Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Milana Loukoty na ministra školství,
mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČESKÉ
REPUBLIKY
Sněmovní 4
118 26 Praha Malá Strana
v Praze 15. prosince 1994
Vážený pane ministře,
vznáším na Vás interpelaci ve věci
učebnice - PRVOUKA 2 od Dr. Lenky Konečné,
doporučené Ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky pod
č.j. 10215/94-22 k zařazení do Seznamu učebnic
pro základní školu, viz příloha.
Jistě mi potvrdíte, vážený pane
ministře, že s čím se člověk
poprvé setká při příchodu do
školy, to mu utkví v paměti na celý
život. Snad každý si pamatuje svůj slabikář.
Proto a také z výchovných důvodů
se do prvních učebnic tiskly hezké obrázky.
Obrázky, které měly děti vést
příjemnou formou po neschůdných cestách
školních začátků. Učebnice
a ostatní školní pomůcky vždy malým
školákům ukazovaly život, který
dobře znali. Je to logické, bylo to z důvodu
usnadnění výuky. Děti se dobře
orientovaly ve věcech, které znaly z domova. Věděly,
jak se jmenují a proto pro ně bylo snažší
se je naučit číst a psát. Byl jim
ukázán život, který je obklopoval a
který dokázaly pochopit. Tatínek, maminka,
prarodiče a sourozenci. Poznávaly je na obrázcích
a s chutí se učily jména a slova, která
tam byla napsána.
Jak však označit zrůdnost, kterou do ruky dětem
doporučuje Vámi řízené ministerstvo.
Když se mi tato zvrhlost dostala do rukou, nejdříve
jsem s nepochopením zíral. Pornografická
publikace nejtvrdšího kalibru by v dětské
dušičce nenadělala tolik škody, jako již
zmíněná PRVOUKA 2, jejíž autorkou
je Dr. Konečná. Dětem se na obrázcích
představuje, prý typická česká
rodina, jakou oni dobře znají. Dědeček
s babičkou a maminka vypadají tak, jako doma. Zato
tatínek a jeho rodiče jsou klasičtí
představitelé kmene, který požírá
ubohé misionáře. Takové zjevy snad
ani v té černé Africe volně nepobíhají.
O sourozencích nechci raději mluvit. Dementní
rysy snad mají připomínat skutečné
bratříčky a sestřičky, kteří
na ně doma čekají? Nevím, kolik takových
rodin u nás existuje, domnívám se, že
méně než jedno promile.
Proto se Vás, vážený pane ministře,
táži: Z jakého důvodu Vaše ministerstvo
doporučilo tuto PRVOUKU 2 zařadit do Seznamu učebnic
pro základní školu a jaké cíle
tím Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky sleduje?
S pozdravem
Milan Loukota
poslanec PSP ČR
Vážený pan
Ivan Pilip
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR