PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1994

I. volební období

1268

Návrh

poslanců Fr. Kozla a St. Voláka

Zákon

ze dne 1994,

kterým se mění zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů, zákon České národní rady č. 390/1991 Sb., o předškolních a školských zařízeních a zákon České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č. 190/1993 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) ve znění zákona č. 188/1988 Sb., zákona č. 171/1990 Sb., zákona č. 522/1990 Sb., zákona č. 134/1993 Sb., zákona č. 190/1993 Sb., zákona č. 331/1993 Sb. a nálezu Ústavního soudu České republiky č. 49/1994 Sb., se mění takto:

V § 63 odst. 6 se vypouštějí slova "nejpozději do 31. prosince 1994".

Čl. II

Zákon České národní rady č. 390/1991 Sb., o předškolních a školských zařízení, se mění takto:

Čl. II bod 1 zní:

"1. Postavení předškolních zařízení a školských zařízení zřízených podle dosavadních předpisů se upravuje podle § 1 odst. 1 tohoto zákona postupně."

Čl. III

Zákon České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č. 190/1993 Sb., se mění takto:

V § 5 odst. 1 se v první větě za slova "školské úřady" vkládají slova "jako správní úřady".

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část:

Všechny navrhované změny jsou součástí rozsáhlejších novel, které připravilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a jsou v současné době předloženy k projednání vládě České republiky. Přesto se navrhuje přijetí tří uvedených změn formou samostatného zákona, neboť je zřejmé, že zmíněné obsáhlé novely nebudou projednány do konce roku 1994 a navrhované úpravy se váží právě k termínu 31.12.1994.

Zvláštní část:

K Čl.I. a Čl. II.

Dosavadní znění zákona č.29/1984 Sb. v § 63 odst. 6 stanoví, že postavení základních škol podle § 1 (zřízení jako právního subjektu) bude upraveno k datu 31.12.1994. V současné době ale má z 4.644 základních škol takto upravené postavení pouze 1.415 tj. 30%, u mateřských škol je situace ještě jednoznačnější. Příčinou tohoto stavu však není liknavost Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ale především jeho věcné záměry.

Z řady důvodů, jak pedagogických, tak i technických a ekonomických, je v posledních letech na venkově podporována obnova malých a malotřídních škol. V řadě těchto venkovských obcí jsou však provozovány zároveň i mateřské školy a záměrem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (navrhovaným v novelách předložených vládě České republiky) je vytvoření legislativních podmínek pro spojování malých škol a školských zařízení zejména v malých obcích v jeden právní subjekt. Tím pak budou vytvořeny podmínky pro jejich efektivnější fungování jak z hlediska jejich základního poslání tak i řízení. Touto novelou navrhovaná úprava přechod škol a školských zařízení do právní subjektivity neomezuje, vytváří však podmínky pro rychlejší realizaci záměrů spojených se zmiňovanými obsáhlými novelami.

Dále je třeba vzít v úvahu, jestli by vznik právních subjektů, např. se dvěma zaměstanci (běžný typ malotřídní školy) byl přínosem pro plnění jejich výchovně vzdělávacích funkcí. Také změna právního postavení tak velkého počtu škol bez předchozí přípravy jejich ředitelů by mnoha z nich jistě připravila celou řadu prakticky neřešitelných situací.

Zanedbatelná není ani skutečnost, že naplnění dosavadního znění § 63 odst.6 zákona č.29/1984 Sb. ke dni 31.12. by narazilo na technické problémy spojené s komunálními volbami. Obce jako zřizovatelé základních a mateřských škol by totiž neměly dostatečný časový prostor pro zodpovědné projednání změny právního postavení svých škol v nově ustavovaných zastupitelstvech.

K Čl. III.

Navrhovaná změna směřuje k tomu, aby v zákoně bylo jednoznačně stanoveno, že školské úřady jsou orgány státní správy ve školství. Přijetí této úpravy nebude znamenat faktickou změnu postavení školských úřadů, pouze jeho právně jednoznačné potvrzení.

Přijetí novely nepovede ke zvýšeným nárokům na státní rozpočet.

K čl. IV.

Vzhledem k tomu, že tato novela se vztahuje k datu 31. 12. 1994, navrhuje se její účinnost dnem vyhlášení.

V Praze dne 20. října 1994

František Kozel v. r.

Stanislav Volák v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP