zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb.
kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon České národní rady č. 37/1990 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. Název zákona zní: "Zákon o ochraně před alkoholismem, kouřením a jinými toxikomaniemi".
2. Ve všech ustanoveních zákona se slova "alkoholismus a jiné toxikomanie včetně kouření" v příslušném pádě nahrazují slovy "alkoholismus, kouření a jiné toxikomanie" v příslušném pádě, slova "národní výbory" se nahrazují slovy "obecní úřady" a slova "ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí České socialistické republiky" se nahrazují slovy "Ministerstvo zdravotnictví".
3. V § 1 odst. 1 větě druhé a v § 13 odst. 1 písm. a) a b) se vypouští slovo "socialistické".
4. V § 1 odst. 4 se vypouští slovo "zvláštní".
5. Nadpis pod § 3 zní: "Prevence".
6. V § 3 se slova "Výchova k ochraně" nahrazují slovem "Prevence".
7. V § 4 odst. 1 se slova "Zakazuje se" nahrazují slovy "Není dovoleno".
8. § 4 odst. 1 písm. e) až g) znějí:
"e) prodávat a podávat tabákové výrobky včetně bezdýmového tabáku osobám mladším 18 let,
f) prodávat tabákové výrobky v prodejních automatech,
g) kouřit
1. v prostředcích osobní železniční a autobusové dopravy s výjimkou vyhrazených vozů a v prostředcích ostatní vnitrostátní a mezinárodní hromadné dopravy osob s výjimkou oddílů vyhrazených pro kuřáky a v uzavřených protorách souvisejících s touto dopravou určených pro cestující,
2. při práci, jestliže v důsledku kouření může dojít k ohrožení zdraví, života osob a majetku,
3. na schůzích, poradách, jednáních, tiskových konferencích, sjezdech a symposiích konaných v uzavřených prostorách s výjimkou prostor určených pro kuřáky,
4. na pracovištích v uzavřených prostorách, kde jsou nekuřáci vystaveni vlivu pasivního kouření,
5. ve všech zdravotnických zařízeních, provozech a místnostech, ve školách všech stupňů, jejich provozech a místnostech a v kulturních a uzavřených sportovních zařízeních s výjimkou prostor určených pro kuřáky,
6. v prostorách společného stravování, zejména v jídelnách, kavárnách, restauracích, hostincích, závodních a školních jídelnách s výjimkou těch, které jsou vyhrazené pro kuřáky; tam, kde není stavebně oddělená jídelna pro kuřáky, nedovoluje se kouřit v době určené pro podávání jídel (snídaně 7-9 hod., obědy 11-14 hod., večeře 17-19 hod.).".
9. V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
"(2) Reklama tabákových výrobků musí vždy obsahovat zdravotní varování v rozsahu nejména 10% plochy reklamy napsané zřetelným písmem. Text varování, uvedený v § 7, se pravidelně obměňuje. Reklama tabákových výrobků a alkoholických nápojů v jakékoliv formě a kdekoliv není dovolena s výjimkou míst a prostor určených pouze pro prodej tabákových výrobků a alkoholických nápojů. Není rovněž dovoleno používat názvu, symbolů a logo tabákových výrobků k reklamě jiného zboží.".
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4.
10. § 6 odst. 4 zní:
"(4) Vyzvat k vyšetření jsou oprávněni v rámci své působnosti příslušníci Policie České republiky, příslušníci vězeňské služby, příslušníci vojenské policie, obecní policie nebo ošetřující lékař.".
11. V § 7 odst. 2 druhá věta zní: "Na obalech tabákových výrobků vyráběných a dovážených do České republiky je výrobce povinen na přední straně balení, na ploše v rozsahu nejméně 20% přední plochy uvádět zřetelným čitelným 5 mm velkým černým písmem na bílém podkladu zdravotní varování tohoto variabilního znění:
"Ministr zdravotnictví varuje:
Kouření způsobuje rakovinu.
Kouření způsobuje srdeční onemocnění.
Kouření způsobuje předčasnou úmrtnost.
Kouření v těhotenství ohrožuje zdraví plodu.
Nedobrovolné i pasivní kouření ohrožuje zdraví."
Obměnu textu varování je třeba provést u každých 20% vyrobeného množství tabákových výrobků.
Na boční straně obalu
tabákového výrobku se uvede množství
dehtu v mg a nikotinu v mg.
12. V § 7 odst. 3 se slova "písm.e) a f)" nahrazují slovy "písm. e), f) a g)" a slova "v odstavci 3" se nahrazují slovy "v odstavci 4".
13. § 8 odst. 3 a 5 znějí:
"(3) Protialkoholní záchytná stanice je zdravotnickým zařízením, které podle potřeby zřizuje a spravuje Okresní úřad nebo obec, případně jiná právnická nebo fyzická osoba."
"(5) Dopravu osob uvedených v odstavci 1 do protialkoholní záchytné stanice zabezpečují zdravotnická zařízení, když je to ze zdravotního hlediska potřebné, a v ostatních případech příslušníci policie, kteří v případě potřeby spolupůsobí při zabezpečování ošetření těchto osob.".
Poznámka pod čarou č. 6 se vypouští.
14. § 9 odst. 3, 4 a 5 znějí:
"(3) O povinnosti podrobnit se ambulantní péči rozhoduje Okresní úřad jako správní orgán.
(4) O povinnosti podrobit se ústavní péči, o jejím ukončení, popřípadě o následné ambulantní péči rozhoduje soud.
(5) Zdravotnické zařízení, které je podle rozhodnutí soudu příslušné poskytnout určité osobě ústavní péči, je povinno tomuto soudu oznámit, že tato osoba se ústavní péči nepodrobuje nebo ji maří, nebo že léčení bylo bezúspěšné. Rovněž je povinno oznámit skončení této péče.".
15. § 11 včetně poznámky č. 11 se vypouští.
16. § 12 odst. 1, 2 a 5 znějí:
"(1) Právnické osobě, která porušila zákaz, omezení nebo povinnost uvedené v § 4 odst. 1 písm. a), c), e), f) a g), v § 4 odst. 2 a 3 a v § 7 odst. 1 písm. c), odst. 2 a 3 uloží okresní úřad pokutu až do výše 200 000,-Kč.
(2) Fyzické osobě, která podniká ze zákona a která porušila zákaz, omezení nebo povinnost uvedené v § 4 odst. 1 písm. a), c), e), f) a g), v § 4 odst. 2 a 3 a v § 7 odst. 3, uloží obecní úřad pokutu až do výše 50 000,-Kč."
"(5) Pokuta uložená podle odstavce 1 je příjmem okresního úřadu, který ji uložil. Pokuta uložená podle odstavce 2 je příjmem obce, jejíž obecní úřad pokutu uložil.".
17. § 14 se vypouští.
18. V § 15 odst. 3 se vypouštějí slova "jako své aktivy12)" včetně poznámky č. 12).
19. § 16 včetně poznámky č. 13 zní:
(1) Obecné předpisy o správním řízení13) se nevztahují na řízení podle tohoto zákona s výjimkou § 9 odst. 2, 6 a 7 a § 12 odst. 1 a 2, pokud tento zákon nestanoví odchylky.
(2) Dehtové látky v cigaretách nesmějí překročit hodnotu 17 mg v cigaretě do konce roku 1995 a 15 mg v cigaretě do konce roku 1997.".
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva:
Novelizovaný název zákona a sice "Zákon
o ochraně před alkoholismem, kouřením
a jinými toxikomaniemi" výrazněji podtrhuje
význam ochrany před kouřením a dává
alkoholismus, kouření a toxikomanii do jedné
hodnotové roviny. Současně je nutné
zdůraznit, že nejde o ochranu před alkoholiky
a kuřáky, ale před škodami způsobenými
používáním těchto látek.
Vesměs jde o látky, které jsou vysoce návykové
a ve svých důsleckích poškozují
nejen zdraví jednotlivce, ale jsou příčinou
i sociálního rozvratu rodin, který je ve
svých důsleckích pro společnost daleko
závažnější.
Konečné důsledky kouření tabáku
jsou velmi vážné. Ročně zemře
na nemoci vyvolané kouřením v naší
republice téměř 23 tisíc občanů,
z toho 16 tisíc ve věku 35 až 69 let. Produktivní
život těchto osob je tak zkrácen o 15 až
19 let. Podle SZO způsobuje kouření 90% všech
úmrtí na rakovinu plic, 35% na všechny zhoubné
nádory, 75% na chronickou bronchitidu, 25% na ischemickou
chorobu srdeční a 95% na ischemickou chorobu cév
dolních končetin.
Ve všech vyspělých zemích je proto hodnocen
dopad kuřáctví na zdravotní stav obyvatelstva
a tím i na ekonomiku země a jsou z toho vyvozovány
příslušné závěry. Za důležitou
zmínku stojí, že v roce 1993 zhodnotila Agentura
pro ochranu prostředí Spojených států
EPA důsledky pasívního kouření
a dospěla k názoru, že se jedná - pokud
jde o tzv. tabákový kouř. prostředí
- o kancerogen skupiny "A". Je tedy legislativa omezující
vliv kouření tabáku a chránící
před nedobrovolným kouřením nutná
a není v rozporu s omezováním svobody jednotlivce.
Země Evropské Unie téměř všechny
řeší svůj postoj k ochraně přede
těmito návykovými látkami jednak restriktivními
opatřeními a vymezují práva výrobců
a práva spotřebitelů. Přesně
formulovanými legislativními postoji stanovují
zákonodárci svůj postoj k ochraně
zdraví jednotlivce a vymezuje exekutivě rozsah pravomocí
a zákroků, které musí podniknout v
zájmu této ochrany.
Dosavadní znění zákona 37/89 Sb. neodpovídá
svou formulací některých názorů
současnému poznání vlivů a
důsledku užívání návykových
látek tak, aby výsledné znění
odpovídalo celosvětovému trendu názorů
na tuto problematiku.
K bodu č.1 a 4 - Jak vyplývá z úvodního
sdělení důvodové zprávy, je
kouření tabáku závažnou toxikomanií
s výrazným sklonem k návykovosti a se závažnými
zdravotními důsledky, takže zařazení
"kouření" do názvu zákona
a vyčleňuje je pro jeho důležitost ze
skupiny toxikomanií, i když tam samozřejmě
patří. To je požadováno i ve znění
tohoto návrhu zákona.
K bodu č.2 a 3 - Jde o legislativně-technické
zpřesnění vycházející
z celospolečenských změn po listopadu 89
a lednu 93.
K bodu 5 a 6 - Prevence je účinným nástrojem
v boji proti alkoholismu, kouření a jiným
toxikomaniím. Nesmírně důležitou
součástí prevence je i výchova ke
zdravému stylu života.
K bodu 7 a 8 - Forma zákazu má přídech
účasti původních tvůrců
zákona a doporučuje se proto změnit na formulaci
"není dovoleno". Obecné zákazy
formulované v původním zákoně
byly ponechány, byla zvýšena věková
hranice zákazu prodeje tabákových výrobků
pro osoby mladší 18ti let, aby byla v souladu s ostatními
západoevropskými zeměmi. V zemích
jako USA, Japonsko je hranice dokonce 21 let.
Dále upravuje a chrání nekuřáky
před účinky pasivního kouření
na pracovišti, v dopravě ve společných
prostorech, v prostorech veřejného stravování
ve školách a zdravotnických zařízeních.
K bodu č. 9 - Reklama tabákových výrobků
je předmětem mnohá z protichůdných
názorů mezi tabákovými výrobci
a reklamními agenturami na jedné a mezi zastánci
ochrany zdraví a nekuřáků na straně
druhé. Je nutné zde zdůraznit že reklama,
její omezení či zákaz, samotnou problematiku
kuřáctví či prodeje alkoholu nevyřeší,
ale je jednou nedílnou součástí komplexů
strategických postupů vedoucích ke snížení
vlivu rizikového faktoru užívání
alkoholu a tabáku v populaci.
Reklama tabákových výrobků totiž
nejen ovlivňuje kuřáky, aby více kouřili,
ale ovlivňuje ty, kteří chtějí
přestat kouřit, aby kouření nezanechali,
ty kteří zanechali kouření, aby opět
kouřit začali a především ovlivňuje
děti a nekuřáky, aby s kouřením
experimentovali. Navíc reklama vyjadřuje jistým
způsobem i "oficiální souhlas"
exekutivy a zákonodárců s kouřením
tabáku.
Vzhledem ke komplikovanosti vztahů kolem reklamy tabákových
výrobků a alkoholických nápojů,
především ekonomických, doporučuje
se v novelizaci postupné omezování vlivu
reklamy tak, že reklama, která má největší
vliv bude vyloučena nejdříve a to opět
tak, aby se ekonomické vazby mohly bez větších
otřesů vyřešit. To je také důvod
proč v návrhu novely byl reklamě přidělen
zvláštní odstavec a proč je reklama
definována tak, aby nemohla být zneužívána
pro jiné výrobky se stejným názvem
či logem jako nepřímá reklama.
K bodu č. 10 - Změna je důsledkem znění
zákona o policii a dalších represivních
složkách jako je vojenská policie, obecní
policie, vězeňská stráž. Postavení
ošetřujícího lékaře je
nedotčeno.
K bodu č. 11 - Zdravotní varování
na tabákových výrobcích jsou požadována
prakticky ve všech rozvinutých zemích a stejně
jako v zemích EU. Novela zákona doporučuje
tzv.rotační způsob zdravotního varování,
která jsou právě v zemích EU povinná.
Rotací se míní skutečnost, aby texty
byly v určitých časových intervalech
měněny. Legitimní je i požadavek zřetelnosti
textu a velikosti místa, na kterou má být
text vytištěn. Tento požadavek je rovněž
v souladu s novými trendy, které byly ku př.
v Kanadě a i v jiných zemích již zavedeny.
Obdobná situace je i s reklamou na alkoholické nápoje,
která též ovlivňuje jeho spotřebu.
Přitom spotřeba alkoholu na jednoho obyvatele za
rok vyjádřena v litrech 100% lihu byla v roce 1989
8,2 a v roce 1993 9,4 litrů v průměru na
jednoho obyvatele naší republiky. Vzestup počtu
dopravních nehod způsobených alkoholem ze
4 362 v roce 1989 na 8 793 v roce 1993.
K bodu č. 12 - Jedná se o legislativně-technické
zpřesnění.
K bodu č. 13 - Doporučované změny
vycházejí ze zákona o obcích, okresních
úřadech a ze celospolečenských změn.
Je zde přesně stanoveno jakým způsobem
lze dopravovat podnapilé osoby na Záchytnou protialkoholní
stanici.
K bodu č. 14 - Doporučovaná změna
je v souladu s Ústavou ČR a s Listinou základních
práv a svobod. Přesně je vyčleněna
úloha orgánů státní správa
a nedotčenost nezávislosti soudů.
K bodu č. 16 - V souladu s celospolečenskými
změnami a účinnosti represivních opatření
je nutné změnit výši sankcí v
souladu se současným zněním zákona
o obcích a okresních úřadech. Jednoznačně
stanovit kam bude směřovat výtěžek
z pokud.
K bodu č. 19 - Částečně snížení
rizika kouření tabáku lze ovlivnit snížením
dehtových látek v cigaretách, kde jsou obsaženy
kancerogeny, především nitrosaminy, benzpyrény
a další. Navrhované snížení
těchto látek je opět v souladu s doporučením
EU. Pokud se týče nikotinu, je zde naopak požadavek,
aby jeho obsah v cigaretě nepřekročil 1 mg,
ale naopak příliš neklesl, protože nikotin
je právě onou drogou, kterou závislý
kuřák požaduje a dokud nedostane "svoji"
dávku v časové jednotce, bude kouřit
více. Jsou tedy cigarety s nízkým obsahem
nikotinu z hlediska ochrany zdraví jedince nevhodné,
protože zvyšují množství vykouřených
cigaret.
E. Jaroš v. r.
J. Zahradníček v. r.
F. Pluhař v. r.
E. Nováková v. r.
G. Mazalová v. r.
J. Vyvadil v. r.
R. Dostál v. r.
A. Váchalová v. r.
E. Fischerová v. r.