Ministr zahraničních
věcí Josef Zieleniec zaslal odpověď
na interpelaci poslance Pavla Seifera dopisem ze dne 16. ledna
1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra zahraničních
věcí Josefa Zieleniece na interpelaci poslance Pavla
Seifera. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 16. ledna.1995 |
Vážený pane
poslanče,
nechci pouze opakovat to, co jsem
podrobně vysvětlil ve své minulé odpovědi
na Vaši interpelaci ze dne 30. 8. 1994, a proto uvádím
tato doplňující stanoviska k Vašim
otázkám č.1
- 6:
ad 1\ Rozhlasové vysílání
do zahraničí je jednou z forem státní
propagace, která má v naší zemi tradici.
Průběžně sledujeme dosah a efektivnost
této aktivity. V případě,
že v budoucnu zjistíme, že prostředky,
které zmiňujete mohou být lépe využity
na jinou formou státní propagace, navrhnu vládě
změnu.
ad 2\ Zahraničním
vysíláním se snažíme pokrýt
prakticky všechny oblasti světa.
Není tedy pravda,
že zahraniční vysílání
není určeno
např. pro Polsko - neexistuje pouze polská
redakce, neboť vysílání je vedeno
v hlavních světových
jazycích, tedy v
angličtině, francouzštině, němčině,
španělštině a dále v češtině.
ad 3\ Oficiální postoje a stanoviska prezentuje
MZV především
prostřednictvím tiskových agentur a dále
svá prohlášení
přímo poskytuje dalším sdělovacím
prostředkům. Též se týká
tiskových konferencí, pro
zaujímání stanovisek je k dispozici novinářům
tiskový mluvčí a tiskový odbor
MZV, vysocí představitelé
MZV poskytují rozhovory
různým mediím. Novináři, včetně
redaktorů zahraničního vysílání,
používají
informační a propagační
materiály, mimo jiné ty, které poskytuje
MZV. Úkolem novinářů je pracovat s
informacemi, hodnotit je a tlumočit veřejnosti.
Není úlohou
MZV nahrazovat činnost novinářů a
připravovat jim například vlastní
komentáře. MZV v případě
zahraničního vysílání
především sleduje kvalitu práce redakčního
kolektivu.
ad 4\ Odpověď na tuto
otázku je již částečně
obsažena v odpovědi na otázku č. 3.
Dále je třeba zdůraznit, že redaktoři
zahraničního vysílání mají
volný přístup k informačním
zdrojům, stejně jako všichni ostatní
novináři. Konzultační
rada však v žádném případě
nezasahuje do vlastní redakční
práce, neboť by tím narušovala nezávislé
postavení a tím
i věrohodnost novináře. Z toho vyplývá,
že ani MZV přímo
neřídí
redakční kolektiv a nemůže mu zadávat
pracovní úkoly, ale jeho úloha je zejména
kontrolní.
ad 5\ Naší trvalou snahou je zkvalitnit a zefektivnit
zahraniční vysílání,
které by bylo srovnatelné s úrovní
ve vyspělých státech. Toto bylo cílem
všech jednání
Konzultační
rady. Největším problémem je přitom
překonat obvyklé
stereotypy práce zahraničního vysílání
Českého rozhlasu a jistou nechuť této
redakce předložit moderní koncepční
řešení, které by bylo v souladu s představami
zadavatele. Skutečnost, že členové Konzultační
rady nejsou odborníky v záležitostech technických
parametrů vysílání
nepovažuji v žádném případě
za závadu. Konzultační
rada je zaměřena na shora uváděné
principy, které zvláště znamenají
ve smyslu jejího statutu sledovat plnění
úkolů vyplývajících
pro provozovatele ze Smlouvy.
Jak vyplývá ze Statutu
Konzultační rady, tento orgán je zřízen
ministrem zahraničních
věcí ČR jako kontrolní a konzultační
orgán pro rozhlasové vysílání
do zahraničí (RVZ) a slouží
k realizaci příslušných ustanovení
Smlouvy o zajištění a provozováni RVZ,
uzavřené mezi Úřadem vlády
ČR a Českým rozhlasem. Konzultační
rada zejména dohlíží
na řádné plnění Smlouvy, uzavřené
mezi Úřadem vlády ČR jako objednavatelem
a Českým
rozhlasem jako provozovatelem, dále kontroluje dodržováni
programového zadání a účelnost
a efektivnost využíváni
prostředků vynakládaných na RVZ ze
státního
rozpočtu. Konzultační
rada také konzultuje s Úřadem vlády
ČR otázky spojené s kvalitou, rozsahem a
obsahem zahraničního vysílání
a zjednává nápravu při eventuálním
porušení Smlouvy jednou ze smluvních stran.
ad 6\ Tato otázka se zřejmě
dotýká vlastní činnosti MZV a vyžadovala
by samostatný obsáhlý rozbor. Proto uvedu
pouze některé skutečnosti. MZV ČR
neustále usiluje o zvýšeni efektivity
naši prezentace v cizině. Zastupitelské úřady
ČR vyvíjejí
velkou aktivitu při vytváření pozitivního
obrazu ČR v zahraničí
nejrůznějšími formami
činnosti, z nichž za důležité považuji
zvláště kontakty zastupitelských úřadů
s politickými a ekonomickými osobnostmi,
interview velvyslanců rozhodujícím
médiím v zemi jejich působeni, tiskové
konference, organizováni
nejrůznějších výstav, poskytováni
tiskových a propagačních
materiálů o ČR atd. Velmi dobrých
výsledků je dosahováno vzrůstající
aktivitou Českých center.
Jako další krok ke
zkvalitnění RVZ poslouží odborný
audit zahraničního vysílání
Českého rozhlasu, plánovaný na červen
1995, který bude financován
z rozpočtu RVZ na rok 1995. Domnívám se,
že tímto krokem
předejdeme mnohým
dohadům a nejasnostem, neboť názor auditora
se zavázal se všemi důsledky respektovat i
provozovatel zahraničního vysílání.
S pozdravem
Vážený pan
Mgr. Pavel Seifer
poslanec
Parlament ČR