Ve smyslu § 90 odst. 2 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující otázku poslance Jiřího
Drápely na místopředsedu vlády a ministra
financí Ivana Kočárníka. Otázka
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ing. Jiří Drápela
poslanec PSP ČR
Poslanecký klub ČMSS
Sněmovní 4
11826 Praha
Vážený pan
ing. Ivan Kočárník
Místopředseda vlády ČR
Ministr financí
Praha
prostřednictvím
předsedy PSP ČR PhDr. Milana Uhdeho
Vážený pane
ministře,
tak jako většina kolegů
i já jsem obdržel žádost o interpelaci
ve věcí dotací pro občanská
sdružení od Agentury Koniklec.
Z tohoto důvodu se na Vás
obracím s dotazem, jakým způsobem jsou dotace
pro občanská sdružení rozdělována
a dle jakého klíče?
Dále vznáším
dotaz, zda existuje vládní koncepce podpoř
činnosti občanských sdružení?
S pozdravem
V Praze dne 9.12.1994
Příloha: Dopis Agentury
Koniklec
Agentura Koniklec | |
P.O. Box 24, 130 00 Praha 3, tel. 02/27 33 33 | |
Prodejna ekologické literatury a kancelář: Chelčického 12, Praha 3 | |
správce domu Chelčického 1130/12, Praha 3 |
Vážený pan poslanec | |
Drápela Jiří Ing. | |
Poslanecká sněmovna P ČR | |
Sněmovní 4 | |
110 00 Praha 1 |
Č. jednací: 959/KU/94
V Praze dne: 28.11.1994
Vážený pane
poslanče,
v nejbližších
dnech bude Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky schvalovat zákon o státním rozpočtu
na rok 1995. Obracím se na Vás jako zástupce
nevládních ekologických iniciativ a zároveň
jako člen Stálého výboru Konference
neziskových organizací, pověřený
řešením fiskálních otázek,
se žádostí o interpelaci ve věci
dotací pro občanská sdružení.
Po celý tento rok jsme
vedli ohledně těchto dotací zcela bezvýslednou
korespondenci s panem Předsedou vlády, panem ministrem
Němcem, Ministerstvem financí i Ministerstvem životního
prostředí. Celostátní konference neziskových
organizací v Karlových Varech přijala k této
problematice usnesení, které nikdo nevzal na vědomí.
Dotace pro občanská sdružení jsou
rozdělována nevyváženě a nekoncepčně,
podmínky kladen prováděcím předpisem
Ministerstva financí jsou byrokratické a nesmyslné.
Nejvíce prostředků dostávají
ta občanská sdružení, která mají
již z minulého režimu největší
majetek a zároveň nejlepší podmínky
pro sponzoring a podnikání. Naopak občanská
sdružení, jež byla minulým režimem
perzekuována, dostávají i nadále nejnižší
podporu.
Do konce tohoto roku jsme tento
stav mohli považovat za opomenutí a nekoncepčnost
způsobenou množstvím ekonomické a legislativní
práce při transformaci ekonomiky. Z návrhu
státního rozpočtu na rok 1995 však plyne,
že ani pro příští rok není
počítáno se změnami. Vzhledem k tomu,
že od ledna 1995 na tuto problematiku intenzivně upozorňujeme,
považujeme tento přístup za záměr
vládní politiky, respektive za
vědomou diskriminaci vládě nepohodlných
organizací.
V příloze Vám
zasíláme základní podkladový
materiál a v případě Vašeho zájmu
máme k dispozici velké množství další
dokumentace.
S pozdravem
Jan KUTÝ | |
sekretář AK |
IČO: 45768170 | Bankovní spojení: IB, Praha-město, č.ú. 571321/5100 |
Příloha č.1
Teze k problematika státních
dotací občanským sdružením
1. Neexistuje vládní
koncepce v podpoře činnosti občanských
sdružení. Tedy nebyl zpracován žádný
dokument, který by opodstatnil částky přidělované
jednotlivým resortům. Kdy jsem pátral do
minulosti, od čeho jsou současné částky
přidělované jednotlivým občanským
sdružením prostřednictvím příslušných
resortů odvozeny, zjistil jsem, že se s výjimkou
MPSV zásadně procentuálně nezměnily
od roku 1991, kdy byla
tato kapitola státního rozpočtu odvozena
od částek přidělovaných tehdejším
"společenským organizacím". Národní
frontou, neboť nebyl jiný záchytný bod.
Toto zjištění mi dodatečně v
osobním - rozhovoru potvrdil jeden z pracovníků
Ministerstva financí.
Tedy dodnes jsou občanská sdružení financována
dle postupu bývalého režimu, tedy dle jejich
loajality a rizikovosti vůči bývalé
totalitě. Tedy například ČSTV bylo
z hlediska komunistického režimu relativně
bezproblémově a proto i dnes získává
tělovýchova největší objem prostředků:
Návrh státního
rozpočtu na rok 1995 počítá s těmito
částkami:
a) Ministerstvo školství,
ml. a tělovýchovy 304.3 milionu
b) Všeobecná pokladní správa 250.0 milionu
c) Ministerstvo vnitra (částka
není blíže určena)
I bez MV se tedy jedná
o 37 % z prostředků určených státním
rozpočtem na dotace pro občanská sdružení.
Vedle toho počítá Všeobecná pokladní
správa s další položkou na sportovní
reprezentaci ve výši 282 milionů. Tělovýchova
mimo to disponuje značným majetkem z minuté
doby, vlastní množství nemovitostí,
díky profesionálnímu managementu intenzivně
podniká a získává přes 70 %
veškerých sponzorských příspěvků.
Ve vyspělých státech jsou tělovýchovné
aktivity řazeny do kategorie vzájemně či
skupinově prospěšných,
tedy do kategorie ze strany státu méně podporovaných
činností.
Naopak tehdejší ČSOP
(Český svaz ochránců přírody)
byla organizace (přestože jediná povolená
z oblasti ekologie) problémová a riziková,
proto i dnes je v návrhu státního rozpočtu
pro Ministerstvo životního prostředí
pouze 11,669 milionu Kč (to činí mimochodem
pouze 0.78 % z prostředků uvolňovaných
státním rozpočtem na dotace občanským
sdružením.
Ekologické nevládní
organizace nemají dodnes v celé Praze ani jednu
jistou "střechu nad hlavou". Zelený kruh
a Rada Brontosaura mají pár místností
v objektech, o kterých se vedou privatizační
spory, ústřední orgán ČSOP,
největší ekologické NO sídlí
v "teskodomku" s demoličním výměrem,
ostatní organizace v různých podnájmech.
Ve světě jsou ekologické aktivity
uznávány jako obecně či veřejné
prospěšné a proto ze strany státu více
podporované.
A tak nadále trvá
situace, ve které ty organizace, které byly loajální
k totalitě a získaly tak největší
majetek, dostávají od státu nadále
nejvíc prostředků na svou činnost.
Organizace které byly dříve diskriminovány,
jsou nadále podporovány nejméně. Při
dotazu vzneseném.v této věci na Ministerstvo
financí mi odpověděl pan náměstek
ministra Téra, že řešení je v kompetenci
Ministerstva životního prostředí. MŽP
ČR odpovědělo,
že tento problém musí vyřešit Ministerstvo
financí. Od Úřadů vlády jem
konstruktivní odpověď neobdržel vůbec.
První dopis (pana premiéra) se zcela vyhnul jakékoli
odpovědi, ve druhém dopise pana ministra Němce
jsem se dozvěděl, že "... snad přijde
někdy doba, kdy budou možné i filozofické
disputace na téma postavení neziskových organizací,
..." a třetí dopis pana ministra Němce
začínal slovy ".., ano, máte pravdu.
Usilujete marně o odpovědi na Vašich 10 otázek,
... ".
e) paušálně
vylučují podporu zahraničních cest
Vyhláška vůbec
nepamatuje na humanitární organizace které
se zabývají problematikou uprchlíků
a bezdomovců, ale např. i problematikou slovenských
romů v ČR. Jejich práce je sice záslužná,
pro stát velmi potřebná, bez zahraničních
cest se neobejdou, ale "dotaci" na ně dostat
nemohou.
Prostředky jsou někdy
samotnými ministerstvy využívány v rozporu
se zákonem o státním rozpočtu. Příkladem
je příspěvek MŠMT na tábory pro
děti, jejichž rodiče pobírají
SVP. O tyto příspěvky se musí dítěti
snížit poplatek na tábor, resp. musí
být vyplacen rodičům. To znamená,
že vůbec nejde o dotaci pro občanské
sdružení, ale o sociální dávku
rodičům. Je tedy z rozpočtové kapitoly
"dotace občanským sdružením"
vyplácen neoprávněně, v rozporu se
zákonem o státním
rozpočtu. Naopak se dá říci, že
zatěžuje občanská sdružení
a to hned dvakrát. Jednou snížením celkové
rozdělované částky MŠMT, podruhé
náklady na administrativu s vyplácením SVP
příspěvků spojenou.
Zpracoval v Praze dne 27.11.1994
Položka/rok | 1993 | 93 - % celku | 1994 | 94 - % celku | 1995 | 95 - % celku | nárůst % 93-95 |
MH | 1489 | 0.15 | 2500 | 0.16 | 2500 | 0.17 | 67.90 |
AV | 0 | 0.00 | 2000 | 0.13 | 3495 | 0.23 | ********** |
MD | 0 | 0.00 | 3680 | 0.23 | 3680 | 0.25 | ********** |
MPO | 0 | 0.00 | 7000 | 0.44 | 7000 | 0.47 | ********** |
MŽP | 10805 | 1.12 | 11669 | 0.73 | 11669 | 0.78 | 8.00 |
MZe | 35000 | 3.63 | 35000 | 2.19 | 35000 | 2.34 | 0.00 |
MK | 52000 | 5.39 | 57720 | 3.61 | 57720 | 3.85 | 11.00 |
MV | 39000 | 4.04 | 63500 | 3.98 | 63500 | 4.24 | 62.82 |
MPSV | 100000 | 10.37 | 240000 | 15.03 | 240000 | 16.03 | 140.00 |
MZd | 212644 | 22.05 | 207847 | 13.02 | 241800 | 16.15 | 13.73 |
VPS | 0 | 0.00 | 391000 | 24.48 | 291000 | 19.43 | ********** |
MŠMT | 511532 | 53.04 | 573024 | 35.88 | 538024 | 35.93 | 5.18 |
Celkem | 884463 | 100.00 | 1596934 | 100.00 | 1497383 | 100.00 | 55.26 |
částky v tis. Kč |