PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1474

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1995,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství,ve znění zákona č. 153/1994 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství, ve znění zákona č. 153/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 11 odst. 1 písm. b) zní:

"b) krycí prostředky a krycí doklady,".

2. § 12 zní:

"§ 12

Zpravodajskou technikou se pro účely tohoto zákona rozumějí technické prostředky a zařízení, zejména elektronické, fototechnické, chemické, fyzikálně-chemické, radiotechnické, optické, mechanické anebo jejich soubory, používané utajovaným způsobem při

a) vyhledávání, otevírání a zkoumání dopravovaných zásilek a jejich vyhodnocování,

b) odposlouchávání, popřípadě zaznamenávání telekomunikačního, radiokomunikačního a jiného obdobného provozu,

c) pořizování obrazových, zvukových nebo jiných záznamů v případě, že jejich pořizováním nebo použitím je zasahováno do základních práv a svobod občanů,

d) vyhledávání použití technických prostředků, které by mohly znemožnit nebo znesnadnit plnění úkolů v rámci působnosti Vojenského obranného zpravodajství, pokud jím je zasahováno do základních práv a svobod občanů,

e) identifikaci osob nebo předmětů, popřípadě při zjišťování jejich pohybu za použití zabezpečovací a nástrahové techniky, pokud jím je zasahováno do základních práv a svobod občanů.".

3.§ 13 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Vojenské obranné zpravodajství je oprávněno na základě povolení vydaného podle odstavce 1 žádat technické zabezpečení použití zpravodajské techniky pro vlastní potřebu od Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby.".

4.V § 15 odst. 3 se slovo "šesti" nahrazuje slovem "tří" a slovo "šest" slovem "tři".

5. § 16 odst. 3 se vypouští.

6. § 17 včetně nadpisu zní:

"§ 17

Krycí prostředky a krycí doklady

(1) Krycí prostředky a krycí doklady slouží k utajení skutečné totožnosti příslušníka nebo jeho příslušnosti k Vojenskému obrannému zpravodajství nebo k utajení skutečných zájmů nebo objektů Vojenského obranného zpravodajství, je-li toto utajení nutné pro plnění úkolů Vojenského obranného zpravodajství.

(2) Krycím dokladem nesmí být průkaz prezidenta republiky, poslance nebo senátora Parlamentu, člena vlády, člena Nejvyššího kontrolního úřadu anebo guvernéra České národní banky a služební průkaz státního zástupce nebo soudce, diplomatický pas nebo doklady žijících osob.

(3) O vydání nebo zřízení krycích prostředků a krycích dokladů rozhoduje ředitel Vojenského obranného zpravodajství. Na jeho vyžádání vydává nebo zřizuje tyto prostředky Ministerstvo obrany nebo Bezpečnostní informační služba.

(4) Vojenské obranné zpravodajství vede evidenci vydaných

a zřízených krycích prostředků a krycích dokladů.".

7.§ 19 odst. 1 včetně poznámky pod čarou zní:

" (1) Vojenské obranné zpravodajství je oprávněno ukládat, uchovávat a využívat údaje o osobách ve svých evidencích, jestliže

a) existují podložená podezření ze záměrů nebo činností, o kterých zabezpečuje informace ve své působnosti [§ 5 odst. 3 zákona č.153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky.])

b) je to potřebné ke zjištění a zhodnocení záměrů nebo činností, o kterých zabezpečuje informace ve své působnosti5), nebo

c) je to nutné k plnění dalších úkolů stanovených zvláštním zákonem nebo mezinárodní smlouvou, jíž je Česká republika vázána.

8. Za § 21 se vkládá nový § 21a, který zní:

"§ 21a

(1) Vojenské obranné zpravodajství skutečnost o vedení evidence o osobách ani její obsah těmto osobám nesděluje.

(2) Vojenské obranné zpravodajství může informace a informační systémy sdružovat a získávat informace pod krytím jiným účelem nebo jinou činností.".

Čl. II

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona o Vojenském obranném zpravodajství, jak vyplývá z pozdějších předpisů.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

Novelizace zákona č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství, ve znění zákona č. 153/1994 Sb., je nezbytná s ohledem na změny, které přinesl zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky. Tento zrušil mimo jiné i § 2 zákona č.67/1992 Sb., na který se odkazují dosavadní ustanovení § 16 odst. 3 a § 19 odst. 1. Kromě toho se přizpůsobuje dosavadní úprava některých dalších institutů tak, aby odpovídala podobné právní úpravě ostatních zpravodajských služeb.

Předkládaný návrh zahrnuje zejména tyto změny:

- zpřesnění týkající se krycích prostředků a krycích dokladů,

- podrobnější úpravu zpravodajských prostředků Vojenského obranného zpravodajství,

- podrobnější úpravu evidencí Vojenského obranného zpravodajství.

Navrhovaná úprava vychází, s ohledem na úkoly a postavení Vojenského obranného zpravodajství, přiměřeně ze zákona č.154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě. Převzetí institutů tohoto zákona, tedy institutů již projednaných a schválených, a zájem na urychleném upřesnění a sjednocení dané problematiky jsou důvody, proč nebyl návrh zákona předložen ve formě zásad. Novelizace zákona si nevyžádá nároky na pracovní síly ani nároky na státní rozpočet České republiky. Předmětná problematika není řešena v právu Evropských společenství.

Zvláštní část

K bodu 1:

Návrh zavádí rozšířený, více výstižný pojem. Obsah tohoto pojmu přibližuje nově navrhovaný § 17. Návrh je shodný s úpravou obsaženou v § 7 odst. 1 písm. b) zákona č. 154/1994 Sb.

K bodu 2:

Vymezení zpravodajské techniky se uvádí do souladu s ustanovením § 8 odst. 1 zákona č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě. Vlastní povolování použití zpravodajské techniky se nemění, bylo již novelizováno ustanovením § 21 zákona č.153/1994 Sb.

K bodu 3:

Cílem nového ustanovení je zakotvit oprávnění Vojenského obranného zpravodajství žádat technické zabezpečení použití zpravodajské techniky pro potřebu Vojenského obranného zpravodajství od Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby. Jde o oprávnění, které koresponduje s obsahem ustanovení § 9 odst. 3 a 4 zákona č.154/1994 Sb. a § 37 odst. 2 zákona č.283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

K bodu 4:

Navrhovaná úprava zkracuje lhůtu ze šesti měsíců na tři měsíce a tím uvádí ustanovení do souladu s úpravou v § 10 odst. 4 zákona č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě.

K bodu 5:

V dosavadním § 16 odst. 3 je odkaz na § 2, který byl zrušen zákonem č. 153/1994 Sb. Kromě toho se toto ustanovení jeví jako nadbytečné, neboť povinnost využívat informace v mezích působnosti Vojenského obranného zpravodajství a za podmínek stanovených zákonem je naprosto zřejmá.

K bodu 6:

Nově navrhovaná úprava § 17 objasňuje smysl užívání krycích prostředků a krycích dokladů. Rozšiřuje se i okruh průkazů osob, na které nelze krycí doklady vystavit. Způsob vydávání uvedených prostředků a dokladů byl zachován v nezměněné podobě. Navrhovaná úprava odpovídá úpravě této problematiky obsažené v § 13 zákona č. 154/1994 Sb.

K bodu 7:

Navrhované znění § 19 odst. 1 reaguje na skutečnost, že zákon č.153/1994 Sb. ustanovením § 21 zrušil § 2 zákona č.67/1992 Sb. a působnost Vojenského obranného zpravodajství v §5 odst. 3, resp. 4 sám upravil. Po věcné stránce je smysl dosavadního ustanovení zachován, navíc je však zohledněna skutečnost, že podle § 5 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb. může být působnost zpravodajské služby rozšířena zvláštním zákonem či mezinárodní smlouvou, jíž je Česká republika vázána, i o jiné úkoly, než jsou pro Vojenské obranné zpravodajství uvedeny v § 5 odst. 3 a pro které bude nutné vést další evidence.

K bodu 8:

V případě výjimek z obecných pravidel vedení informačních systémů podle § 17 zákona č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech, je žádoucí, aby úprava platná pro Vojenské obranné zpravodajství byla shodná s úpravou obsaženou v § 16 odst. 3 a 4 zákona č. 154/1994 Sb.

K čl. II:

Vyhlášení úplného znění zákona o Vojenském obranném zpravodajství je žádoucí s ohledem na skutečnost, že jde již o druhou novelizaci a že změnami jsou dotčeny tak významné otázky, jako je působnost, postavení a organizace Vojenského obranného zpravodajství, v důsledku čehož je stávající právní úprava nepřehledná.

K čl. III:

Vzhledem k rozsahu změn lze stanovit účinnost novely již dnem vyhlášení.

V Praze dne 14. prosince 1994

Václav K l a u s v.r.

Předseda vlády

Vilém H o l á ň v.r.

Ministr obrany

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP