Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1451

INTERPELACE

poslanců Jiřího Vyvadila a Františka Brožíka

na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického a ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého

ve věci privatizace a. s. Pramen Praha - Červený dvůr

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslanců Jiřího Vyvadila a Františka Brožíka na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického a ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 31. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

JUDr. JIŘÍ VYVADIL

poslanec PS

Staropramenná 25

150 00 PRAHA 5

Tel./fax: 54 12 72

 Vážený pan
 Ing. Jiří Skalický
 ministr pro správu národního majetku
 a jeho privatizaci
  
 Vážený pan
 Ing. Vladimír Dlouhý, Csc.
 ministr průmyslu a obchodu
  
 cestou předsedy Poslanecké sněmovny
 Parlamentu České republiky


 
Praha, dne 17.1.1995

Vážení páni ministři,

spolu s kolegou, ing. Františkem Brožíkem, se na Vás obracíme ve věci privatizace a.s. Pramen Praha - Červený dvůr.

Problém privatizace a.s. Pramen Praha - Červený dvůr, K Červenému dvoru 24, 130 70 Praha 3, IČO 60193476, mající základní jmění 536.483,- Kč, je následující:

Privatizační projekt a.s. byl schválen v následující struktuře:

25 % prodej přímo určenému zájemci, kterým je na základě rozhodnutí vlády ze dne 8.12.1993 firma Menpra, s.r.o., Zdislavická 583, Praha 4. Tento objem představuje 134.121 ks akcií za nominální hodnotu a 1.000,- Kč;

24 % je určeno pro veřejnou soutěž, která měla být oficiálně vyhlášena již v září 1994;

46 % t.j. 245.638 ks akcií bylo určeno k prodeji ve 2. vlně kupónové privatizace. Prodej byl uzavřen ve 2. kole, kdy byl v rámci povoleného krácení ukončen;

4 % restituční fond a ostatní fondy.

Jak známo, majetek a.s. Pramen Praha - Červený dvůr, je tvořen především velkoobchodní základnou Červený dvůr a sedmi velkoprodejnami, které v souhrnu představují kvalitní obchodní síť. Kromě nemovitého majetku je zahrnuta v majetku i hodnota vnitřního zařízení a technologie obchodních provozů a rozsáhlý park dopravních prostředků. Již zmíněná firma Menpra, která podle privatizačního projektu má vládou schváleno 25 % k přímému odkupu však dosud neuzavřela kupní smlouvu s FNM, neboť tato společnost neměla dosud zajištěny finanční prostředky ani na úhradu potřebné zálohy, která je k podpisu smlouvy nezbytná. Přesto byl této firmě neustále prodlužován termín ke složení této zálohy a následnému podpisu kupní smlouvy. V této fázi využila - dle mých iníormací - této skutečnosti firma Kappel a zaslala dne 13.10.1994 Fondu národního majetku přípis, ve kterém projevila ochotu převzít za. firmu Menpra tento podíl a navrhla dokonce vyšší cenu V mezidobí však došlo k dohodě mezi firmou Menpra a firmou Meinl o tom, že firma Meinl formou odkoupení firmy Menpra zaplatí vládou schválený podíl 25 % na Pramenu Praha Červený dvůr, a tím tento podíl získá. Soudíme, že se tím zcela zásadně mění obsah privatizačního projektu.

V této souvislosti si dovolujeme učinit určitou poznámku. Pro nikoho nebylo obtížnější, než pro domácí podnikatele, získávat finanční prostředky a kapitál. Vyžadovalo to mimořádné napětí osobních sil a přirozeně i vzdor tomu, stále ještě se čeští podnikatelé - z hlediska kapitálových možností - dostávají do diskriminujícího postavení ve vztahu k zahraničním firmám. Chápeme, že kapitál je anonymní. Na druhé straně se domníváme, že by čeští podnikatelé měli být podpořeni v těch případech, kdy jsou schopni alespoň v určité srovnatelné poloze se vyrovnat se zahraničními firmami Poukazujeme na to, že prudce narůstá - zejména v Praze - nabídka firem se zahraniční majetkovou účastí (většinou 100 % Delvita, BILLA, Plus, Norma, Meinl). Přitom nabídka některých českých firem je minimálně srovnatelná se zahraničními firmami. Pouze kapitálové možnosti jsou - jak již naznačeno omezené. Přesto bychom měli mít zájem, aby čeští podnikatelé nebyli v roli jakýchsi páriů, ale měli bychom mít obecný zájem na jejich růstu. Má to nejenom ekonomické konsekvence, ale i důsledky z růstu národního sebevědomí.

V žádném případě však bychom nepokládali za korektní, aby předmětem naší interpelace byla snad snaha o to, aby firma Meinl - jako adresát přímého prodeje - byla zaměněna za firmu Kappel, a. s. Takovýto postup bychom pokládali za zneužití našeho postavení. Na druhé straně - v situaci, kdy dosavadní firma Menpra není sto dostát svým závazkům a tyto ani v dosavadních lhůtách neplnila, a kdy navíc by šlo jen o to, aby do jejích práv vstoupila firma Meinl - pokládáme za naprosto korektní provést revizi dosavadního privatizačního projektu v této části a ohledně 25 % prodeje přímo určitému zástupci, změnit privatizační projekt tak, aby i ohledně této části byla provedena veřejná soutěž.

Vážení páni ministři, protože daná problematika z hlediska věcného spadá do působnosti, využíváme práva interpelace a žádáme Vás k zaujetí stanoviska k této problematice.

S úctou

 
JUDr. Jiří Vyvadil
  
 
Ing. František Brožík



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP