Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jozefa
Wagnera dopisem ze dne 7. prosince 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Jozefa Wagnera.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády
České republiky
V Praze dne 7. prosince 1994 | |
Čj. 32 445/94 - KPV |
Vážený pane
poslance,
obrátil jste se na mne s interpelací, zda a jakým způsobem bude využit majetek, rezervovaný ve FNM, pro účely sociálního a zdravotního pojištění.
Tuto Vaši otázku jem již v zásadě zodpověděl v mé odpovědi z 15. 10. 1993, na Vaši interpelaci v této věci. Mohu k tomu dodat, že zmíněný majetek, rezervovaný ve FNM, bude využit pro účely zdravotnictví, a v současné době připravuje vláda vhodné legislativní a institucionální řešení této věci.
Pokud jde o Váš námět
využít tohoto majetku ve prospěch pojišťovnických
fondů, již ve své odpovědi z 15. 10.
1993 na Vaši interpelaci jsem se Vám pokusil vysvětlit
neschůdnost Vámi navrhovaného řešení.
Z Vaší poslední interpelace jsem pak nabyl
dojmu, že jste ne zcela pochopil jak politiku vlády
v oblasti důchodového pojištění,
tak smysl a funkci systému důchodového pojištění
jako takového. Pokusím se Vám je tedy alespoň
v principu objasnit.
Cílem důchodového pojištění je zabezpečení dostatečných příjmů ve stáří pro každého občana. Dosažení tohoto cíle však znamená akceptovat dva základní principy, z nichž důchodové pojištění musí vycházet, a to jednak princip osobní odpovědnosti jednotlivce a jednak princip jisté garance státu. Proto také není systém důchodového pojištění budujeme na dvou pilířích - jedním je základní systém důchodového pojištění, založení na garanci státem na průběžném financování (důchody jsou v daném období vypláceny z pojistného, placeného ekonomicky aktivními občany v témže období a druhý je systém dobrovolného připojištění, založený na individuální odpovědnosti a iniciativě a na fondovém principu (důchod je občanu vyplácen z jeho vlastních nakumulovaných úspor a výnosů z nich).
Základní systém důchodového pojištění hodláme koncipovat tak, aby důchodcům garantoval jistou základní úroveň důchodu a představoval pro ně základní jistotu. Proto hodláme v rámci tohoto systému posilovat princip solidarity, jak mezi generační, tak solidarity bohatších s chudšími. Posílení principu solidarity a zajištění garance státu za tyto důchody však neumožňuje založit základní systém důchodového pojištění na fondovém principu, a proto vláda nepodporuje jeho oddělení od státního rozpočtu.
Tážete-li se jakým způsobem tát podporuje důchodové fondy a dlouhodobé úpory sloužící důchodovému pojištění, má odpověď zní, že stát vedle základního systému pojištění podporuje rozvoj penzijních fondů, sloužící dobrovolnému penzijnímu připojištění. Pro vznik a rozvoj těchto fondů jsme vytvořili nejen vhodné legislativní podmínky, ale též podmínky finanční, neboť, jak jistě víte, poskytuje stát nezanedbatelné finanční příspěvky občanům, kteří se rozhodnou pro tuto formu penzijního pojištění. Tato forma státní podpory je daleko účinnější pro posílení individuální motivace a tudíž i pro rozvoj těchto penzijních fondů, nežli vkládání majetku z privatizace, který by mohl v rozvoji penzijních fondů sehrát pouze zanedbatelnou roli.
Věřím, vážený
pane poslanče, že má odpověď na
Vaši interpelaci Vám objasnila politiku vlády
v oblasti důchodového pojištění,
a jistě nahlédnete, že je tato politika pro
naše důchodce optimálním řešením.
S pozdravem
Vážený pan
Jozef Wagner
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky