Předkládá:
Břetislav Verner, CSc.
předseda výboru
Fondu dětí a mládeže
1. Úvod
2. Správa a využití
svěřeného majetku
2.1 Nemovitý majetek
2.2 Movitý majetek
2.3 Majetkové účasti
v obchodních společnostech
3. Soudní spory
4. Dohledávaný majetek
5. Podpora činností
ve prospěch dětí a mládeže
6. Vztah k veřejnosti
7. Závěr
Příloha č.
1 Hospodářské výsledky obchod. spol.
Příloha č.
2 Stanovisko dozorčí rady Fondu dětí
a mládeže
1. Úvod
Fond dětí a mládeže
(dále "Fond") byl zřízen zákonem
č. 113/1993 Sb. k podpoře činností
ve prospěch dětí a mládeže. Od
13.9.1993 má ve své správě majetek
bývalého SSM.
Dnem 13.9.1993, t.j. dnem zápisu Fondu do obchodního
rejstříku, přešlo z Ministerstva hospodářství
ČR na Fond právo nakládat s majetkem bývalého
SSM. Současně byl tento majetek Fondu svěřen.
podle § 18 zákona č.113/1993 jakož i peněžní
prostředky a majetkové účasti na podnikání
obchodních společností vzniklých
z majetku, bývalého SSM.
Popis a objem převzatého
majetku je uveden v Souhrnném protokolu o předání
a převzetí majetku a práv bývalého
SSM ze dne 22.11.1993. Závěrečný protokol
o ukončení procesu předání
a převzetí příloh Souhrnného
protokolu byl podepsán zástupci MH ČR a Fondu
22.9.1994.
V letošním roce rozdělil
Fond dětí a mládeže nemovitý
majetek na dvě hlavní skupiny - na majetek dětmi
a mládeží využitelný a na majetek
dětmi a mládeží nevyužitelný.
Ze skupiny nemovitého majetku využitelného
pro dětí a mládež vybral výbor
Fondu 6 objektů a nabídl je, v rámci programu
Střecha pro děti a mládež, sdružením
dětí a mládeže, sdružením
pracujícím s dětmi a mládeží
a fyzickým nebo právnickým osobám,
spolupracujícím se sdruženími dětí
a mládeže do dlouhodobých
pronájmů. Podané projekty byly vyhodnoceny
a v prosinci t.r. budou projednány podmínky předání
objektů s vítěznými předkladateli.
V současné době
Fond přebíraný majetek inventarizuje a zavádí
do účetnictví. Převzatý nemovitý
majetek bude do účetnictví zaveden ještě
v roce 1994. Movitý majetek bude do účetnictví
zaváděn postupně na základě
fyzických inventur a přecenění jednotlivých
položek na reprodukční pořizovací
ceny.
Plán činnosti Fondu
na rok 1995 navazuje na činnost, kterou Fond prováděl
v roce 1994 a současně předkládá
další program realizace využívání
majetku ČR vymezeného § 2 zákona č.113/1993
Sb.
2. Správa a využití
svěřeného majetku.
2.1 Nemovitý majetek
Správy účelových
zařízení (SÚZ) zřídil
Český ústřední výbor.
SSM a státní rozpočet je do 31.12.1989 dotoval
částkou přibližně 100 mil. Kč
ročně. Po 1.1.1990 byly veškeré dotace
zrušeny a jednotlivá zařízení
se vypořádávala se zabezpečením
provozu sama. Provozovatelé nebylí schopni vytvářet
další zdroje příjmů, a do majetku
neinvestovali. Hrubý
odhad investic potřebných pro rekonstrukce a opravy
tohoto majetku dnes činí 200 mil. Kč.
Nemovitý majetek SÚZ
převzatý zmocněnci
|
| ||
Převzato Fondem | |||
Restituce | |||
Celkem |
Z tabulky vyplývá,
že ze 133 nemovitých objektů převzatých
zmocněnci bylo 6 vydáno v restituci a 127 převzal
Fond. Převzatý nemovitý majetek rozdělil
Fond na dvě hlavní skupiny.
Rozdělení majetku
podle dvou hlavních skupin
1. skupina: Majetek nevhodný
pro převážné využívání
dětmi a mládeží
|
| |
2. skupina: Majetek vhodný
pro převážné využívání
dětmi a mládeží
|
| |
Objekty 1. skupiny:
Majetek nevhodný pro
převážné využívání
dětmi a mládeží
- 1 objekt je ještě
řešen v restitučním řízení
- u 5 objektů se uvažuje
o pronájmu pro komerční využití
na dobu určitou a v průběhu této doby
bude rozhodnuto definitivně o případném
budoucím prodeji. Jeden z důvodů je, že
prodejní cena by byla v současné době
nižší než znalecký odhad.
- u zbývajících
39 objektů, po vyjasnění vlastnických
vztahu k pozemkům a jejich ocenění, navrhne
Fond vládě podle § 6 odst. 4 písm. b)
zák. č. 113/93 jejich odprodej.
Objekt 2. skupiny:
Majetek vhodný pro převážné
využívání dětmi a mládeží
Fond uzavře dlouhodobé
nájemní smlouvy na jejich využívání
pro dětské a mládežnické aktivity.
56 objektů z této skupiny bylo již formou veřejné
soutěže vyhodnoceno v roce 1994, další
výběrové řízení bude
vyhlášeno v roce 1995 na cca 11 objektů a další
objekty se uvažuji začlenit do sítě
základen, které budou využívány
pro mezinárodní výměnnou turistiku
dětí a mládeže.
Cíle pro rok 1995 týkající se nemovitého
majetku:
- pokračování
prací na vyjasnění vlastnických vztahů
k pozemkům, aktualizace údajů v katastrech
nemovitostí, v nutných případech detailní
identifikace vlastnických vztahů k objekt
- oceňování
majetku odborným posouzením pro účetní
evidencí
- návrh na prodej cca 39
objektů, kde realizací prodeje nevyužitelných
objektů pro potřeby dětí a mládeže,
dojde k redukci majetku a snížení požadavků
na finanční prostředky potřebných
k rekonstrukci
- dokončení právně-administrativních
prací na uzavření nájemních
smluv u objektů vyhodnocených v roce 1994 v programu
Střecha pro děti a mládež
- zahájení rekonstrukčních
prací na první etapě objektů, formou
sponzorské činnosti fyzických a právnických
osob vyhodnocených v programu Střecha pro DaM a
poskytnutím finančních prostředků
z rozpočtu Fondu pro rok 1995
- kontrola dodržování
podmínek stanovených Fondem v dlouhodobých
nájemních smlouvách, uzavřených
podle programu Střecha pro DaM
2. 2 Movitý majetek
Tabulkový soupis objemu
movitého majetku převzatého zmocněnci
byl předán MH ČR Fondu až ve třetím
čtvrtletí 1994. Hodnota majetku podle pořizovacích
cen uvedená v tabulkách byla rozdělena v
předávacím protokolu na dvě skupiny:
- svěřený
movitý majetek ve vlastnictví ČR aktualizovaný
soupisy bez provedení řádných inventur
v hodnotě 121 699 501,- Kč
- svěřený
movitý majetek ve vlastnictví ČR neaktualizovaný
soupisy a uvedený podle údajů zmocněnců
v hodnotě 57 703 588,- Kč
Poslední fyzické inventury tohoto majetku
byly provedeny v roce 7.991. Fond proto bude aktualizovat movitý
majetek fyzickými inventurami a zjištěný
stav zavede do účetní evidence.
Cíle pro rok 1995 týkající se movitého
majetku:
- dokončení fyzických
inventur majetku a jeho ocenění odbornou komisí
podle metodiky vypracované v roce 1994 odbornou poradenskou
firmou
- likvidace resp. vyřazení
zničeného majetku
- rozhodnutí o vlastnických
a užívacích vztazích k movitému
majetku vázanému na objekty spravované formou
dlouhodobých nájemních smluv
- prodej nepotřebného
majetku
2.3 Majetkové účasti
v obchodních společnostech
Přehled hospodářských
výsledků obchodních společností
je uveden v příloze 1. Z přílohy je
zřejmé, že z činností obchodních
společností nemůže Fond dlouhodobě
očekávat výraznější zdroj
příjmů (dividendy) na podporu činností
dětí a mládeže.
Z toho důvodu Fond hodlá
odprodat akcie obchodních společností Mladá
fronta a.s., Junior centrum a. s. a Stavocentral a.s.. U obchodní
společnosti CKM a.s. doporučí odprodat neproduktivní
hotely. Po této redukci začlení společnost
AGM a.s. do společnosti CKM a.s.
Obchodní společnost
Junia s.r.o. bude zrušena a správu zbylého
majetku bývalých SÚZ uvažuje Fond řešit
těmito variantami:
- správu majetku bude vykonávat
sloučená společnost AGM a. s. a CKM
a. s.
- převedení správy
pod jinou organizační strukturu (neziskovou)
- převedení pod
přímou správu Fondu
V roce 1994 neměl výbor
Fondu dostatek podkladů k určení nejvýhodnějšího
způsobu řešení, proto zvolí nejvýhodnější
variantu v průběhu prvního pololetí
1995.
3. Soudní spory
Fond dětí a mládeže
pokračuje ve sporech o vydání majetku bývalého
SSM, které byly zahájeny ministerstvem hospodářství.
Z opatrnosti Fond sám zahájil několik sporů,
aby zabránil možné námitce promlčení.
Přibližně jedna
třetina sporů je vedena u pražských
soudů a dvě třetiny u okresních soudů.
V současné době je nepravomocně rozhodnuto
přibližně deset sporů ve prospěch
Fondu. S ohledem na obtížnost právní
problematiky a nejasný právní výklad
u jednotlivých okresních soudů, Fond
došel k závěru, že se pokusí soustředit
spornou agendu u Obvodního soudu pro Prahu 1, pokud toto
charakteru sporu umožňuje. Právní zastoupení
Fondu je prováděno částečně
vlastními pracovníky a v určitých
odůvodněných případech advokáty
na základě mandátní smlouvy.
Zdá se, že vymáhání
dosud nevydaného majetku bývalého SSM bude
formálně úspěšné, byť
toto bude trvat ještě alespoň jeden nebo dva
roky. Stále však zůstávají pochybností
ohledně faktického získání
majetku, či vymožením finančních
částek s ohledem na dlouhou dobu od účinnosti
zákona a spotřebováním majetku a finančních
prostředků povinným občanským
sdružením Svazem mladých.
4. Dohledávaný majetek
Ministerstvo hospodářství
ČR v příslušné příloze
k Souhrnnému protokolu uvedlo některé tituly
tzv. dohledaného majetku, bez jakékoliv identifikace
a dokumentace. Dále nesprávně označilo
za dohledaný majetek některé objekty, které
byly v majetku Středočeské správy
účelových zařízení a
republikového koordinačního centra SSM a
které nebyly podle dohody z 23.12.1991
převedeny z.federace do ČR.
Fond dětí a mládeže
zajistí v roce 1995 průkaznou identifikaci takto
označovaného majetku.
5. Podpora činností
ve prospěch dětí a mládeže
Pro podporu činností
ve prospěch dětí a mládeže bude
mít Fond k dispozici pouze majetek bývalého
SSM a výnosy z tohoto majetku. S použitelnou částí
majetku bude nakládat výhradně podle ustanovení
zákona č.113/1993 Sb.
Finanční prostředky
získané transformací hmotného majetku
lze očekávat až k 31.12.1995. Z tohoto důvodu
Fond v průběhu roku 1995 připraví
metodiku na přidělování finančních
prostředků účelově vázaných
pro činnost dětí a mládeže.
Pro rok 1995 lze uvažovat
s těmito formami podpory činnosti dětí
a mládeže:
- poskytnutí objektů
do nájmu dětským a mládežnickým
sdružením
- nabídky výměnných
pobytů dětí a mládeže v tuzemsku
i v zahraničí
- investice do objektů
(opravy a rekonstrukce)
- podpora ediční
činnosti vydávání dětských
a mládežnických časopisů
6. Vztah k veřejnosti
Fond dětí a mládeže
bude v roce 1995 nadále pokračovat v informování
veřejnosti o své činnosti.
Tyto informace bude poskytovat
prostřednictvím parlamentní komise sdružením
dětí a mládeže, jejichž představitelé
se zúčastňují zasedání
této komise. Kromě toho jsou informace sdružením
poskytovány Fondem přímo při jednání
s jejich zástupci.
Orgány státní
správy a samosprávy Fond informuje o připravovaných
akcích předem písemně. Koncepční
otázky využívání majetku bývalého
SSM projednává v některých případech
s těmito orgány přímo. Veřejnost
je informována o záměrech Fondu prostřednictvím
sdělovacích prostředků.
V roce 1995 bude tento informační
systém zachován.
7. Závěr
Fond nepřipravuje pro rok
1995 vlastní podnikatelské aktivity. Minimální
finanční výnosy očekává
Fond pouze z komerční činnosti v některých
pronajatých objektech, kde tato činnost tvoří
doplňkovou část nad rámec využívání
objektů pro děti a mládež. V průběhu
roku 1994 neobdržel Fond žádné finanční
dary, lze předpokládat, že v roce 1995 bude
situace obdobná.
V průběhu roku 1995
bude Fond pokračovat v nápravě nedostatků,
které vznikly na majetku bývalého SSM v důsledku
transformace přijaté a prováděné
MH ČR v letech 1992 a 1993 před zapsáním
Fondu do obchodního rejstříku.
Odstranění těchto
nedostatků, vyjasnění majetkoprávních
vtahů, prodej nepotřebného majetku a vytvoření
finančních zdrojů jsou hlavní cíle
Fondu v roce 1995.
Fond bude provádět
finanční politiku, podle které dojde k zřetelnému
oddělení prostředků určených
ke krytí provozních nákladů Fondu
od finančních prostředků, které
budou zdrojem pro grantovou činnost ve prospěch
dětí a mládeže. Příslušné
zásady se promítnou do Statutu Fondu.
Pokud se stanovené cíle
Fondu v roce 1995 podaří splnit bude mít
Fond po 1.1.1996 finanční obnos, který bude
moci použít poprvé po přijetí
ústavního zákona č.497/1990 Sb. pro
přímou podporu činností dětí
a mládeže.
Příloha č.
1: Hospodářské výsledky obchod. společností
AGM a. s. | |
Hosp.výsledek st.podniku ke 11.5.1993 (datum vzniku a. s.) | 1,872 tis.Kč |
Ztráta a. s. k 31. 12. 1993 | - 2, 962 tis. Kč |
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 | 6,730 tis.Kč |
CKM a. s. | |
Hosp.výsledek st.podniku k datu vzniku a.s. | - 41,977 tis.Kč |
Ztráta a.s. k 31.12.1993 | - 2,434 tis.Kč |
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 | - 10,500 tis.Kč |
JUNIOR centrum a. s. | |
Hosp.výsledek st.podniku ke 31.12.1992 (datum vzniku a.s.) | - 4,337 tis.Kč |
Ztráta a.s. k 31.12.1993 | - 8,251 tis.Kč |
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 | - 4,472 tis.Kč |
Mladá fronta a. s. | |
Hosp.výsledek st.podniku ke 30.6.1993 (datum vzniku a.s.) | - 7,253 tis.Kč |
Ztráta a.s. k 31.12.1993 | - 3,692 tis.Kč |
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 | - 3,690 tis.Kč |
Stavocentral a.s. | |
Hosp.výsledek st.podniku ke 31.3.1993 (datum vzniku a.s.) | 357 tis.Kč |
Hosp.výsledek a.s. k 31.12.1993 | 2,527 tis.Kč |
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 | 58 tis.Kč |
Junia s.r.o. | |
Hosp.výsledek SÚZ k 31.5.1993 | není znám |
Hosp.výsledek ke 31.12.1993 | - 5,049 tis.Kč |
Hosp.výsledek ke 30.6.1994 | - 2,800 tis.Kč |
Dozorčí rada | |
Fondu dětí a mládeže |
V Praze dne 29. listopadu 1994 |
Dozorčí rada Fondu
dětí a mládeže projednala dne 29.11.1994
návrh Programu činnosti Fondu dětí
a mládeže na rok 1995. K předloženému
návrhu nemá dozorčí rada žádné
připomínky.