Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1394

INTERPELACE

poslance Michala Krause

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci dodatku smlouvy o společném podniku Škoda-Volkswagen

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Michala Krause na předsedu vlády Václava Klause. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 13. prosince 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

POSLANEC

POSLANECKÉ SNĚMOVNY

PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY

Interpelace

Michala Krause

na předsedu vlády ČR Václava Klause
 
Ing. Michal Kraus

V Praze dne 7. 12. 1994

V Praze dne 7. 12. 1994

Vážený pane premiére,

znepokojuje mne, že informace o obsahu připravovaného dodatku smlouvy s koncernem Volkswagen o společném podniku Škoda-Volkswagen jsou před Parlamentem i veřejností utajovány. Přitom i dosud zveřejněné neúplné informace vyvracejí dosavadní i veřejně opakované přísliby pana ministra Dlouhého o udržení věcného obsahu původních investičních záměrů. To vše potvrzuje naše obavy nejen o osud automobilky Škoda, ale i jejich subdodavatelů.

Ze zveřejněných informací vyplývá, že místo původního záměru na zdvojnásobení její kapacity na 450 tis. vozů ročně výstavbou kompletního nového závodu s kapacitou 200 tis. vozů vyšší třídy, návrh dodatku smlouvy nejen obsahuje jen torzo tohoto nového závodu /t.j. bez motorárny, lisovny, svařovny/, ale dokonce jen v podoptimální kapacitě /montážní linka na 90 tis. vozů/. Je proto vysoce pravděpodobné, že i tento okleštěný investiční záměr bude zrušen, pokud "VW najde dodatečné možnosti úspor". Dodatek smlouvy to nejen nevylučuje, ale dokonce umožňuje.

Dosavadní postup VW rovněž ohrožuje, resp. eliminuje české subdodavatele /m.j., nadsazováním kvalitativních požadavků i nad rámec zahraničních auditů, jako např. u automobilového skla, takže podle mých informací již jen ve 2 případech jsou subdodavatelem výhradně české firmy.

Uvedený postup Volkswagenu je údajně motivován objektivní změnou situace jako je dočasná ztráta perspektiv expanze na východní trhy nebo současná recese automobilového průmyslu na dosavadních trzích. Ať již jsou objektivní důvody jakékoli, je zřejmá snaha Volkswagenu řešit obtíže celého koncernu na úkor nejslabšího partnera - automobilky Škoda. Přitom však již dosavadní soustavnou a podstatnou redukcí původních expanzivních investičních záměrů odpadly rozhodující důvody, pro něž byl v původní smlouvě Volkswagenu přislíben majoritní vlastnický podíl v automobilce Škoda.

Žádám proto odpověď na tyto otázky:

1. Proč si česká strana /FNM/ neponechá nadále majoritní vlastnický podíl na automobilce Škoda a tím i možnost kompetentního uplatňování majoritních vlastnických práv, když ustoupením od původních investičních záměrů odpadl základní důvod pro postoupení majoritního podílu Volkswagenu?

2. Proč se návrh dodatku smlouvy místo toho spokojuje jen s nedostatečně účinnou ochranou minoritního podílu české strany právem veta, když se prokazuje, že dosud dokonce ani při nekompetentním uplatňováním majority české strany postup současného vedení Volkswagenu vůči automobilce Škoda a jejím subdodavatelům nedává solidní záruky jejich budoucnosti?

Za Vaše odpovědi předem děkuji.

 Ing. Michal Kraus
 poslanec Parlamentu ČR

Vážený pan

Václav Klaus

předseda vlády ČR

Na vědomí:

Vážený pan

Vladimír Dlouhý

ministr průmysl a obchodu ČR







Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP