Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1255 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Vika

na ministra obrany Viléma Holáně

ve věci budoucího vyzbrojení našich leteckých sil bojovými stíhacími letouny

Ministr obrany Vilém Holáň zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Vika dopisem ze dne 18. listopadu 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra obrany Viléma Holáně na interpelaci poslance Jana Vika. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 27. listopadu 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY

RNDr. Vilém HOLÁŇ

Č.j. 5969 - 5

V Praze 18. listopadu 1994

Vážený pane poslanče,

k Vaši interpelaci ze dne 21.10.1994 ve věci budoucího vyzbrojení našich leteckých sil bojovými stíhacími letouny sděluji následující.

Výzbroj, s níž disponuje současné letectvo AČR, je poplatná době, v níž bylo budováno. Jeho bojové možnosti jsou výslednicí stavu této výzbroje, její dislokace a systému výcviku.

Na základě požadavku postupného přiblížení se standardu NATO, je posuzována stávající letecká technika z hlediska bojové efektivnosti a ekonomičnosti (možnosti zajištění technického resursu bez enormních nákladů apod.).

Současný početní stav a výběr typu letounů provozovaných letectvem AČR vychází z těchto hledisek a dále z možností finančních zdrojů vyčleněných pro zabezpečení jejich vhodnosti k provedení nutné modernizace.

Ve výzbroji letectva AČR jsou stíhací letouny, které s výjimkou typu MiG-29 nejsou vhodné k plnění úkolů, postavených před stíhací letectvo, a to hned z několika důvodů:

- nevhodné letové vlastnosti

- nedostačující letové výkony

- malý dosah palubní ho radiolokátoru, jednoúčelovost - omezené spektrum řízené raketové výzbroje

- u letounu MiG-21 absence navigačního vybavení

- částečně omezené možností bojového použití za ztížených povětrnostních podmínek a v noci

- nedostatečné vybavení systémy vlastní ochrany

- nekompatibilita se systémy standardu NATO

- velmi nízký zbytkový resurs

Letoun L-159 tuzemské výroby je určen k ničení pozemních a vzdušných cílů, průzkumnému a bojovému výcviku. Variantnost výzbroje a speciálního vybavení umožní efektivní plnění úkolů i za stížených povětrnostních podmínek ve dne i v noci, včetně ničení vzdušných cílů i za hranicí vizuálního kontaktu.

Představuje však typ letounu schopného plnit citované úkoly do omezení letovými vlastnostmi, charakterizovanými maximální rychlostí a výškou působení.

Z uvedeného vyplývá, že vybavení vojenského letectva pouze typem L-159 není reálné a jakékoliv navýšení počtu nemůže vytvořit požadovanou kvalitu.

Na základě vyhodnocení celkové účinnosti, ve které jsou respektovány technické í ekonomické parametry, lze jednoznačně vyvodit tyto závěry:

1. Moderní letouny kategorie F-16 jsou celkově mnohem účinnější než ostatní posuzované typy i přes vysokou systémovou cenu.

2. Modernizace letounů MiG-21MF je sice méně finančně náročná, ale rovněž méně efektivní především z důvodů nízké technické životnosti. a vzhledem k nedostatečným letovým výkonům při zachováni nepříznivých letových vlastností.

3. Náhrada plného počtu stíhacích letounů Mig-21, MiG-23 a MiG-29 není v současné době především z ekonomických důvodů možná, a proto je nutné najít určitý kompromis s ohledem na co nejvyšší možnou technickou, bojovou a zejména ekonomickou účinnost.Řešení této otázky po roce 2000 by vedlo ke kumulaci požadovaných finančních prostředků na zabezpečení potřeb letectva a PVO v daném období vzhledem na ukončení technického života i jiných druhů letecké techniky, např. nadzvukových taktických letounů Su-22, transportních An-26, vrtulníků a provozního vybavení. Proto se jeví jako výhodnější řešit modernizaci letectva postupným nákupem techniky v delším časovém období, čímž se rovněž sníží kvantitativní a zejména kvalitativní propad v období nejbližších deseti let.

4. Částečnou modernizaci letounů MiG-21MF je možno provést integraci moderních raket se samonavedením v infračerveném spektru s možností zničení cíle i z přední polosféry až do vzdálenosti 18 km. Uvedené řešení nevyžaduje integraci nového palubního radiolokátoru, jehož cena se pohybuje kolem 30 milionů korun za kus bez montáže a vývojových nákladů na integraci do letounu. Letouny MiG-21MF je však nutné vybavit navigačním systémem. Finanční náklady na toto dovybavení by představovaly cca 16 mil. Kč/kus.

5. V případě ponechání letounu MiC-29 ve výzbroji AČR je nutné jejich počet doplnit o nejméně 16 kusů (na celkem 24 kusů stíhacích a 2 cvičně bojových). Znamenalo by to však výrazné zpomalení přechodu letectva na standard NATO spolu s nezanedbatelným nárůstem nákladů na zabezpečení provozu.

6. Při zvažování nákupu letecké techniky je nutné respektovat standardizaci a unifikaci, zamezit mnohotypovosti. Toto se týká rovněž letecké výzbroje. V budoucnosti se předpokládá vyzbrojení pouze dvěma až třemi typy taktických letounů:

- víceúčelovým nadzvukovým letounem s relativně vysokými výkony

- víceúčelovým podzvukovým letounem s omezenou možností plnění úkolů, spojených s PVO (L-159 tuzemské výroby)

- víceúčelový lehký nadzvukový letoun se zvýšenou manévrovací schopností, relativně nízkou provozní i ekonomickou náročností při vysokém podílu českého průmyslu na jeho vývoji i výrobě.

7. V současné době se zpracovávají rozbory a studie, které by měly na základě vyhodnocení všech kritérií, včetně ekonomických, napomoci zvolit nejvýhodnější řešení problematiky stíhacího letectva AČR.

S pozdravem

Vilém Holáň

Vážený pan

Jan Vik

poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP