Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslanců Jiřího Vyvadila a Františka
Brožíka na ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického
a ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
JUDr. JIŘÍ VYVADIL
poslanec PS
Staropramenná 25
150 00 PRAHA 5
Tel./fax: 54 12 72
Vážený pan | |
Ing. Jiří Skalický | |
ministr pro správu národního majetku | |
a jeho privatizaci | |
Vážený pan | |
Ing. Vladimír Dlouhý, Csc. | |
ministr průmyslu a obchodu | |
cestou předsedy Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu České republiky |
Vážení páni ministři,
spolu s kolegou, ing. Františkem Brožíkem, se na Vás obracíme ve věci privatizace a.s. Pramen Praha - Červený dvůr.
Problém privatizace a.s. Pramen Praha - Červený dvůr, K Červenému dvoru 24, 130 70 Praha 3, IČO 60193476, mající základní jmění 536.483,- Kč, je následující:
Privatizační projekt a.s. byl schválen v následující struktuře:
25 % prodej přímo určenému zájemci, kterým je na základě rozhodnutí vlády ze dne 8.12.1993 firma Menpra, s.r.o., Zdislavická 583, Praha 4. Tento objem představuje 134.121 ks akcií za nominální hodnotu a 1.000,- Kč;
24 % je určeno pro veřejnou soutěž, která měla být oficiálně vyhlášena již v září 1994;
46 % t.j. 245.638 ks akcií bylo určeno k prodeji ve 2. vlně kupónové privatizace. Prodej byl uzavřen ve 2. kole, kdy byl v rámci povoleného krácení ukončen;
4 % restituční fond a ostatní fondy.
Jak známo, majetek a.s. Pramen Praha - Červený
dvůr, je tvořen především velkoobchodní
základnou Červený dvůr a sedmi velkoprodejnami,
které v souhrnu představují kvalitní
obchodní síť. Kromě nemovitého
majetku je zahrnuta v majetku i hodnota vnitřního
zařízení a technologie obchodních
provozů a rozsáhlý park dopravních
prostředků. Již zmíněná
firma Menpra, která podle privatizačního
projektu má vládou schváleno 25 % k přímému
odkupu však dosud neuzavřela kupní smlouvu
s FNM, neboť tato společnost neměla dosud zajištěny
finanční prostředky ani na úhradu
potřebné zálohy, která je k podpisu
smlouvy nezbytná. Přesto byl této firmě
neustále prodlužován termín ke složení
této zálohy a následnému podpisu kupní
smlouvy. V této fázi využila - dle mých
iníormací - této skutečnosti firma
Kappel a zaslala dne 13.10.1994 Fondu národního
majetku přípis, ve kterém projevila ochotu
převzít za. firmu Menpra tento podíl a navrhla
dokonce vyšší cenu V mezidobí však
došlo k dohodě mezi firmou Menpra a firmou Meinl o
tom, že firma Meinl formou odkoupení firmy Menpra
zaplatí vládou schválený podíl
25 % na Pramenu Praha Červený dvůr, a tím
tento podíl získá. Soudíme, že
se tím zcela zásadně mění
obsah privatizačního projektu.
V této souvislosti si dovolujeme učinit určitou
poznámku. Pro nikoho nebylo obtížnější,
než pro domácí podnikatele, získávat
finanční prostředky a kapitál. Vyžadovalo
to mimořádné napětí osobních
sil a přirozeně i vzdor tomu, stále ještě
se čeští podnikatelé - z hlediska kapitálových
možností - dostávají do diskriminujícího
postavení ve vztahu k zahraničním firmám.
Chápeme, že kapitál je anonymní. Na
druhé straně se domníváme, že
by čeští podnikatelé měli být
podpořeni v těch případech, kdy jsou
schopni alespoň v určité srovnatelné
poloze se vyrovnat se zahraničními firmami Poukazujeme
na to, že prudce narůstá - zejména v
Praze - nabídka firem se zahraniční majetkovou
účastí (většinou 100 % Delvita,
BILLA, Plus, Norma, Meinl). Přitom nabídka některých
českých firem je minimálně srovnatelná
se zahraničními firmami. Pouze kapitálové
možnosti jsou - jak již naznačeno omezené.
Přesto bychom měli mít zájem, aby
čeští podnikatelé nebyli v roli jakýchsi
páriů, ale měli bychom mít obecný
zájem na jejich růstu. Má to nejenom ekonomické
konsekvence, ale i důsledky z růstu národního
sebevědomí.
V žádném případě však
bychom nepokládali za korektní, aby předmětem
naší interpelace byla snad snaha o to, aby firma Meinl
- jako adresát přímého prodeje - byla
zaměněna za firmu Kappel, a. s. Takovýto
postup bychom pokládali za zneužití našeho
postavení. Na druhé straně - v situaci, kdy
dosavadní firma Menpra není sto dostát svým
závazkům a tyto ani v dosavadních lhůtách
neplnila, a kdy navíc by šlo jen o to, aby do jejích
práv vstoupila firma Meinl - pokládáme za
naprosto korektní provést revizi dosavadního
privatizačního projektu v této části
a ohledně 25 % prodeje přímo určitému
zástupci, změnit privatizační projekt
tak, aby i ohledně této části byla
provedena veřejná soutěž.
Vážení páni ministři, protože
daná problematika z hlediska věcného spadá
do působnosti, využíváme práva
interpelace a žádáme Vás k zaujetí
stanoviska k této problematice.
S úctou