovolné. Ministerstva mají povinnost projednat taková zjišťování předem s Českým statistickým úřadem (§ 7).

K § 12:

Statistika obyvatelstva obsahuje údaje o narozených a zemřelých, o uzavření manželství, rozvodech a o změnách bydliště. Tyto informace se vytvářejí na základě individuálních údajů získávaných z administrativních zdrojů (matriky, soudy, orgány evidence obyvatelstva) nebo ze zdravotnických zařízení. Vzhledem k ustanovení § 16 zákona č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech, je nezbytné v zákoně vymezit obsah této části statistických informací poskytujících údaje o jednotlivých uváděných událostech a demografických charakteristikách (např. pohlaví, státní občanství), které s uvedenými událostmi souvisejí. Údaje o jednotlivých osobách Český statistický úřad neuchovává, doklady obsahující individuální údaje se po ukončení zpracování zničí.

Sčítání lidu, domů a bytů je velmi náročnou akcí a dotýká se každého obyvatele. Proto se provádí v delších časových intervalech a jeho termín a podrobný obsah stanoví zákon. Předpokládá se, že termín konání bude vždy kolem přelomu desetiletí.

K § 13:

Zemědělské soupisy jsou statistickým zjišťováním zvláštního charakteru, při nichž je (a vždy byla) účast obcí nezbytná. Jedná se například o soupisy chovaných hospodářských zvířat, soupisy osevních ploch, apod. Stejně je tomu i v jiných zemích. Při těchto zjišťováních se s individuálními údaji seznamují i jiné osoby než zaměstnanci státní statistické služby, zákon proto musí tuto skutečnost výslovně upravit.

K § 14:

Při některých statistických zjišťováních u fyzických osob,

zejména při jejich přípravě, je nezbytná úzká součinnost s obcemi, jejichž představitelé jsou v denním styku s občany a znají dobře místní situaci.

K § 15:

Zpravodajská povinnost, tj. povinnost poskytovat údaje pro statistická zjišťování úplně (v celém předepsaném rozsahu), správně (předepsaným způsobem, podle stanovených statistických ukazatelů a dodržovat důsledně třídění podle celostátních statistických klasifikací, číselníků a registrů), pravdivě (ve shodě se sledovanou skutečností), včas (ve stanovených lhůtách) se stanoví zpravodajským jednotkám pro všechna statistická zjišťování obsažená v programu zjišťování. Statistická zjišťování jsou podkladem pro rozhodování státních orgánů i občanů a jsou velice nákladná, a proto musí být vytvořeny dostatečné právní záruky, že získané údaje budou správné a včasné, aby výsledky statistických zjišťování nebyly závislé na libovůli dotazovaných subjektů.

K § 16:

Důsledná ochrana individuálních údajů je nezbytným předpokladem důvěryhodnosti státní statistické služby. Proto údaje o jednotlivých osobách, které zpravodajské jednotky nebo státní orgány pro statistické účely poskytly, nesmí být zveřejňovány ani nikomu sdělovány a mohou být využity jen k účelům, pro které byly získány.

Výjimky z této zásady jsou v zákoně výslovně uvedeny a přicházejí v úvahu pouze tam, kde zájmy jednotlivých osob nebudou ohroženy. Vzhledem k tomu, že podle novely trestního zákona je neoprávněné nakládání s osobními údaji shromážděnými v souvislosti s výkonem veřejné správy trestným činem, zákon umožňuje poskytnout soudu individuální údaje, které byly trestnou činností dotčeny.

Při vědeckovýzkumné činnosti, zejména v oblasti statistiky je někdy nezbytné pracovat s údaji o jednotlivých fyzických či právnických osobách, jejich získání je však spojeno se značnými nároky na čas a finanční prostředky. Zákon proto umožňuje využít v odůvodněných případech k vědeckému výzkumu individuální údaje získané pro statistické účely za podmínky důsledného respektování důvěrnosti těchto údajů.

Důsledná ochrana individuálních údajů získaných ke statistickým účelům může být zajištěna jen tehdy, budou-li v orgánech, které státní statistickou službu zajišťují, vytvořeny potřebné podmínky. Bližší podmínky této ochrany upraví Český statistický úřad vyhláškou.

K § 17:

K zajištění ochrany individuálních údajů je třeba zajistit odpovídající chování zaměstnanců státní statistické služby i jiných osob, které budou mít možnost seznámit se s individuálními údaji. Porušení slibu mlčenlivosti bude považováno za přestupek, pokud nepůjde o trestný čin. Povinnost mlčenlivosti trvá i po ukončení pracovního poměru.

K § 18:

Statistické informace získané zpracováním statistických zjišťování i údajů z jiných zdrojů, nejsou vytvářeny samoúčelně, ale mají sloužit státním orgánům jako podklad pro jejich rozhodování, dále veřejnosti k poznání stavu sociálního a ekonomického vývoje společnosti i dalším uživatelům při ochraně jejich zájmů, rozhodování o podnikatelských záměrech apod. Zákon stanoví rozsah a podmínky poskytování těchto informací v jednotlivých případech.

Při poskytování vytvořených statistických informací za úplatu bude úplata stanovována pouze ve výši nákladů na poskytnutí informace (např. zhotovení fotokopie), při poskytování dalších statistických informací bude úplata zahrnovat i náklady spojené s vytvořením požadované informace (platy pracovníků, práce počítače apod.).

K § 19:

Metodologickým úkolem statistické služby je zajištění srovnatelnosti statistických informací. Tento úkol zajišťuje Český statistický úřad jednak tím, že stanoví metodiku statistických zkoumání, jednak tím, že vytváří celostátní statistické klasifikace, číselníky a registry. Touto činností se zabezpečují i vazby na mezinárodní metodické standardy a jejich využití ve vnitrostátní praxi, což je předpokladem mezinárodní srovnatelnosti statistických informací.

Vydání klasifikace, číselníku nebo registru se oznamuje ve Sbírce zákonů České republiky. Zařazení jevů a činností podle platných klasifikací provádí zpravodajská jednotka sama. Český statistický úřad je však oprávněn nesprávné zařazení opravit, pokud takovou skutečnost zjistí při své činnosti.

K § 20:

Registr ekonomických subjektů je statistický registr s víceúčelovým využitím. Zapisují se do něj především všechny právnické osoby nezávisle na tom, jakou činnost vyvíjejí. Dále se do něj zapisují ty fyzické osoby, které provozují podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost, k níž podle zvláštních předpisů potřebují povolení, osvědčení, registraci nebo zápis. Registr se využívá především ve státní statistické službě ke stanovení okruhu zpravodajských jednotek pro jednotlivá statistická zjišťování.

Protože registr ekonomických subjektů může sloužit nejen státní statistické službě, ale i jiným státním orgánům a podnikatelům, vede se tento registr ve stanoveném rozsahu jako veřejný.

Obsahem registru jsou pouze údaje, které umožňují určení konkrétní právnické osoby nebo konkrétní fyzické osoby jako podnikatele. Pro vedení národního účetnictví je pak nezbytné vést přehled i o vnitřní struktuře ekonomických subjektů, a to jednak z hlediska místa činnosti, jednak z hlediska charakteru činnosti. Jde o velmi složitý úkol, který bude realizován postupně. Ekonomické subjekty budou mít povinnost tyto údaje poskytnout, jestliže je Český statistický úřad o to požádá.

Aby byl splněn účel registru je nezbytné, aby údaje v něm vedené odpovídaly skutečnosti. Zákon proto stanoví, že Český statistický úřad je oprávněn jedenkrát ročně požádat ekonomický subjekt o sdělení potřebných údajů. Zároveň se umožňuje využívat pro účely vedení registru údaje, které Český statistický úřad v souladu s právními předpisy získal z jiných rejstříků a seznamů.

Poskytování veřejných údajů z registru ekonomických subjektů je založeno na stejných principech jako poskytování statistických informací. Zdarma budou údaje z registru poskytovány Parlamentu, prezidentovi republiky, vládě, Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, ministerstvům, jiným správním úřadům a soudům.

Zákon umožňuje, aby údaje z registru, které nejsou veřejné, využívaly i jiné státní orgány, pokud jim zvláštní zákon umožňuje takové údaje si obstarat.

K § 21:

Pro efektivní využití výpočetní techniky, vedení registrů se zachycením historie zápisu dat apod. je nezbytné přesné určení subjektů nejen tradičním způsobem, tj. jménem a adresou, ale i číselným kódem. Proto zákon stanoví, že se každému ekonomickému subjektu přiděluje identifikační číslo. Aby při využívání identifikačních čísel nedocházelo k nesrovnalostem, může být každé identifikační číslo přiděleno jen jednou a každému ekonomickému subjektu může být přiděleno pouze jedno číslo, i když má několik oprávnění k podnikatelské činnosti.

K § 22:

Přidělování identifikačních čísel právnickým osobám zapsaným do obchodního rejstříku upravuje obchodní zákoník, fyzickým osobám provozujícím živnost živnostenský zákon. Ostatním subjektům přidělí identifikační číslo Český statistický úřad, a to jednak na základě ohlášení (u právnických osob), jednak na základě podkladů získaných od právnických osob nebo orgánů, které vydávají potřebné doklady (u fyzických osob).

K § 23 a 24:

Pro vedení vnitřních jednotek v registru je nezbytná jejich identifikace číselným kódem. Tyto kódy bude Český statistický úřad přidělovat při zápisu vnitřních jednotek do registru.

S přidělením identifikačního čísla nejsou spojeny žádné právní důsledky, naopak jeho přidělení je podmíněno vznikem u právnické osoby nebo získáním oprávnění podnikat u fyzické osoby. Jde tedy pouze o administrativní akt a na přidělování identifikačních čísel se proto nevztahují ustanovení zákona o správním řízení.

Český statistický úřad upraví vyhláškou podrobnosti vedení registru, zejména pokud jde o vnitřní jednotky a postup při přidělování identifikačních čísel Českým statistickým úřadem.

K § 25:

Zákon upravuje v prvé řadě sankce za porušení slibu mlčenlivosti. Porušení tohoto slibu, nejde-li o trestný čin, se považuje za přestupek, pro jehož projednání platí zvláštní předpisy. Zákon upraví pouze výši pokuty.

Zákon dále stanoví sankce za porušení zpravodajské povinnosti nebo jiné povinnosti stanovené tímto zákonem. V tomto případě jde o zvláštní správní delikt, jehož projednání se řídí ustanoveními správního řádu.

K § 26:

Zákon zmocňuje Český statistický úřad, aby vyhláškou upravil postup při přípravě programu statistických zjišťování, bližší podmínky ochrany individuálních údajů, podrobnosti vedení registru a postup při přidělování identifikačních čísel a identifikačních kódů.

K § 27:

Vzhledem k současným úkolům státní statistické služby mění se rozsah činností, které je třeba vykonávat centrálně, i rozsah, formy a metody práce v jednotlivých územních celcích. Aby tyto změny mohly být postupně realizovány, je Český statistický úřad nově koncipován jako orgán státní správy s celostátní působností.

Termín účinnosti zákona se navrhuje stanovit dnem vyhlášení. Tento termín však nevyhovuje z hlediska reorganizace, resp. zániku krajských statistických správ jako rozpočtových organizací, i když povaha a rozsah úkolů Českého statistického úřadu v nových podmínkách vyžadují zavést novou organizaci práce co nejdříve. Proto se po projednání s ministerstvem financí navrhuje zrušit Krajskou statistickou správu pro kraj Středočeský a Městskou statistickou správu pro hlavní město Prahu, které sídlí v areálu ČSÚ, k 1. červenci 1995, ostatní krajské statistické správy pak k 1. lednu 1996.

Dále se upravuje platnost dosud vydaných statistických klasifikací a číselníků, jejichž obsah není novým zákonem dotčen.

K § 28:

Zákon zrušuje téměř všechny předpisy, vydané dosud v oblasti statistiky především na federální úrovni. V platnosti se ponechávají právní předpisy nebo jednotlivá ustanovení týkající se rodných čísel a vyhláška FSÚ a FMTIR č. 120/1979 Sb., o prostorové identifikaci informací, která byla vydána též podle § 130 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, jejíž obsah je stále aktuální.

Zrušení právních předpisů, které spadají do působnosti ministerstva financí, bylo s tímto ministerstvem projednáno.

K § 29:

Český statistický úřad byl zřízen zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR. Podle tohoto zákona předsedu Českého statistického úřadu jmenuje a odvolává předsednictvo České národní rady, nyní podle § 36a písm. d) zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, ve znění pozdějších předpisů, předseda Poslanecké sněmovny. V souladu s ustanovením čl. 63 odst. 2 Ústavy České republiky se nyní stanoví, že předsedu Českého statistického úřadu jmenuje prezident republiky tak, jak to bylo obvyklé v unitárním Československu před federalizací i u Federálního statistického úřadu. Tato změna se provádí úpravou textu příslušného ustanovení zákona č. 2/1969 Sb., v platném znění.

K § 30:

Účinnost zákona se stanoví dnem vyhlášení, aby nové principy státní statistické služby mohly být uplatňovány co nejdříve.

V Praze dne 25. ledna 1995

Václav K l a u s, v. r.

předseda vlády

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP